Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jo, jag tänker mig nog att Melorgh är gammalt och har plundrats flera gånger. Fast frågan är vad Addika skall vara egentligen, ett gammalt imperienamn på någon stad som inte längre finns kanske?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förklaring till namn och uppkomst hittas i här: Addiaska
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Hm , vet fortfarande inte om Addika är ett missförstånd eller vad...
Att det inte kan vara det riktiga Addiaska torde dock vara uppenbart.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ätten Cudda hälsar att man är övermåttan glada att de karaktärsfasta melorgierna vill bära deras kvalitetstyger, se där Mercana patrask! Tygets strävhet gör sinnet skärpt, vilket endast sanna hjältar verkar förstå!
Hell er, stolta folk av klippan!

/mvh Hurgea Cudda
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det står i EA-boxen att Klomellien importerar tyger. Är det då så att Triska med sin produktion inte kan fylla den inhemska marknaden och att det således finns ett outnyttjat potential för vävnadskonster med tillhörande handelsverksamhet?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Triska har långt ifrån lyckats etablera sig på tygmarknaden på samma sätt som Staten Garrika tidigare gjort.
Kvaliten på både ullen men framförallt vävningen är allt för svag för att kunna konkurrera med Kardiskt, Magillerskt, (Ranskt?) eller Trakoriska produkter som strömmar in via Mercana och Addiaska. Vidare är det volymer ätten Cudda kan få ut från sina väverier i Garrika alldeles för små för att kunna fylla marknaden.
Att Melorg väljer att köpa Cuddas tyg kanske beror på att man inte har några vidare goda kontakter med andra stater på kontinenten, att man sedan flera generationer köpt tyg från Garrika och inte tänker byta bara för att kläderna nu blivit sträva, stickiga ja rent obekväma. Kanske är det just pinan att bära Cuddas kåpor som man är ute efter på Klippan? En renande smärta som rensar kroppen från synd?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

I EA-boxen, kampanjboken, går inga sjöhandelsrutter förbi Mercana, medan de angör Nidland, så den boken tar jag med en nypa klomelliskt salt...
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Klippans utvalda hälsar de nobla krigarna av Cudda, Wodurs helgade förkämpar!

I hägn av gudarna håller vi fast vid våra fäders och förfäders vägar, och låter oss ej styras av sådana nycker som i det gudlösa Mercana kallas för ”mode”. Den goda triskiska ullen kan aldrig formas till ett skamlöst åtsittande plagg, ej heller frestas dess bärare till syndig fåfänga.
Låt det vara allom känt att ingen melorghier lider av sin sköna kåpa, ty vi behandlar sedan länge klanen Cuddas hantverk med växtsafter för att skänka dem mjukhet. Den melorghier som önskar göra bot för sina synder med en renande strävhet i sitt plagg bär istället melorghiskt linne, det tyg som klippan själv skänkte oss, ett välsignat material som innan vi fann Garrika förhindrade oss från att övermannas av sömn även under det hårdaste arbete.
Kåpan, som vi bär som ett ytterplagg, skyddar oss väl mot regn och kyla. När jag skriver detta sitter jag i min underjordiska kammare under Pukis Tempel, prisad vare Puki, och jag kan se vattnet droppa från stenväggarna. Min enda värmekälla är det vaxljus i vars ljus jag skriver, men tack vare min kåpa är jag varm. Vår stads pengar slösas därmed inte heller på onödigt bränsle, som vi skulle vara tvungna att importera.

Måtte gudarna skydda er, särskilt mot mercanska handelsränker!

Vorgal Voosch
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Grivel, din skuldsatta träl!

Skicka hit resten av tyglagret innan det hunnit gå ner för floden! Det trakoriska restpartiet säljer som flinta vid en stening. Jag visste att vi kunde sälja tyget för ett bra pris någon annanstans när fläsktunnan Haliban tog över skrädderiet och sänkte priserna. Jag tänker inte vänta ett år innan vi har ett eget fungerande skrädderi igen, jag vill gå med vinst nu. Glöm Hisskov, det kanske ger lite bättre med pengar vid själva försäljningen, men det uppväger inte transporten och risken för triskiska sjöpirater. Här syr det fina folket kåpor av det lila tyget och underkläder av allt det andra, tro det eller ej. Skicka över tjugo tunnor kol när du ändå utrustar expeditionen, här är svinkallt uppe på platån. Jag kommer inte att ha svårt att sälja det jag får över, det kan jag lova dig. Och se till att ha böckerna i ordning när jag kommer hem den här gången, din lata horunge.

