Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En felicisk invasion av Zorakin, även om det nu skulle röra sig om endast södra Indar som är hertigens variant, är en helt galen ide. Det tycker även DiArak men han låter virrpannorna i Rammarnas Orden och sin svärfar hållas. Anledningen är helt enkelt hertigdottern Irlinda som storamiralen är upp över öronen förälskad i och trots att han är en maktpolitiker och strateg av rang (vilket hans ämbete som storamiral vittnar om) har han inlåtit sig på giftemål med fienden.

Jag spekulerar vilt nu Fraxinus så om du vill gifta bort dina hertigdöttrar själv och bannlysa Rammarnas Orden från hela Zorakin får du gärna göra det. 😉
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Som ni vet gillar jag att läsa källorna emellanåt för att hitta de där småsakerna man så lätt missar. Som storamiralen jag inte tror glömts. Löjligt namn men...

Syr Fronk Drakhe, Storamiral, överståthållare över externa Felicien, Storgreve av Koalint, Riddare av Rammarnas orden osv. EAS s 15.

Ganska viktig snubbe. Någon som vill fylla ut och tweeka?

Talar vi kanske om Sirfonak DiArake, gift med den zorakiska hertigen av Indarsols fjärde dotter och hederstitulerad som storgreve av sin svärfär att skylta med vid högtidliga anledningar under de ganska så sällsynta besöken i Zorakin och invigd en av Indars många i praktiken meningslösa förtjänsteordnar vilet dock i detta tillfälle rör sig om en där medlemmarna faktisk har en verklig agenda, att verka för en felicisk invasion av Zorakin?
:D men hans namn är nog Syrfronak DiRakhe, så ligger vi lite närmare källan.
Senast redigerad av Mikael den 2012-10-09 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Var hittar jag den senaste bästa Felicientexten sammanställd? pdf:n vi arbetar med finns den?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Möjligen Spelknepe eller Rickard har någon variant de jobbar med men annars är det wikin. Den är heller aldrig ordentligt redigerad utan mest bara överflyttade texter från forumet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Har man helgon i felicisk kult?
Vet ej. Skeppet är kanske inte ens felcisikt? Galeaser är standardskepp i alla Kopparhavsnationers flottor, felicierna råkar dock ha ovanligt stor andel. Vi vet också att galeasen rammat hamnkedjan i Montagor.

Namnet klingar lite trakoriskt? Ett helgon med ursprung i Trakorien? Söker man på nätet så har någon gjort referenser till helgonet som en resande till "inre rikena" och observatör av "Abzu"? En LV missionär och upptäcksresande till områdena kring Mefimors sjö? En nunna i Enkiorden?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Varför vill hertigen av Indarike invadera södra Indarhalvön? Hyser han agg mot Yttersol? Inte troligt då båda är med i Sydzorakiska brödraskapet och då hertigen av Indarrike behöver allians med hertigen av Yttersol som motbalans mot den bra mycket farligare hertigen av Salamora. Eller har balansen skiftat? Vill Hertigen av Indarrike med Felicisk hjälp lägga beslag på Hixani och södra yttersol för att kunna kontrollera hela spannmålskedjan. Yttersol lär då ta in Ereboser som legoknektar och som allierade för att balansera felicierna.

Kanske hertigen av Indarrike således också erbjuder en allians med Gredelmark så att denne kan ta över norra yttersol som befolkningsmässigt domineras av luksiler. Eller erbjuder hertigen av Yttersol hertigen av Gredelmark delar av norra Yttersol mot att denne allierar sig med hertigen av Yttersol och angriper hertigen av Indarrike. Och vad lär adelsmännen i det evigt splittrade Indarrike OCH Yttersol göra av saken? Försöka kröna sig själva som hertigar? Kan det bli så att det blir Salamora som blir kungens bästa allierade för att stävja storkrig i Indar. Eller är möjligen hertigen av Salamora redan allierad med någon av parterna?

