Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vackert med alla dessa vapensköldar! :D

Angående Hisskovs politik så tänk på att vi kanske inte skall förstärka alla de ellva stadsstaternas olikheter genom att ge dem helt unika styresätt. Ett helt vanligt kungadöme eller ett handelsstyre (plutokrati) behöver inte ta bort något av det som redan gör Hisskov speciellt. Tänker motverkning av lapptäcke här.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett lite sent svar:
Torquemada skrev:Kvulm torde ligga högt uppe i bergen i Hamur eller Nya Arno, då den skall ligga i söderns berg. Triska är förresten landets största stadsstat till arealen, så Gtjorgo är nog inte så glad åt din karta :wink:
Det ligger till så att den zepelondburne kartograf från Kardien som gjorde jobbet var utrustad med en felslipad lins vilket medförde att när han kalkerade av vyn över Klomellien blev Triskas geografiska uträkning något förkrympt.
Torquemada skrev:Historia, då skall vi se… 374 råder magikrati i landet, så om de tre första vill ena sig så är det för att slippa magiker, och det sker i största hemlighet – särskilt som Sanzas faktiskt styrs av magiker vid den tidpunkten. Man kan ändå vara emot Mercana, då deras magiker upplevs som mest tyranniska.

Känns som vi inte vet så mycket om magokratin som då skall ha regerat i delar(?) av Klomellien men den bör ha varit ett mycket viktigt skäll till gryende önskan om självständighet. Mercanas makt och betydelse vet vi mera om så därför nämnde jag den.

Egen fråga: Vad vet vi om den såkallade ”magiska högkulturen” förutom att den föll under 400-talet eO?
Torquemada skrev:Ön bör inte heta Klomullen, det är förvirrande – kanske Klomullön, då de har kläckningsplatser där? Vad anser folk? En eller två öar?
Diamor en ö (liten) och xxx annan ö (stor) tycker jag, likaså någon slags mytisk eller national koppling för Klomellien och/eller Unionen. Tretornsön eller kanske Tretorningen?
Torquemada skrev:Yolev och Nya Arno ägnar sig inte åt mission i någon särskild omfattning. Jag har glömt vilket årtal Nya Arno grundades, men staden är inte en av de äldre, tror jag.
Nya Arnos grundläggelse har satts till 340 eO och 393 eO som år för att tillsluta sig unionen ger staden lite tid på sig att bli en hel stadsstat nere i detta förmodligen tidigare icke-bebodda område av södra Klomellien. Vid denna tid i Erebs historia var Caddo inne i en expansiv period och att Nya Arnos växt har med detta att göra känns troligt. Överaktiv missionering har aldrig varit dalkernas sätt men de förde med sig sin gren av LV till regionen. Yolev följer den aidniska grenen av LV (EA-boxen) och motsättningar lär ha uppkommit mellan stadsstaterna. Vill inte förstora upp detta men tänkte ändå att det bör ha funnits med i situationen.
Torquemada skrev:Mercana gick givetvis med i Unionen för att kunna kontrollera den! Melorgh har aldrig lydit under Mercana, och aldrig under någon annan heller för den delen (undantaget korta perioder av magikrati och olika former av ockuperande barbarvälden). Några ord från Vidina om Melorghs äldre historia…

Redan innan ker-bosherna nådde Melorgh hade platsen dåligt rykte bland de fåtaliga upptäcktsresande som vågade sig dit. Stadsplatån och de omkringliggande klippmassiven härjades ständigt av åskstormar som drogs till den järnfyllda marken. På grund av den nekromantiska maginoden drog även osaligt ylande spöken runt i trakten i en sällsynt omfattning långt innan någon nekromantiker börjat hugga ut vad som skulle bli Nerxims Tempel. Då en olycka sällan kommer ensam har marken också alltid varit hem åt mycket hungriga och fertila tunnelmaskar. ”Blixtar från ovan, spöken vid din sida och tunnelmaskar under dig”, som Imperiets befälhavare skrev. I forntiden bodde bara tre ensamma magiker på platån, och en ensam dvärgfamilj grävde ut densamma. Mina läsare kanske undrar varför det mäktiga Mercana aldrig har lagt Melorgh under sig? Hungern efter rikedom måste ju ha varit större än fruktan för spöken och blixtar. Delvis beror det på melorghiernas oregerlighet. Dessa religiösa fanatiker låter sig ju knappt styras av sina egna. Men framför allt förelåg inget behov. Mercana hade länge monopol på handeln med Melorgh, och melorghierna var inga skickliga förhandlare. Mercana kunde med andra ord äta kakan utan att behöva baka den. Mercana har inte kunnat bevara sitt monopol under Unionen, och då var det också för sent att försöka lägga Melorgh under sig. Melorghierna av idag är också slugare än sina förfäder – man kan inte bo granne med Mercana i århundraden utan att lära sig ett trick eller två.

