Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:P.s. Kan det inte vara så här: "palinism" är en term som börjar dyka upp allt eftersom misstänksamheten mot vad de egentligen sysslar med däruppe ökar (dvs. kanske användas i specifika sammanhang, en ensam riarks oroade observationer, en nitisk medlem av den Ljusa Handens ilskna propåer). Annars kan man tala i allmänna termer om "den lysande vägen enligt palinorisk tradition" el. dyl.
Låter utmärkt. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: En relevant fråga: Vilka kan de tänkas vara som ägnar sig åt palinoriska riter i södra Ereb? De hemliga sälskap som finns nämda, driver de någon sorts mission (och i så fall i vilka kretsar, adliga eller folkliga?) eller värvar kanske orden sina bröder bland de solfarare som redan sökt sig till norden?
En mycket relevant fråga :)

Det är såhär jag har tänkt mig, även om jag kan erkänna att jag inte gått in i detalj:

Det rör sig först och främst om ett informellt nätverk av äventyrliga adelsmän, rikemän och köpmän. Den består av allt ifrån slitna, erfarna solfarare, inbitna mystiker till värdsliga köpmän. Man går med av ockult nyfikenhet, av fromhet men allt som oftast av viljan att ingå i ett selekt broderskap av inflytelserika personer som kan hjälpa varandra.

Inom orden, både i Palinor och utomlands, finns det en skarp skiljegräns mellan adliga ordensbröder och ofrälse lekmän. De senare kan förvisso nå åtskilligt inflytande, men kanske inte de tyngsta titlarna. En potentiell pågående kamp inom orden är mellan högt uppsatta "homo novi", ofta ofrälse mystiker, och förfärade adelsbröder som anser att sådana hemligheter bara skall delas med de av nobel börd.

Rekrytering sker inom de sociala kretsar inom vilka man rör sig: världsresenärer, äventyrare, solfarare, adelsmän, köpmannafamiljer och i köpmanskvarter.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Liten inspirationsbild till Palinor...

Bild
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag anklagar dödsriddare Adagrim för förräderi!!!!! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Snyggt!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Åh, vad palinoriskt! :D

Kan se före mig nästa scen där utsändingen från Ljusa Handen tvingas dra tillbaka sina anklagelser med dödsriddarens svärd vilande lätt mot strupen. Överkasalherre och riddare av Palins tredje innersta cirkel herr Agadrim Vrånge var en mycket övertygande man redan som levande. Eller var det kaske så att detta "kadaver koncilium" utspelade sig i självaste Ekeborg?

Vår världs påvehistoria är en guldgruva för den som vill leta inspiration till politiska äventyr, exempelvis här: http://en.wikipedia.org/wiki/Cadaver_Synod
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

I sådana här fall är det tydligt att ens egna fantasihjärnfoster bara kan bli bleka efterapningar av den barocka verkligheten :)

Och själva bilden? Ja, det är ju en vanlig dag vid det palinoriska hovet. Kasalherre Grynhere Kloton går i hetskt angrepp mot den narguriske trollkarlen och hovmannen Rasbod Svarte. Salige Ghaerîten håller sig avvaktande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är denna terräng ett av skälen till varför den beridna Palinorden inte erövrat den aleriska skogen i väster?

Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

terrängen, fyrkorsbröderna samt dan tidigare existerande
ransaleriska alliansen?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Hejsan! Det var allt för länge sedan jag var här känner jag. Nu har jag redigerat en del på Palinor wikin. Tycker väl att texten är ganska klar som den är: möjligen kan jag lägga ut lådan LITE mer om valuta t.ex.

Dock verkar inte formateringen på wikisidan vara riktigt rätt. Någon som är bättre än mig på det där som vet hur man kan få kartan att peka rätt, etc?

Tjipp :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt att se dig här Peter! :)

Angående konstigheterna i wikin så beror det på en inte helt lyckad uppgradering tidigt i våras: viewtopic.php?p=27617#27617

Skall läsa genom det redigerade Palinor och försöka komma med lite konstruktiv kritik. Vill minnas att jag tidigare saknat svar på några palinoriska frågor...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tack :) Trevligt att vara här. Jag kände väl att jag har lite åtagande ang. Palinor liksom även Küldkres. Hemskt tacksam om du orkar slänga ett getöga på texten.

När vi är nöjda är min ambition att få det hela i något sorts "publicerat" format - antingen på wikin eller som pdf. Lutar mot pdf då? Men det är säkert massor jag har missat, och en hel massa frågetecken som måste rätas ut först. Sånt är bara roligt :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har börjat gå genom Historia för att passa in med händelser och utveckling i övriga Ereb men det är många trådar att kolla upp så jag återkommer med konkreta önskemål om eventuella tillägg och förtydliganden. Ransard, Caddo, LV, Ordnar, Mirel och Nargur är trådar jag huvudsakligen letar i.

Sen angående Geografi så undrar jag om den gamla kartan du och Spelknepe gjorde med bla grevskapens gränser och (tror jag) några fler platsnamn finns kvar?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Har börjat gå genom Historia för att passa in med händelser och utveckling i övriga Ereb men det är många trådar att kolla upp så jag återkommer med konkreta önskemål om eventuella tillägg och förtydliganden. Ransard, Caddo, LV, Ordnar, Mirel och Nargur är trådar jag huvudsakligen letar i.
Grymnt - stort tack. Det är så mycket material, och så lätt att missa saker och ting.
birkebeineren skrev:Sen angående Geografi så undrar jag om den gamla kartan du och Spelknepe gjorde med bla grevskapens gränser och (tror jag) några fler platsnamn finns kvar?
Det undrar jag med, för att vara helt ärlig. Jag tror inte jag har något liggande på min hårddisk, och den verkar ju ha försvunnit från wikin. Vore ren katastrof om den (sedvanligen när knepe är med) supersnygga kartan är borta.
Skriv svar