Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från wikin:
Geografi
Palinor är uppdelat i tio grevskap av ganska jämlik storlek. De delar upp landet längs spikraka gränser som tydligt har ritats upp på karta, utan hänsyn till naturens egna gränser och skiftningar. I Palinor varierar landskapet från kulliga skogar i nordväst, via kärnmassivets få men höga toppar, ned till slättlandet i sydöst. De nordostliga granskogarna i Alermark och Müle bryts upp i kalhyggen och skogsängar för att snart ge plats åt Palinors naturskönaste område: de frodiga odlingarna längs floden Aesel och de växande byarna Fossa och Turbh vid Blå Fyle. Landskapet längs Nordå och runt garnisonsstaden Tilarud är liknande. Hela det rika område omfattar tre grevskap, och kallas Ängarna. Från de låga men klippiga Ejdunnbergen sträcker sig stäppmarken, barghan,
Det berör inte beskrivningen men det vore trevligt om de onaturliga grevskapsgränserna gick att visa på en extra politisk karta eftersom de så tydligt nämns (jag har frågat Spelknepe om hjälp). Kanske även få ut grevskapsnamnen Alermark och Müle på den vanliga kartan. Angående själva texten så är det lite otydligt om "slättlandet i sydöst" och "stäppmarken" nere vid Ejdunnbergen är två olika eller samma landskap men jag föreslår Barghan som gemensam välklingande benämning. Detta östra Palinors gränsområde bör om man tittar på Erebkartans floder ligga något högre än landet i väster dit tre stora floder ner genom Alerien och Ransards skogar. Lite underligt är det men så ser nu engång kartkällorna ut. Den vidt förgrenade floden ute på slättländet mellan Palinor och Nargurs skogar förklarade jag för länge sen så här i Nargur-tråden:

"Ogorolihn rinner rakt västerut och har den säregenhet att den ute på slättlanden mellan Nargur och Palinor gradvis försvinner ner i den av kalksten bestående marken (grottfisket här är förövrigt en mycket spännande affär)."

Den kalkstensbestående marken tänkt vara just Barghan.

Möjligtvis kan man lägga till lite grovorientering av Palionors geografi och berätta att i norr ligger Kardbergen, i öster vidare slättland mot Nargurs skogar, Mirel och den stora Mefamirsjön i söder samt direkt i väst Aleriens skogar och Ransard. Men det känns inte som det är ett måste...

Förslag till redigerad text:
Geografi
Palinor är uppdelat i tio grevskap av ganska jämlik storlek. De delar upp landet längs spikraka gränser som tydligt har ritats upp på karta, utan hänsyn till naturens egna gränser och skiftningar. I Palinor varierar landskapet från kulliga skogar nedanför Kardbergen i nordväst, via Kärnmassivets få men höga toppar, ned till stäpplandet Barghan i syd och öst. De nordostliga granskogarna i grevskapen Alermark och Müle bryts upp i kalhyggen och skogsängar för att snart ge plats åt Palinors naturskönaste område: de frodiga odlingarna längs floden Aesel och de växande byarna Fossa och Turbh vid Blå Fyle. Landskapet längs Nordå och runt garnisonsstaden Tilarud är liknande. Hela det rika område omfattar tre grevskap, och kallas Ängarna. Från de låga men klippiga Ejdunnbergen skådar man gränsen mot söder och Mirels dimhölja åsland.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Alltid lika roligt att få feedback av dig, Birke. Du förstår vad jag är ute efter bättre än jag själv - ditt förslag om hur man förklarar vattendragen låter klockrent! :)

Funkar denna texten för geografibiten: (jag kom på lite fler ändringar i vad jag skrivit)

Geografi
Palinor är uppdelat i tio grevskap av mer eller mindre lika storlek. De delar in landet längs spikraka gränser som tydligt har ritats upp på karta, utan hänsyn till naturens egna gränser och skiftningar. I Palinor varierar landskapet från kulliga skogar nedanför Kardbergen i nordväst, via Kärnmassivets ensliga toppar till stäpplandet Barghan i syd och öst. De djupa granskogarna i grevskapen Alermark och Müle bryts upp i kalhyggen och skogsängar för att snart ge plats åt Palinors kornbod: de frodiga odlingarna längs floden Aesel och de växande byarna Fossa och Turbh vid Blå Fyle. Landskapet längs Nordå och runt garnisonsstaden Tilarud tillhör även de den uppodlade delen av riket. Hela detta område i nordost omfattar tre rika grevskap och kallas i folkmun Ängarna. Från de låga men klippiga Ejdunnbergen skådar man gränsen mot söder och Mirels dimhölja åsland.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Geografibiten ser bra ut. Väntar på svar från Spelknepe angående kartorna. :)


Från wikin:
Klimat
Palinors klimat är subarktiskt med mycket regn, klara somrar och kalla vintrar. Våren för med sig flyttfåglar och barghan blommar i mångfärgad krypblommor under det ihållande regnet. Sommaren är klar och frisk, en alltför kort nådetid för palinorerna. Hösten för med sig hårda regn och dimmor, men också ett överflöd av svamp och villebråd. På vintern staplar kalla vindar från öster snödrivorna högt mot hus och stugor, ett yrande svepkaos som sveper fram över barghan och begraver de västliga bosättnignarna.
Ser bra ut men frågan är om det går att skriva tempererad inlandsklimat för att passa in Snibbens fina Klimatöversikt här: viewtopic.php?p=23693#23693

Palinor skulle då ha följande detaljer:

7 Tempererat inlandsklimat (Mellersta Ereb och Mellersta Akrogal)
Årsmedeltemperatur: +7
Månad: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Temp: -8 -8 -3 +7 +17 +19 +22 +19 +9 +5 +2 -3
Nederbörd: KN KN KN KN LN LN LN LN LN LN KN KN

Vad tros om det? :?


