SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)
Spara en ny nu kl 03:45 och sida 4-5 är väl dom som är intressanta men ja kan ta det här också.
FV-nod man får per "nivå":
1a +1/+1/+1
2a +2/+1/+1
3e +2/+1/+1
4e +2/+2/+1
5e +2/+2/+1/+1
6e +2/+2/+1/+1
7e +3/+2/+2/+1/+1
8e +2/+2/+2/+2/+2/+1
Max FV man får per "nivå":
1a 7
2a 7
3e 9
4e 9
5e 11
6e 11
7e 13
8e 13
Antalet färdigheter man får är 5 på 1a och sen ökar med 1 per 2.
Ålder är jag lite osäker på, är lite för att man ska få välja ålder som man vill men jag har även tänkt på en minimumålder beroende på hur långt man går i samma Livsväg. Gör man bara ett fåtal nivåer på en Livsväg o sen byter så kan man ha en lägre ålder men man får lägre FV och lägre max FV.
FV-nod man får per "nivå":
1a +1/+1/+1
2a +2/+1/+1
3e +2/+1/+1
4e +2/+2/+1
5e +2/+2/+1/+1
6e +2/+2/+1/+1
7e +3/+2/+2/+1/+1
8e +2/+2/+2/+2/+2/+1
Max FV man får per "nivå":
1a 7
2a 7
3e 9
4e 9
5e 11
6e 11
7e 13
8e 13
Antalet färdigheter man får är 5 på 1a och sen ökar med 1 per 2.
Ålder är jag lite osäker på, är lite för att man ska få välja ålder som man vill men jag har även tänkt på en minimumålder beroende på hur långt man går i samma Livsväg. Gör man bara ett fåtal nivåer på en Livsväg o sen byter så kan man ha en lägre ålder men man får lägre FV och lägre max FV.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
http://gamemill.se/rpg/ExpertRedux/img/forklaring.jpg
Det hela går ut på att en Livsväg - tex magiker, Köpman, Tjuv - består av 8 st Nivåer. Varje Nivå ger ett olika antal FV-modifikationer att fördela på dom färdigheter som Livsvägan har. Varje ökad nivå ger fler FV att fördela och ett högre max FV. Utöver detta så ger en högre nivå även möjligheten till fler Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser.
Man har vid skapandet 8 "Säsonger".
Man väljer då en Livsväg, tex Köpman, och tar då "Nivå 1", kryssar då i dom färdigheter som Livsvägen:Köpman har på rollformuläret och får BC i dom. Sen tar man och fördelar dom FV man får för nivån (+1 +1 +1) på dom färdigheter man vill öka.
Man kan efter detta välja att gå vidare och öka med en Nivå till, välja Nivå 2. Detta gör att man får fördela ytterligare +2 +1 +1 på dom färdigheterr du fick av Livsvägen.
Man får vid varje nivå välja det antal Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser som nivån tillåter maximalt.
Nu kan man igen välja om man vill gå vidare i Livsvägen:Köpman eller om man vill byta till något annat.
Väljer man att gå vidare får man möjligheten till fler Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser, och kan ha ett högre FV i Färdigheterna.
Man kan även välja att byta och gå över till en annan, tex Livsväg:Tjuv.
Gör man det får man tillgång till nya Färdigheter att få BC i men man får igen Nivå 1 som Tjuv och får då fördela +1 +1 +1 på Färdigheterna du fick tillgång till som Tjuv.
Så här fortsätter man tills man har köpt total 8 Nivåer.
Fördelen att byta Livsväg är att man får fler Färdigheter att välja på och BC i.
Nackdelen är att du får mindre FV att fördela, lägre Max FV och mindra antal Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser från början.
Förklaring av tabellerna.
SIDA 5:
1)
En lista av Färdigheter man väljer av dom man har tillgång till för just denna Livsväg.
2)
Vilken Säsong eller Nivå du är på.
3)
Dinna fördelade FV.
4)
Grå=FV du lagt ut på den färdigheten.
Grön=Din BC/Grupp.
Blå=Din totala FV
SIDA 5:
5)
Nivå du är på.
6)
Dit maximala FV. Blir högre om du kör vidare under samma Livsväg och inte byter mitt i.
7)
De FV-ökningar du får. Tex: Säsong 4 ger dig +2, +2, +1 att fördela bland dinna Färdigheter för denna Livsväg.
