Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Finns där en karta över grevskapen någonstans?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ja, jag är nästan helt säker på att det fanns en karta i Aidne som även omfattade grevskapensgränser. Jag har dock inte Aidneboken tillgänglig just nu. Den ligger fortfarande nerstuvad i en flyttkartong. Ska se om jag kan hitta den.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Påminner om dessa:
birkebeineren skrev:-Liten stad/borg kallad Klerkeborg i grevskapet Trimaris någonstans i Dreverike (residens till greve Merovald Klerke från s. 47 i Aidne-modlen som bjuder in hertigen av Dreverike till bankett)
-Virpelskogen någonstans i närheten av Klerkeborg.

Sen finns flera mindre städer och borgar i äventyret Triangeldrama i Edelfara men dessa plockar du kanske bäst ut själv från kartan? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Karta över grevskapen finns i Aidne-modulen. Har använt den när jag gjorde en karta varifrån jag gjorde detta utklipp tidigare:
birkebeineren skrev:Om du vill sätta ut städer, länsnamn och slagfält Fraxinus så har du här en kladdkarta med de politiska gränserna från Aidne-modulen. Notera att Indarsol borde flyttas en bit norrut och Hixani en bit västerut för att passa med orginalkartan.

Bild
Möjligtvis finns hela kladdkartan någonstans, skall leta, men jag antar att du lika gärna kan använda originalet Spelknepe?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ska försöka ordna namnen på grevskapen. Men här behöver jag nog hjälp. Jag vet att ett antal av dem nämnts i officiella käller. Bland annat så finns ett par grevar i Dreverike omnämnda i Aidnemodulen. Grevskapen i Edelfara-äventyret är i viss mån redan nämnda bland ortsnamnen. Grevskapen i Eidgrenska borgen är ett annat exempel.

Sedan har vi grevskapet där familjen Tjurhuvud är länsherrar....har skrivit upp det nånstans tror jag. Markgrevskapen och grevskapet Västmark, Järnmark och Inmark i hertigdömet Inberg. Margrevskapet Ostmark. Markgrevskapet Angelmark i västligaste Yttersol (halvön som sticker ut söder om Granströmmens mynning).

Pendonien, Krakehus (Kra) och Hixe (Hixani), Dreve (Mannemo), Lanker, Porsmyra, Trimaris.

Återkommer med mer.
Senast redigerad av Fraxinus den 2013-02-07 10:52, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Påminner om dessa:
birkebeineren skrev:-Liten stad/borg kallad Klerkeborg i grevskapet Trimaris någonstans i Dreverike (residens till greve Merovald Klerke från s. 47 i Aidne-modlen som bjuder in hertigen av Dreverike till bankett)
-Virpelskogen någonstans i närheten av Klerkeborg.

Sen finns flera mindre städer och borgar i äventyret Triangeldrama i Edelfara men dessa plockar du kanske bäst ut själv från kartan? :?
Ha! Det var precis Trimaris som födde frågan om grevskapen. För jag har nämligen ingen aning vilket av de fyra grevskapen som är Trimaris?!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Karta över grevskapen finns i Aidne-modulen. Har använt den när jag gjorde en karta varifrån jag gjorde detta utklipp tidigare:
birkebeineren skrev:Om du vill sätta ut städer, länsnamn och slagfält Fraxinus så har du här en kladdkarta med de politiska gränserna från Aidne-modulen. Notera att Indarsol borde flyttas en bit norrut och Hixani en bit västerut för att passa med orginalkartan.

Bild
Möjligtvis finns hela kladdkartan någonstans, skall leta, men jag antar att du lika gärna kan använda originalet Spelknepe?
Skulle gärna se hela kartan över grevskapen. Ska se om den finns gömd någonstans i Zorakinforumet.....alla 73 sidorna..måste hitta Aidne-boken.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Greve Merovald Klerke av Trimaris (Dreverike)
(bland annat medlem av Albatrossorden?)


Baron Antir Sotesköld av Virpelmar (Dreverike)

Baron Kasimir Kettilson Stege av Stegeberg (Dreverike)

Greve Sebestid Sporre av Lankel (Dreverike)

Greve Torold Hand av Porsmyra (Dreverike)

Svartmarkerat från officiella källor!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kanske är det Baron Kvistehål som huserar i Tokehus?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fraxinus skrev:Greve Merovald Klerke av Trimaris (Dreverike)
(bland annat medlem av Albatrossorden?)


Baron Antir Sotesköld av Virpelmar (Dreverike)

Baron Kasimir Kettilson Stege av Stegeberg (Dreverike)

Greve Sebestid Sporre av Lankel (Dreverike)

Greve Torold Hand av Porsmyra (Dreverike)

Svartmarkerat från officiella källor!
Nu när vi tar upp det här så har jag för mig att jag fick intrycket när jag läste Aidne att Klerkeborg låg i inland snarare än vid kust....men jag är mycket osäker på den punkten....blir till å gräva i kartonger när jag kommer hem. :(
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Spontant så inbillar jag mig att Porsmyra är det nordligaste grevskapet i Dreverike och att grevskapet fått namn efter en adelsgård som ligger i inlandet ganska nära Torilskogen invid en sjö. Tolkningen bygger på att växten Pors, förutom att vara en utmärkt brännvinskrydda, är en växt som bäst trivs i barrskogar och barrdominerade myrar eller invid näringfattiga sjöar. Denna typ av skog hittas snarast i i Aidne och möjligen i nordliga Torilskogen och Grindanubergen.

Eller så har gården i fråga fått namnet efter adelsfamiljen Porse.

Tror nästan jag favoriserar den senare förklaringen. Nordliga barrskogar och myrar rimmar illa med ett i övrigt sydfranskt klimat och landskap. Oavsett kan grevskapet ändå var det nordligaste i Dreverike.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ta bort Amte som köping i Amtefjärd. Kom precis på att Amtefjärd kommer från det äldre namnet för län, dvs ett amt.

Amtefjärd fick sitt namn i samband med att Pennerna slog sig ner och organiserade sig här under kejserlig tid. Området delades upp i sex amt varav Pendonien var ett. Framhundradet som Framhundra då hette var ytterligare ett län. Staden Framhundra fick sitt namn då det ursprungligen var tingsplats och militär samlingsplats för detta amt. När kungariket Zorakin utropades reformerades länsystemen och adelssystemet. De gamla amten blev grevskap. De övriga amtens hundradenamn har med tiden försvunnit och ersatts med namnen på den adelsgård som kom att bli sätesgård för grevskapet.

Amtefjärd blev hertigdömets namn då de ursprungliga Penniska amten legat inom detta område. Fjärd syftade på den djupa vik, fjärd, som dessa amt omslöt.

Dreverike var det andra Penniska landområdet. Det etablerades något senare än samhällena runt Amtefjärd. I samband med krigen med Echterna och Raxorerna slogs de båda rikena ihop genom ett giftemål mellan den då ledande fursten av Amtefjärd och dottern till fursten av Dreverike.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Spelknepe skrev:Frax: Ska jag lägga in de städer och byar med endast den vaga beskrivningen sin finns att tillgå?

T.ex. om det står "köping i Pharynx", så lägger jag den var-som-helst i Pharynx?
Vill göra ett förtydligande. Jag tror att vi lägger den lilla staden/köpingen Faringdon i sydvästra delen av hertigdömet Amtefjärd dvs sydväst om Pendon.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sedan är väl en zorakisk länsherre omnämnd i Edsbrytarna i Erebos.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Var det inte Baron Kvistehål....
Skriv svar