Vidina Ingaldiron
Att Mercana gick med i Unionen var helt säkert för att kontrollera den. Mitt ordval med några insmugna politiska antydningar var avsett att kanske krydda situationen när stadsstaterna gick med i Unionen. Det kan tänkas att Mercana till en början när Sanzas, Hisskov och Triska ingår sitt lilla förbund är rätt ointresserade av det hela, de känner sig i sin maktställning uppe i norr rätt opåverkade och vet att handeln ändå kommer deras väg nerför Maure, men sen kommer de fram till att de bättre kan påverka genom att direkt försöka kontrollera unionen.

Melorgh kanske aldrig legat under Mercana som stadsstat men jag tänkte det som en möjlighet att området en gång innan staden konsoliderade sig och sitt territorium ansågs av mercanerna som tillhörande dem. Historien bör dock redas ut innan något bestäms och två viktiga frågor är då:

När ankom ker-bosherna?
Var det före eller efter de jorer som precis innan den tredje konfluxen bosatte sig i området (621-599 fO), var det under den tid då området förslagsvis ingick i statsbildningen ”Det kontinentaljoriska riket” (ca 599-450 fO), någon gång under Mörkertiden i området (ca 450 fO-?) eller i nyare tid (?-610 eO)?

Vilka (av ovanstående) jorer var det som först bosatte klippan där Melorgh nu ligger och när byggde de sin stad?
Torquemada skrev:Bozsa hade år 416 eO nått så långt med sina reformer att de kunde ansluta sig till Unionen. Man var vid det här laget säkra på att de andra inte längre ville slå ihjäl dem som hämnd för magikratin, och vågade därför titta ut över stadsmuren. De andra städerna ansåg att det vore enklare att hålla koll på magikerna om de var med i Unionen. Bozsas politik inriktade sig vid det här laget på att få goda relationer med sina grannar genom att sparka ut magikerna från tornen och få dem att göra nytta ute i Klomellien.
416 eO funkar lika bra, likaså förklaring till skäl. Önskar dock som sagt att vi utvecklar magikerna vilket jag antar hade att göra med den omtalade högkulturen?
Torquemada skrev:Ingen stad bör anslutas senare än 450, utom Addiaska och Brikho som ansluter sig låt säga 502. Addiska tvingas erkänna Brikho mot att de själva får gå med, Mercana och Sanzas ser uppenbara fördelar med att få med Brikho (se Vidinas tidigare utläggning om svartfolkens roll i Klomellien), och Melorgh har sina underliga föreställningar om tröskeltroll som gör att de kan tolerera svartfolk (se Melorghs Makter del 7). De andra städerna gillar inte svartfolk, men då de inte behöver bo granne med Brikho så kan de gå med på försöket.

Addiaskas tillslutning har redan fastställds till 513 eO (se wikin) så frågan då om Brikho skall ha gått med innan eller efter Addiaska? Kan flytta Hamurs datering till 447 eO om det bättre? Bosza önskat till 416 eO.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev:Vackert med alla dessa vapensköldar! :D

Angående Hisskovs politik så tänk på att vi kanske inte skall förstärka alla de ellva stadsstaternas olikheter genom att ge dem helt unika styresätt. Ett helt vanligt kungadöme eller ett handelsstyre (plutokrati) behöver inte ta bort något av det som redan gör Hisskov speciellt. Tänker motverkning av lapptäcke här.
det är kanske sant.
Dock tror jag inte att Hiiskoviterna skulle kalla sin regent kung utan kanske snarare, prins, hertig, furste eller dylikt om staten är en monarki. Att addiaska kallar sin regent konung beror kanske mest på deras allmänt överlägsna hållning, även ledaren Hamur har säkert en stursk attityd nog att kalla sig konung. Hisskov och Yolevs regenter torde dock vara lite mildare i kanten och väljer mindre i ögonfallande titlar. Tänk hur man i tyskland undvek att kalla sig Konung i det tyskromerska riket. Preussens konung kallade sig t ex konung i Preussen inte av Preussen, detta för att inte sticka ut hakan för långt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Den översta av Hisskovs vapensköldar ser bra ut, den torde inte kunna blandas ihop med några andra än Cudda, som är dominerande vit, och Melorgh, som är dominerande svart.