Detta är en mall över hur man får välja max.
Ska göras om lite då Färdigheter bör vara ett fast antal man får och bör va lika många för varje Livsväg.
Specialliseringar ska va en lista av specielliseringar för varje Livsväg och siffran i tabellen är hur många man får välja från början, fler ju högre man går i samma livsväg.
9)
En ide om minimala ålder man får välja när man avslutat.
Det gör att vill man ha lägre så kan man avsluta en Livsväg mitt i och börja på en annan.
Ålder ska bestämmas av den högsta Nivån du har.
tex: Är du Tjuv nivå 3 och Magiker nivå 5 så är din minimum ålder 28 medans om du väljer att va Magiker enbart till nivå 8 så är mini 37 år.
Det gör att du kan spela en yngre men du får mindre antal FV att fördela och även Förmågor och övrigt.
Hoppas ni förstår vad ja försöker få fram =)
Det hela går ut på att en Livsväg - tex magiker, Köpman, Tjuv - består av 8 st Nivåer. Varje Nivå ger ett olika antal FV-modifikationer att fördela på dom färdigheter som Livsvägan har. Varje ökad nivå ger fler FV att fördela och ett högre max FV. Utöver detta så ger en högre nivå även möjligheten till fler Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser.
Man har vid skapandet 8 "Säsonger".
Man väljer då en Livsväg, tex Köpman, och tar då "Nivå 1", kryssar då i dom färdigheter som Livsvägen:Köpman har på rollformuläret och får BC i dom. Sen tar man och fördelar dom FV man får för nivån (+1 +1 +1) på dom färdigheter man vill öka.
Man kan efter detta välja att gå vidare och öka med en Nivå till, välja Nivå 2. Detta gör att man får fördela ytterligare +2 +1 +1 på dom färdigheterr du fick av Livsvägen.
Man får vid varje nivå välja det antal Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser som nivån tillåter maximalt.
Nu kan man igen välja om man vill gå vidare i Livsvägen:Köpman eller om man vill byta till något annat.
Väljer man att gå vidare får man möjligheten till fler Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser, och kan ha ett högre FV i Färdigheterna.
Man kan även välja att byta och gå över till en annan, tex Livsväg:Tjuv.
Gör man det får man tillgång till nya Färdigheter att få BC i men man får igen Nivå 1 som Tjuv och får då fördela +1 +1 +1 på Färdigheterna du fick tillgång till som Tjuv.
Så här fortsätter man tills man har köpt total 8 Nivåer.
Fördelen att byta Livsväg är att man får fler Färdigheter att välja på och BC i.
Nackdelen är att du får mindre FV att fördela, lägre Max FV och mindra antal Specialliseringar, Förmågor, Begränsningar och Händelser från början.
Förklaring av tabellerna.
SIDA 5:
1)
En lista av Färdigheter man väljer av dom man har tillgång till för just denna Livsväg.
2)
Vilken Säsong eller Nivå du är på.
3)
Dinna fördelade FV.
4)
Grå=FV du lagt ut på den färdigheten.
Grön=Din BC/Grupp.
Blå=Din totala FV
SIDA 5:
5)
Nivå du är på.
6)
Dit maximala FV. Blir högre om du kör vidare under samma Livsväg och inte byter mitt i.
7)
De FV-ökningar du får. Tex: Säsong 4 ger dig +2, +2, +1 att fördela bland dinna Färdigheter för denna Livsväg.
Detta är en mall över hur man får välja max.
Ska göras om lite då Färdigheter bör vara ett fast antal man får och bör va lika många för varje Livsväg.
Specialliseringar ska va en lista av specielliseringar för varje Livsväg och siffran i tabellen är hur många man får välja från början, fler ju högre man går i samma livsväg.
9)
En ide om minimala ålder man får välja när man avslutat.
Det gör att vill man ha lägre så kan man avsluta en Livsväg mitt i och börja på en annan.
Ålder ska bestämmas av den högsta Nivån du har.
tex: Är du Tjuv nivå 3 och Magiker nivå 5 så är din minimum ålder 28 medans om du väljer att va Magiker enbart till nivå 8 så är mini 37 år.
Det gör att du kan spela en yngre men du får mindre antal FV att fördela och även Förmågor och övrigt.
