Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bozsas historia, något redigerad från förra gången. Har medvetet lämnat vissa perioder och händelser nästan obeskrivna då omständigheterna kring dessa i det övriga Klomellien bör redas ut innan det gås i detalj. BUtvecklingen de senaste hundra åren är också lämnat öppen.

Bozsas historia

Förhistorien

400-talet f.O.
Ön Diamor ute i Jaggaracksjön blir ett centrum för magi i västra Ereb. Dagens lärde talar om en magisk högkultur och bibliotek fyllda med mäktig kunskap. Bevarade boklistor visar till omfattande samlingar på fornspråket erdir, bronsrullar, krunska papyrer, lertavlor med texter skrivna på ithilgroms tunga och även en sorts tecken ritsade på insidan av stora äggskal från jättesköldpaddor. Högkulturen på Diamor gick dock under.

Ca 100 e.O.
Den gamla staden Joraga på Diamor blir säte för grupp magiker som bildar en magokratisk styrd statsbildning. Deras mål är att återupprätta den magiska högkulturen.

140-talet e.O.
Melashes fem röda torn byggs i bergen norr om Triska av magiker från Joraga.

187 e.O.
Joraga går upp i lågor efter en gigantisk magisk snedtändning och hela Diamor läggs öde.

243 e.O.
Det fåtal magiker som överlevt Joragas fall och tiden efter möts djupt inne i Baxardeltat. Ålderstigna och präglade av ett hårt liv i ett land som blivit misstänksamt mot magi har de samlats vid ruinstaden Bozsa av en ung okänd mentalist vid namn Yara. Hon talar om hur södra Klomellien heller har vänd sig mot präster än magiker under de senaste generationerna och hur Lysande Vägen har vunnit folks hjärtan, om hur ett ekonomiskt välstånd kontrollerat av Mercanas handelshus har gjort landet svagt. Yara har visioner hon säger kan uppfyllas med hjälp av hemligheter hon hittat djupt under ruinstaden. Klomelliens magiker kan åter förenas i en önskan om att igen vinna betydelse och ställning.

255-257 e.O.
Svartfolksinvasionen av södra Klomellien och de påföljande oroligheterna lämnar magikerna en möjlighet att bättra sitt rykte. Hjälpexpeditioner skickas ut och hjälper folk med att både bekämpa svartfolksflockar och att återställa förstörd åkermark. Viss framgång uppnås och magiker blir framöver inte längre lika misstrodda.

262 e.O.
Yara dör efter en kort tids sjukdom. Hon har vägrat all form för helande och tar sina hemligheter med sig i graven. Bozsas magiker håller dock samman utan sin ledare och bildar ett råd där alla mästare av olika skolor och grupperingar skall vara statens styrande organ.

Stadsstaten Bozsa

263 e.O.
Bozsa utropar sig som en magokratisk stat. Få av de omkringliggande staterna och samhällena uppmärksammar händelsen.

278 e.O.
Bozsa skickar ut små grupper av magiker till alla större städer i landet. Dessa beskickningar skall leta upp potentiella utövare av magi och etablera akademier för utbildning av nya magiker. Det långsiktiga målet är att samla allt magiskt kunnande på en plats och på sikt återuppväcka den magiska högkulturen. De externa akademierna har viss grad av självbestämmande men lyder under rådet i Bozsa.

332-336 e.O.
Baxardeltats östra delar dikas ut och floden Gimdis leds på magisk väg genom Hisskoviska åsen och ut i Jaggarack. Avsikten är att skapa odlingsbar mark som kan tjäna till magikernas försörjning men även en skyddande vallgrav ut mot träsket. Arbetskraften är animerade skelett och bundna elementarer. Utsända från Hisskov och Garrika som oroar sig för fisket i Jaggarack och sina vattenveteodlingar lugnas med skicklig diplomati.

348 e.O.
Flera spektakulära mord sker på några av de mest inflytelserika och dominerande magikerna i rådet. Lardaman Isöga och Eltapos T’eldin är bland de döda. Rogmul Jordmästaren som var bland Yaras först samlade lyckas dock fly sina mördare.

349 e.O.
En gruppering magiker som kallar sig Sällskapet för förverkligandet av Cirkantens ändliga slutning tar makten i Bozsa. Även de externa akademierna runt om i landet kommer under det nya styrets kontroll. Vilka magikerna i Cirkanten, som blir sällskapets vanliga namn, är och vad som är deras egentliga mål är okänt. Klomelliens stadsstater meddelas att Bozsa nu skall "Skydda Klomelliens folk mot de Yttersta Farorna".

352 e.O.
Bozsa skickar ut sina första skatteskepp på Jaggaracksjön. Kåpklädda magiker smyckade med tecknet för den fyrkantiga cirkeln blir en fruktad syn i södra Klomellien vart de än dyker upp med sina soldater och lärlingsvärvare.