För att eftersträva lite struktur och enhet i wikin sen föreslår jag som tillägg det enkla uppsättet av årstemperaturen så som använts för Kardien: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... ien#Klimat

Palinor tänkts använda den Aidniska kalendern (med gärna några egna högtider och festligheter i tillägg) och darav månadsnamnen Etinne, Öppne, Kallte ...osv men det beskrivs sen under en Kalenderrubrik
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu är jag här och lovar för mycket igen, men Birke vet ju att jag håller på med en annan karta för tillfället. Skulle kunna göra en avstickare och eventuellt fixa till Ereb Altor kartan till en snyggare version - och därav Palinor igen.

Edit: Märkligt, jag har skickat svar till dig Birke, men det ser inte ut att ha kommit fram. Här är den enda versionen av Palinor jag har hittat. :(

Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grymt - tack knepe. Och jag vet ju att du har synnerligen viktiga ting för dig :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet att du är upptagen för tillfället Spelknepe men vi blir alla glada om du hinner göra avstickare till Erebs geografi. Vi hjälper dig isåfall med konkreta önskemål om ändringar om det passar ditt sätt att jobba. Säg bara till! :)

Nedanstående är nyaste kartan över Palinor som finns i trådens början:
Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Oj -den har ju en ny utsträckning. Det hade jag inte ordning på.

På det hela taget är det där med grevskapens gränser inte så noga, tycker jag. Jag tycker gott vi kan nöja oss med kartan ovan.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag håller med Peter här. Det kan ju även vara så att greveskapen inte är permanenta utan splittras upp och omfördelas med jämna mellanrum? skönt för sl att få pilla lite också. Får ordensmedlemmarna skaffa avkommor förresten eller är det celibat som gäller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grevskapsgränser tänkte jag som extramaterial längst bak i en Palinorbo... Palinorpdf, så som det fint och nostalgisk finns i gamla Aidneboken där de stora länen är markerade. Men om den gamla kartan är forsvunnen från Spelknepes gömmor får vi heller dra upp nya ifall de behövs. Platsnamnen då mer viktiga.

Angående skiljaktigheterna i de två nu existerande kartorna hittar vi självklart svaret i Narims historia: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... Gauland.29

När ransarderna "erövrade" Narim nordväst om Palinor 515 eO passade passade palinbröderna själva på att "försvara" den del av det lilla landet som på nya katan nu befinner sig innom ordensstatens gränser.

Tror inte ni också det? :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Är det inte Alerisk mark som försvunnit på kartan? Fick fyrkorsbröderna bita i gräset till slut även från Palinor?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi skulle faktisk kunna använda ännu flera årstal från den officiella ransardiska historien för att både "förklara" de olika kartorna och, vilket kanske är mer viktig, ge lite mer bakgrund till konflikten mellan Palinor och folken i Ransard.

Ransards historiska geografi: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... k_Geografi


*410 eO erövrar Palinor delar av landet Timora (biten på nya kartan som Palinor erövrat från den gamla kartan)

*Alerien känner sig hotade och 411 bildas Fyrkorsets brödraskap för att skydda landet mot de expansiva palinorerna

*599 eO när Alerien invaderar Narim erövrar de också det palinoriska fästet Markeskans i grevskapet Alermark (biten på nya kartan som Palinor förlorat från den gamla kartan)

*När så Ransard invaderar Alerien 600-605 eO får de även med sig ett palinorisk grevskap och vi har det faktin att det hedniska och onda Ransard beträder mark där palinoriska hjältar ligger begravna!!! Inte konstigt att det även i år blir ett soltåg. :evil:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

AAAAAAAAAAH!!!! Ransardiska hundar!

Ja - det låter bra. Skall så småningom sätta mig ned och sammanställa detta!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Glöm inte denna sammanställning i Ransard-tråden av tankar kring staden Cormwak:
Cormwak

-belägen i landsdelen Sydland

-kuststad

-ligger nära gränsen mot Mirel

-ligger nära mynningen av den flod som de palinoriska handlarna använde fram till 176 eO då Timolerien grundades och spärrade vägen (enligt utveckling i Palinortråden)

-Carmvaki garde känd från krigsspelet "Slaget om Clusta Noba" i Den Femte Konfluxen lär ha koppling till staden

-Slaget vid Herikols vad under det tredje palinoriska soltåget 410 eO utspelade sig i närheten (Herikols vad korsar floden här enligt utveckling på forumet)

-ev varit ockuperat av S:t Palins Orden?

-ev varit ockuperat av Mirel?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

610 - soltåg

Inlägg av LoveFiction »

SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

Har bara ett par frågor: När (datum?) är det kanon för soltåget 610 eO inträffar och hur påverkar det Ransard i förhållande till deras krig med Trakorien 612-615 eO?

SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: 610 - soltåg

Inlägg av Mikael »

LoveFiction skrev:SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

Har bara ett par frågor: När (datum?) är det kanon för soltåget 610 eO inträffar och hur påverkar det Ransard i förhållande till deras krig med Trakorien 612-615 eO?

SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER
Tja det indikerar väl att det inte gick så bra för soltågarna. Ransard å andra sidan fick bra övning och erfarenhet inför det stora målet, Trakorien.
Skriv svar