Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Sedan tycks det som vi har tre grevar i dreverike och två grevskap utgränsade. Trimaris, Porsemyr och...eh...Lanker. Har vi förstått källorna fel? Är den tredje greven som ska hälsa på Greve Merovald Klerke av Trimaris i Aidne-böckerna de facto greven i det västliga grevskapet i Amtefjärd? Om så är fallet föreslår jag att Lanker är det västliga grevskapet i Amtefjärd och följdaktligen Sebestid Sporre är greven i detta grevskap.
Greve Merovald Klerke till Trimaris kan ha sitt grevskap i Amtefjärd. Det står ju inte uttryckligen vilket hertigdöme det rör sig om i Aidne-modulen. Men då måste hans residens Klerkeborg följa med honnom över grensen.
Fast hur är det nu med en hertigs egna domäner, har han ett eget grevskap som sitt och i detta finns ingen greve? I så fall så finns ju bara en hertig och en greve i Dreverike eftersom endast två grevskap finns markerade här. Mannemo som är hertigdömets huvudstad borde väl ligga i hertigens eget ..grevskap?

Sen skall väl markgreve Martel Hammar av Angelmark finnas nere i dessa delar av Zorakin då en viss markis Angelmark också är bjuden till den omtalade banketten från Aidne-modulen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:
Fraxinus skrev:Ett tredje problem är nordbergaalvernas revirgräns. Så vitt jag kan se sträcker den sig ungefär där grevskap 48 har sin västliga gräns. Deras område sträcker sig ungefär mellan Niggeforas västra strand till Solåns östra strand eller möjligen ända till Ickeälvas östliga utlöpare. Denna gräns är okränkbar enligt Aidne. Alverna har ett avtal med den Zorakiska kungamakten. De underställer sig kungamakten och enbart kungamakten nominellt och bidrar med spejare med mera i händels av krig i utbyte att deras landområde är bestämt och okränkbart. Jag ser inga problem med det. Ett liknande avtal har Pamperna.
Fraxinus skrev:Gränserna finns ju där och är enligt zorakisk gränsdragning. Sen vad alverna tycker eller hur dem bryr sig är ju en annan sak :)
Vad jag menar är att vi bör markera en ungefärliga gräns (med annan färg?) för alverna område. Och behålla den formella i grevskapsindelningen. Detsamma gäller i praktiken pampernas område. De officiella källorna påtalat särskilt att pamperna och alverna har en självbestämmande status....oavsett vilket grevskap de ligger i. De har bara en överordnad. Kungen!
Grevskap 46 kan flyttas österut så att både 47 och 48 blir något mindre, till floden Granströmmen ungefär. Sen kan kanske alvernas revir inne i Nordbergaskogen förklara den enorma storlek som grevskap 48 har? Greven av grevskap 48 har således inom sitt län inte så många baronier som dets storlek vid första anblicken antyder. Möjligtvis även så att det finns något sorts ämbete som tillkommer innehavaren av grevskap 48 där uppgiften är att sköta det avtal kungen har med alverna?

Ett avtal mellan kungen och alverna som berör områden inom hertigdömet Salamora borde hur som helst innebära ytterligare politiska intriger i Zorakin. :twisted:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Visst kan det bidra till med spänningar. Senast jag läste Aidne så var det ganska tydligt uttryckt. Nordbergaalver och Pamper lyder inte under grevar eller hertigar i respektive område. De har en urgammal rätt och avtal med staten Zorakin om självbestämmande. Den enda som står över dem och som de svär trohet till är kungarna. Pamperna skickar exempelvis årligen en häst för att bekräfta detta förbund. Alverna gjorde något liknande. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är kungen som garanterar deras säkerhet och rättighet. Mucka med alverna eller pamperna och du får för det första problem med dem....vilket kan vara nog så besvärlig... för det andra får du problem med kungen. I förlängningen rent av med kungens väpnade styrkor.