Hisskovs styre. Du är inte ute och djupdyker, Gtjorgo. Vad sägs om det här: Hisskovs styrs av aristokrater, som dock inte är lika fixerade vid härstamning som vid prestationer – det är möjligt att ansluta sig till ett hus eller snarare allians, och att bli accepterad som en av dem om man är lojal mot laget. Aristokraterna skulle gärna bli kungar, som i andra stater dominerade av Lysande Vägen, men de är för jämnstarka, och vanligt folk gillar inte att välja ut en permanent vinnare en gång för alla. Aristokraterna fungerar också som mindre handelshus och kontrollerar handeln. De väljer en av sina egna som ledare, ”furste”, men det är ofta en kompromisskandidat eller en svag person som inte skall kunna trycka ner de andra.
Hisskovs allmänhet tar stor del i stadens styre. Man vill framförallt stödja vinnare, och överger snabbt de som ses som svaga. Taktiker eller institutioner som inte fungerar måste genast omprövas, och odugliga ledare måste avsättas. Samtidigt är man alltid villiga att ge folk en andra chans. Det är i det här sammanhanget tävlingarna är så viktiga, aristokraterna vill att de själva, deras hus, eller deras lag skall vinna, och få folkligt stöd, för att sedan kunna genomdriva sin politik. Tävlingarna kan vara mycket avancerade, och begränsar sig inte till hasardspel och styrkeprov. Hisskoviterna tycker inte om att sitta fast i dödlägen, och hellre än att ägna sig åt ändlösa förhandlingar har man en tävling: en debatt där folk får visa vem de gillar med acklamation, en envig mellan två kandidater till härledare osv. Om man är helt rådvill låter man slumpen avgöra. Vissa ämbeten tillsätts med bestämda tävlingar; ambassadörskapet i Mercana vinns av den som kan tala längst och högst.

Triskierna lägger ingen skuld på zepelondfararen – de lömska små sanziterna hade varit ute och hällt rödfärg långt inne på deras territorium när de själva var borta och plundrade Hamur!

Tretornsön med nationell betydelse går bra för mig.

Den magiska högkulturen har jag försökt utveckla lite i förbifarten här och där på tråden. Inte så mycket, då jag mest fokuserat på Mercana och Melorgh, och inte ännu på Bozsa. I korthet fanns en magisk högkultur under 100-200 eO. Den var ganska harmonisk och framgångsrik, och ebbade ut under ännu ej specificerade omständigheter. 350-400 gjorde magiker över hela Klomellien ett försök att återupprätta sin tänkta guldålder, vilket resulterade i tyranni under olika inbördes stridande akademier och magikratier för stora delar av landet. De magiska konsekvenserna var förödande; diverse demoner, kimerabestar och liknande, portaler och annat elände släpptes löst, särskilt i Melorgh. Magiker fick dåligt rykte.
Detta utvecklade jag från det faktum att högkulturen skall ha fallit efter 400-talets krig mellan Sanzas och Mercana, och att det finns en massa akademirester och ruiner i landet.

Det vanligtvis lugna Yolev kan ha stört sig på nyinvandrade dalker en gång i tiden, det kan nog stämma.

Brikho bör ha anslutit sig innan Addiaska – så att de står inför fullbordat faktum och måste svälja det bittra pillret – svårt att få med dem på noterna annars. Och Addiaska skall ju vara yngst.

447 eO för Hamur låter bra.

Mercana har sin ”handelssfär” och där kan Melorgh mycket väl ha ingått.

