Fjärde konfluxen

Övrigt om Ereb Altor
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fjärde konfluxen

Inlägg av osbjer »

[Flyttat denna tråd till mer passande forum / Spelknepe]

Den fjärde konfluxen är inte bestämd i äventyrspels böcker, men är det någon av er som har en idé. Det kan vara av intresse när man skriver historiehändelser för att binda ihop olika landområden.

/j
Dewil
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-01-29 10:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Fjärde konfluxen

Inlägg av Dewil »

osbjer skrev:I brist på passande forum att skriva i gör jag det här. Den fjärde konfluxen är inte bestämd i äventyrspels böcker, men är det någon av er som har en idé. Det kan vara av intresse när man skriver historiehändelser för att binda ihop olika landområden.

/j
Jag är personligen nöjd med att den inträffade på behörigt avstånd från Ereb. Skulle den inträffa i Ereb och ha stora konsekvenser skulle den kunna störa hela historieskrivningen så mycket att man lika gärna borde göra en ny värld i stället för att fila på Ereb.

Dewil
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Någon mer som har någon åsikt, eller ska vi lämna detta därhän tills vidare?

/j
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag är nöjd med att den inträffade på behörigt avstånd. Nämns det någonstans vad den handlade om, och om Ereb påverkades alls?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Enligt ett inlägg på rollspel.nu (har inte länk direkt nu) skrev antingen Granström eller Blixt att det hoppades över av äventyrsspel precis som de vita fläckarna. Man fick som SL stoppa in en valfri katastrof i sin egen världsbild. Men för mig går det bra om den till exempel drabbade Chronopia.

/j
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Enligt "Altors baksida" innebar den fjärde konfluxen att Karon befriades från sina kedjor, spydde fram massor av demoner och samlade de hängivna runt sig... Det torde inte ha påverkat Ereb det minsta.

Ska vi förresten bry oss om att ta ställning till om Chronopia och Ereb ligger i samma värld eller inte? För egen del tycker jag att de representerar två olika fantasygenrer som det på vissa sätt blir smått krystat att bygga ihop... Dessutom har de (enligt "Altors baksida") ingen kontakt med varandra trots att de ligger i samma värld.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Chronopia.. usch piii...

...men det är ju bara min åsikt. :wink:
pandaemon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-01-30 12:54
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pandaemon »

Adragoor: mycket riktigt, fjärde konfluxen inträffade på det östra halvklotet och innebar Karons frigörelse från sitt fängelse och de hängivnas korståg mot mänskligheten. Därför så saknar också denna händelse relevans, i alla fall för detta forum som behandlar Ereb Altor.

Men, jag vill bara starkt påpeka att om nu erebaltor.se ska kunna utvecklas till ett relevant forum för Ereb Altor så måste de som bidrar med material i yttersta mån säkerställa sig om att de följer de officiella utgåvorna till punkt och pricka.

Oavsett vad man tycker om Chronopia så är det en officiell del av Altor, men eftersom detta forum handlar om EREB Altor så saknar det relevans vad vi tycker om Chronopia, då det är en separat kampanjvärld.

Men för mig är det fullständigt otänktbart att ett fåtal personer (eller flera) ändrar i världen, historien osv bara för att det inte passar in i "sin" mentala bild av (Ereb) Altor. Jag tycker att dessa personer gott och väl kan använda den kreativiteten till att utveckla de icke beskrivna platserna.

Det är som om man på ett Sagan om ringen-forum skulle ändra Midgårds utformning eller historia bara för att ett par personer inte gillade t.ex Rohan!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Men för mig är det fullständigt otänktbart att ett fåtal personer (eller flera) ändrar i världen, historien osv bara
för att det inte passar in i "sin" mentala bild av (Ereb) Altor. Jag tycker att dessa personer gott och väl kan
använda den kreativiteten till att utveckla de icke beskrivna platserna.

Det är som om man på ett Sagan om ringen-forum skulle ändra Midgårds utformning eller historia bara för att
ett par personer inte gillade t.ex Rohan!
Om vi följer Ereb Altor blint så kan vi ju inte fixa till det? Jag tycker att de få ändringar vi gjort har tillfört
någonting bra till världen. Vi börjar hitta dom saknade pusselbitarna. Om du ogillar något som skrivits, så kan
du väl posta den kritiken i den tråden. Självklart så ska vi behålla vårt älskade Ereb, men vi blir tvungen att
ändra lite.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Min ståndpunkt i frågan är att vi helt enkelt sysselsätter oss med det västra halvklotet och struntar i att diskutera det östra... (Möjligtvis med undantag av Jih-Pun som man möjligen kan nämna i förbigående.)