Hoppas ni förstår vad ja försöker få fram =)
Senast redigerad av Alendor den 2011-09-17 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Jo, jag tror jag fattar vad du menar med allt. Jag har några korta synpunkter:
1) Är inte repetitioner eller nivåer bättre namn än säsonger? Säsonger får mig att tänka på hockey.
2) När det gäller FV-ökningar...borde inte FV öka mer den absolut första gången man väljer en Livsväg? Normalt är ju att man tenderar att lära sig saker relativt snabbt i början. Sedan brukar ju kunskaperna plana ut. På så sätt får vi också en koppling till hur EP och FV-köp fungerar under spelets gång, då det blir dyrare att höja en färdighet ju skickligare man är.
3) Angående slutålder. Jag hade helst sett att man bara plussar ihop antalet Livsvägar för att få fram åldern som i Burning Wheel, men ditt förslag kan funka också. Däremot bör vi se över ålderstabellen med GE-modifikationerna. Är man Gammal så borde man få mer än -2 på STY, t ex.
1) Är inte repetitioner eller nivåer bättre namn än säsonger? Säsonger får mig att tänka på hockey.
2) När det gäller FV-ökningar...borde inte FV öka mer den absolut första gången man väljer en Livsväg? Normalt är ju att man tenderar att lära sig saker relativt snabbt i början. Sedan brukar ju kunskaperna plana ut. På så sätt får vi också en koppling till hur EP och FV-köp fungerar under spelets gång, då det blir dyrare att höja en färdighet ju skickligare man är.
3) Angående slutålder. Jag hade helst sett att man bara plussar ihop antalet Livsvägar för att få fram åldern som i Burning Wheel, men ditt förslag kan funka också. Däremot bör vi se över ålderstabellen med GE-modifikationerna. Är man Gammal så borde man få mer än -2 på STY, t ex.
-
- Magillersk Fogde
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 2010-08-24 18:25
- Ort: Sölvesborg
Jag är imponerad!Alendor skrev:Mitt Excell-doc finns nu som PDF i min Dropbox-mapp.
%-chans,EP-kostnad, en liten blandning av min ide och Tobalds
Låt mig gissa, du har jobbat "en del" med Excel eller?
Jag tror inte jag förstått allt, skall pilla och kladda lite i arket.
Återkommer senare med kommenterer.
Men en sak kan jag säga redan nu och det är att det är genomtänkt
1)Grisodlar'n skrev:Jo, jag tror jag fattar vad du menar med allt. Jag har några korta synpunkter:
1) Är inte repetitioner eller nivåer bättre namn än säsonger? Säsonger får mig att tänka på hockey.
2) När det gäller FV-ökningar...borde inte FV öka mer den absolut första gången man väljer en Livsväg? Normalt är ju att man tenderar att lära sig saker relativt snabbt i början. Sedan brukar ju kunskaperna plana ut. På så sätt får vi också en koppling till hur EP och FV-köp fungerar under spelets gång, då det blir dyrare att höja en färdighet ju skickligare man är.
3) Angående slutålder. Jag hade helst sett att man bara plussar ihop antalet Livsvägar för att få fram åldern som i Burning Wheel, men ditt förslag kan funka också. Däremot bör vi se över ålderstabellen med GE-modifikationerna. Är man Gammal så borde man få mer än -2 på STY, t ex.
Nivåer heter ju varje ökning i en livsväg och Säsonger "tiden"
Tex
Säsong 1: Tjuv nivå 1
Säsong 2: Tjuv nivå 2
Säsong 3: Tjuv nivå 3
Säsong 4: Tjuv nivå 4
Säsong 5: Tjuv nivå 5
Säsong 6: Magiker nivå 1
Säsong 7: Magiker nivå 2
Säsong 8: Magiker nivå 3
Men bist, bör komma på nå mer passande namn.
Nivåer tycker jag igentligen också låter lite trist.
2) Jo jag tycker väll det igentligen men jag försöker få det mer attraktivt om man går vidare i samma. Men man kan enkelt exprimentera med siffrorna.
3)
Jo
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Ny Lathund för det alternativa Systemet. =)
Har färre steg men upprepningar.
1
GRUND
* Välj Schablon.
* Bestäm Ras.
* Bestäm Kön.
* Skriv upp Typvärden för Rasens Grundegenskaper.
* Fördela, om du vill, dom BP du har från början.
