Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tycker också att Triska ser bra ut :D

En liten bagatell är väl att jag skulle föredra ordet "räd" framför "raid" :P
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev:Och jag misslyckas igen med att lägga upp en skanning...
Kan någon ge mig en e-postadress at skicka en karta till?
Prova skicka den till info@erebaltor.se så borde Spelknepe kunna lägga upp den.

Om du sen råkar ha kartan från EASL scannad så tar jag gärna emot den på tohsme@gmail.com :)
Torquemada skrev:Låter bra tidsmässigt. Är det ett problem att låta frihetskamp för Mercana sammanfalla med allmänt plundrande barbarhorder (om jag minns rätt)och magisk högkultur?
Mercanas frihetslängtan kanske under lång tid förstärkades av magillernas oförmåga (ovilja?) att försvara staden mot jordernas härjningar? Den magiska högkulturen kom väl något senare, 3-400 eO ungefär?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Ja, jag tänkte mig något sådant med jor(d)erna också. Antingen missbelåtenhet med oförmåga från Magilre eller att de tog chansen medan de var svaga. Eller vänta lite, jorerna var väl inte de som plundrade utan de som flydde??

Högkulturen tänkte jag 100-200, försöken att återuppliva densamma 350-400.

Kartan (EASL) har jag just skickat, med några förslag.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada frågade om befolkningen.

Albrekt skrev:Okej. Nytt försök:

Mercana: 30 000 stadsbor, 30 000 bönder/fiskare (med förväntningen att Pendons befolkning kommer att sättas >30 000, annars 20 000 stadsbor)
Addiaska: 10 000 stadsbor, 60 000 bönder/fiskare
Bosza: 4 500 stadsbor, 13 500 bönder/fiskare
Hamur: 11 000 stadsbor, 11 000 jägare/gruvarbetare
Hisskov: 5 500 stadsbor, 33 000 bönder/fiskare
Melorgh: 5 500 stadsbor, 16 500 bönder/fiskare
Nya Arno: 4 500 stadsbor, 22 500 bönder/fiskare
Sanzas: 6 000 stadsbor, 50 000 bönder/fiskare
Triska: 5 000 adel/borgare/krigare (med relativt fast bosättning i "huvudstaden"), 80 000 andra (spridda över landet i bysamhällen, etc.)
Yolev: 7 000 stadsbor, 42 000 bönder/fiskare

Total klomellisk befolkning (exklusive svartfolk) då 446 500.
tror detta var de som uppfattades som någon form av koncensus gällande befolkningen. märk väl att Brikho inte är med här.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada
Några bagateller: Wemer ligger en bra bit inåt Hamur (den del som Triska kan komma åt i alla fall - resten av Wemer torde gränsa mot Bozsa), så det blir en lång väg att släpa malmen. Illa planerat i sanning Smile

Brikho och Hamur har ingen använding för klomuller, var det det du syftade på, eller att Triska inte handlar med dem?
1.Kanske att de plundrade malmen, som var på väg mot Mercana, utanför Bozsa? Annars kan de varit på Maure eller någon annan flod :)

2.Brikho och Hamur har inte lika stor nytta av Klomuller som övriga då dessa stater inte har lika stora områden sankmark eller kust som de andra staterna. Man handlar med Hamur i fredstid, egentligen har man respekt för folket i bergen, men ibland så är man lite väl snabb till att söka snabba, ofta våldsamma, lösningar i både Triskeroligarkernas fästen som i Autokraten av Hamurs högsäte. Att även hamuritiska rövare och fårnappare söker sig in i Triska skapar viss irritation hos oligarkerna även om man accepterar tillvägagångssättet (samt hämnas).
Brikho har man inget till övers för i Triska. Svortblod eller iotwrhieol som man kallar dem på triskiska ses alltid som ondskans makter och måste bekämpas. Av denna anledning ställer ofta triskeroligarker delar av sina hustrupper till förfogande till sandzas som legosoldater (till förmånligt pris) om Brikho hotar "deras små bröder". Till skillnad från t ex Mercana har ser man inte att något gott kan komma från Svartfolkens inblandning i klomelliens politik...att man dessutom fått en ny konkurrent i plundringens värv gör knappast motsättningen mindre... :twisted:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Borgmästaren i Sanzas måste vara en av Klomelliens smartaste personer. Det kan inte vara lätt att veta när triskierna kan användas mot svartfolken och när de kommer för att plundra - och tvärtom. Tur att halvlängdmän är bra på att bedöma folk.