397 e.O.
Cirkantens makt bryts plötsligt och oväntat. En varm sommarnatt lyser ett stilla blått sken upp hela Bozsa stad och följs av ett förödande brak då sällskapets torn och huvudsäte faller samman i ett förödande brak. Hela sällskapets centralledning och alla dets mästare syns ha förintats i stenhögen. Bozsas magiker står utan ledning och kaos bryter ut. Omständigheterna kring detta är ännu okända i Klomellien men i Jorduashur är det en ofta berättad historia att det var den unge Harald Krokigs stöld av magikernas Ametistkalk som var anledningen.

398-403 e.O.
Magikernas krig.

404 e.O.
Den sista och enda överlevande av Cirkantens 28 mästare försöker ta makten i Bozsa men stängs inne i valven under sällskapets fallna torn av stadsvakten och syns aldrig mera till.

409 e.O.
Efter flera år av maktstridigheter samlar sig åter Bozsas magiker i ett råd – De Hundra och En. Reformer inleds och deras första åtgärd blir att försöka radera alla spår av vad som egentligen hände under Magikernas krig. De lyckas endast delvis men konflikten kommer i fortsättningen att kallas Sanzisk-mercanske kriget.

416 e.O.
Bozsa får observatörstatus i Klomelliska Unionen.

511 e.O.
Bozsa tas upp som fullständig medlem i unionen.


Edit: Ithilgroms tunga och de utsända från Hisskov och Garrika.
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-02-23 06:32, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Birke! Ithilgrom är dock inte en död tunga förrän en bit efter år 200 fO, innan dess är det ju Crurernas levande tunga. :wink:

Hade jorderna trots Haralds avgörande insats inget ytterligare inflytande på Bosza under jordernas sista överhöghet?

Sedan läste jag om Hamur i EA igår och jordernas inflytande där bör kanske förstärkas. Låt mig få återkomma när jag läst forumets ståndpunkt och EA igen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Bra Birke! Ithilgrom är dock inte en död tunga förrän en bit efter år 200 fO, innan dess är det ju Crurernas levande tunga. :wink:
Jo jag vet, tänkte att det var just under crurernas levande tid som texterna hittat vägen till Diamor. Men kanske bättre bara skriva itilgroms tunga?
Mikael skrev:Hade jorderna trots Haralds avgörande insats inget ytterligare inflytande på Bosza under jordernas sista överhöghet?
Jag har tolkat och tänkt kring jorderna att perioden ca 397-457 eO är en slags comeback till Klomellien. Någon jarl uppe i Jorduashur inspirerad av Mörkertidens stora plundringar nere i Gryppas vik utrustar en flotta för att göra likadant. I den norra delen av viken har nu Magilre och Mercana stärkt flottvärn och det blir södra Klomellien som drabbas. Först Yolev och Nya Arno, sen Hisskov, södra Sanzas och Garrika. Haral Krokig är bara en yngling i jarlens flotta men efter att under sina egna privata äventyr ha råkat få Bozsas magiker på fall stiger hans stjärna. Han deltar bl.a. vid angreppet på Erfavelklostret några år senare (412 eO) och slutligen blir han storjarl/kung över jorderna i Jorduashur och själv ledare för plundringarna i Klomellien. Bozsa under denna tiden ligger väldigt lågt efter efter det såkallade Magikernas krig 398-403 eO. Möjligtvis betalar även de tribut till Krokigs jordukaerlar men magikerna har förlorat sin roll som maktfaktor till jorderna. Sen när Krokig plötsligt dör 457 eO (av en kasens pil nere i Snoarskogarna?) lämnas spelbrädan i södra Klomellien återigen öppen...
Mikael skrev:Sedan läste jag om Hamur i EA igår och jordernas inflytande där bör kanske förstärkas. Låt mig få återkomma när jag läst forumets ståndpunkt och EA igen.
Jag tror vi har kommit fram till att jordernas påverkan på Triska har varit större och/eller annorlunda än i Hamur iallafall...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Update!

Tryck F5 för att uppdatera ifall gamla kartan är kvar!

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket snyggt Spelknepe. :D
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Kan någon påminna mig om vad dvärgstaden gick ut på?

Mycket tjusig karta, landet börjar ligga fast. Någon åsikt om att flytta Kvulm till en prick i Brikho?

Birke, Boszas historia ser bra ut, några detaljer dock. Försändningar skall nog ändras till beskickningar eller utsända.
Namnet Yara bör nog ändras till något mindre vanligt (såg henne på Game of Thrones för några dar sen).
Den sista magikern från Cirkanten? Det måste ju få vara min superskurk Zemnus, som svor att grunda en tredje magokrati.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Måste bara ta tillfället i akt och bejubla Spelknepes kartor! :D
Nu återstår bara för mig att börja göra lite fler handritade sådana! Och ta tag i språken igen!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Och en såndär fyrkantig cirkel, hur är den tänkt att se ut?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev:Kan någon påminna mig om vad dvärgstaden gick ut på?
Iden är gammal men namnen uppstod under kartarbetet. Enligt Trakorien-modulen så bortför Klavykiska riket ute på trakoriska öarna en hel dvärgbosättning 380 eO någonstans från Klomelliens kust. Något mera om denna vet vi inte men kom tidigare fram till att det rörde sig om en bosättning grundad någon gång av dvärgar från riket Mirin-Kohn (som det erövrades av svartfolk 167 eO enligt Svartfolk-modulen) i Klomellerbergen. Basadas-muh (gryndur för "plats invid vatten") tänkt vara namnet på denna nu övergivna dvärgbosättning. Bosättningen ligger i en uppstickande klippa ödligt belägen intill kusten i södra Addiaska och kallad Dvärgsten.
Torquemada skrev:Birke, Boszas historia ser bra ut, några detaljer dock. Försändningar skall nog ändras till beskickningar eller utsända.