Så man vet vad man har för BC från början. Kan såklart ändras av Förmågor och Händelser.
2
UPPVÄXT
* Välj Uppväxt.
* Fyll i start Resurser.
* Fyll i Socialt Stånd du får av Uppväxt.
* Markera vilka Färdigheter du får BC i av Uppväxt.
* Fyll i Förmågor du får av Uppväxt.
Om vi tex skulle göra om vissa Färdigheter till Förmågor.
3
LIVSVÄGAR
a) Väljer Livsväg (ny eller gå vidare i samma).
b) Markera vilka Färdigheter man får FBC i av FLivsvägen.
c) Fördela dom FV du får för Nivån på dom Färdigheter som tillhör Livsvägen.
d) Välj Specialliseringar om möjligt för Nivån.
e) Välj Förmågor om möjligt för Nivån.
f) Välj Begränsningar om möjligt för Nivån.
g) Välj Händelser om möjligt för Nivån.
h) Om du har Säsonger kvar besluta om du ska gå vidare i samma Livsväg eller byta till en annan.
i) Upprepa
4
SEKUNDÄRA EGENSKAPER
* Räkna ut din Sårtröskel (Sår) .
Detta kan ökas med Förmågor som Tålig.
* Skriv upp din Svärdshand (SvH) .
Du kan senare köpa Ambidextriös som en Förmåga.
* Räkna ut Bärförmåga (BFM) .
* Räkna ut Skadebonus (SB).
* Räkna ut Stålsättning (ST).
* Skriv upp din Storlek (STO).
* Räkna ut din Förflyttning (FF) .
5
KARAKTÄREN
* Välj Karaktärsdrag.
* Välj Livsmål.
* Kom på ett Namn.
* Beskriv din Karaktär.
Utseende och Beteende.
6
KONTAKTER
* Skriv ner Kontakter.
Dessa kan man få av Händelser. Hur mäktig ovgörs av kostnaden för Händelsen.
7
UTRUSTNING
* Välj Utrustning.
Välj fritt från Utrustningslistan men begränsan av Resurser. Det kan även finnas färdiga ”kit” för olika Livsvägar och Resursnivåer (bra om man vill skynda på skapelsen eller inte har lust att sitta o leta). (ändrad)
Har färre steg men upprepningar.
1
GRUND
* Välj Schablon.
* Bestäm Ras.
* Bestäm Kön.
* Skriv upp Typvärden för Rasens Grundegenskaper.
* Fördela, om du vill, dom BP du har från början.
Så man vet vad man har för BC från början. Kan såklart ändras av Förmågor och Händelser.
2
UPPVÄXT
* Välj Uppväxt.
* Fyll i start Resurser.
* Fyll i Socialt Stånd du får av Uppväxt.
* Markera vilka Färdigheter du får BC i av Uppväxt.
* Fyll i Förmågor du får av Uppväxt.
Om vi tex skulle göra om vissa Färdigheter till Förmågor.
3
LIVSVÄGAR
a) Väljer Livsväg (ny eller gå vidare i samma).
b) Markera vilka Färdigheter man får FBC i av FLivsvägen.
c) Fördela dom FV du får för Nivån på dom Färdigheter som tillhör Livsvägen.
d) Välj Specialliseringar om möjligt för Nivån.
e) Välj Förmågor om möjligt för Nivån.
f) Välj Begränsningar om möjligt för Nivån.
g) Välj Händelser om möjligt för Nivån.
h) Om du har Säsonger kvar besluta om du ska gå vidare i samma Livsväg eller byta till en annan.
i) Upprepa
4
SEKUNDÄRA EGENSKAPER
* Räkna ut din Sårtröskel (Sår) .
Detta kan ökas med Förmågor som Tålig.
* Skriv upp din Svärdshand (SvH) .
Du kan senare köpa Ambidextriös som en Förmåga.
* Räkna ut Bärförmåga (BFM) .
* Räkna ut Skadebonus (SB).
* Räkna ut Stålsättning (ST).
* Skriv upp din Storlek (STO).
* Räkna ut din Förflyttning (FF) .
5
KARAKTÄREN
* Välj Karaktärsdrag.
* Välj Livsmål.
* Kom på ett Namn.
* Beskriv din Karaktär.
Utseende och Beteende.
6
KONTAKTER
* Skriv ner Kontakter.
