Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:
Fafnir skrev:Ser fint ut. Enligt mina källor hette dock stormästaren som fick tugga grus 510:
Hans Upplysta Excellens Stormästare Ghaerît Krarr Bianco ap Klovimeste
viewtopic.php?t=24&postdays=0&postorder=asc&start=45
Har inte hunnit kika ordentligt än ok min dator visade dokumentet ganska konstigt. Ska försöka skriva ut i morgon och kika, men ovanstående tyckte jag såg oförändrat ut.

Är de förslag på ändringar/utfyllnad sim diskuterades de senaste sidorna med?
Det ser jag väl iof i morgon :)
Hmm det är en del saker som inte kommit med. Håll alltså i hästarna så uppdaterar jag
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Här finns en sammanfattning av forumets Högmän:
viewtopic.php?p=28773#28773

Kan i stora delar tas med i Palinor tycker jag.
Hade missat detta

Jag kan tänka mig att lägga in lite dimmomhöljda referenser till urkulturer och jättelika tempel. Men undviker helst att konkret förankra Högmän i Palinor. Känner inte riktigt att någondera konceptet riktigt vinner på det. Högmän får gärna vara lite historiens dimmor/pikter för mig. Och Palinor är redan udda nog som det är, tycker jag

Är det ok?

P.S. Så där ja - nu har jag lite bättre ordning på vad jag bör göra:
- Lägga till någon typ av text runt förhistoria. Vad sägs om några glosor om Ur-kulturer som pekar mot Högmän utan att vara övertydlig (n.b., f.ö. introprosan med dess "hedersvärd".
- Skriva ett karaktärsporträtt av nuv. Stormästaren
- Skriva ihop något om Mirel

Har lagt till en kort text om Sese Huani baserat på Mikaels sammanfattning (tack!)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Länken fungerar inte va?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Den fungerar för mig! Kanske måste man vara inloggad på gmail?

Skall isf se om jag kan hosta på ngt annat sätt
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Den funkade inte från iphone, men jag kom åt den från min (döende) dator. Dock såg layouten väldigt fel ut med texter på varandra och i utkant av sidorna.
Jag ska förbi jobbet idag och ämnar kika därifrån samt se om den går att skriva ut :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Den funkade inte från iphone, men jag kom åt den från min (döende) dator. Dock såg layouten väldigt fel ut med texter på varandra och i utkant av sidorna.
Jag ska förbi jobbet idag och ämnar kika därifrån samt se om den går att skriva ut :)
Hmm ser vad du menar - det är Sergey Brin som leker rövare med min .doc fil. Kanske skall ladda upp via mitt hotmailkonto istället

P.s. Den här är inte så snygg, men borde gå att läsa: https://docs.google.com/document/d/153Q ... b5Sz0/edit
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kunde inte komma åt dokumentet från jobbdatorn och därför heller inte skriva ut :(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser fram emot förhistorien med dimmiga referenser.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Något borde kanske sägas om Mirel, Mastika Agga och Sesehasuit? Kanske även Buh Mir? Här går väl de nuvarande handelsvägarna för palinor eller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Efter en snabb genomläsning tycker jag det ser mycket, mycket fint ut, både Palinor och Küldkres. Skal läsa genom ordentligt till helgen då jag bättre tid. Trevligt att se dig här igen Peter! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Något borde kanske sägas om Mirel, Mastika Agga och Sesehasuit? Kanske även Buh Mir? Här går väl de nuvarande handelsvägarna för palinor eller?
Relationen till Mirel måste vara med, men finns det någon relation till detta dimland med björnar, bestar och jättar? Undviks det och enda relationen är de karavaner och nomader som följer Mefimors stränder?

Sesehasuit finns med kortfattat, men hur är det med Saru Saru?

Även kort om handeln på Mastika Agga, Buh-Mir och Trasimo är intressant. Birke kanske kan summera något om du vill ha hjälp Peter?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Efter en snabb genomläsning tycker jag det ser mycket, mycket fint ut, både Palinor och Küldkres. Skal läsa genom ordentligt till helgen då jag bättre tid. Trevligt att se dig här igen Peter! :)
Tack Birke. Det är trevligt att vara tillbaka :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
gtjorgo skrev:Något borde kanske sägas om Mirel, Mastika Agga och Sesehasuit? Kanske även Buh Mir? Här går väl de nuvarande handelsvägarna för palinor eller?
Relationen till Mirel måste vara med, men finns det någon relation till detta dimland med björnar, bestar och jättar? Undviks det och enda relationen är de karavaner och nomader som följer Mefimors stränder?

Sesehasuit finns med kortfattat, men hur är det med Saru Saru?

Även kort om handeln på Mastika Agga, Buh-Mir och Trasimo är intressant. Birke kanske kan summera något om du vill ha hjälp Peter?
Mycket bra poänger, planerar stt skriva åtm kort om dessa.

Vad är Saru Saru?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Två kladdkartor över namn och handelsleder söder om Palinor:

Bild

Bild

(Hämtade från Mefamirtråden: viewtopic.php?t=671&postdays=0&postorder=asc&start=0 )
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mefamir, Ljusna och det dimmiga Mirel

Med barbarerna i Ljusna och Mörkna har man bara begränsad kontakt. Expeditioner med syfte att upprätta baser på ljusnahalvön har slutat i halvmesyrer och misslyckanden, där lokalbefolkningen och själva terrängen tycks ha vänt sig mot de erörvrande riddarna. Djupt in i Mörknaskogen skall Hertig Maracellus Livions kompani ha försvunnit, slukats man och allt av svarta och bubblande träskmarker.

Kontakterna med det dimmiga och svårtillgänliga Mirel är begränsade till handel med sötvattensskaldjur och andra matprodukter. Viss boskap köpts också upp över gränsen. Den väldiga borgen Karneke sitter på den gamla stenväg som förr förde Palinors handelsvaror till Erebs alla hörn, men som nu slutar i ruiner vid den Ransardiska gränsen. En kostig som viker från denna gamla handelsväg har blivit knutpunkten för handel med Mirel och Mefamir. Mycket av handelsvarorna hamnar just i Karneke, som är känd för soldatsoppan Gurgum, en dekokt på Mefamiriska skaldjur och betor.


Barghans nomader kommer och går fritt över gränserna, och har nära kontakter med hövdingarna i Mirel.
Skriv svar