Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag ser före mig att det är möjligt att utöva magi i Altor med endast tanken, men att det är svårt.

Om magikern är berövad ett av sina två sätt att visualisera besvärjelser måste först ett svårt PSY slag lyckas. Om både röst och händer är bundna på något vis måste ett kritisk PSY slag först lyckas.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Tackar. Jag trodde att det var något i den stilen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Religion i Melorgh: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... h#Religion

Torquemada: Du har skrivit två texter om Ogim så frågan är vilken som gäller? Kanske göra en allmän och en författat av Boszas Magiska Konservatorium?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Båda. Den Levande Ogim är den (påstått) jordiska inkarnationen av den Gyllene Ogim. Jag skrev den separat eftersom kulten förändras väldigt mycket när det finns en levande Ogim.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Så, så vackert. Allt samlat på ett ställe. Nu har min bror inga ursäkter för att inte läsa allt längre.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Väldigt bra sammanfattat! Nu är det mycket lättare att tillgängliggöra sig Torquemadas texter :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Superbt sammanfattat och wackert wikifierat :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är det Vidina som står bak detta: viewtopic.php?p=33370#33370
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Efter samråd med kartograferna i Sterborg och Altors skapargudar lägger jag härvid fram min senaste lösning på frågan ni alla undrat över: Hur ser egentligen vattendelet ut i Klomellien?

Bild
(Karta: Äventyrspel)

Den gula markeringen omkransar vad jag som arbetsnamn kallat hisskovitiska åsen (alt. sydklomelliska åslandet) och är den förhöjning i tärrengen som gör att vatten nordöst för åsen rinner mot just nordöst och att vatten sydväst för åsen rinner mot sydväst.

Den gröna markeringen visar Baxarträskets största utsträckning. Baxar är som kanske bekant ett enormt blötland och träskområde med ett sammelsurium av våtvägar och vatten mellan mer eller mindere fuktig mark.

Den observante se att floden Gimdis som utgör stadsstaten Bozsas västgräns beter sig motsägelsefullt iom att den rinner norrut stick i stäv med vad jag just sagt om åsryggar och vattendelen men det är just så det är. Magikerna i Bozsa dikade nämligen ut en stor del av Baxar för att få mark att odla och någonting att äta. Den östra delen av träsket blev, och är fortfarande, en stor del av magikernas territorium. Med hjälp av odöda tjänare och bundna elementarer fördes vattnet bort genom åsen och ner i Jaggaracksjön. Att Gimdizs är en magisk flod är med andra ord rätt, men glöm inte att de odöda använde vanliga spadar. 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Men hamnade inte nästa hela Nya Arno i sumpmarken. Tänkte mig att de överlevde på egna odlingar?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Stycket i fråga skulle kunna ha Vidina som författare, men helst inte. Hon vet inte allt det där.

Jag tycker också att Arno fick det lite för blött om tårarna. Iofs lever de på fiske, men ändå. Yolev behöver däremot MER träsk.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har ni inte hört talas om de nyarnoiska vattengårdarna? :shock:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinampa

Prov även att bildgoogla chinampa

Yolev kan få lite mera träsk och Nya Arno lite mindre om ni tycker. Jag är huvudsakligen ute efter att få in ett vattendele i södra Klomellien och att förklara den "magiska" Gimdis. Dessutom tänkte jag att Nya Arno kunde må gott av lite egenart. :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

De får ju försvar så de räcker. Ås och sankmark (och Bosza). Angrepp på sjösidan är väl heller knappast att rekommendera.
Utveckling av Arno behövs verkligen. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Terrängen närmast staden tänkt ligga högre och inte vara beröras av träsket. Dessutom finns högt land i den södra stadsstaten.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hur farbara är delats vatten? Har några intressenter som fnular på att komma på besök kring hösten :)
Skriv svar