Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Torquemada, du skriver mycket underhållande :) Jag är väldig svag för berättande texter :lol: Kul!

Fortsätt med det goda
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Vi kanske skulle öppna någon form av sagotråd :?:
Lite sägner och berättelser tillsammans med legender och myter 8)
Liksom samla texter i en och samma tråd i stället?

Skulle vara kul
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Torquemada skrev:Åh, herrarna i rådhuset lyckades prata om Remuntra utan att prata om Remuntra - de berörde aldrig ens deras tro eller beteende, de pratade pengar och kontakter, som goda mercanier gör. Ingen fara på taket.

Herr Haliban låter också hälsa att Mercana minsann inte plundrar Sanzas. Det har väl hänt att rövare (som inte alls var anställda av oss) gav sig in på sanziskt territorium och plundrade - fast utan vår vetskap. Att stöldgodset sedan såldes i Mercana beklagar han djupt, men vi har inte tid att kontrollera alla försäljare - såvida ni inte vill upprätta monopol för handeln med varor från Sanzas? Inte det?

Emunförsvaret låter kul. Peck them to death! Eftersom Sanzas försvar kommit på tal får jag visst lägga ut Vidinas långa utläggning om svartfolkens roll i Klomellien i förtid. Första stycket är en brasklapp från min sida, då jag har en ganska vag uppfattning om tillståndet i Brikho.

Man har frågat mig om svartfolkens roll i Klomellien, och då jag har studerat ämnet ingående skall jag med glädje upplysa er om den saken. Då Brikhos kultur och särart har avhandlats i mina tidigare reseskildringar, skall jag här begränsa mig till de svartfolk som bosatt sig i andra delar av landet...

Vidina Ingaldiron
Kanon som vanligt Mäster "Vidina"! :D
Några mindre invändningar och anmärkningar...frågor?
*Ångmaskinerna, om de alls skall existera år 610, bör förvisas ner i någon bergsdvärgs utvecklingsverkstad!
*HLM som leder Svarta Legionen är lite korta för lynniga svartfolkstrupper, trots bra bonusar. Även här ser jag dem beridna på Ishnaemuer för att vara lite respektingivande. Har annars svårt att se en orch utstå diciplinära uppläxningar eller åtgärder från en liten plutt med tofsar på axlarna.
*Några av de klipskare svartalferna som skildras i texten är sannolikt vättar enligt Aspubran av Hafsorts teorier. :wink:
*"blott ytterst sällan de eftertraktade drakarna"
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag tycker också om att skriva berättande, men tyvärr känner inte Vidina till en massa saker som jag vill ha med – insidan på Nerxims tempel till exempel, där hon aldrig skulle bli insläppt, och att det fortfarande finns Pigidyrkare i Melorgh.

Drakar flyger förbi Klomelliens berg ibland, och om någon äretokig riddare springer runt i bergen i något år eller så, så träffar han kanske på en drake – inte för att han blir gladare för det… Det kan också ligga äldre drakar och sova djupt nere i Brikhos berg, och vart tredje år tittar de väl upp för att äta bergsfår, och skulle någon riddare irritera dem så får han väl bidra till kosten. Jag hade inte tänkt mig att riddarna skulle ha lyckats döda mer än högst tre drakar under de senaste hundra åren, och två av dem unga (den tredje tänkte jag skulle ha bidragit starkt till att boosta upp kungahusets prestige). Men bara att ha sett en drake på håll och, eh, ”skrämt iväg den” räcker för att hjälpa upp en riddares status.

Vättar, jo, ja, jag glömmer bort dem hela tiden…
Nejff Grubb är ursprungligen en RP som var en ovanligt smart svartalf och byggde fällor under pågående äventyr (dödade en drakorm med en, faktiskt), så han förblir svartalfisk.
Mjepp Holk skulle inte ha varit så hunsad om han haft en massa vättesläktingar att luta sig mot, och hade då inte blivit ambassadör. Fast han kan behöva lite vätteblod i ådrorna för att förklara intelligensen, så han får bli halvblod.
Grushack & Co är alldeles för korkade för att vara vättar…
Ångmaskiner var lite överdrivet, medges – Njeffs uppvisningsplatta var i så fall bara fejk, som Vidina gick på – hon är magiker, inte mekaniker.