Gust Gombastur, Handelshuset Gombasturs handelsstation i Melorgh.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Torquemada skrev:I EA-boxen, kampanjboken, går inga sjöhandelsrutter förbi Mercana, medan de angör Nidland, så den boken tar jag med en nypa klomelliskt salt...
Absolut, den missar väl även Moril Dilaz tror jag mig minnas, men import och exportvarorna har inget med kartan att göra.

Hade missat att Addiaska betyyde pärla och var ett modernt namn. Ny kuststad Atevina.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Ruinstad?

Tyg och livsmedel är logiska importvaror.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Städer som vi hittar på är lämpligen ruiner eller idag obetydliga i jämförelse med de som är hjärtat i stadsstaterna....å andra sidan finns ju utrymme för intrig med någon stad som ligger i startroparna för att ta plats.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:idea: Ca 300-0 fO. Fattiga jordiska brotar bosatte sig i de jordiska kolonierna i Klomellien. Framgångsrika krigare gavs sköldjarlastatus över kolonierna där jorderna blev ett styrande ledarskikt av krigare och handelsmän över de lokala folken. En del traditioner och statussymboler anammades under århundradena av den lokala befolkningen. Hamurernas shamaner upptäckte likheter mellan jordernas aesirdyrkan och de egna traditionerna vilket ledde till att aesirdyrkan och dess riter anammades av hamurerna och de andra folken som löd under jorderna, men även andra traditioner blev folkliga. Jorderna blev en accepterad grupp i Klomellien, åtminstone av de flesta undersåtarna.

0-300 eO De jordiska områdena blir allt mindre jordiska då kontakterna med hemlandet begränsas till skatter och tribut eller något enstaka strandhugg. Jordernas överklass har dessutom gift in sig och blandat sig med de lokala folken så att det inte längre kan märkas någon tydlig skillnad. Makten över det Klomelliska inlandet skiftar mellan folken, men jorderna ser till att behålla kontrollen över Yolev och därmed makt nog att återkommande kräva silver till Halle.

400-t Jarl Harald Krokig lyckas återupprätta stora delar av det fornjordiska riket. Östra Kard och Orghin återerövras, Västerhavets folk ropar åter till sina gudar efter hjälp mot nordmännens raseri och jarl Krokig etablerar kontakter med både Kardiens kung och Efaros emirer. I Klomellien erövras nya och en del gamla områden. Omfattande plundring sker av kust och skepp som seglar på Gryppas vik. Efter att Jorduashurs kung Krokig ridit med storbystade blondiner till "Aaoskans och blotets gyllene hallar" (där Aesir inväntar Altors sista dagar då Köldulvar sväljer månen, Drakgamarna förmörkar himlen och striden mot underjordens döda och Drottningen av Is tar sin början) lyckades ingen jarl längre betvinga Klomellien utan fick nöja sig med att plundra från tid till annan.
:?:
Senast redigerad av Mikael den 2009-10-30 10:17, redigerad totalt 5 gång.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Några spontana kommentarer: gillar de aesirska bitarna, bra bildspråk, tycker en inbiten kultist.

Askans salar - borde väl vara Åskans? Askans salar låter som ett ställe för fienderna.

Yolev blir väl ingen fet på, men det kanske var tänkt som stödjepunkt, så man har någonstans med ordentliga murar att retirera till?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Torquemada skrev:Några spontana kommentarer: gillar de aesirska bitarna, bra bildspråk, tycker en inbiten kultist.

Askans salar - borde väl vara Åskans? Askans salar låter som ett ställe för fienderna.

Yolev blir väl ingen fet på, men det kanske var tänkt som stödjepunkt, så man har någonstans med ordentliga murar att retirera till?
:D OK, Aaaskans salar istället då, och ja Yolev var en stödjepunkt för hot om plundring i inlandet.
Skriv svar