Exempelvis har pamperna, officiellt!, så stark egen rätt att de slänger ut präster och missionärer från LV från deras område. Något liknande gäller Alverna som vänligen men bestämt "eskorterar ut" skogsarbetar mfl som råkar förvilla sig in på deras område.....detta är officiellt material. Givetvis innebär sådana händelser risk för konflikter! Men vill exempelvis en hertig ta en konflikt med dem vilket kan urarta till en konflikt med kungamakten?

Hade för övrigt glömt markisen av Angelmark. Markgreven av Angelmark uppfann jag på stående fot...tror jag....hur som helst får vi hitta på ett annat namn på riddar Hammars markgrevskap.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Sen kan kanske alvernas revir inne i Nordbergaskogen förklara den enorma storlek som grevskap 48 har? Greven av grevskap 48 har således inom sitt län inte så många baronier som dets storlek vid första anblicken antyder. Möjligtvis även så att det finns något sorts ämbete som tillkommer innehavaren av grevskap 48 där uppgiften är att sköta det avtal kungen har med alverna?

Ett avtal mellan kungen och alverna som berör områden inom hertigdömet Salamora borde hur som helst innebära ytterligare politiska intriger i Zorakin. :twisted:
Det är så jag har tolkat storleken på grevskap nr 48. Greven har kompenserats då delar av hans område är inte under hans kontroll. Det är inte annorlunda än att det finns kungsmarker och markiser inom grevskapen där grevarna inte har någon bemyndigande.

Det an i hög grad leda till intriger. Men å andra sidan kan det ju vara bra att ha bra kontakt med alverna också. Luksilerna hade handelsavtal med dem om timmer och andra alvföremål. Salamora skulle kunna anlita dem som mycket kompetenta spejare - under förutsättning att konflikten berör svartfolk eller folk utanför Zorakin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Japp! Fler ändringar? :)
Jag hade en fråga angående sjön Anjas storlek tidigare:
En helt annan sak: sjön Anjas storlek

Denna finns markerad på färgkartan till Aidne och härstammar från äventyret Skönheten och Odjuret. Men hur stor är den? Jag har bara detta äventyr i norsk utgåva (ett av få supplement som utgavs) och kartan kan ha visats i annan storlek än i den svenska men där är den ganska liten. Anja kan gärna få vara större så som det ser ut nu på kartan, eller det finns kanske en övre/mindre Anjasjö och en nedre/större Anjasjö, jag undrar mest om det finns någon skillnad?

I denna sjö skall väl också en ö vid namn Anyas öga ligga, med ruinerna efter Karlsordens huvudtempel/kloster?
Sen är kanske bergen inne i Torilskogen lite väl stora. Men om det är krångligt att ändra så låt det vara, ändå ingen som släpper förbi svartfolken och kan mäta ordentligt. 8)

Sen borta i Östermarken, de relativt nyförvärvade områdena kring Fristaden: Nuvarande 55 tillhör själva staden Fristaden och har sedan staden grundades 511 eO haft någon sorts unik juridisk status utfärdad av den zorakiska kungamakten. Efter 591 eO och kalabaliken hertig Salamora orsakade har detta ändrats något och staden styrs nu av en borggreve (ämbetet innehas av kungens oäkta halvbrors son Havelock Girloffsson Gyllenhelm). Hela området mellan Fristadens gamla gräns och Zorakins östgräns gjordes till ett markgrevskap och fick namnet Ostmark.

