Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Snibben: Den syns på kartan på trådens första inlägg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fafnir skrev:Snibben: Den syns på kartan på trådens första inlägg
Oj, jag menade S:t Palinsordens sköld :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om riddarna i S:t Palins Orden:
Heraldik

Ordens vapen är en gyllene Sol på röd bakgrund, med texten "Till Erebs Mörkaste Hörn" på dalkiska. Nationens vapen är en Gyllene sol i övre, vänstra halvan, en gyllene snedbalk och en stegrande Palinorisk Stridshäst i nedre, högra halvan.
Om de heretiska palinisterna:
2. Rundsolen

Rundsolen favoriseras som solamulett bland många munk- och nunneordnar. "Palinisterna" i Palinor använder en variant av denna solsymbol, men med en dödskalle i mitten istället för ett leende ansikte.
Översättningen av "Till Erebs Mörkaste Hörn" borde kunna gjöras utifrån vad som står här: www.erebaltor.se/wiki/Dalkiska
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Om riddarna i S:t Palins Orden:
Heraldik

Ordens vapen är en gyllene Sol på röd bakgrund, med texten "Till Erebs Mörkaste Hörn" på dalkiska. Nationens vapen är en Gyllene sol i övre, vänstra halvan, en gyllene snedbalk och en stegrande Palinorisk Stridshäst i nedre, högra halvan.
Om de heretiska palinisterna:
2. Rundsolen

Rundsolen favoriseras som solamulett bland många munk- och nunneordnar. "Palinisterna" i Palinor använder en variant av denna solsymbol, men med en dödskalle i mitten istället för ett leende ansikte.
Översättningen av "Till Erebs Mörkaste Hörn" borde kunna gjöras utifrån vad som står här: www.erebaltor.se/wiki/Dalkiska
Problem: Ingen text får förkomma i Vapensköldar.
Varför? Jo, vem förstår den?
Vapnet är ju tecknet för den icke läskunnige personen (förvisso verkar läskunnigheten och skrivkunnigheten vara stor i Ereb) och vad har man då för nytta med texter.
I det medeltida Europa har jag bara funnit några få exempel på texter i vapen och det är uteslutande universiteten som har dem. Texterna står då i böcker och är bibelcitat, dvs boken symboliserar bibeln. De är oftast också till för den lilla skaran av akademiker(för diplom och intyg) snarare än att visas som ett igenkänningstecken för allmänheten.

Scenario
Bonde 1 (till bonde 2): Vicken riddare var det där?
Bonde 2: Men vet du ingenting? Det var ju en riddare av s:t Palins orden.
Bonde1: Men varför hadde han en massa smuts på skölden?
Bonde 2: Jag vet inte? Men han höll åtminstone solen ren?
:wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Texten kan kanske förklaras som en devis som står under vapenskölden?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Devisband

Gyllene (rund?)sol i övre, vänstra halvan, en gyllene snedbalk och en stegrande Palinorisk Stridshäst i nedre, högra halvan
-ordensstaten Palinors vapensköld så som det ser ut på Palinorkartan.

Rundsol i guld på röd botten
-vapnet som S:t Palins Orden använder i fält och som syns på flaggor, baner, fanor, standar, vapenrockar och sköld.

Rundolen med en dödskalle istället för ansikte
-det symbol som såkallade "palinister" använder som amulett eller annat märke som kan lätt kan döljas för icke-palinister och samtidigt fungera som kännetecken inför trosfränder.

Kanske? :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Som jag har förstått det så har sedan länge schamanernas hemligheter hamnat i stormästarnas händer, säkert förstärkt med beslagtagen förbjuden nekromantisk literatur från erebs alla hörn.

Dom pysslar med nekromanti, men bara i den innersta högst kretsen. Och dom gör det i Etins namn. Ont skall med ont fördrivas etc. Dom vet sannolikt att de riskerar Etins nåd och sina själar men dom hoppas på försoning då dom gör det för den Lysande Vägens bästa.

När helgonet (dödsriddaren) skrider ut ur katakomberna så ser de övriga kretsarna som ett mirakel och som ett tecken på Etins nåd och kärlek till martyren och stormästarna.

nåt sånt...
Nästan exakt precis. Hemligheterna vaktas av den innersta kretsen - och du får reda på mer ju högre upp i rang du stiger. Lite grann som scientologi helt enkelt.