Orcherna tar INTE order av pluttisarna. Fullständigt orealistiskt. De tar order av människor, som i sin tur tar order av halvlängdsmännen. Halvlängdsmännen har en ofta bortglömd ras-egenskap som gör att de kan hålla koll på hierarkin utan att frukta ständiga uppror – de är ytterst goda bedömare av folks karaktär och lynne.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Alla smittas ju inte så viss immunitet tycks ju finnas. Redan galna, de som lyckas med PSY-slag och flera av de som seglat med resande remuntrer har undvikit smittan.
Det är frestande att dra paralleller till riktiga virus, och då kan man ju tänka sig att vissa rent av är immuna (om de envisas med att klara PSY-slag efter PSY-slag). Fast nu spekulerar jag givetvis. Man kan dock vända på steken och hävda att bara för att man klarat sig undan en gång så innebär det inte att man är immun. (Nytt PSY-slag vid nästa tillfälle.) Alltså ungefär som att man kan undkomma svininfluensan första gången man blir exponerad för den, men insjukna i samband med nästa våg av influensafall.
Mikael skrev:Som jag har skrivit i remuntratråden smittas helt enkelt inte alla, men något säkert "vaccin" är inte kännt.
Tja, enligt Den femte konfluxen (sid 64) kan animister lära sig "rätt mental inställning" och därmed vara säkra. Jag föreställer mig även att banzikan (så som det beskrivs i källorna) ger ett visst skydd, även om det kanske inte är något "säkert vaccin". Arn Dunkelbrink eller Kyrias tror jag dock oavsett går säkra, men rollfigurer kanske kan få ett extra räddningsslag? (En husregel skulle kunna vara att hjältar normalt inte behöver slå, såvida de inte dräper en Remuntra-dyrkare. :shock:)

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Som jag har skrivit i remuntratråden smittas helt enkelt inte alla, men något säkert "vaccin" är inte kännt.
Tja, enligt Den femte konfluxen (sid 64) kan animister lära sig "rätt mental inställning" och därmed vara säkra. Jag föreställer mig även att banzikan (så som det beskrivs i källorna) ger ett visst skydd, även om det kanske inte är något "säkert vaccin". Arn Dunkelbrink eller Kyrias tror jag dock oavsett går säkra, men rollfigurer kanske kan få ett extra räddningsslag? (En husregel skulle kunna vara att hjältar normalt inte behöver slå, såvida de inte dräper en Remuntra-dyrkare. :shock:)

/Baldyr
Just det ja. Bra Baldyr. Det är ett smittsamt virus, men inte med rätt (eller avsaknad av) inställning.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Apropå halvlängdsmän så vanns konfluxen när vi spelade den Femte Konfluxen av en rollperson, en halvlängdsmannaillusionist.

Följaktligen har de i vår värld det ganska fett och slappt mest överallt i Altor...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Överhuvudtaget får jag känslan av att Halvlängdsmän använder sig av legosoldater till största delen för sitt försvar. Det producerar säkert högarbetseffektiva livsmedelsprodukter så som ost, charkuterier och tobak (att röka tobak sanzas-style är i vår värld att röka cigarrer). Dessa tar mycket tid i anspråk vilket gör att halvlängdsmännen ytterst kan ingå i milisstyrker (snarare folkuppbåd). De har dock ganska gott om kosing nere i hålorna, med vilka de kan hyra in legoknektar från Mercana, addiaska, vargmän, svarfolk etc.