Dessa kan man få av Händelser. Hur mäktig ovgörs av kostnaden för Händelsen.
7
UTRUSTNING
* Välj Utrustning.
Välj fritt från Utrustningslistan men begränsan av Resurser. Det kan även finnas färdiga ”kit” för olika Livsvägar och Resursnivåer (bra om man vill skynda på skapelsen eller inte har lust att sitta o leta). (ändrad)
Senast redigerad av Alendor den 2011-09-15 04:31, redigerad totalt 1 gånger.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Denna kör lite åt mer FV vid lägre men ja ökar igen vid Nivå 5 för att göra det mer attraktivt och sen en extra på dom efter. Detta för at man inte ska köra till 5 och sen skaffa 3 i någon annan å få samma FV.
1 +2/+2/+1+1/+1
2 +2/+2/+1/+1
3 +1/+1/+1/+1
4 +2/+1/+1
5 +3/+2/+1
6 +2/+1/+1/+1/+1
7 +1/+1/+1/+1/+1
8 +1/+1/+1/+1/+1
1 +2/+2/+1+1/+1
2 +2/+2/+1/+1
3 +1/+1/+1/+1
4 +2/+1/+1
5 +3/+2/+1
6 +2/+1/+1/+1/+1
7 +1/+1/+1/+1/+1
8 +1/+1/+1/+1/+1
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Här kommer 2st exempel på Livsvägar.
Soldat:
Färdigheter:
Nivå 1:
Dolk,Vildmarksvana,Läsa & Skriva (modersmål)
Specialliseringar:inga
Nivå 2:
Svärd,Sköld,Vildmarksfärd,Spel
Specialliseringar:ingen
Nivå 3:
Stickvapen & Stångvapen,Armborst
Specialliseringar:En valfri vapen
Nivå 4:
Pilbåge, Ettiket
Specialliseringar:En valfri vapen
Nivå 5:
Rida,Krossvapen,Yxor,Krigsmaskiner
Specialliseringar:En valfri vapen
Nivå 6:
Ättekunskap,Världskunskap, Krigskonst
Specialliseringar:Heraldik, Taktik
Nivå 7:
Ledarskap
Specialliseringar:Strategi
Nivå 8:
Specialliseringar:Logistik,Transport
Köpman:
Färdigheter:
Nivå 1:
Läsa & Skriva (modersmål)
Specialliseringar:inga
Nivå 2:
Handel,Mattematik,Vildmarksfärd,Dolk
Specialliseringar:ingen
Nivå 3:
Hantverk
Specialliseringar:Köpslå,Värdera
Nivå 4:
Ettiket,Övertyga
Specialliseringar:Övertala
Nivå 5:
Världskunskap,Språk (ett främande Språk)
Specialliseringar:Förhandling & Kontrakt,Muta
Nivå 6:
Ättekunskap,Ledarskap,Administration
Specialliseringar:Investera
Nivå 7:
Språk (ett främmande Språk),Juridik
Specialliseringar:Rikslag,Handelslagar
Nivå 8:
Specialliseringar:
Problemet med Få färdigheter är att det är svårt att komma på vilka som bör va med =)
Somdet är nu har man ju mer FV att fördela än vad man har Färdigheter.
Ett allternativ är ju att man har tillgång till alla Färdigheter innom Livsvägen från början och det är enbart Specialliseringar, Förmågor & Begränsningar och Händelser som skilljer dom olika Nivåerna åt?