Om vi bara struntar i att nämna det uppstår ju inga problem alls... Och Target släppte ju lyckligtvis inga rena "cross-over"-äventyr heller, så ihopbyggnaden är ju bara officiell p.g.a. Altors baksida, som i mitt tycke är en bra modul, (även om hopbyggnaden är lite knagglig).
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Precis. End of discussion. Huvudsakligen Ereb Altor (även om kanske Morelvidyn och dom länderna hänger med).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Pandaemon:
Men för mig är det fullständigt otänktbart att ett fåtal personer (eller flera) ändrar i världen, historien osv bara för att det inte passar in i "sin" mentala bild av (Ereb) Altor. Jag tycker att dessa personer gott och väl kan använda den kreativiteten till att utveckla de icke beskrivna platserna.
Min högsta önskan är att använda 90% av det officiella materialet, lägga till de pusselbitar som saknas, samla allt på en plats och låta allmänheten ta del av det.

De förändringar som görs är enligt vårt tycke bra förändringar som bidrar till en bättre helhet. Det är trots allt vår* version av Ereb som bearbetas. Vill du vara med så är du fri att kommentera eller tillägga vad du vill. Att sitta och säga att något är "fullständigt otänktbart" är ju inte direkt utvecklande.

Skulle vi inte vilja bearbeta eller bygga på Ereb så skulle ju inte denna sidan finnas. De som inte vill ta del av det behöver inte känna sig tvingade.

Några minuter senare...
Du har rätt... Chronophia är officiellt och en del av Altor. Givetvis bör Chronophia finnas med (oavsett om det inte nämns) oavsett vad folk tycker om det. Vill bara än en gång påpeka ett vi inte har som ambition att göra stora eller ens mellanstora förändringar i det officiella materialet. Vi gör endast de små förändringar och/eller förtydligande som vi anser nödvändiga.

* Vår = Alla de som deltar i forumet, inklusive DU.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

pandaemon:
Men, jag vill bara starkt påpeka att om nu erebaltor.se ska kunna utvecklas till ett relevant forum för Ereb Altor så måste de som bidrar med material i yttersta mån säkerställa sig om att de följer de officiella utgåvorna till punkt och pricka.
Men för mig är det fullständigt otänktbart att ett fåtal personer (eller flera) ändrar i världen, historien osv bara för att det inte passar in i "sin" mentala bild av (Ereb) Altor. Jag tycker att dessa personer gott och väl kan använda den kreativiteten till att utveckla de icke beskrivna platserna.
Varför är det så viktigt att allt följs till punkt och pricka? Trodde att syftet var att vi ska skapa ett mer fräscht Ereb och då kanske en del gammalt måste stryka på foten för ett bättre resultat. Låt oss säga att vi lägger all vår energi på att beskriva de icke beskrivna platserna som Krun, Jorpagna, Palinor, de vita fläckarna, tror du dessa platser existerat i något vakum fram tills nu då? Själklart måste områdena runt dessa platser uppdateras också för att det skall finnas någon form av samspel mellan dess, t.ex. när det gäller gemensam histora osv. Om vi då skriver om något officiellt ser jag inget problem med det. Hellre en helhet som fungerar än att följa det officiella slaviskt. Men det är ju vad jag tycker och jag kanske är i minoritet här. Men innan vi har en riktig struktur på, och ett klart syfte med, det här projektet så tycker jag inte att ett så kraftfullt dissande av vad en del kanske ämnat göra är på sin plats. När väl det är bestämt kan ju alltid de som inte är nöjda söka sig nån annanstans eller så väljer man att foga sig till majoritetens önskningar.
Lukas Sjöström
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-01-27 00:09
Ort: Lund

Inlägg av Lukas Sjöström »

Jag anser personligen att vi inte behöver följa modulerna till punkt och pricka. Man ska kunna känna igen sig, men de detaljer som är ologiska, onödigt stereotypa eller allt för uppenbara paralleller till jorden inte bara kan, utan bör rättas till. Givetvis kan vi inte gå bärsärk och skriva om allt som vi vill ändra på -- det är därför vi diskuterar på forumet. Men vi ska definitivt inte vara rädda för att åtminstone framföra förslag till ändringar.
/Lukas Sjöström
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Personligen tycker jag att vi ska hitta en balans mellan att passa ihop nya texter i det som redan är skrivet, rätta till "buggar" i de gamla modulerna (tro det eller ej, men lusläser man hittar man tvetydigheter) samt hitta på vettiga förklaringar till varför vissa saker vid första anblicken inte tycks passa ihop.
En del av charmen med "gamla Ereb" är ju trots allt att man kan få det mesta att passa in någonstans på kontinenten... Allt från vikingatåg till 80-tals-barbarhistorier till piratäventyr eller rena galenskaper... Och det bör vi definitivt inte ändra på. Det är ju det som gör Ereb till en mångfacetterad och unik värld.
Mitt förslag är: Vi försöker i första hand att fylla på med material som förklarar konstigheter. Går inte det uppdaterar vi information utan att för den sakens skull ändra på hela koncept, t.ex. att Jorduashur är vikingainspirerat (lägg till mer material som gör helheten mindre vikingainspirerad istället)...
Skriv svar