Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Otroligt bra Snibben! :D

Nu känns det som om halva jobbet och väl så det är gjort om ett nytt furstehus behöver konstrueras. Räcker med en blick på ett vapen och massor av idéer dyker upp. Kronorna tillför också ett element till den politiska kompliciteten i Jorpagna som passar mycket bra.

Tänker vidare att inte omgående försöka namnge alla 75(!) furstar utan behålla en del kvar som det kan plockas av nu när vi utvecklar Jorpagna. En del vapen är redan tagna, och flera furstendömen är omtalade och behöver ett, men resten kan vi beskrivs eftervart som vi behöver dem så att flera kan vara med på att kartlägga Jorpagna. Häroldshusen och härolderna borde leva ganska bra i denna del av det heraldiska Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
birkebeineren skrev: Vitesjö (Lacusalba), den stora sjön i centrala Jorpagna (om då inte den har fått något annat namn?).
I området runt sjön talas lupenska. Sjön skulle därför kunna heta Lai Alba.
Lai Alba blir bra. Furstendömet Telotanines härskande hus använder dock Vitesjö i sitt namn Ot-Vitesjö. Staden Naltarum som jag först placerade vid sjön sydända ligger bättre vid öständan. Den ligger i ett litet men ändå betydelsefullt furstendöme med samma namn som staden. Fursten av Naltarum titulerar sig som borgbontisal av Naltarum och regeras av huset Ot-Aurelo. Nr 4 på Vapenkartan.

Edit: Ändrat Ybramun till Telotanine.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:
birkebeineren skrev: Vitesjö (Lacusalba), den stora sjön i centrala Jorpagna (om då inte den har fått något annat namn?).
I området runt sjön talas lupenska. Sjön skulle därför kunna heta Lai Alba.
Lai Alba blir bra. Furstendömet Ybramuns härskande hus använder dock Vitesjö i sitt namn Ot-Vitesjö. Staden Naltarum som jag först placerade vid sjön sydända ligger bättre vid öständan. Den ligger i ett litet men ändå betydelsefullt furstendöme med samma namn som staden. Fursten av Naltarum titulerar sig som borgbontisal av Naltarum och regeras av huset Ot-Aurelo. Nr 4 på Vapenkartan.
Tillagt på min karta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skrev visst Ybramun i förra inlägget men det skall vara Telotanine som huset Ot-Vitesjö regerar. Telotanine (nr 9 på Vapenkartan) är alltså furstendömet norr/nordväst för furstendömet Naltarum.
Huset Ot som sedan långt tillbaka i Mörkertiden regerat Telotanine är sedan 334 e.O. delad i två: Ot-Vitesjö och Ot-Aurelo. Vitesjöarna innehar korvärdigheten och följer den dalkiska grenen av Lysande Vägen medens Aurelerna nitisk följer den aidniska grenen. Huset splittrades när den dåvarande fursten Xerim Ot-Aurelo trädde in i Den Helige Odos Orden, en riddarorden som svurit troskap till exarken i Ekeborg och är speciellt illa omtyckt av dalkerna. Husets binds dock samman av att Ot-Aurelo på oklart vis skaffat sig titeln Borgbontisâl av Naltarum till vilken länsöverhöghet över staden Vitesjö där huset Ot-Vitesjö residerar tillhör. Denna länsrätt gavs av exarken i Ekeborg och Vitesjöarna skulle i normala fall kringgå förhållandet så länge de höll konflikterna undan religiösa frågor i Exarkrätten (en rätt båda grenarna av Lysande Vägen följer) men de tvingas ändå ta hänsyn till Aurelernas ageranden då staden Naltarum ligger nedanför slussen i Vitesjön och således kan påverka Vitesjörnas viktiga handel den vägen. Telotanine har alltid, även efter huset Ots splittring, varit bland de mest betydelsefulla furstendömerna i Jorpagna. Anledningen är dels ett flertal djupa järn- och silvergruvor men även en lång rad av av mycket dugliga furstar. Telotanine var som mäktigast på 460-talet e.O. när kejsar Aderin (463-467 e.O.) och hans son Emsulin (467 e.O.) regerade stora delar av Jorpagna. Huset Ot var de som med skicklig diplomati (och ett par mycket vällyckade mord) satte kejsarna på tronen och de belönades med stora landegendomar. Det nuvarande överhuvudet för Vitesjöarna är korfurstinna Itolessa Ot-Vitesjö a Telotanine, änka efter sitt femte ektenskap, mor till ellva barn och i hemlighet dyrkare av Hasitaal, den köttsliga hängivelsens gudinna. Ot-Aurelos överhuvud är Kalbax Ot-Aurelo, riddare i Den Helige Odos Orden och borgbontisâl av Naltarum.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Varifrån kommer namnet Ot? Är det från området runt Lai Alba eller annorstädes? Är namnet lupenskt skulle det kunna betyda något i stil med "högvördig"... (Det rätoromanska ordet "ot" betyder hög.)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Skickade kartan som den ser ut nu till Spelknepe och bad honom lägga upp den i forumet. Vill man sätta ut furstendömen eller städer ser jag gärna att det kladdas på min karta (som ju är långt svårare att ändra än Spelknepes).
Kommer inte att kunna uppdatera den på någon vecka eftersom jag sticker till brorsan i Schweiz över påsk... (Tänkte vara uppmärksam på rätoromanska medan jag är där. :) )
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jo, jag tyckte att rangkronorna såg lite viktorianska/nationalromantiska ut och det skall ju ändå påminna lite om medeltiden. Jag vill föreslå följande rangtecken i Jorpagna (jag fixar till sköldarnaefter påsken)