Således behövs alltså ett nytt nummer på kartan för detta grevskap mellan 55 och 48, och residens för detta ligger vid grevskapets västgräns mot Salamora:
Spelknepe skrev:
birkebeineren skrev:Är en borg som resideras av en markgrevinna tillräckligt stort för att markeras? Kanske om en by tillhör?
Mikael skrev:Markgreven för Östmark föreslår jag residerar i släktfästet Avundens passage (google Neidpath för bild) i Salamora på rätt sida gränsen mot Östmark/Nostratiet.
jag tycker det. Det finns plats på kartan. Och även om det skulle vara en liten plats så kanske det är en betydelsefull plats.
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-02-10 09:18, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Sedan tycks det som vi har tre grevar i dreverike och två grevskap utgränsade. Trimaris, Porsemyr och...eh...Lanker. Har vi förstått källorna fel? Är den tredje greven som ska hälsa på Greve Merovald Klerke av Trimaris i Aidne-böckerna de facto greven i det västliga grevskapet i Amtefjärd? Om så är fallet föreslår jag att Lanker är det västliga grevskapet i Amtefjärd och följdaktligen Sebestid Sporre är greven i detta grevskap.
Greve Merovald Klerke till Trimaris kan ha sitt grevskap i Amtefjärd. Det står ju inte uttryckligen vilket hertigdöme det rör sig om i Aidne-modulen. Men då måste hans residens Klerkeborg följa med honnom över grensen.
Fast hur är det nu med en hertigs egna domäner, har han ett eget grevskap som sitt och i detta finns ingen greve? I så fall så finns ju bara en hertig och en greve i Dreverike eftersom endast två grevskap finns markerade här. Mannemo som är hertigdömets huvudstad borde väl ligga i hertigens eget ..grevskap?

Sen skall väl markgreve Martel Hammar av Angelmark finnas nere i dessa delar av Zorakin då en viss markis Angelmark också är bjuden till den omtalade banketten från Aidne-modulen?
Ser att jag skrev lite fel, någon flytt av Klerkeborg behövs inte om det skall se ut så här:

Grevskap 2 i hertigdömet Dreverike: Trimaris (greve Merovald Klerke)
Grevskap 4 i hertigdömet Amtefjärd: Lanker (greve Sebestid Sporre)

Grevskap 1 i hertigdömet Dreverike: Porsemyr (greve Torold Hand)

Men hertigen av Dreverike har alltså ingen egen mark han styr direkt över om jag tolkat (ännu en gång) Aidne-modulens beskrivningar av Zorakins styrelseskick samt utvecklingen här på forumet rätt? Hertig Osvan Sterne-Björnhugg av Dreverike styr alltså endast direkt över hertigdömets huvudstad Mnnemo?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

I den ursprungliga uppdelningen vid Zorakins grundade delades marken ut som så att de 40 bästa baronaten blev markisat direkt underställda kungen. Utöver dessa 40 så blev de bästa kvarvarande baronaten i varje hertigdöme den utnämnde hertigens mark. Ofta var detta baronat även lite större i areal för att kuna biffa till hertigens makt rikedom och trupper. Utöver hertigarnas och markisernas mark valdes den bästa kvarvarande gården ut i varje grevskap för att bli sätesgård för den ursprungliga grevefamiljen.

Så Greve Sterne-Björnehugg styr baronatet (och staden) Mannemo! Men han styr sannolikt också familjen Björnehuggs ursprungsgård och baronat och troligen familjen Sternes ursprungsbaronat (om de inte valt att tilldela denna gård till en annan släkt för att skaffa sig allianser i grevskapet). En adelsfamilj kan kontrollera flera baronat och grevskap. De kan rent av vara baroner i ett hertigdömet och grevar i ett annat. I ett värsta scenario kan de alltså vara skyldiga trohet åt två hertigar som avser att bekriga varandra. Detta är ett ganska vanligt fenomen i Indarhalvön.

Vid sådana tilffällen kan det vara politiskt säkrare att ägna sig åt viktigare saker i exempelvis hovet...eller i plötslig religiös glöd söka sig till willemiterorden i Efaro....eller skaka igång ett hämndtåg mot furst Noldrax i Jorpagna (som förhoppningsvis och sannolikt fler adelsmän nappar på) hellre än att välja sida mellan två eller tre tjurskalliga hertigar på Indar.

