Vad är Ereb?

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Trögziplodit
Bild

Bild

Stäppziplodit
Bild

Bild

Vad tror ni?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tror att det hela handlar om någon slags kontextuell rimlighet. Jag kan svälja det mesta (inklusive stora sniglar) om de sätt i ett sammanhang, men som en ball best intresserar de mig inte.

Så visst, tweaka ziploditen och gör den intressant och ge den ett sammanhang så kommer den att funka smörstekt med vitlöksdipp!
Nu är det ju iofs så att ziploditen redan har ett sammanhang, dock inte utanför Magilre... Man använder bl.a. trögziploditerna som dragdjur, bönderna har problem med stäppziploditer som käkar upp deras grödor och de små magillersniglarna går utmärkt att smörsteka i vitlök och räknas dessutom som en delikatess, allt enligt Magilremodulen. Så det är inte sammanhanget som är problemet, det är enbart utseendet på de stackars ziploditerna.
Att ziploditerna har en kontext i Magilre medför ju inte att de inte finns utanför Magilre. (De finns ju med i Monster också.) Kanske har de till största delen utrotats i Klomellien, men återfinns norr och öster om Magilre, kanske också i Ljusna. Det är ett utbredningsområde som fungerar alldeles utmärkt realismmässigt...
Så, fortfarande, det är enbart utseendet folk hänger upp sig på... (Och då specifikt illustrationen i Magilre s.3)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnirs ziploditer ser väl coola ut...

Det är alltid coolt när inte bara intelligenta varelser eller fruktansvärda monster är fantasy, utan även sådant som djur och växter.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Japp jag visste attb du skulle fixa det fafnir dom ser hel tuffa ut

för övrigt håller jag med Adragoor ovan 8)
The Artist Formerly Known as Boris
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Dethär börjar bli en ganska ingående analys ( :) ) men jag tror inte att det bara är bilden det handlar om. Texten är ointressant och lång, men framförallt tror jag att problemet är att ziploditen lånar element från höger och vänster utan att man får nånting konkret som ens fantasi kan greppa tag om och börja spinna vidare. Skall man beskriva en ziplodit nu så blir det ungefär "Ööh, den har ögonen på skaft och hmm, ja så är den snäll och stor". Ziploditen är helt enkelt en alien och man vet inte vad den är och varför den är just där den är. Är den som en snigel, en dinosaurie eller en gris? Sen behöver ju förstås inte alla fenomen ha en grund i nåt från vår värld, men då krävs det nåt annat som får ens fantasi att kunna arbeta. Ziploditens olika koncept halkar undan alla försök att levandegöra den. Jag tror inte att det är illustratörens fel att bilden i Magilreboxen är så töntig.

Jag tror att en bra ide att börja med skulle vara att ge den en utgångspunkt i nåt bekant som man kan greppa, tex ett vanligt djur. Fafnirs bilder här ovan är inte alls dumma (gillar råttstuket).
Själv tycker jag att Psipos ide om att den är en tapirsläkting är lysande. Det binder ziploditen i ett nafs till en redan existerande historia och ger hela landet en prägel som svansande efterapare till trakorien. Magillerna pöser av stolthet över sina glosögda träsktapirer som de ser som urfäder till den klavykiska mytologiska varelsen. Trakorerna kunde inte bry sig mindre.
Kanske klomulen också kunde vara en ättling till de legendariska jorddragana?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Dethär börjar bli en ganska ingående analys ( ) men jag tror inte att det bara är bilden det handlar om. Texten är ointressant och lång, men framförallt tror jag att problemet är att ziploditen lånar element från höger och vänster utan att man får nånting konkret som ens fantasi kan greppa tag om och börja spinna vidare. Skall man beskriva en ziplodit nu så blir det ungefär "Ööh, den har ögonen på skaft och hmm, ja så är den snäll och stor". Ziploditen är helt enkelt en alien och man vet inte vad den är och varför den är just där den är. Är den som en snigel, en dinosaurie eller en gris? Sen behöver ju förstås inte alla fenomen ha en grund i nåt från vår värld, men då krävs det nåt annat som får ens fantasi att kunna arbeta. Ziploditens olika koncept halkar undan alla försök att levandegöra den. Jag tror inte att det är illustratörens fel att bilden i Magilreboxen är så töntig.
Det är sant att texten i boken lämnar en del övrigt att önska, men den är inte usel heller. Problemet är väl att ziploditerna på ett sätt är för annorlunda för att man med några få ord ska kunna ge en bild av dem. Det är ju alltid lättare att beskriva det som redan är välkänt, som dvärgar eller sjöormar. Det är det, misstänker jag, som gör att vissa har en tendens att inte vilja köpa företeelser som inte är kända från andra fantasyvärldar. Det är svårt att skapa sig en bild av det som man inte känner till sedan innan, och det är därför också svårt att beskriva det...
Därför kanske det behövs lite fler beskrivningar av hur ziploditer ser ut och vilket beteende de har...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Det är sant att texten i boken lämnar en del övrigt att önska, men den är inte usel heller. Problemet är väl att ziploditerna på ett sätt är för annorlunda för att man med några få ord ska kunna ge en bild av dem. Det är ju alltid lättare att beskriva det som redan är välkänt, som dvärgar eller sjöormar. Det är det, misstänker jag, som gör att vissa har en tendens att inte vilja köpa företeelser som inte är kända från andra fantasyvärldar.
Inte för min del. Jag är som sagt för erebunika inslag. Jag har alltid tyckt att Trakorien (som är helt unikt i alla sammanhang) är den mest intressanta platsen i Ereb tack vare sina unika företeelser, inte trots dom.

Sedan är inte kontexten nyckel alltd. Jag tycker iofs att sammanhanget kan vara bra mycker mer intressantare och målande än att presentera användingsområdet med.