Äldre historia. Melorgh daterar sig till några århundraden före Odo, då ker-bosherna under ”oroliga tider”, ej specificerat när, började bygga staden, för att sedan blandas upp med invandrade jorer under något senare århundrade. Mörkertiden låter mest sannolik, kanske med start för ker-bosherkolonisationen runt 200 fO och uppblandningen med jorerna 50 fO - 100 eO. Men som sagt, jag är inte så insatt i den äldre historien, så det är högst ungefärliga antaganden från min sida. Melorghierna själva är inte så säkra på de exakta årtalen…

Måste iväg, mycket att göra…
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tjoho och Faan va ni sprutar ur er mycket bra, men man hinner ju inte med! :D

Korta kommentarer:
Tycker inte att Triska skall vara en av de 3 första unionsstaterna. Istället var det staten Garrika, som sedermera erövrades av Triska som utan att fråga övriga tog över Garrikas stol i unionen.

Skall ker-bosch ankomst bör den ha varit tidigare än så...kanske. De drevs ju först väster och sedan norrut genom Aidne av invaderande barbarstammar och sedan jorer. När och varför flyttade de senare vidare till Klomellien? Jag tycker det är en bra idé, men vill veta lite mer.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag vill höra mer om Garrika!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett Garrika absolut, ger lite dynamik till historien. Har du vidare tankar Mikael ...eller får jag? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Ett Garrika absolut, ger lite dynamik till historien. Har du vidare tankar Mikael ...eller får jag? :)
Kör hårt Birke, men området bör ha legat under Jorduashurs stövel ganska sent i historien tycker jag, åtminstone till Harald Krokigs tid. 8)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Snibben, vid närmare eftertanke (jag skall inte göra bedömningar när jag just har vaknat eller, eh, just har somnat…) så är nog vapenskölden med tre lagerkransar, en fenix och breda ränder mer ändamålsenlig för Hisskov. Mea Culpa.

Garrika. Intressant. Vid har inga kolonistäder i Klomellien ännu. Byar, installationer, försvarsverk, gårdar, gruvhål mm, men inga städer. Jag har en del lagom vrickade stadsideer som jag skulle vilja pröva på er framöver, om jag kan slita mig från Melorghs gudar…

Garrika, koloni eller ruin? Främmande folk eller triskiernas bröder? Och framför allt, skulle triskierna respektera en union de inte själva gått in i? En stol i unionen är inte nödvändigtvis något åtråvärt för en krigare. Jag vill inte skjuta Garrika i sank, men alliansen skulle kunna ha slutits av Peffomir ensam, som en av många temporära allianser utan en tanke på att den skulle bli varaktig och viktig.

Kerbosherna som Melorghs fäder var Ahnions goda ide, så jag är rädd att jag inte kan utveckla den så mycket, även om jag gillar den. Kerbosherna kom till Klomellien på flykt undan förföljelse och bosatte sig på en plats där ingen annan ville bo. De var omgivna av folk som de inte förstod sig på och som inte förstod dem, och det var en hård tid. Redan innan vidskepliga och polyteistiska drog de slutsatsen att de hade retat upp gudarna, eller att gudarna hatade dem, eller att de inte förstod det nya landets gudar. De slöt sig närmare varandra i rädsla, och försökte tyda tecknen. De höll stånd mot andra folk, och med tiden växte de vrickade multireligiösa melorghierna fram. Något senare blandades de ut med invandrade jorer som förde med sig nya gudar och möjliggjorde fredlig samexistens med grannarna. Nuförtiden är de två folken helt uppblandade i Melorgh, men de skiljer sig en del från övriga städers befolkning i Klomellien. Melorghierna är inte så säkra på årtalen, men de minns att de en gång var två folk, och stadens två nominella ledare, de Främste, var en gång ledare för respektive folkgrupp.

