Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Officiellt
Pata-(Palamux-Moskorien)
Syrang-(trakoriska öarna)
Saex-Ransard-Narim-Jordashaur
Glamorg-Ransard
Ranslans-Ransard
Tarque-Ransard
Certrollens Kasklubbor(ofta magiska)- Cereval(sid 15 AE spelledarbok)
Hylsspjut-Jordashaur
Thôrmhjälm-Jordashaur
Kon- och vendelhjälm-Torshem (bör vi byta dessa namn)
Krokhuggare-? (någon som vet vad detta vapen på sida 69 i kopparhavetskapare är för något? Tungt är det i alla fall!)
Samkarnisk stridsyxa-Samkarna (Serek den mörke bär en sådan. sid56 M&M)
Barbisk oxhjälm- Barbia (Serek den mörke bär en sådan. sid56 M&M)

Misstänker att Nidlänningarna har en hel del finurliga saker beskrivna i Nidlandsboxen. Många av dessa delas säkert med Krunierna söderut?
Även Tjuvar och lönnmördare har massa nya vapen.
Nya
....
Kan tänka mig att det finns en del i felicientråden men måste Plugga nu
:shock:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Basilard och Bardisan (Partisan utanför Gredelmark). Zorakin-Gredelmark.

Basilarden är en väldigt lång dolk (nästan som ett kortsvärd) med ett lite egenartat utseende. Det sägs att den ursprunligen skapades för hertigen av Gredelmark (O`Basilaard) att användas att fånga av hjortar i samband med hjortjakterna. Den kom att bli ett mycket populärt sekundärvapen för Gredelmarks elitinfanterister, de så kallade Bardisanerna och Hillebardjärerna. Infanterister försedda med Bardisaner och Hillebarder.

Bardisanen i Gredelmark är ursprungligen ett långspjut som försetts med en kraftigare parerstång och där man senare kortar ner skaftet något (till ca 4 m) för att enklare kunna hateras med en hand så att den andra handen kunde använda en sköld. Vapnets längd är alltså mitt i mellan lång- och kortspjut. Orsaken till denna "tillbakagång" i spjutlängd står att finna i användandet av dalkiska bågskyttar i krigen mellan de olika adelsmännen i regionen för att plåga både Hillebardjärerna och långspjutbärarna. Man behövde helt enkelt kunna ha ena handen fri för att använda en större sköld mot pilregn och samtidigt kunna använda vapnet effektivt med en hand.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-11-29 23:33, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Enligt min tolkning av Magilre så är de magilliska legosoldaterna oftast hillebariärer. Den traditionen inbillar jag mig kommer ifrån Klomellien ifrån början eftersom den regionen har mer användning för legosoldater. I så fall kan man väl tänka sig att trupptypens ursprung finns där men att den sedan spridit sig till både Magilre och Aidne?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hillebarderna är inte uppfunna av Luksilerna - de kan mycket väl vara uppfunna i exempelvis Klomellien eller Magilre (eller av dvärgar).

Men Luksilerna var snara att exploatera nyttan av ett sådant truppslag då hertigdömet Gredelmark är ett litet hertigdöme med begränsade mängder riddare men desto mer manfolk bestående av fria bönder och borgare...och med en starkare tradition att använda infanteri som långspjutmän och tungt infanteri etc än resten av Zorakin. En trupp från "dagens" Gredelmark (och övriga Luksiliska adelsmän....och borgarmiliser) består ofta av hillebardjärer och infanterister med långspjut och bardisaner. Dessa stöttas av riddare, svärdsmän till fots och bågskyttar alternativt armborstskyttar.
Stridsberg
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-01-21 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Stridsberg »

I Krilloan finns ju den Traxilmiske mästersmeden Phlarigos på "Phlarigos Vapen & Rustningar" som tillsammans med hans fem erfarna gesäller är de enda i staden som behärskar dom Traxilmiska stålfurstarnas härdningstekniker. Detta ger alla deras vapen gör +1 i skada och +4 i BV och metallrustningar får sin absorbering ökad med 2. Å andra sidan så kostar alla deras varor fyra gånger det normala priset (som dock kan diskuteras...)

Har någon satt ihop en lista över ovanliga material som finns i Ereb? Så som Mithril, Palarion, månsilver, Nidlands Juvelträd, mm..
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En beskrivning av vad traximilsk härdningsteknik innebär vore bra (gjort utan hänvisningar till regler i tråd med projektet). Sen även vart tekniken praktiseras och vart den är känd. Vilka stålfurstarna är behöver också redas ut. Någon med kunskaper i vapensmide?

Flera av de speciella materialen finns diskuterade i olika trådar men ingen fullständig lista finns utöver det som står i tråden Magiska metaller
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Andra Teknologier

Inlägg av Oden »

Satt och funderade på andra slags teknologier, inte bara vapen och rustningar och vad som finns/passar i Ereb. Folk kan ju inte bara springa ut och banka skallen av varandra. Någonstans måste någon halvfnittrande genialisk/galen gubbe skrika Eureka! utan att ha kommit på ännu ett sätt att slipa svärd.

Hur är det egentligen med T.ex Klockor, Lås och andra finmekaniska grejer? Har kaptener kompass och sextant till sjöss? Eller är det bara och pallra sig till närmaste dvärgsamhälle för att få något annat än en låsbom till dörren?

Hur ser det ut på instrumentsidan? Finns det bara lutor, harpor, flöjter och trummor, eller kan man konstruera mer avancerade instrument? Är det bara i regentens palats eller i de större kyrkorna man kan lyssna till Orgelmusik?

Kan en människoby/stad bygga en stenbro eller en kyrka som inte ramlar samman utan att blanda in magiker som stärker fundamenten? Vet de ens vad fundament är?

Hur ser resten av den matematiska kunskapen ut? Känner folk till enklare hävstänger, hållfasthet, geometri etc eller är det bara ett fåtal lärda som kan sånt och måste hyras in varje gång ett större bygge/konstruktion ska göras?

Självklart kan ju magiker strunta blankt i all den här kunskapen och bara riva upp ett stentorn ur marken när de vill ha en "sommarstuga", men jag kan inte tänka mig att särskilt många byggnationer är magiskt konstruerade, även i större städer.


Det jag är ute efter är vilka små tekniska idéer som skulle passa in i omgivningen av Ereb och som någorlunda kan förklaras av deras tekniska utveckling, och vilka som kan finnas, men enbart fungera via alkemi, magi eller andra metafysiska påhitt.

Kan väl börja med t.ex klockor. Jag kan tänka mig att större klockor finns, men kom ihåg att förr i tiden kunde man behöva ställa in klockan flera gånger per dygn för att den skulle hålla sin noggrannhet. Fickur som även är exakta låter däremot som minst dvärgarbete och måste vridas upp lite då och då, om inte magi börjar spela in. Exakta klockor finns nog enbart hos adel och rikemän om de begagnas, medan resten håller sig till kvartsglas, solpunkter och ebb/flod för att kolla tiden?
Petiga magiker kan ju använda magiska urverk med stor exakthet för att bestämma tidpunkten för när ritualer har störst chans att lyckas etc?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kolla följande trådar:

Import och produktion: viewtopic.php?t=135

Eldvapen: viewtopic.php?t=75

Teknologi på Altor: viewtopic.php?t=352

Felicien (om fartygsteknologi): viewtopic.php?p=22670#22670
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Inlägg av Oden »

birkebeineren skrev:Kolla följande trådar:

Import och produktion: viewtopic.php?t=135

Eldvapen: viewtopic.php?t=75

Teknologi på Altor: viewtopic.php?t=352

Felicien (om fartygsteknologi): viewtopic.php?p=22670#22670

Jag har läst forumen i månader så jag måste ha varit blind för att ha lyckats missa alla de trådarna. :oops:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det finns mååånga trådar. Och måånga lååånga trådar. Att inte missa något tyder nästan på magisk inblandning. Eller arkivariekunskaper av Birkes eller Mikaels kaliber ;)

Caddo omnämns jämte Felicien som särdeles duktiga på navigationsinstrument och liknande, om ja inte missminner mig.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Funderingar kring Glamorgen -ranernas fruktade tvåhandssvärd...

Då tvåhandssvärdet är en ganska sentida uppfinning i vår värld så har vi inte fnulat så mycket på dess nyttjande i ereb.

Varifrån kan glamorgen tänkas härstamma? Är det en logisk "uppfinning" för de formationsstridande ranerna? Ett sätt att skapa kaos bland motståndarna och oskadliggöra så många fientliga stångvapen som möjligt? Eller har man "snappat" upp det från någonstans och i sådana fall från var?

Hur ser ni på tvåhandssvärdets utbredning i övriga ereb?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag skulle tro att de raner som svingar tvåhandssvärd gör det just för att bryta upp formationerna. En form av senmedetidens "doppelsoldner".

Kanske var det en Ransk häradshövding som var ovanligt okonventionell i sin krigsföring och som i ett internt "gräl" lät kom fram till att han behövde skaffa sig en oväntad taktisk fördel mot en överlägsen fiende....eller så har den alltid funnits men tidigare i kortare version.

Tidigare var det kanske ett bredsvärd eller en grossmesser som svingades av de lednade ranerna. Men sedan Ransarderna alltmer gått över till alltmer diciplinerade formationer med långa spjut blev det svårare för svärdsmännen att komma inom huggavstånd. I samband med detta börjad svärden "växa" och bli längre och längre. Svärdens storlek har således utvecklats i samband med interna stridigheter mellan ransarder.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Vad gäller tvåhandssvärdens spridning i resten av Ereb så skulle jag tro att det inte riktigt har fått fäste i Zorakin och Kardien med så jättelika svärd. Däremot finns det en-och-enhalvhandssvärd (slagsvärd) i zorakin som svingas med både en och två händer men de är något kortare och lättare än Glamorgen. Deras utvecklingbana och användningsområde såg även ursprungligen lite annorlunda ut. I en framtid med mer helpansar på kroppen så kan sannolikt slagsvärden komma att bli mer populär bland riddarna i Zorakin.

Möjligt är att vissa av Palinors riddare låtit imponera sig av Ransardernas tvåhandssvärden. Och att bruket senare kommer att sprida sig härifrån vidare till Kardien och Zorakin. Tyvärr för Palinorerna så har de sannolikt inte rustningen för att att slåss med tvåhandssvärd utan sköld mot ransarderna. Men det är väl det man har dödsriddare till. :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ranerna kan ha inspirerats av vapen tillverkade för storvuxet folk så som tolgulder, högmän, lindskiarner, troll och resar, eller kanske också jättar?
Sådant folk möjligens finns i Kard, annars västerut på trakoriska öarna där tolgulder förekommer eller i Mirel söder om gränsen där jättar bor (och även andra typer av högfolk tror jag?).

Vore kul att koppla ihop en fantasyförklaring med en verklig vapenutvekling i våran historia.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ranerna kan ha inspirerats av vapen tillverkade för storvuxet folk så som tolgulder, högmän, lindskiarner, troll och resar, eller kanske också jättar?
Sådant folk möjligens finns i Kard, annars västerut på trakoriska öarna där tolgulder förekommer eller i Mirel söder om gränsen där jättar bor (och även andra typer av högfolk tror jag?).

Vore kul att koppla ihop en fantasyförklaring med en verklig vapenutvekling från våran historia.
Skriv svar