Kaos i Indar för att hålla zorakerna upptagna kan faktiskt vara en medveten Felicisk strategi inför en Felicisk uppgörelse med Erebos. Fast ett zorakiskt-caddiskt krig hade varit kanske ännu bättre. För då hade både Zorakin och Caddo varit upptagna medan Felicien angriper Erebos.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Robbhi Black - Koltarorob "Rob" DiLaak
?
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-11-21 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Oposer och smalugger utvinns i de såkallade Pärlkolonierna på Solunas nordvästkust. Grilnutyget köps kanske i Montagor? Akrogalisk siden via hynsolgiska mellanhänder i Fervidun eller efariska i Kwoske? Furor från betyder egentligen masttimmer från Mastika Agga, förslagsvis köpt även det via mellanhänder (monturiska kanske?) i Montagor?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Var hittar jag den senaste bästa Felicientexten sammanställd? pdf:n vi arbetar med finns den?
Wikin är den text som jag kommer att ta när vi bestämt att vi har tillräckligt med information. Det är ingen idé för mig att arbeta med pdf:en förrän texten och bilderna är helt klara. Texterna är lite sisådär rent språkmässigt, både vad gäller stavning, förkortningar och rent språkmässigt. Stämningstexterna har lite adjektivsjuka, exempelvis.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Oposer och smalugger utvinns i de såkallade Pärlkolonierna på Solunas nordvästkust. Grilnutyget köps kanske i Montagor? Akrogalisk siden via hynsolgiska mellanhänder i Fervidun eller efariska i Kwoske? Furor från betyder egentligen masttimmer från Mastika Agga, förslagsvis köpt även det via mellanhänder (monturiska kanske?) i Montagor?
Låter nästan rätt, föreslår: Grilnutyg via Montagor (kan de inte handla i Berendien, kriget har ju inte brutit ut ännu?), akrogaliska produkter i Stabul eller Kwoske, timmer från Torshem via Fervidun.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur handeln mellan Berendien och Felicien ser ut vet jag inte om vi har diskuterat tidigare? Kanske ett helt eget ämne vi kan ta upp antingen här, i Berendien-tråden eller någon tråd för Handel? Hur som helst så borde grilnutyg gå att få tag i på flera olika platser om felicierna inte vill/kan/får göra det i berendiska hamnar. Agrogaliska produkter handlas Stabul enligt nedanstående, och i viss grad Kwoske (där de kanske i viss grad räknas som efarervaror?)
Transithandel
Efarervaror (kolonialvaror, handel, tribut), en stor del re-exporteras: Slavar, ädelstenar, gulris, guld, dadlar, bomull, tryckta bomullstyger, balsam, tobak, elfenben, fisk, korall, musselsilke, pärlor, pärlemor, hudar, exotiska skinn och djur noshörningshorn, strutsplymer, järn, koppar, zink, granit, marmor, dadelsprit.
Import och kolonialvaror från Ormsjön, en del re-exporteras: Myrrha, rökelse, operculum, aloe, drakblodskåda, bdellium, gummi arabicum, spiskummin samt flera droger, mediciner och ädelträslag. Pärlor, guld, ädelstenar (gröna granater, rubin/karbunkel, zoisit). Exotiska djur, skinn och plymer. Sköldpadda. Ambra, valrav, valbarder, valolja, saltat valkött. Fjäll, tänder och horn från sjöorm. Siden och bomull. Salt tas ibland som ballast.
Felicierna i Porto Horyni importerar durra från Thelgul samt dadlar och getter från Pokti för sin försörjning.
Akrogalisk transithandel genom Stabul, en liten del re-exporteras: Kryddor som peppar, kanel, ingefära, kryddnejlikor, muskot, opoponax, m.fl. Siden och bomull. Ädelstenar (diamant, rubin, och spinell från det fjärran Kamsun) och halvädelstenar (lapis lazuli, karneol, chalcedon, iaspis, heliotroper, onyx med flera). Dvärgahantverk från Grynnerbergen.
Handeln på Stabul är rik, men i stark konkurrens med Erebos och Caddo. Det är framförallt Erebos och Caddos handel med Krun och Efaro som drabbats av de feliciska kaparna.
I det jag skrivit om Torshem, ovaterna och alverna så förekommer ingen timmerhandel från den berendiska kolonin ner genom alvskogarna. Detta grundat i det ologiska att de trädälskande alverna skulle tillåta handel med timmer genom sina skogar och att i Torshem är allt timmer sedan länge hugget (i den delen av regionen som de joriska kolonisterna bebor) och att bristen på mark är ett problem här. Jag tänkte att "Furor från Torshem" är ett begrepp som vi tweekar till att betyda Furor från Nargur. Kan detta gå för sig? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tja, skogen som timret skulle komma ifrån i Torshem ligger utanför Landori som ju ligger en bit söderut. Det har nog alverna föga intresse för, men skogsklanerna av ovaterna kanske misstycker. Skulle alver misstycka mot att timmer från skogsavverkning utanför Landori flottas genom Landori? Låter långsökt tycker jag så länge det håller sig på en rimlig nivå...jämför med Kardalverna i Jorduashur. Nej, nog tycker jag att viss timmerflottning eller kanske troligare pråmtransporter till Remos förekommer. Men de kan vara så begränsade att de inte behöver omnämnas i Felicien pdf:n?