Autokrat? De har väl kung i Addiaska, Yolev och Hamur? Tänkte kalla de tillfälliga självhärskarna i Melorgh för autokrat...

Det vore lätt och praktiskt för Triska att plundra på Wemer innan den löper ut i Jaggarack (alldeles bortsett från försvaret då). Men hamuriterna brukar inte följa med sin malm så långt neråt landet, så det var väl däri tabben bestod - Triska anföll vad man trodde var hisskoviter och mercanier, som vanligt, för att träffa på hamuriter.

Melorgh behöver vara mer koncentererat till staden. 15.000-20.000 snarare än 5.500, stark urbanisering. Melorghierna är inte mycket till sjömän och jorden är näringsfattig. Salt, gruvdrift, någon sorts hantverk.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev:Borgmästaren i Sanzas måste vara en av Klomelliens smartaste personer. Det kan inte vara lätt att veta när triskierna kan användas mot svartfolken och när de kommer för att plundra - och tvärtom. Tur att halvlängdmän är bra på att bedöma folk.

Autokrat? De har väl kung i Addiaska, Yolev och Hamur? Tänkte kalla de tillfälliga självhärskarna i Melorgh för autokrat...

Det vore lätt och praktiskt för Triska att plundra på Wemer innan den löper ut i Jaggarack (alldeles bortsett från försvaret då). Men hamuriterna brukar inte följa med sin malm så långt neråt landet, så det var väl däri tabben bestod - Triska anföll vad man trodde var hisskoviter och mercanier, som vanligt, för att träffa på hamuriter.

Melorgh behöver vara mer koncentererat till staden. 15.000-20.000 snarare än 5.500, stark urbanisering. Melorghierna är inte mycket till sjömän och jorden är näringsfattig. Salt, gruvdrift, någon sorts hantverk.
1. Jo nog är de flinka i Sandzas alltid! Dock tror jag att triskerna är nog måna om sitt rykte som goda legoknektar att de inte sviker under tjänstgöring. Att man erbjuder sig, via brev, att komma till undsättning gör innan man väl skickar in trupp. Nu är det väl ytterst så att även svartfolken kör med "hit and run" taktik oftast vilket innebär att triskerna inte hinner agera. Dock är kanske denna triskiska "välvilja" en av anledningarna till att Sandzas är en fri stat, därtill en buffert mellan de båda aggresiva staterna.
Då man istället plundrar Sandzas kommer ingen officiell förklaring från oligarkerna utan då gäller det roffa åt sig så mycket som man hinner och orkar släpa tillbaka. Att sedan en och annan slem huskarl däremot drar in i sandzas och låtsas vara till tjänst men sedan förråder, det är en annan sak. Hur saken än artar sig är det mest för den kloke borgmästaren att "gilla läget" fram tills de man samlat sig till ett nog hotande försvar för att antingen operera tillsammans med triskerna eller som oftast att driva bort dem efter många om och men.

2.Titeln är säkert konung även om Hamurs konung styr autokratiskt. Kanske är lättare att bara hänvisa till denne som Kungen av Hamur.

3.Så kan det definitivt ha varit!! :D

4. Hmm. Har dålig koll på Melorgh (men gillar det du och andra skrivit) så ni kan säkert ha rätt. Någon annan som vill uttala sig om befolkningssiffrorna innan?

Hur länge har det funnits elva stater stora nog att ingå i förbundet klomellian? Vilka har tillkommit på senare år samt kanske mest spännande, vilka har försvunnit de senast typ 200åren?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Triska som tillhandahållare av inhemska, ordhålliga legoknektar, det låter bra. Det kan dock uppstå en del kniviga situationer - angriper man en f.d. arbetsgivare? Och vågar Sanzas släppa in triskier som får koll på terrängen, förråden, försvaret, och kan komma tillbaka och plundra nästa år?