Jag är inte så kinkig med årtalen själv, men Melorghs grundande borde gå tillbaka till för-odisk tid.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Torquemada skrev:Snibben, vid närmare eftertanke (jag skall inte göra bedömningar när jag just har vaknat eller, eh, just har somnat…) så är nog vapenskölden med tre lagerkransar, en fenix och breda ränder mer ändamålsenlig för Hisskov. Mea Culpa.
Om du skulle ta och räkna antal ränder :roll:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Garrika, koloni eller ruin? Främmande folk eller triskiernas bröder? Och framför allt, skulle triskierna respektera en union de inte själva gått in i? En stol i unionen är inte nödvändigtvis något åtråvärt för en krigare. Jag vill inte skjuta Garrika i sank, men alliansen skulle kunna ha slutits av Peffomir ensam, som en av många temporära allianser utan en tanke på att den skulle bli varaktig och viktig.
Skulle vilja se Garrika som ett prinsdöme med stolta anor från jorpagnas kejsardöme (dvs så såg Garrikerna på saken). Denna stolta stat, mellan Hisskov och Triska hade en av sina viktigaste inkomster i tullintekter och passageavgifter på Wemers utlopp i Jaggarack. Vidare fanns här en stolt tradition av vävnads- och klädnads manufakturer. Staden låg/ligger på klippan alldeles på wemers östra sida. Man var ledande inom handeln med tyger, främst vävnader i hela klomellien och en ekonomisk om än ej militär maktfaktor vid jaggaraks södra strand. Många av de bonader som hänger på väggarna i Triskeroligarkernas högsäten eller i Sandzas byars samlingshus, härrör från Garrikas manufakturer. Även många symbolister från bla Bozsa valde att få sina symboler skapade i vävar från Garrika. Tidigt ingick man i förbund med Cudda (för försvar från övriga Triska samt Hamur) och man var en av grundarna i den klomelliska unionen (för att man trodde sig vara beskyddade av sina övriga kompanjoner i Sandzas och Hisskov, detta visade sig vara en papperstiger). Man hade inga stora arealer till sitt förfogande men däremot ansågs man vara ledande ekonomisk i södra jaggarack.

Problemen för Garrika ansamlades först då stadens vävnadsgille kom i konflikt med sin största leverantör av ull, nämligen ätten Cudda. Gillet ansåg att kvalitén på ullen försämrats sedan man hos Cudda börjat para sina Melashiska höglandsfår med den mer självgående Nordklomelliska Mufflonen, den senare har mer sträv ull.Garrikas vävnadsgille ansåg denna ull endast värdig de garvhudade dylerna som vallade stora delar av Cuddas boskap.
Cudda, som redan var hårt pressade av fårnappning från Hamur samt sommarens återkommande svartfolksräder ansåg att det inte fanns tid att dalta med Garrikas "mjukhandade spinnerskor". Snabbt sammankallade man sina huskarlar och tågade västerut för att förhandla om priset mer "övertygande". Detta kom som en stor chock för garrikerna (vars befästningar var riktade mot Bosza söderut samt attacker från sjön, dvs Peffomir). Att de tidigare handelskompanjonerna i Cudda skulle tåga mot dem var helt otänkbart för Prinsen och dennes råd (bestående främst av män från vävar-och forslotsargillet). Det var ju för bövelen Cudda som skulle skydda dem från attacker österifrån!!.
Inte heller Cudda hade räknat med att tåga in i Garrika helt utan motstånd och när sedan prinsen och dennes råd kvickt och lumpet flydde mot Yolev var man helt oplanerat härskare av hela Garrika. Tyvärr för alla inblandade var triskerna inte särskilt väl bevandrade i hur man driver manufakturer och Garrikas roll som vävnadsmekka har förtvinat under deras "drift".
Detta innebar även att Cudda nuförtiden får sälja sin ull (för sämre pris än det vävnadsgillet villa ha) till Mercanska och andra snikna köpmän. Av denna läxa har triskerna lärt sig och numera marcherar man sällan mot andra stater med målet att inta motståndarens huvudfäste. Plundring är mer inkomstbringande i längden anses det hos oligarkerna. Garrikas stagnation är påtaglig främst kanske för ätten Cudda som efter garrikerna själva drabbats värst av vävnadshandelns borttynande vid södra Jagarack.


:) fritt spekulerande. Vad tror ni?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

1,2,3... Vad ! Du driver med en trött kultist! Fy skäms :cry:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Ser bra ut. Det förklarar varför inte Hisskov eller Triska ligger vid det mycket fördelaktiga läget vid Jaggaracks östra strand. Garrika är (en)omlastningsplats vid de strida strömmarna ut i Jaggarack, och den första punkten där klomuller kan börja användas. Och, givetvis, en utmärkt plats för plundring. Så, öh, hur förhåller sig Triska till att de nu kontrollerar den plats de brukade plundra? Finns det något sorts hedersbegrepp som hindrar dem från att plundra från sin egen hamn?

Det skulle nästan behövas en annan mindre stad på andra stranden...