Eller vad tror ni?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Problemet med legosoldater är deras lojalitet endast är girighet djup. Addiaska, Mercana och Nya Arno kanske erbjuder mer. HLM bör därför ha små grupper av avancerade försvarstrupper. Jag tänker mig krigarHLM som krigarna i Willow...hmmm typo.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Det finns dock legosoldater med god renome från vår värld, t ex sweizergardister, Hessens skyttar, de iriska "wild gees" regementena som slogs för frankrike samt de katalanska spjutslungarna som kämpade för Byzantinarna mot de latinska kungadömet i konstantinopel.
Att pengar är en faktor hos legossoldater (eller varje form av soldat förutom folkuppbåd och stadsmilis, innan nationalismen) är sant. Dock får legosoldaterna svårt att få kontrakt om de hela tiden byter sida för närmaste guldmynt. Detta insåg sweizergardisterna vilka nu vaktat påven sedan 1300talet och franska kungen fram tills första republikens införande.
Att Sandzas utöver detta har ett elitregemente med emuryttare ställer jag mig inte emot, men huvudstyrkan torde enligt mig vara legosoldater.
Det kanske bara är lite krydda i historien om HLMen fått prova sig fram tills det fann ett nog lojalt, eller seriöst kompani?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Inga som helst invändningar. :D
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Halvlängdsmännen torde ha fullt med kosing i hålorna. Utöver exklusiva matvaror och rökvaror så säljer de alkemiska örter till Bozsa, balsameringsingredienser till Melorgh och helande droger till alla som behöver.

Legosoldater har sina begränsingar. De kan inte skickas ut på självmordsuppdrag, eller fås att försvara en hopplös sak, och de lyder inte en inkompetent ch tyrannisk befälhavare bara pga hans rang, men så länge man är medveten om begränsningarna så funkar de bra. Att byta sida så fort någon bjuder över fungerar kanske i ett kaotiskt all-krig som trettioåriga kriget, men annars är det alldeles för farligt. Svikna uppdragsgivare kan vara väldigt hämndlystna och det kan vara svårt att få nya jobb. Mutrisken finns förstås ändå...

HLM kanske inte kan domdera med sina svartisar, men de kan bedöma deras karaktär, och sålla hårt när de anställer. Genom ett system av privilegier och övervakare kan orcherna i viss mån också fås att hålla koll på varandra. Utse några stöddiga typer till övervakare och ge dem oanständigt bra med betalt så länge det är lugn och ro. Övervakare behöver inte dra i fält, men sköter inte de andra orcherna sig så riskerar de att bli av med jobbet. Vidare är orchernas direkt överordnade befäl vaksamma människor - elake SL sätter RP på det jobbet!

Jag tänker mig att HLM har ett mycket sammansatt försvar: milis, emuryttare, vanliga legoknektar, Svarta Legionen, mycket gott om gångar och gerillataktik, palissader och geografiska hinder, några inhyrda trollkarlar, en del kreativa krigsmanicker...

En helt annan sak: hur mycket solandar har LV egentligen tillgång till?Gäller det som står i Sinkadus 3, att ALLA präster och munkar kan mana fram dem?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

På wikin står:
Solandar
Solandar är ett slags andeväsen i Etins tjänst. Solandar anses i den Lysande vägens teologi som den lägsta rangen av andeväsen, under ljusandar och solserafer. Solandar manifesterar sig sällan fysiskt på Altor, men det händer att de tar sin boning i materiella föremål för att tjäna en helig man eller kvinna i Etins tjänst. Det är endast på Caddo som solandar kan bindas till föremål av dalkiska riarker, solmunkar och solriddare. Varför det förhåller sig så är det ingen som riktigt vet. På fastlandet menar man att närheten till Odos grav spelar en stor roll, medan man på Caddo säger att det helt enkelt beror på att Etin välsignat den dalkiska kyrkan. På dalkiska kallas solandar tadokanei. För mer information om dessa, se Caddo.
En ren gissning är att de åtminstone är fler än 10.000 då det är antalet Ljusandar, snäppet över bland Etins andeväsen. Men vem som helst och för vad som helst kan ju inte en solande framträda. Personen och syftet måste säkert vara värdigt solanden.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

OK, anta att du har en genomsnittligt from riark i Klomellein, trogen exarken i Ekeborg. Han står inför en dödsgast som inte har gjort någon något ont utan mycket god anledning, och riarken vill frammana en solande av ideologiska skäl (odöda = onda). Kommer solanden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Torquemada skrev:OK, anta att du har en genomsnittligt from riark i Klomellein, trogen exarken i Ekeborg. Han står inför en dödsgast som inte har gjort någon något ont utan mycket god anledning, och riarken vill frammana en solande av ideologiska skäl (odöda = onda). Kommer solanden?
Wow vilket tolkningsutrymme. :D Jag föreslår att du skickar vidare dina frågor till Exark Anders!
Skriv svar