Bild

1. Kejsarkronan
2. Korfurstehatt för korfurste av hertlig rang
3. Tigerkronan för den Kungliga och korfurstliga ätten Ybramun
4. Kunglig krona för korfursteätten Miziamaris
5. Korfursteätten af Ekes traditionella silverkrona
6. Kerigassen av Jorgunds regalier
7. Rangkrona för Furste med hertigtitel
8. Rangkrona för Furste med annan titel (markgreve, borggreve etc...)
9. Rangtecken för hertig
10. Rangtecken för greve
11. Rangtecken för baron
12. Rangtecken för riddare
13. Rangtecken för riddarförbund
14. Murkrona för viktig fristad klass 1
15. Murkrona för viktig fristad klass 2
16. Murkrona för viktig fristad klass 3
17. Murkrona för viktig fristad klass 4
18. Rangtecken för fri bondestat
19. Rangtecken för Bonisatstat
20. Rangtecken för klosterstat

Mössorna känns mer äkta och något som verkligen kan finnas. Sammet i olika färger med heremlinsfoder och en gyllene sol broderad på skulten. Bönderna har naturligtvis inte heremlinsfoder utan ett rött sidenfoder.

Jag lånade lite från det klassiska tyskromerska riket här
:wink: Så finns det några fler "ranger" som skall med så kan det alltid tillföras.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det röda länet norr om Lai Alba är Fyloxera, huvudort Phyloxer.
Senast redigerad av Mikael den 2013-03-27 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Jo, jag tyckte att rangkronorna såg lite viktorianska/nationalromantiska ut och det skall ju ändå påminna lite om medeltiden. Jag vill föreslå följande rangtecken i Jorpagna (jag fixar till sköldarnaefter påsken)
Mycket fina. :) Har inga omedelbara önskemål om ändringar eller tilläggen säger till om det dyker upp. Det enda skulle kunna vara om LV-huvudbonaderna görs lite större och blir mer lika de övriga kronorna och mössorna i huvudomfång?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Skickade kartan som den ser ut nu till Spelknepe och bad honom lägga upp den i forumet. Vill man sätta ut furstendömen eller städer ser jag gärna att det kladdas på min karta (som ju är långt svårare att ändra än Spelknepes).
Kommer inte att kunna uppdatera den på någon vecka eftersom jag sticker till brorsan i Schweiz över påsk... (Tänkte vara uppmärksam på rätoromanska medan jag är där. :) )
Kan bara kolla kartorna från telefonen och då är det svårt att jämföra, men hur väl stämmer floder och berg med varandra? Spelar ingen roll för mig på vilken karta jag sätter ut "mina" furstendömen men om vi skall använda ett nummersystem är frågan om vilken karta vi gör det på, den handritade eller Spelknepes? Nummer måste i tillfälle sättas ut oavsett vilken karta vi använder men Spelknepes måste även först få gränserna utritade. Jag kan göra överföringen om det måste ske helt manuellt men det finns kanske bättre och snabbare sätt där kartorna läggs på varandra eller liknande?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Någon av öarna längs sydöstkusten är Margind (både län och ordensborg)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Varifrån kommer namnet Ot? Är det från området runt Lai Alba eller annorstädes? Är namnet lupenskt skulle det kunna betyda något i stil med "högvördig"... (Det rätoromanska ordet "ot" betyder hög.)
Ot hittade jag på för länge sen som namn på en riddare i Den Helige Odos Orden men jag minns faktisk inte vartifrån jag fick namnet. Det kan därför gärna vara ett lupensk namn med en koppling till ordet "hög".

Behöver vi kanske en karta där de olika nyjoriska dialekterna markeras? Även där de talas i Nostratiet, norra Berendien (hertigdömet Nordhals?) och norra Erebos?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Varifrån kommer namnet Ot? Är det från området runt Lai Alba eller annorstädes? Är namnet lupenskt skulle det kunna betyda något i stil med "högvördig"... (Det rätoromanska ordet "ot" betyder hög.)
Ot hittade jag på för länge sen som namn på en riddare i Den Helige Odos Orden men jag minns faktisk inte vartifrån jag fick namnet. Det kan därför gärna vara ett lupensk namn med en koppling till ordet "hög".

Behöver vi kanske en karta där de olika nyjoriska dialekterna markeras? Även där de talas i Nostratiet, norra Berendien (hertigdömet Nordhals?) och norra Erebos?
En sådan karta hade säkert varit bra. Det kan ju bli lite snårigt med olika dialekter...

Överhuvudtaget hade det varit bra med en enklare svartvit Erebkarta på vilken kan markeras saker som språk, historiska folkförflyttningar odyl.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:
birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Varifrån kommer namnet Ot? Är det från området runt Lai Alba eller annorstädes? Är namnet lupenskt skulle det kunna betyda något i stil med "högvördig"... (Det rätoromanska ordet "ot" betyder hög.)
Ot hittade jag på för länge sen som namn på en riddare i Den Helige Odos Orden men jag minns faktisk inte vartifrån jag fick namnet. Det kan därför gärna vara ett lupensk namn med en koppling till ordet "hög".

Behöver vi kanske en karta där de olika nyjoriska dialekterna markeras? Även där de talas i Nostratiet, norra Berendien (hertigdömet Nordhals?) och norra Erebos?
En sådan karta hade säkert varit bra. Det kan ju bli lite snårigt med olika dialekter...

Överhuvudtaget hade det varit bra med en enklare svartvit Erebkarta på vilken kan markeras saker som språk, historiska folkförflyttningar odyl.
Instämmer. Ska se om jag kan fixa ihop något
Skriv svar