Melorgh var i Altor-Boxen en prick på kartan och förklaringen att de var väldigt vidskepliga. Noll information. Ahnion hade den goda iden att göra dem till kultister, och jag har jobbat längs den linjen sedan dess. Problemet var ju att städerna var mini-trakorien, mini-kardien, standardhobbitar, standardorcher, trollkarlar, mini-ransard, mini-caddo, osv. Inte särskilt annorlunda, alltså. Klomelliens attraktion ligger i att göra dem tillräckligt annorlunda för att vara intressanta, och i de ständiga sammanstötningarna mellan folk som annars inte träffas ute i övriga Altor. Själv tycker jag bättre om mera extrema statsbildningar, och Melorgh var den vitaste fläcken i Klomelllien, som jag och Ahnion försökt göra så färgstark som möjligt.

Jag bryr mig inte så mycket om siffror, men Melorghs sociala struktur förutsätter att alla inte känner alla, och då kan staden inte vara för liten.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

gtjorgo skrev:Torquemada frågade om befolkningen.

Albrekt skrev:Okej. Nytt försök:

Mercana: 30 000 stadsbor, 30 000 bönder/fiskare (med förväntningen att Pendons befolkning kommer att sättas >30 000, annars 20 000 stadsbor)
Addiaska: 10 000 stadsbor, 60 000 bönder/fiskare
Bosza: 4 500 stadsbor, 13 500 bönder/fiskare
Hamur: 11 000 stadsbor, 11 000 jägare/gruvarbetare
Hisskov: 5 500 stadsbor, 33 000 bönder/fiskare
Melorgh: 5 500 stadsbor, 16 500 bönder/fiskare
Nya Arno: 4 500 stadsbor, 22 500 bönder/fiskare
Sanzas: 6 000 stadsbor, 50 000 bönder/fiskare
Triska: 5 000 adel/borgare/krigare (med relativt fast bosättning i "huvudstaden"), 80 000 andra (spridda över landet i bysamhällen, etc.)
Yolev: 7 000 stadsbor, 42 000 bönder/fiskare

Total klomellisk befolkning (exklusive svartfolk) då 446 500.
tror detta var de som uppfattades som någon form av koncensus gällande befolkningen. märk väl att Brikho inte är med här.
Dags för ett av Zorakin-ansvariges (för närvarande ) sällsynta inhopp. Frekvensen av personer som önskar höja Pendons storlek till över 30000 ökar hela tiden. Orsakerna är flera och tänker inte nämnas här.

Det här är mitt svar. Jag har tidigare beräknat att staden innanför dagens ringmur (enligt kartan i Aidne) och där den genomsnittliga stadsbebyggelsen har tre våningar (det finns givetvis även hus med alltifrån en våning till fyra) så borde antalet invånare (baserat på antal fastighetsavgränsningar - troliga lagerhus, officiella myndighetshus etc) befinna sig mellan ca 25000-28000 invånare.

Om man lägger på en förstad (vid Framhundraporten) som tillkommit efter Pendon-kartans tillblivelse så kan man eventuellt lägga till ca 8000 invånare till. Dvs 33000-36000 invånare allt som allt. Ska jag vara helt ärlig så är detta något jag redan har gjort i det ännu icke publicerade kapitlet om Pendon. I denna förstad har jag även placerat ett regemente (eller en kohort - detta är inte riktigt bestämt) Regaliegardister. Det pågår även ett arbete att bygga en ny mur runt denna förstad. Detta för att dels ordna sysselsättning för den relativt fattiga befolkningen i förstaden (och för att de ska känna att de är en accepterad del av Pendon). Dels för att förstärka försvaret av Pendon stad.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar det som skrivs just nu men har inte tid att kolla källorna, återkommer om jag ser något "galet".

Sedan när det gäller legosoldater från Triska i Sanzas...hade inte Sanzas redan legotrupper av svartfolk? Borde vara farlig krutdurk att dela slagfält med trisker mot andra svartfolk osv...bara en observation.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Admin Mikael skall pränta en tidslinje som förhoppningsvis sprider lite ljus över nutidshistorien (eO) och de olika städernas utveckling.

Brikho och Addiaska är yngst, Yolev och Mercana är äldst. Melorgh är enligt mig för-Odo.

Utplånade städer, jag har inte tänkt mycket längre än utplånade akademier. Hm. Farligt att tänka i de här riktningarna, annars ploppar jag snart ut ett dussin små halvraserade stadsembryon, det ena mer udda än det andra...

Tänk dig en stadsruin där ALLA spökar.

Eller en magikerstad, sedan länge utrymd, fast med magiska fällor och kritter kvar - en standardingrediens i rollspel.