Soldat:
Färdigheter:
Nivå 1:
Dolk,Vildmarksvana,Läsa & Skriva (modersmål)
Specialliseringar:inga
Nivå 2:
Svärd,Sköld,Vildmarksfärd,Spel
Specialliseringar:ingen
Nivå 3:
Stickvapen & Stångvapen,Armborst
Specialliseringar:En valfri vapen
Nivå 4:
Pilbåge, Ettiket
Specialliseringar:En valfri vapen
Nivå 5:
Rida,Krossvapen,Yxor,Krigsmaskiner
Specialliseringar:En valfri vapen
Nivå 6:
Ättekunskap,Världskunskap, Krigskonst
Specialliseringar:Heraldik, Taktik
Nivå 7:
Ledarskap
Specialliseringar:Strategi
Nivå 8:
Specialliseringar:Logistik,Transport
Köpman:
Färdigheter:
Nivå 1:
Läsa & Skriva (modersmål)
Specialliseringar:inga
Nivå 2:
Handel,Mattematik,Vildmarksfärd,Dolk
Specialliseringar:ingen
Nivå 3:
Hantverk
Specialliseringar:Köpslå,Värdera
Nivå 4:
Ettiket,Övertyga
Specialliseringar:Övertala
Nivå 5:
Världskunskap,Språk (ett främande Språk)
Specialliseringar:Förhandling & Kontrakt,Muta
Nivå 6:
Ättekunskap,Ledarskap,Administration
Specialliseringar:Investera
Nivå 7:
Språk (ett främmande Språk),Juridik
Specialliseringar:Rikslag,Handelslagar
Nivå 8:
Specialliseringar:
Problemet med Få färdigheter är att det är svårt att komma på vilka som bör va med =)
Somdet är nu har man ju mer FV att fördela än vad man har Färdigheter.
Ett allternativ är ju att man har tillgång till alla Färdigheter innom Livsvägen från början och det är enbart Specialliseringar, Förmågor & Begränsningar och Händelser som skilljer dom olika Nivåerna åt?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Alt 2:
Soldat:
Färdigheter:
Ledarskap,Dolk,Svärd,Sköld,Vildmarksfärd,Spel,Vildmarksvana,Läsa & Skriva (modersmål),Stickvapen & Stångvapen,Armborst,Pilbåge, Ettiket,Rida,Krossvapen,Yxor,Krigsmaskiner,Ättekunskap,Världskunskap, Krigskonst
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:En valfri vapen
Nivå 4:En valfri vapen
Nivå 5:En valfri vapen
Nivå 6:Heraldik, Taktik
Nivå 7:Strategi
Nivå 8:Logistik,Transport
Köpman:
Färdigheter:
Läsa & Skriva (modersmål),Handel,Mattematik,Vildmarksfärd,Dolk,Hantverk,Ettiket,Övertyga,Världskunskap,Språk (ett främande Språk),Ättekunskap,Ledarskap,Administration,Juridik
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:Köpslå,Värdera
Nivå 4:Övertala
Nivå 5:Förhandling & Kontrakt,Muta
Nivå 6:Investera
Nivå 7:Rikslag,Handelslagar
Nivå 8:
Är nog mer inne på allternativ 2 då det blir lättare att skapa Livsvägar och det blir mer variation mellan karaktärer av samma Livsväg.
Soldat:
Färdigheter:
Ledarskap,Dolk,Svärd,Sköld,Vildmarksfärd,Spel,Vildmarksvana,Läsa & Skriva (modersmål),Stickvapen & Stångvapen,Armborst,Pilbåge, Ettiket,Rida,Krossvapen,Yxor,Krigsmaskiner,Ättekunskap,Världskunskap, Krigskonst
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:En valfri vapen
Nivå 4:En valfri vapen
Nivå 5:En valfri vapen
Nivå 6:Heraldik, Taktik
Nivå 7:Strategi
Nivå 8:Logistik,Transport
Köpman:
Färdigheter:
Läsa & Skriva (modersmål),Handel,Mattematik,Vildmarksfärd,Dolk,Hantverk,Ettiket,Övertyga,Världskunskap,Språk (ett främande Språk),Ättekunskap,Ledarskap,Administration,Juridik
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:Köpslå,Värdera
Nivå 4:Övertala
Nivå 5:Förhandling & Kontrakt,Muta
Nivå 6:Investera
Nivå 7:Rikslag,Handelslagar
Nivå 8:
Är nog mer inne på allternativ 2 då det blir lättare att skapa Livsvägar och det blir mer variation mellan karaktärer av samma Livsväg.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Ja, alternativ 2 är klart bättre för variationens skull. Man får då placera ut FV enligt eget huvud bland de färdigheter som bjuds.Alendor skrev:Alt 2:
Soldat:
Färdigheter:
Ledarskap,Dolk,Svärd,Sköld,Vildmarksfärd,Spel,Vildmarksvana,Läsa & Skriva (modersmål),Stickvapen & Stångvapen,Armborst,Pilbåge, Ettiket,Rida,Krossvapen,Yxor,Krigsmaskiner,Ättekunskap,Världskunskap, Krigskonst
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:En valfri vapen
Nivå 4:En valfri vapen
Nivå 5:En valfri vapen
Nivå 6:Heraldik, Taktik
Nivå 7:Strategi
Nivå 8:Logistik,Transport
Köpman:
Färdigheter:
Läsa & Skriva (modersmål),Handel,Mattematik,Vildmarksfärd,Dolk,Hantverk,Ettiket,Övertyga,Världskunskap,Språk (ett främande Språk),Ättekunskap,Ledarskap,Administration,Juridik
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:Köpslå,Värdera
Nivå 4:Övertala
Nivå 5:Förhandling & Kontrakt,Muta
Nivå 6:Investera
Nivå 7:Rikslag,Handelslagar
Nivå 8:
Är nog mer inne på allternativ 2 då det blir lättare att skapa Livsvägar och det blir mer variation mellan karaktärer av samma Livsväg.
