Tack för ditt svar. Jag tycker det var nog så konstruktivt.

Mina tankar kring reptilfolken (hädanefter kallar jag hela gruppen för Reptilfolk, Reptilmän är rasen i böckerna) är som sagt starkt baserade på Lizardmen i Warhammer. Där styrs de av ett magiker kast av Slaans som är feta paddor som är oerhört mäktiga magiker. Dessa har som mål att verkställa gudarnas plan i världen. Det sista passar inte in på Altor. Men däremot gillar jag tanken på en grupp magiker som utseendemässigt inte alls ser ut som reptilmän utan är helt annorlunda. För som du säger magi och reptilmän går inte ihop i min värld heller.

Anledningen till att de skulle vara utspridda skulle då vara att små delegationer har varit utspridda i världen, kontrollerade från civilisationens vagga i Samkarnas inre. När nu dessa högkulturer fallit står de utan styrning och de hade aldrig med sig några ur det "högsta" ledarskiktet. Det finns däremot kvar städer i Samkarna som har kvar sitt prästerskap/magiker men nu lever isolerade. Det skulle kunna vara att kulturen baserades på kontrollen av vissa maginoder som behövdes för att kommunicera över störa avstånd. När dessa förstördes eller korrumperades föll också hela kulturen ihop då de inte längre gick att styra riket.
Resultatet av detta var en tillbakagång till det naturliga för reptilmännen, dvs jägare/krigare i små grupper. Men i de heta djunglerna finns det kvar magnifika städer med olika reptilfolk som fyller olika roller i samhället
När i historian? Tidigt, mycket tidigt. Och som högkultur det endast existerade i Samkarna och Soluna, de andra spridda populationerna var kanske endast utposter.
Jag har inte exakt spenderat hela mitt liv kring att fundera över detta så såga det gärna.