Försändingar låter som något mitt norska påbrå velat ha med ...men jag hittar inte vart jag skrivit det?
Torquemada skrev:Namnet Yara bör nog ändras till något mindre vanligt (såg henne på Game of Thrones för några dar sen).
Dyker hon upp flera ställen? Jag hittade henne (honom) i Elefanttornet Conan besökte i sina yngre dagar (en snedryggad Conan varit min inspiration till Harald Krokig). I Game of Thrones har jag bara hunnit till första avsnittet i andra säsongen men hon förekommer altså där, och i andra kompromitterande sammanhang?
Torquemada skrev:Den sista magikern från Cirkanten? Det måste ju få vara min superskurk Zemnus, som svor att grunda en tredje magokrati.
Inte omöjligt... :wink:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Utsändningarna var det, under 332.

Yara, nu minns jag elefantgudens fängslare. GOT-Yara spelar en biroll i åtminstone första halvan av säsong två.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Längst upp i nordväst på kartan tycks finnas en liten stadsstat utan namn...är det för att de bergen omfattas av Klomellerbergens dvärgrike? Annars borde området tillhöra Mercanas domäner.

Namnet Abzural har också hamnat väl långt åt väster eller?

Det här med att Triska ska ha störst areal hittar jag ingen riktigt bra lösning på kartan. Kanske kan Mercana ges lite mer av Sanzas marker, men går det då ihop med källorna? :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Längst upp i nordväst på kartan tycks finnas en liten stadsstat utan namn...är det för att de bergen omfattas av Klomellerbergens dvärgrike? Annars borde området tillhöra Mercanas domäner.
Den gränsen hade jag missat... Kan ha hamnat där under någon överföring Spelknepe gjort av mina uppritade streck? Området kan läggas till Mercana, eventuellt kan gränsen mellan Mercana och Brikho gå längs den bergsrygg som sträcker sig söderut precis väster om Brikhostaden. Dvärgriket Mirin-Kohn finns inte längre, eller så bebos det fortfarande av de svartfolk som intog det år 167 eO? Riket, vart det nu exakt i Klomellerbergen ligger, bör kanske oavsett markeras?
Mikael skrev:Namnet Abzural har också hamnat väl långt åt väster eller?
Namnet Abzural är medvetet flyttat västerut för att bättre passa med texten i EASL. På EASL-kartan står namnet nere i Izeskogen (som står utan namn) även om det enligt texten skall ligga i huvudsakligen Sanzas. Gissar på en miss hos Äventyrspels kartritare här.
Mikael skrev:Det här med att Triska ska ha störst areal hittar jag ingen riktigt bra lösning på kartan. Kanske kan Mercana ges lite mer av Sanzas marker, men går det då ihop med källorna? :(
Så mycket större än Sanzas skall vl inte Triska vara?
Bild
Sen, som tidigare sagt, EASL-kartan och EAKampanj-kartan (som projektets Erebkarta med gränser är baserad på) överensstämmer inte helt. Därav dessa mindre kartografisk skenspeglingar. 8)

(Karta: Äventyrspel)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Mercana känner sig mobbat. Ingen liten ickestat i bergen, och all mark som omfattas av "kilen" norr om Frecol på nya kartan borde höra till landets sanna herrar. Plus en stor del av Brikhos mark.
Mercanas mark ser liten ut pga papperets böjning på originalkartan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Köper alla svaren. Dvärgriket ligger väl i Magilres del av bergen egentligen så bort med det.

Står bra att Triska är landets till arean största stat och det relateras till andra fakta så vore bra om det var lite större. Jag tror att det är urkartan och dess breda bergskedja som strular till det. Sanzas och Triska ser väl ungefär jämnstora ut, men Sanzas har mer land och inte så mkt sjöarea.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Triska har på EAS kartan en massa berg som de hävdar makt över. Detta gör att Triskas Midja ser bredare ut på den kartan.
Dessa delar av Melashebergen är dock inte mer styrd av oligarkerna än vad Sombatze är. Här uppe regerar svartblodsfraktioner, eventuellt jättar samt allehanda vilddjur (vissa sprugna ur magokratiernas expriment).

En fråga:

Bör de tre triskeroligarkernas högsäten vara utmärkta på den kommande huvudkartan? De utgör i sak inga större städer och (med undantag av Cudda) är inte triskeroligarkerna hemmahörande på samma plats särdeles länge.

Jag skulle påstå att Jordernas inflytande varit större på hamurerna religiöst och i blodet (genetiskt). Triskerna däremot lärde sig av jordisk teknik och taktik.

Bra skrivet om Bozsas historia!
Skriv svar