Så systemet får godkänt, även om siffrorna kan ändras?
Bra o veta för att se om man ska arbeta vidare på det eller klura på nå annat.
Bra o veta för att se om man ska arbeta vidare på det eller klura på nå annat.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Alternativ 2, där man placerar ut FVn efter eget huvud, får godkänt i min bok. Specialiseringar däremot hade ju vi diskuterat att man skulle få vid var femte FV (kanske med start vid FV 10?). Jag trodde det var spikat?Alendor skrev:Så systemet får godkänt, även om siffrorna kan ändras?
Bra o veta för att se om man ska arbeta vidare på det eller klura på nå annat.
Jo men ja tänkte mer vilka man kan få från början.
Sen tycker ja kanske man kan få första vid FV 8
Förslår 8,13,17,19,21.
Man får fler innan man når 21 men det är ju inte lika vanligt som i gammla reglerna, med våra är man ju riktigt bra på något runt 8.
Sen tycker ja kanske man kan få första vid FV 8
Förslår 8,13,17,19,21.
Man får fler innan man når 21 men det är ju inte lika vanligt som i gammla reglerna, med våra är man ju riktigt bra på något runt 8.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Alendor skrev:Jo men ja tänkte mer vilka man kan få från början.
Sen tycker ja kanske man kan få första vid FV 8
Förslår 8,13,17,19,21.
Man får fler innan man når 21 men det är ju inte lika vanligt som i gammla reglerna, med våra är man ju riktigt bra på något runt 8.
Spontant känns det som 5, 10, 15, 20, 25, etc, är lättare att minnas än 8, 13, 17, 19, 21. Stegen innan FV når över 20 är dessutom lika många (4). Alternativt kan vi tänka oss steg som harmonierar med Hantverks-FV och liknande (i stil med gamla B-FV).
Enligt den sannolikhetstabell du postat i en annan tråd så har man 45% chans att lyckas med ett Medelsvårt/Normalt färdighetsslag när man har FV 8. Det är ju sämre odds än att singla slant. Alltså kan man väl inte bedömas vara riktigt skicklig med FV 8, när man misslyckas mer än var och varannan gång?
Anledningen till siffrorna är att ja har helatiden tänkt mig ..Grisodlar'n skrev: Spontant känns det som 5, 10, 15, 20, 25, etc, är lättare att minnas än 8, 13, 17, 19, 21. Stegen innan FV når över 20 är dessutom lika många (4). Alternativt kan vi tänka oss steg som harmonierar med Hantverks-FV och liknande (i stil med gamla B-FV).
Enligt den sannolikhetstabell du postat i en annan tråd så har man 45% chans att lyckas med ett Medelsvårt/Normalt färdighetsslag när man har FV 8. Det är ju sämre odds än att singla slant. Alltså kan man väl inte bedömas vara riktigt skicklig med FV 8, när man misslyckas mer än var och varannan gång?
Lärling 1-4
Gasäll 5-8
Kunnig 9-12
Skicklig 13-16
Mästare 17-20
Stormästare 21
Så då körde ja en Speciallisering innan man går över till nästa grupp.
Och när det gäller 45% vid FV 8 så är det bätre att ändra Svårighetsgraden då istället eller så gör man mer åt motståndstabell där SL också slår 2T10 + Värde mot Spelarens FV + Värde.
har då tänkt mig sista siffran i samma tabell som ovan.
Omöjligt 25
Extremt Svårt 20
Mycket Svårt 16
Svårt 12
Medel 8
Lätt 3
Mycket Lätt 0
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/