Stormästarnas innersta övertygelse tycker jag är upp till SL: beroende hur äventyr och kampanj utvecklar sig. Allt ifrån patriotisk uppoffring till ärlig övertygelse om att de nekromantiska ritualerna är något gott

Sedan "läcker" det också en hel del allmogenekromanti så som tala med död: dels från de gamla shamanistiska källorna, dels genom orden.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Om riddarna i S:t Palins Orden:
Heraldik

Ordens vapen är en gyllene Sol på röd bakgrund, med texten "Till Erebs Mörkaste Hörn" på dalkiska. Nationens vapen är en Gyllene sol i övre, vänstra halvan, en gyllene snedbalk och en stegrande Palinorisk Stridshäst i nedre, högra halvan.
Om de heretiska palinisterna:
2. Rundsolen

Rundsolen favoriseras som solamulett bland många munk- och nunneordnar. "Palinisterna" i Palinor använder en variant av denna solsymbol, men med en dödskalle i mitten istället för ett leende ansikte.
Översättningen av "Till Erebs Mörkaste Hörn" borde kunna gjöras utifrån vad som står här: www.erebaltor.se/wiki/Dalkiska
Oj! Kan du hjälpa mig med vad jag kan läsa om de heretiska palinisterna?

Har just läst igenom stycket om St Palins Orden, och det ser klockrent ut :)

Sedan får vi ta ställning till huruvida man kan ha text eller inte. Å ena sidan så är det ju inget krav att använda medeltida heraldikregler, å andra sidan står det ju det ena och det andra enligt de linjerna i Ivanhoe
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inget är skrivet om heresiet palinism och palinisterna vad jag vet, endast kort diskuterat någonstans i LV-tråden tror jag. Möjligens har anders något material?

Biten om S:t Palins Orden skrev väl du någon gång i projektets tidigare tider Peter, mycket bra och vi vill gärna ha mer! :)

Texten som en devis är mitt förslag men vi kan också låta vapenskölden vara en mycket tidig skapelse från innan heraldikerna hade utvecklat fasta regler för hur det skulle se ut?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Texten som en devis är mitt förslag men vi kan också låta vapenskölden vara en mycket tidig skapelse från innan heraldikerna hade utvecklat fasta regler för hur det skulle se ut?
Det är snarare tvärt om. Ju tidigare sköldar desto enklare motiv. Texter på sköldar har med läskunnighet att göra. Om 100% av alla riddare, ädlingar, häroldrar och alla andra som skall kunna använda sig av heraldik kan läsa är det inga problem. Om däremot kunskapen i att kunna läsa är lika stor som o det medeltida Europa, kanske 20% varav de flesta var präster eller akademiker, så ter sig en textremsa lite underlig. För de flesta skulle den då inte säga någonting utan bara vara svarta kråkfötter, alltså meningslös för de flesta - många kanske till och med skulle avbilda det i broderier och målningar som kråkfötter, hermelinsvansar eller liknande.
Det är i heraldiken bilden i sig som är viktig speciellt i ett samhälle där de flesta är analfabeter.

Nu är dock Ereb inte Tellus. Här kanske det råder en full läskunnighet vid hovet, bland riddare och soldater, bland adelskvinnor och deras uppvaktningar och bland häroldrar och vapenmålare. Det hela beror på hur utbred läskunnigheten är i Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Medveten om att det var tvärtom i våran värld och så kan vi ju också låta det se ut i Ereb. Tanken var dock att låta palinorierna vara ett slags undantag eftersom det hela är lite luddigt kring hur denna missionshandelssälskapordensammanslutning uppstod och verkade i den tidiga tiden mellan 50-200 eO. Men detta kanske krångligt...

Vad om vi låter texten vara ett nyare påfund, som devis, baserad på något citat eller liknande från de första missionärerna eller rent ut av Palin själv? Det förekommer inte på vanliga vapensköldar och flaggor, varken i fält eller annorstädes, utan endast i skrivelser använda av S:t Palins Ordens indre cirklar. Att inte alla ens där kan läsa och förstå vad som står är troligt (särskillt inte då det handlar om ett sällsynt språk som dalkiska) men det anses både fint och mystiskt med orden.

Tros om det?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Snibben skrev:
birkebeineren skrev: Texten som en devis är mitt förslag men vi kan också låta vapenskölden vara en mycket tidig skapelse från innan heraldikerna hade utvecklat fasta regler för hur det skulle se ut?
Det är snarare tvärt om. Ju tidigare sköldar desto enklare motiv. Texter på sköldar har med läskunnighet att göra. Om 100% av alla riddare, ädlingar, häroldrar och alla andra som skall kunna använda sig av heraldik kan läsa är det inga problem. Om däremot kunskapen i att kunna läsa är lika stor som o det medeltida Europa, kanske 20% varav de flesta var präster eller akademiker, så ter sig en textremsa lite underlig. För de flesta skulle den då inte säga någonting utan bara vara svarta kråkfötter, alltså meningslös för de flesta - många kanske till och med skulle avbilda det i broderier och målningar som kråkfötter, hermelinsvansar eller liknande.
Det är i heraldiken bilden i sig som är viktig speciellt i ett samhälle där de flesta är analfabeter.