Garrika besvarar också en mycket viktig detaljfråga för Melorgh: Varifrån importera tyg till de bekväma kåporna?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Fritt fram för nya städer! Den här ligger en bit från Jaggarack, och har legat och bubblat i mitt förråd ett tag. Få se vad ni tycker :twisted:

K'TRSSH

Under den magiska högkulturen byggde Bozsas tyranniska magiker stora pyramider åt sig själva ute i landet, dels för att hålla kontroll över sina trälar, dels för att slippa varandras sällskap. Flera gröna marmorbjässar uppfördes med dvärgisk skicklighet på vad som i dag är Yolevs träskmarker, vilka på den tiden dikades ut av Bozsas tjänstehjon och gnomer. När högkulturen förföll sjönk byggnaderna helt enkelt ner i träsket, och idag syns bara topparna över ytan. Dessa palats och trappstegpyramider, monument och laboratorier, hade dock byggts för att motstå både tidens tand och träskets skadeverkningar, och deras nedre plan hade alla pumpanläggningar. Där fann reptilmän på flykt från Melorghs glödande blå fält dem, ännu fullt fungerande. De lyckades täppa till de få öppningarna och pumpa ut vattnet från de övre planen, och fann sig snart bo i ointagliga fästningar. Pyramidernas tjocka väggar kunde inte genomträngas med mindre än katapulter, vilka omöjligen kunde transporteras ut i träsket. Alla större ingångar låg djupt under vattenytan, dit bara de själva och möjligtvis ovanligt dristiga brunankor kunde ta sig utan stora svårigheter. Reptilmännen försökte dra slangar av vass till ytan för att föra in färsk luft. Detta föll inte väl ut, men man hittade efter ett tag en alg som växte på insidan av pyramiderna, och som verkade göra luften mer andningsbar. Under lång tid levde man i fred i sin stad, som man kallade K’Trssh, och överföll bara vilsna resande som förvillat sig in i träsket, samt, ibland, Yolevs grodfiskare. Detta ändrades när en enstöring vid namn S’sglk förklarade för sina oförstående bröder att han kände en tomhet i sin själ. De var övergivna av gudarna, sade S’sglk, och han tänkte inte ge sig förrän de gav honom ett tecken på sin vilja. S’sglk mediterade länge i ensamhet över pyramidernas väggristningar, i förhoppningen att finna ett budskap från gudarna där. S’sglk fann mer än så. Inte bara lyckades han med den remarkabla prestationen att dechiffrera texten, utifrån den lyckades han också lära sig själv magi. Självlärda magiker är sällsynta, och reptilmannamagiker helt okända, och S’sglks bragd kan nog bara förstås om man antar att en del av Melorghs fördärv ännu flöt i hans kalla blod. S’sglk, övertygad om att han valts ut av den Stora Goda Modern, Mssrk M Mg, övertygade de andra reptilmännen om att hans magiska krafter var ett tecken på hans rätt att härska, och tanken på hela rasens utvaldhet och öde föddes. S’sglk förklarade att det vackraste och heligaste av vattnets alla varelser, den heliga klomullen, led svårt under människorna styre, och måste befrias. Grupper av reptilmän simmade osedda och ostörda upp och ner för Maure och bekantade sig med sina nya domäner. Äggkläckningstakten drevs upp hemma i K’Trsshs djup, och större och större reptilmän avlades fram. Primitiva rustningar smiddes och bars bit för bit till vapengömmor under vattnet, och när man var redo började man överfalla ensamma klomuller ute på Jaggaracksjön. Då piratdåd bara är alltför vanliga har reptilmännens räder hittills inte uppmärksammats. Vissa av dem har fått smak för mänskligt kött, och Yolevs grodfiskare ser med oro på de eldar som tänds på pyramidernas toppar om natten, och på de figurer som dansar runt dem. S’sglk har hittat magikerelever bland de nykläckta reptilerna, och lär nu ut sina konster. Det kommer att dröja mycket länge innan reptilmännen utgör ett hot mot Klomellien rent numerärt, men då de är mycket svårtåtkomliga i sina sjukdomsbringande och snåriga mangroveträsk så kommer de sannolikt att plåga landet för en lång tid framöver.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Torquemada skrev:1,2,3... Vad ! Du driver med en trött kultist! Fy skäms :cry:
Antingen är jag för trött för att förstå din Ironi eller så är den subtil eller ... nånting annat.
Det är elva ränder i skölden.
Skriv svar