Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Inspirationen till Palinors solskallar är saker som den här?[/quote]

Ang. Heraldikvar det ramarna runt hur och var devisen kan bäras jag reagerade på. Efter lite eftertanke tror jag pånföljande upplägg. En mycket enkel grå brun rent ceremoniell dräkt. Till dessa får riddarna ej bära devis och endast spänne och bältesbuckla och sporrar, som därför blir mycket viktiga statussymboler. En ordensmästare och en rekryt klär sig alltså annars identiskt. Även förtjänstmärken och guldkedjor kanske...

Till vardags och till strids är det fullt prål med egen heraldik, kombinerat med ovan nämnda bälten o dyl som särskiljer riddaren som ordensbroder.

Känns som att detta ligger nära dina ideer - låter det ok?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snygg illustration Snibben, gillade särskillt iden med den enkla dödsolen. :)

Gällande devisen så står det i wikin:
Ordens vapen är en gyllene Sol på röd bakgrund, med texten "Till Erebs Mörkaste Hörn" på dalkiska. Nationens vapen är en Gyllene sol i övre, vänstra halvan, en gyllene snedbalk och en stegrande Palinorisk Stridshäst i nedre, högra halvan.


Ordensstatens vapen är i nuläget utformat så här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... alinor.jpg

Det tänkt att fortfarande gälla Peter?

Vart devisen används så är det kanske endast i officiella skrivelser och som vackra glasmosaiker förekommande i kasaler och soltempel? Tror vi diskuterade någonstans tidigare att traditionen med en devis till det heraldiska vapnet inte förekommer särkillt ofta i Aidne utan är mera vanligt i Jorpagna och eventuellt Berendien, samt Palinor.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

OK!
Något så här? Riddare överst och väpnare under.

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Snygg illustration Snibben, gillade särskillt iden med den enkla dödsolen. :)
Tack :)
birkebeineren skrev: Vart devisen används så är det kanske endast i officiella skrivelser och som vackra glasmosaiker förekommande i kasaler och soltempel?
Aj, aj. Nu blandas päronen och äpplena. Ordet devis blandas ihop med det engelska ordet Device vilket inom heraldiken används om vissa Charges (ex. kors) och det svenska devis som betyder motto. Heraldisk Symbol är den korrekta översättningen på Heraldic Device.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Snibben skrev:OK!
Något så här? Riddare överst och väpnare under.

Bild
Perfekt! Och ursnyggt, tack!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Palinordens och Palinors vapensköldar.

Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Birke; Well spotted - da kor vi pa radande uppdelning mellan statens och ordens
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad fint det blir! :D
Snibben skrev:Aj, aj. Nu blandas päronen och äpplena. Ordet devis blandas ihop med det engelska ordet Device vilket inom heraldiken används om vissa Charges (ex. kors) och det svenska devis som betyder motto. Heraldisk Symbol är den korrekta översättningen på Heraldic Device.

Jag var mest ute efter att hitta ingame sätt att använda Palinordens devis/motto. Tänkte att det innom palinismen är vanligt att använda text lite varstans i den för orden mycket berömda glaskonsten, namn på helgon, citat ur Gyllene Boken ...och ordens motto. Mosaiken i Kasal Kartres soltempel är förövrigt mycket berömda innom hela Lysande Vägens kultursfär och i de lägre fönsterna syns namn på flera döda helgon utskrivna! :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Vad fint det blir! :D
Snibben skrev:Aj, aj. Nu blandas päronen och äpplena. Ordet devis blandas ihop med det engelska ordet Device vilket inom heraldiken används om vissa Charges (ex. kors) och det svenska devis som betyder motto. Heraldisk Symbol är den korrekta översättningen på Heraldic Device.

Jag var mest ute efter att hitta ingame sätt att använda Palinordens devis/motto. Tänkte att det innom palinismen är vanligt att använda text lite varstans i den för orden mycket berömda glaskonsten, namn på helgon, citat ur Gyllene Boken ...och ordens motto. Mosaiken i Kasal Kartres soltempel är förövrigt mycket berömda innom hela Lysande Vägens kultursfär och i de lägre fönsterna syns namn på flera döda helgon utskrivna! :wink:

Defintivt, även om det där mer ser ut som Palinéon i all sin prakt än ett enkelt kasaltempel! Även reliefer och gravstenar

Definitivt med på mosaikspåret. Frågan är bara: gotiska mosaikfönster, eller det här!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Östbelgoth som jag tidigare kort har omtalat tänkte jag som en statsbildning i perioden 64-410 eO. I det tredje palinoriska soltåget där Palinor i allians med Kuldkrës hadde vissa framgångar var erövringen av Östbelgoth en av dessa. Det östbelgothiska väldet sträckte sig ursprungligen över ett ännu större område (den streckade linjen) men under Palinors första århundraden antingen fördrevs eller underkuvades de. Har inte tänkt göra östbelgothernas betydelse större än vad dessa tidiga årtal visar men jag vill gärna ha dem där för att förklara de historiska skeendena i regionen OCH som en förklaring till hur de narguriska språken har utvecklat sig (mer om detta senare).

Bild

Hur passar detta? :?

(den röda markeringen är bara en tänkt gräns for Palinors gräns 410 eO)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Shamanerna i Kartotum

De narguriska stammarnas mystiker och shamaner har tvingats till Kartotum i generationer. Ibland som gisslan under vapenhot, ibland som frivilliga rekryter till ett liv i i lyx. De lever avskiljda från omvärlden och sina gamla stamfränder i vackert besmyckade stugor i vinterstaden. Många av de Ghaerîldyrkande stammarna förlorade sina shamaner för hundratals år sedan, och vissa shamaner i vinterstaden har varit en del av ordensstatens styre i generationer, som medlöpare och lärare inom mystik och magi. De flesta riktigt gamla shamansläkter har dock upphört - genom ingifte i palinoriska släkter och ätter, genom magiska missöden och stagnation eller genom flykt från det förgyllda fängelse som vinterstaden är. Många av shamanerna i Kartotum tillhör nya traditioner som uppstått ute bland stammarna i det vakum som uppstått efter att orden lagt beslag på deras andliga ledare.

Shamanernas kvarter i vinterstaden är en farlig, världsfrånvänd plats. Det ryktas om människooffer, och demoniska ritualer. Det ryktas även om upprorsplaner och en hemlig liga som verkar för att störta riddarordens styre i Palinor.
:D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tänkte göra följande ändringar i statistiken för att göra relationen till bla Ransard lite mer, realistisk.

Invånare: 230 000 c.a.
Invånare Kartotum 60 000 c.a.

Ser detta ok ut?

(upp från 118 000 och 10 000 i Kartotum)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Årtalen ser helt ok ut för mig. Kartotums befolkning inbefatter både palinbröder och strövnargurer?

Vad tycktes om Östbelgoth, ok om det finns med bak i historien?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Årtalen ser helt ok ut för mig. Kartotums befolkning inbefatter både palinbröder och strövnargurer?

Vad tycktes om Östbelgoth, ok om det finns med bak i historien?
Ja, det är tanken. Kanske skall skilja på dessa på något sätt.

Östbelgoth är defitintivt med. Vill du att jag skall skriva in något i min kronologi?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan i så fall skicka dig några få centrala årtal. Återkommer om dessa.
Skriv svar