Nej, det handlar inte om att ziploditen är unik, det handlar om att den är töntig och intetsägande och närmast stämningsförstörande, och 90% verkar tycka samma sak. Det finns inte en mall för hur man gör saker unika men i fallet ziplodit är det ganska troligt att författaren har misslyckats. Inte ens dess plats i magilre kan hjälpa upp det.

Vad vi kan göra däremot är att ändra och frågan är om det ens är intressant att försöka avgöra exakt vad det är med ziploditen som inte funkar eller varför den är svår att ta till sig. Fantasilöshet och förkärlek till generiska fantsyvärldar behöver vi inte lyfta fram som förklaringsmodell, för om det är sant är projektet illa ute. Jag har tvärtemot uppfattningen att de flesta här vill skapa något relativt nyskapande inom fantsygenren.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Inte för min del. Jag är som sagt för erebunika inslag. Jag har alltid tyckt att Trakorien (som är helt unikt i alla sammanhang) är den mest intressanta platsen i Ereb tack vare sina unika företeelser, inte trots dom.
Samtidigt är det nog Trakorien som passar minst in i Ereb i övrigt stilmässigt och som i mitt tycke bidrar mest till lapptäckeskänslan. Trakorien passar egentligen bättre som en egen värld...
Vad vi kan göra däremot är att ändra och frågan är om det ens är intressant att försöka avgöra exakt vad det är med ziploditen som inte funkar eller varför den är svår att ta till sig. Fantasilöshet och förkärlek till generiska fantsyvärldar behöver vi inte lyfta fram som förklaringsmodell, för om det är sant är projektet illa ute. Jag har tvärtemot uppfattningen att de flesta här vill skapa något relativt nyskapande inom fantsygenren.
Precis exakt så. Det är därför jag är för att fixa till de fantastiska inslag som känns kassa. Dock inte genom att reducera dem till normala och alldagliga företeelser. Ändra på ziploditerna så att de blir coolare och mer meningsfulla istället (är de "egentligen" bara ett slags grisar sabbas stämningen för mig lika mycket som om de ser ut som barbapappa)...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja man kan ju inte säga annat än att ambitionsnivån är hög hos er grabbar. Tagga ner och försök utveckla Ziploditerna så de blir intressantare. Minns inte vad som står i Magillre men det går väl säkert att utveckla. Tycker förvuxna sniglar unika för Drylohalvön är en kul idé som säkert kan utvecklas. Kanske kan man göra de stora arterna mer ovanliga?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...alltså, Fafnirs bilder är grymt bra. Men skulle man inte kunna trycka in de där ögonen helt. Då skulle jag (och säkerligen fler) känt sig väldigt komfortabla. Eller ÄR det snigelögonen som gör Ziploditen? :?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Samtidigt är det nog Trakorien som passar minst in i Ereb i övrigt stilmässigt och som i mitt tycke bidrar mest till lapptäckeskänslan. Trakorien passar egentligen bättre som en egen värld...
Helt sant. Jag har inte vågat säga något om det här för Peter skulle nita mig om jag talade illa om Trakorien, men helt klart är att riket är svårt att få in i "vårt nya Ereb".

Jag har idéer och förslag men det ska vi nog ta i en annan tråd.
Precis exakt så. Det är därför jag är för att fixa till de fantastiska inslag som känns kassa. Dock inte genom att reducera dem till normala och alldagliga företeelser. Ändra på ziploditerna så att de blir coolare och mer meningsfulla istället (är de "egentligen" bara ett slags grisar sabbas stämningen för mig lika mycket som om de ser ut som barbapappa)...
Med tanke på hur bra vi lyckats på alla andra punkter tvivlar jag inte en sekund på att det går att lösa. Sedan bör man alltid fråga sig när man ska slänga in fantastiska saker varför man gör det. Unika inslag är inte ett självändamål i Ereb men de ska absolut finnas där. En fråga som jag exempelvis vill ha svar på är varför man inte använder tjurar eller svin till att dra tågen. Vad gör ziploditer extra bra på just detta?

Sedan finns det fler frågor som man bör svara på. Men som alltid är det en balansgång. Vissa koncept är så coola att man får ta det bara. Ziploditen är inte riktigt så cool...;)

Slutligen har vi den gyllene regeln; om något måste tvingas in i världen med stämjärn och vaselin så kanske det inte är riktigt rätt trots allt. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En fråga som jag exempelvis vill ha svar på är varför man inte använder tjurar eller svin till att dra tågen. Vad gör ziploditer extra bra på just detta?
Enkelt... När jorerna kom till Magilre fanns helt enkelt inga stora bra dragdjur i området. Oxarna var fåtaliga och vilda och getterna och svinen var för små eller svårhanterliga... En välvillig animist, Limak'z Phyrama (pun intended), bestämde sig för att hjälpa de joriska kolonisterna. Med hjälp av kunskaper i livsmanipulation och flera års experimenterande lyckades han förändra de stora stinkande snigelliknande ziploditerna som levde i gölar i träskmarkerna till oanat effektiva dragdjur genom att bl.a. korsa dem med stora råttor. Ett av Limak'z tidiga experiment gick tyvärr lite snett och resultatet - stäppziploditen - förvildades och förökade sig i oanad skala och kom att bli ett gissel för bönderna eftersom den åt upp deras grödor.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Bara så att vi inte skall bli alltför överens ( :wink: ) gjorde jag en liten skiss på ett ziploditalternativ.

Bild


"Ziplodithen, plattlandens stolta karavell och de sanka dymarkernas bekämpare"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ett par snigelögon på den besten så blir den perfekt! :twisted:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nej för sören.. inga snigelögon! Den är redan bra :)
Skriv svar