Nu är dock Ereb inte Tellus. Här kanske det råder en full läskunnighet vid hovet, bland riddare och soldater, bland adelskvinnor och deras uppvaktningar och bland häroldrar och vapenmålare. Det hela beror på hur utbred läskunnigheten är i Ereb.
Nu pratar ni kanske inte om Zorakin men den staten har som jag sett det en förhållandevis hög läskunnighet pga Mandelordens inflytande och pga LV:s försök att med egna lärosäten och undervisning minska Mandelordens inflytande. Det har också blivit viktigare och alltmer förknippat med status att ha bildning i Zorakin. Och på grund av Mandelordens närmast religösa uppfattning att ALLA oavsett ursprung och härkomst ska få bildning om de vill eller kan ta emot den så har läskunnigheten sökt sig ganska långt ner i leden. Det innebär inte att alla är läskunniga. I östra Zorakin är det sannolikt sämre beställt med läskunnigheten bland exempelvis Indars legerdiska bondbefolkning. Och det förekommer säkert fortfarande att även en del adliga inte är några hejare i bildning eller för den delen läs och skrivkunnighet. Men en förhållandevis stor andel av befolkningen i Zorakin kan läsa och skriva.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Inget är skrivet om heresiet palinism och palinisterna vad jag vet, endast kort diskuterat någonstans i LV-tråden tror jag. Möjligens har anders något material?
Jag har väl mest väntat på att frågan ska tas upp, så att mäster Peter kan ha sitt ord med i... eh... spelet. Jag har använt beteckningen "palinism" som utomståendes ord för den religion som praktiseras i Palinor, dv.s den "avart" av Lysande Vägen som tordes avskys i söderländerna om den var allmänt känd.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:
birkebeineren skrev:Inget är skrivet om heresiet palinism och palinisterna vad jag vet, endast kort diskuterat någonstans i LV-tråden tror jag. Möjligens har anders något material?
Jag har väl mest väntat på att frågan ska tas upp, så att mäster Peter kan ha sitt ord med i... eh... spelet. Jag har använt beteckningen "palinism" som utomståendes ord för den religion som praktiseras i Palinor, dv.s den "avart" av Lysande Vägen som tordes avskys i söderländerna om den var allmänt känd.
Anders, du är sann gentleman :) Hur känner du, behövs ett ord? Själv är jag osäker på om det ens är ett begrepp. Säger man palinism låter det ju som om man vet att det är en heresi eller annan tro. Kanske Palinorisk Rit eller liknande som pekar mer mot en nyansskillnad än en helt annan tro?

Jag är öppen för båda lösningarna

P.s. Kan det inte vara så här: "palinism" är en term som börjar dyka upp allt eftersom misstänksamheten mot vad de egentligen sysslar med däruppe ökar (dvs. kanske användas i specifika sammanhang, en ensam riarks oroade observationer, en nitisk medlem av den Ljusa Handens ilskna propåer). Annars kan man tala i allmänna termer om "den lysande vägen enligt palinorisk tradition" el. dyl.
Senast redigerad av Peter den 2009-12-10 11:03, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Biten om S:t Palins Orden skrev väl du någon gång i projektets tidigare tider Peter, mycket bra och vi vill gärna ha mer! :)
Oj, är du säkert på att det är mitt? :oops: Jag börjar bli senil
birkebeineren skrev:Texten som en devis är mitt förslag men vi kan också låta vapenskölden vara en mycket tidig skapelse från innan heraldikerna hade utvecklat fasta regler för hur det skulle se ut?
Jag är cool med båda lösningarna. Jag ser gärna att altorisk heraldik är unik och särpräglad. Å andra sidan har ju Ivanhoe texter om heraldik som ligger nära det historiska originalet. Knivigt
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:P.s. Kan det inte vara så här: "palinism" är en term som börjar dyka upp allt eftersom misstänksamheten mot vad de egentligen sysslar med däruppe ökar (dvs. kanske användas i specifika sammanhang, en ensam riarks oroade observationer, en nitisk medlem av den Ljusa Handens ilskna propåer). Annars kan man tala i allmänna termer om "den lysande vägen enligt palinorisk tradition" el. dyl.
Något sådant låter bra.

En relevant fråga: Vilka kan de tänkas vara som ägnar sig åt palinoriska riter i södra Ereb? De hemliga sälskap som finns nämda, driver de någon sorts mission (och i så fall i vilka kretsar, adliga eller folkliga?) eller värvar kanske orden sina bröder bland de solfarare som redan sökt sig till norden?
Skriv svar