Så var får Felicien mast och bord timmer? Med sin militärmakt baserade på flottan måste behovet av nya skepp och underhåll vara en mycket viktig fråga. Var ordnar man säker tillgång som inte blir för dyr?
Felicien? Tydligen inte enbart. Tror du kan ha rätt om att mastvirket är "slut". Helt utan skog är man ju dock inte.
Nargur? Bra tweek. Det innebär dock en enormt lång transport från Mastika Agga för att nå Felicien och genom "fiendens" farvatten. Låter osäkert och dyrt. Över land via Lirvella. Inte troligt.
Hynsolge? Mindre skogstillgångar än Felicien upplever jag. Kanske inte om man räknar skogsområdena som ligger mellan Hynsolge och Landori. Där finns stora skogstillgångar men då är det återigen frågan om Landori tillåter avverkning där. Inte omöjligt tycker jag. Bra alternativ.
Berendien? Kanske, men berendierna ser nog helst inte att deras skogar blir ärkefiendens skepp.
Krun eller Efaro? Krun behöver sin egen skog till sin enorma flotta. Efaro skulle kunna sälja från sin västkust, men då fastnar timret i Krilloan tills vinden är rätt. Inget omöjligt alternativ.
Jorpagna? Möjligtvis, men inga större skogar och man måste då sedan passera Erebos eller Berendiens kuster.
Morëlvidyn? Tyvärr, det stora avståndet till Morginner och öknen gör det svårt att få tag på . Tillgängliga skogar anser sig piraterna äga. Inte heller vid Anktarmen går det då den kusten är rena mangroveträsken.

Personligen tycker jag alltså att skogarna norr om Hynsolges ser mest lovande ut, med timmer skeppat till Olsehem från mindre timmerbyar. Kanske är det hela en ganska ny företeelse säkrad med feliciska pengar sedan berendierna stoppat felicierna i Lindaros och Remos.

Felicien är på gränsen till krig och måste se till att säkra tillgången på virke. Jag tror att man försöker stödja Hynsolge att få igång större avverkning i norr och kommer säkert säkra en sådan tillförsel vid krig. Detta kan kombineras med djungelträ från Efaro via Krilloan.

Åsikter och tankar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Robbhi Black - Koltarorob "Rob" DiLaak
?
Bra :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Felicien har länge haft de nordsolunska städerna Bylos och Caraidon som kolonier och helt nyligen erövrades det efariska stamlandet Tigranes där stora skogar finns.
604-606 e.O.
Felicien anfaller det efariska hövdingadömet Tigranes från tre riktningar. En armé tågar in från Bylos under Asdrilon, en från Caraidon under Magon och marinkåren landstiger på den norra kusten under ledning av Kithagil själv. Efter ett kort krig tvingas Tigranes att avträda ön Girba samt betala en årlig tribut till Felicien. Tigranes tvingas vidare att tillåta Felicien att som enda främmande makt få bedriva fiske längs landets kust samt tullfrihet i dess hamnar. Fredsfördraget gäller i 27 år.
Detta anfall är helt opportunt: Tigranes hade en svag barnkung och var diplomatiskt isolerat. Felicierna åberopar att Tigranes och Felicien inte formellt slutit fred efter det första Felicisk-Dermanska kriget.
Det snabba underkuvandet av Tigranes skrämmer Berendien, Caddo och Erebos som nu fäster blicken än mer mot Felicien.
Norra Efaro och Tigranes föreslår jag därför som Feliciens största garanti för skeppsvirke och delvis därför blev erövrade som en inledande del av det kommande kriget. Detta kompletterar de nordhynsolgiska skogarna som sedan länge varit baskällan Felicien användt i sitt skeppsbyggeri.

Angående furorna från Torshem så kan dessa säkert vara enstaka mastämnen av yppersta kvalitet som icke-berendiska handlare har kommit över och närmast smugglar nerför Leipter. Berendierna vill ogärna stöta sig med alverna som de har urgamla avtal med och bedriver själva ingen timmerhandel. Ovaterna är också noga med förhållandet till alverna och den lilla handel de bedriver med jorerna omfattar ingen timmeravverkning. Som en förklaring till vad jag tänkt som ett slags kvalitetsbegrepp - "Furor från Torshem", tänkte jag att detta går tillbaka till något tillfälle där ett erebosiskt handelshus i Torshemkolonins tidigare historia faktisk försökte sig på att frakta timmer nerför Leipterfloden genom Landori. Några partier nådde marknaderna i Kopparhavet och såldes till skyhöga priser (kanske efter Lopentaslaget 451 eO då ett enormt antal skepp sänktes och virkespriserna därför steg kraftigt?). Sen avbröts handeln tvärt av berendierna som fruktade sitt avtal med alverna och endast kvalitetsstämpeln återstod av det beryktade timret. Numera har det blivit en vana att klassificera skeppstimmer av bästa kvalité som torshemskt oavsett vart det kommer ifrån. Erebs kanske bästa timmer exporteras från Mastika Agga, som i mångas ögon är lika med Nargur så som även Torshem är, gjör ju inte beteckningen helt fel heller.

Och de exklusiva "torshemska furor" Felicien köper (och som då kommer från Nargur) hittar de troligen i Montagor eller kanske Gringul eller Pendon dit det fraktats av andra handlare. Kardier, monturier och trakorier är tänkta som vanliga mellanhänder för narguriskt timmer.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tigranes skog är inte särskilt stor, men den är ju en säker källa inför kriget så bra. Gillar allt du skrev Birke förutom sista stycket. Vad sägs om att källornas "furor från Torshem" avser just smuggeltimmer och är tänkt att markera hur mycket olika varor de handlar i.
Skriv svar