Utöver markisaten hertiggårdarna grevarnas sätesgårdar och baronatens sätesgårdar och vanliga övriga adels storgårdar så finns kungsmarker. De kan se ut lite hur som helst. De kan vara gårdar som kungamakten under tidens gång lyckats kapa till sig efter domslut, efter att en familj dött ut mm. Det fanns exempelvis en greve (glömt namnet) beskriven i Aidneböckerna som fick sin titel indragen pågrund av inkompetens. Hans mark gick sannolikt tillbaka till kungamakten som kungsmark. Det kan också vara storgårdar och byar i markgrevskap och områden i nybruten mark dvs nykoloniserad mark. Sammantaget finns det ca 60 kungsmarker (dessa kan vara i alltifrån ett skogsområde, en storgård, en eller ett par sammanhängande byar till ett helt baronat). Ca 40 av dessa ligger i Grindanu och Inberg och övriga 20 kungsmarker återfinns i Indar och Ostmark. Liknande är fördelningen av Markisat, ca 25 i Grindanu/Inberg och 15 i Indar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då är jag med. Ser fram emot en framtida artikel för wikin som beskriver Zorakins styrelseskick. :wink:

Greve och drots i Zorakins riksråd Borodrik Sorthelm av Ryng behöver få sitt grevskap satt på kartan. Även storamiralen greve Krind O`Ulvakus (från hertigdömet Luksilo).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Spelknepe skrev:Självklart ska vi sätta namn på alla grevskapen!

Sätt igång! :)

http://www.erebaltor.se/other/zorakin_a_arbetskarta.jpg

Dreverike
1. Porseryd
2. Trimaris

Pendon
3. Pendonien

Amtefjärd
4. Lanker
5. Nordumbria
6. Hagland
7. Somersta
8. Framhundra

Likermark
9. Likerhus
10. Marskerna
11. Bergen
12. Baryd

Pharynx
13. Ryng
14. Edelfara
15. Pharynx
16.
17. Raxberg

Slättebo
18. Stirpeslätt
19. Junemark
20.

Inberg
21. Västmark
22. Inmark
23. Järnmark
24. Vredsax
25. Nyhus

Indarike
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.

Yttersol
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.

Salamora
46. Älvdalarna
47.
48.
49. Chrymil
50. Krakehus

Gredelmark
51. Moortal
52. Luttringen
53.
54.

Fristaden
55. Fristaden
56. Ostmark
Senast redigerad av Fraxinus den 2013-02-10 14:57, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Inte klart än men kom gärna med kommentarer och förslag
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Är det inte så här?
Likermark
9. Likerhus
10. Marskerna => Bergen
11. Bergen => marskerna är bättre som namn på områdena närmast träsket, men resten är ju mkt mer än träsk
12. Baryd => Barid hade jag en notering om att det hette.

Är det inte 15 som är Ryng.
Är det 17 eller 19 som är Raxberg? Kanske den andre heter Raxona
20. Skogsmark?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nr 10 ska vara Bergen och 11 ska vara Marskerna. Blev fel.

Vill minnas att Baril är staden i det grevskapet. Övervägde döpa grevskapet till Bare...men -ryd är en officiell ändelse på ett grevskap så jag ville återanvända den. På samma sätt som jag försöker återanvända -il.


Övervägde faktiskt först att låta nr 15 vara Ryng. Nr 13 skulle då vara grevskapet Jostland - Grimau. Rosslingen är då en (ny) liten stad där även grevens herresäte ligger
Senast redigerad av Fraxinus den 2013-02-10 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser ut som en mycket god början. Ända funderingen är Nordumbria som låter lite väl likt Northumbria... Nordtum kanske?

Något av de kvarvarande grevskapen i Salamora förslagsvis:

Alvefall (vattenfall med alvkoppling)
Sal (koppling till namnet Salamor)
Möemark (från en vacker svanmö)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

5. Nordumbria
7. Somersta
Northcumbria?
Somerset?

:)
Skriv svar