En vättestad på hjul, de blev så hårt trakasserade av mänskliga härar och orcher att de inte byggde upp sin stad, utan satte hjul på den.

En stor kubklippa mitt ute i Klomellien. Ytterstaden är helt utplånad. Dvärgarna har stängt sina portar och blivit underliga där inne...

En fjärde triskaklan uppe i bergen, som blivit grundligt besegrad, men vägrar ge upp, och biter sig fast i sina ruiner.

Förvisade melorghier som bokstavligt talat gått under jorden och lämnar mullvadshögar lite här och där när de ambulerar under marken.

Förmänskliga ruiner, modell woddamit.

Måste sluta. Ingen av de här kan sitta med i Unionsrådet, förstås.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jo, triskier och svartfolk bör hållas åtskilda. Sanzas borgmästare bör nog skicka triskierna till gränsen mot Brikho och orcherna till gränsen mot Triska. Fast det är ju att be om bråk, å andra sidan...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Torquemada skrev:Admin Mikael skall pränta en tidslinje som förhoppningsvis sprider lite ljus över nutidshistorien (eO) och de olika städernas utveckling.

Brikho och Addiaska är yngst, Yolev och Mercana är äldst. Melorgh är enligt mig för-Odo.
:o jasså!? Öh, nä jag lägger fram en tidslinje med vad som hittills framkommit samt en "ram" för hur jordernas period i landet såg ut. I övrigt lämnar jag fritt fram till er högvördiga herrar...kanske snor jag åt mig något äldre samfund. :D Jag måste snart få tid till detta!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Ja, då får historien rulla fram när behovet uppstår, som vanligt...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kollade kartorna, dvs EASL s 69 och färgkartan.

Jag tycker att både Spelis och Birkes kartor (dvs de som är på sid 1 i tråden) ser ok ut för norra Klomellien (en skog har lagts till och en flod saknas, men annars ok).

Södra halvan av landet är sisådär. Så här borde det vara enligt mina observationer:
- Södra Abzuralskogen korsar floden öster om Triska och går in i Hamur.
- Skogen mellan Yolev och Addiaska är lite för liten och gränsen mellan stadsstaterna borde gå mitt i den. Flyttas gränsen norröver blir Addiaska och Yolev också mer i synk med EASL och...
- ...Nya Arno kan då ges en något mer nordlig gräns mot Yolev, eller är det bättre att istället göra Klomelliens sydgräns mer rundad som i EA och på så vis ge både Nya Arno och Hamur lite mer yta, som i EA?
- Floderna är som alla (inkl Spelis) har konstaterat helt kocko.
- Även om Maurefloden ser bra ut är sjön Jaggerack för liten och saknar ön Diamor.
- Floden som föder Jaggerack föds ur två floder: 1) floden Gimdis som kommer via Bozsa dit den kommer från bergen vid Hamur där den gjort en ormning* åt sydväst igen riktning Klomelliens syvästgräns-ish...och 2) floden som rinner via Triska från en nordlig och en sydlig källa i Melashebergen.
- * ormningen på EA kartan får det att se ut som om Hamurstaden ligger på tre sidor omgärdad av floden?
- Där Birke ritat in gränsen mellan Sanzas och Triska rinner också en flod från en rad källor i bergen.
- Melashebergens sträckning längs Klomelliens sydgräns är visserligen låga men är högre än det som syns på Spelis karta och sträcker sig ganska långt mot kusten.
- Jag skulle vilja placera Addiaska en bukt norrut längs kusten och då Yolev också något litet längre norrut.
- Hisskov borde ligga på en mer avlång Jaggeracks södra sida, Triska en bit västerut och Bosza likaså.

Kom nu ihåg också att Spelis kartor är endast ytterligare ett försök att återge "verkligheten" varför tex kullar och berg inte har precis den sträckning man ser på kartan.

:?: Sedan måste Kvulmsjön finna ett hem "invid bergen i östra Kloemllien", liksom Dimmiga Dalen "i de södra delarna av Klomellerbergen" (dvs längs Klomelliens nordgräns).

:?: De tre Tornen i Klomelliens vapen kännetecknar makt och sammanhållning, men är det något mer? Tre torn? Tre städer? Tre stater? Tre borgar? Nej det var inget mer?
Senast redigerad av Mikael den 2009-10-14 08:45, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar