Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Som intresserad av fauna i allmänhet så gillar jag att hålla reda på hur olika djur har vandrat var. Men jag förstår din tanke och håller nog med. Hur svartfolken kom dit kan vara okänt helt enkelt.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jan Erik Söderman skrev:Som intresserad av fauna i allmänhet så gillar jag att hålla reda på hur olika djur har vandrat var. Men jag förstår din tanke och håller nog med. Hur svartfolken kom dit kan vara okänt helt enkelt.
Fast det var alltså bara en tanke i förbifarten. Jag vet ju inte hur ni har hanterat svartfolk å ena sidan och folkvandringar å den andra inom projektet. Huvudsaken torde vara att man är konsekvent, och en och annan nödlösning kan komma till användning om man ska ro hem skeppet.

Apropå svartfolken - sägs det ingenting i Svartfolk-modulen om var stammarna placerades ut i samband med skapelsen - alternativt hur de spridit sig över världen? (Det var länge sedan jag hade tillgång till den själv.)

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:Men du har inte hittat någonting som motsäger att det funnits en infödd befolkning i samband med crurernas ankomst heller, eller hur?
Nej
Hur hade du tänkt förklara de "mörka furstar" som härskade över Nastrôl när flyktingarna från Lasemos anlände till Moskorien? (Och varför var de allierade med huelerna?) Var härstammar björkebeningarna vid Hoskas klyfta ifrån? Kannibalerna och barbarerna uppe i stormbältet?
Det sker 100 år (minst) efter cruri först koloniserat Kargom. Massor av tid att sprida sitt rike i bergen. Alliansen berodde på avundsamhet och girighet mot klavykerna står det i Trakorien. Björkebeningarnas ursprung kan Birke få svara på :wink: , men enligt O4Ö är norsarna av kargomitiskt ursprung och surtarna av joriskt-kargomitiskt. Kannibaler och barbarerna, liksom bergsfurstarna ser jag helt enkelt som ättlingar och arvtagare till cruris kolonier.
Jag tror att vi bygger in oss in massa trassel om vi inte låter nordliga Palamux vara befolkat sedan urminnes tider. Troligen bör alla folken dela ursprung, inklusive huelerna.
Huelerna har funnits där (enligt legenden) sedan 1K dvs en offantligt lång tid i Ereb sammanhang. Andra ev folk har annat ursprung eller är avknoppningar ifrån dem. Kanske någon avfälling till stam, förskjutna förrädare osv...?
Det största problemet med att låta kargom vara obefolkat innan crurerna, är att kargomiterna i så fall i rakt nedåtgående led härstammar från Krau-Ki. Att så skulle vara fallet kan jag åtminstone inte minnas från någon genomläsning av källmaterialet.
Men du har inte hittat någonting som motsäger det heller, eller hur?
Crurerna var ett ledarksikt och möjligen en klass under, men därunder hade man slavar och undersåtar från neanderthalsatmmar som man fann på Marjura (dagens kvurer?). Svartkonstnärer som man var så blandades det säkert in en del svartfolk från Kargom också. Jag tycker det är underförstått att kargomiter med flera är ättlingar till crurerna och dess slavar.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-09 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Som intresserad av fauna i allmänhet så gillar jag att hålla reda på hur olika djur har vandrat var. Men jag förstår din tanke och håller nog med. Hur svartfolken kom dit kan vara okänt helt enkelt.
Håller med, detsamma gäller för andra äldre folkslag. Det är bara för att bilda en bakgrund för när vilka fanns var och varför.

Med undantag av Huelerna och ev Tolgulderna så tycker jag inte folken skall vara utplacerade av gudarna. Hur de kom dit kan dock få stanna i legendernas dimmor.

Urtiden var tiden före 10.000 fO och mycket såg annorlunda ut då, men då fanns inte de folk som idag finns på öarna eftersom de då levande förintades av gudarna.

En istid då isen täckte havet ända ner till Trakorien? Har svårt att se en men kanske för ca 7000 år sedan? Problemet för mig blir då att svartfolken är ett mer sentida folk än människor och alver och först för 4000 år sedan bredde ut sig över norra Ereb. Svartfolken fördel har dock varit att de förökar sig något våldsamt och därför snabbt växer i antal i ohotade miljöer, så som efter en isbergsresa till Trakoriska öarna.
Hinner inte läsa allt detta nu men angående anledningen till att svartfolken släpte sitt grepp om Saphyna. Kan det inte ha att göra med att Crurerna krossade dem vid något tillfälle och började använda dem som tjänare och slavar? Något som Jorerna knapt var medvetna om.
Varför invaderar Crurerna Saphyna men stannar inte och brukar den bördiga ön? Nej tycker inte Crurerna skall ha varit så här långt söderut, möjligen i enstaka expeditioner. Enligt Trakorien får man ju snarast känslan av att det tog nästan ett sekel att gå från Isakra på västra Trinsmyra till kolonier i Chracz och Kargom. I övrigt tycks de inte ha funnits på öarna.
Crurerna däremot har inte behövt använda orcher som slavarbetare, då man redan förfogade över mänskliga trälar (kvurer-ättlingar, milacker, kargomit-folk, o s v). Jag tror inte heller det var så orcherna hamnade på Marjura.

Visst var kvurerna bra, men kanske...Svartfolken var överlägsna som gruvslavar då de var tåligare, hade mörkerseende och lättare kunde förmås att yngla av sig i än fler slavar. Presto! Marjurerorchernas förfäder.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-19 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Jag tycker det är underförstått att kargomiter med flera är ättlingar till crurerna och dess slavar.
Jag håller inte alls med, men det vi ju redan. Om jag nu skall åberopa någon källa så får det vara denna (Trakorien sid 55):
Vid (tiden för tredje konfluxen) befolkades Trakorien till stor del av svartfolk och barbarättlingar.
Fältet lämnas alltså öppet för tolkning, men jag väljer att tolka det som att både svartfolk och barbarättlingar bebodde Palamux.

Vi är dock överens om huelerna, och jag förstår inte varför inte denna urbefolkning skulle kunna ha samma ursprung som en (infödd) kargomitisk sådan.

En kompromiss, i brist på klar och tydlig källa, skulle kunna vara att nordliga Palamux inte var helt obebott vid tiden för tredje konfluxen, utan spridda bosättare av urbefolkning hukade sig längst Kargoms kuster undan svartfolken inåt land. Kolonisatörerna från Krau-Ki lade sedermera under sig Stormbältet och förslavade de lokala stammarna.

När Krau-Ki slutligen föll sammanblandades det cruriska blodet med trälarnas och hela regionen förföll i barbari. De bosättningar och den gnutta crurisk kultur som överlevde bildade med tiden de olika folk som av nyanlända folk på den södra delen av ön slarvigt kom att kallas "kargomiter" (från Ferrofagerna i väster, till Nastrôl i öster).

Vad sägs? Jag menar, så länge vi inte motsätter källorna kan vi ju enas om vad som helst. (Såvida inte Brior lägger in ett veto. :wink:)

Ett alternativ kan vara att huelerstammar bebodde Moskoriens kuster (kanske ända ner till Ziddisbar), och att crurerna hämtade sina trälar (se ovan) därifrån. Vid de joriska nybyggarnas ankomst hade huelerna redan (i stort sett) dragit sig undan till Fokale, dit slavjägarnas expeditioner inte nådde.

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Jag tycker det är underförstått att kargomiter med flera är ättlingar till crurerna och dess slavar.
Jag håller inte alls med, men det vi ju redan. Om jag nu skall åberopa någon källa så får det vara denna (Trakorien sid 55):
Vid (tiden för tredje konfluxen) befolkades Trakorien till stor del av svartfolk och barbarättlingar.
Fältet lämnas alltså öppet för tolkning, men jag väljer att tolka det som att både svartfolk och barbarättlingar bebodde Palamux.
Det står "till stor del av urfolk och barbarättlingar." Urfolk väljer jag att tolka som en referens till bla Huelerna och barbarättlingarna är de isbarbarättlingar som fanns på Trinsmyra.
Vi är dock överens om huelerna, och jag förstår inte varför inte denna urbefolkning skulle kunna ha samma ursprung som en (infödd) kargomitisk sådan.
För att Huelerna var först. Jag är dock öppen för spännande legender om avfällingsbröder, om utstötta älskarinnor och barn (Abraham och Rakel), förrädare osv som fått lämna Huelernas gemenskap och tvingats upp i begren i Kargom.
En kompromiss, i brist på klar och tydlig källa, skulle kunna vara att nordliga Palamux inte var helt obebott vid tiden för tredje konfluxen, utan spridda bosättare av urbefolkning hukade sig längst Kargoms kuster undan svartfolken inåt land. Kolonisatörerna från Krau-Ki lade sedermera under sig Stormbältet och förslavade de lokala stammarna.

När Krau-Ki slutligen föll sammanblandades det cruriska blodet med trälarnas och hela regionen förföll i barbari. De bosättningar och den gnutta crurisk kultur som överlevde bildade med tiden de olika folk som av nyanlända folk på den södra delen av ön slarvigt kom att kallas "kargomiter" (från Ferrofagerna i väster, till Nastrôl i öster).
Bra förslag. Hitte på ett par två-tre händelser för Kargom med omnejd (dvs öar, Nastrol och ner till Klagga). Gärna får händelserna beskrivas av olika skribenter på forumet i smaskig legend/myt-stil.
Ett alternativ kan vara att huelerstammar bebodde Moskoriens kuster (kanske ända ner till Ziddisbar), och att crurerna hämtade sina trälar (se ovan) därifrån. Vid de joriska nybyggarnas ankomst hade huelerna redan (i stort sett) dragit sig undan till Fokale, dit slavjägarnas expeditioner inte nådde.
Också ett bra alternativ. Jag har tolkat Trakorien som att det fanns huelerstammar även i Moskorien.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-10 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:En istid då isen täckte havet ända ner till Trakorien? Har svårt att se en men kanske för ca 7000 år sedan? Problemet för mig blir då att svartfolken är ett mer sentida folk än människor och alver och först för 4000 år sedan bredde ut sig över norra Ereb. Svartfolken fördel har dock varit att de förökar sig något våldsamt och därför snabbt växer i antal i ohotade miljöer, så som efter en isbergsresa till Trakoriska öarna.
Jag har tyvärr ingen koll på Erebs äldre historia, så mina förslag kanske strandar direkt. Intressant att veta att svartfolken enbart har en 4000-årig historia dock, men utmaningen blir som sagt att förklara det hela. Om det så slutar med ett isberg. :shock:

En möjligt väg framåt kan vara att enbart beskriva urtiden (jag inser nu att jag använder termen fel i sammanhanget) i form av sagor och legender, alltså ungefär som du gjorde. Eventuella nödlösningar eller ad hoc-förklaringar känns mindre störande då. (Jag tycker nog att Brior använder den taktiken i äventyren, då äldre skeenden gärna beskrivs i fantastiska termer.)

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

svartfolkens historia är äldre men inte i norra ereb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Nu har jag haft alltför mycket tid för trakoriska tankar på jobbet igen. :roll:

Kargom har alltid fascinerat mig, antagligen för att det finns så litet information om området. (En annan favorit är ön Myxa.) Jag funderade på lämpliga geografiska förebilder och ägnade först Norge med sina fjordar en tanke. Sedan slog det mig att Eldslandet torde vara lämpligare. Noterade också att det nakna och synnerligen köldtåliga Yaghan-folket skulle kunna passa in. Antingen som de urinvånare som crurerna förslavade, eller som sentida ättlingar till denna urbefolkning, som överlevt i en skyddad vrå av Kargom (alltså ungefär som verklighetens motsvarigheter fram till européernas ankomst).

Annars skulle man kanske kunna ha kvurer-förfäder som kargomitiska urinvånare? Jag har förvisso för mig att det står klart och tydligt någonstans vad kvurerna har för ursprung, men annars kanske detta skulle kunna vara förklaringen? Alltså att neandertal-folket var enkelt förslava och välanpassat för kallt klimat. Kvurerna på Marjura stammar från dessa slavar liksom vissa kargomitiska stammar har ärvt anlag därifrån. (Kanske ett Yaghan-liknande folk?)

Det var bara dagens skörd av spridda tankar. Är det en flipp eller en flopp? :)

/Baldyr, som skriver mera än forumet mäktar med (verkar det som :oops: )
Senast redigerad av Baldyr den 2009-08-10 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Nu har jag haft alltför mycket tid för trakoriska tankar på jobbet igen
Haha!! Känner igen det :lol:
Jag gillar det helt klart. Eldslandet kändes passande.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Eldslandet känns för vackert, vill ha gråare hårdar kalare... :twisted:

Yaghan gillade jag. Eftersom det står att Kvurernas förfäder fanns på Marjura innan Kraui Ki landade där så föreslår jag att resan gick åt andra hållet, dvs att Crurerna tog med sig kvurernas förfäder till Kargom och att de senare blev ett folk likt Yaghan.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Eldslandet känns för vackert, vill ha gråare hårdar kalare... :twisted:
Leta reda på bilder tagna på vintern? Eller under en storm?
Mikael skrev:Yaghan gillade jag. Eftersom det står att Kvurernas förfäder fanns på Marjura innan Kraui Ki landade där så föreslår jag att resan gick åt andra hållet, dvs att Crurerna tog med sig kvurernas förfäder till Kargom och att de senare blev ett folk likt Yaghan.
Brior verkar dock ha ändrat sig vad gäller Krau-Ki och stadens förflyttning i Den femte konfluxen. Jag misstänker att du refererar till Svavelvinter, där endast staden förflyttades (över en natt, dessutom), medan detta sedermera ändrades till att hela Marjura är en del av kontinenten Yndar (som seglade till Trakoriska sjön men hamnade på villovägar).

Alltså fanns kvurerna redan på Yndar, eller så kom de till Marjura efter förflyttningen, eller så är de i själva verket degenererade crurer-ättlingar. Jag tror mig ha sett alla varianterna någonstans, men endast en lär vara officiellt "korrekt". (Brior torde veta.)

Jag lanserar dock ytterligare en teori - att kvurernas ättlingar fanns på nordliga Palamux. Men det kan ju bara vara någon dimmig teori som cirkulerar i mindre nogräknade akademiska kretsar... (Ungefär som att trakorierna i själva verket härstammar från Marjura. :shock:)

Och detta sagt utan att försöka vara besserwisser. Bara aningen nördig. :oops:

/Baldyr

edit: Jag misstänker att även gtjorgo har koll på fakta i fallet. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det stämmer att Brior i femte konfluxen berättade sanningen och rättade Mandelmunkarnas teori om över en dag (hur de nu alls kunde ha en teori om något som känns väldigt okännt för Svavelvinter).

SPOILERVARNING!

Om jag får lov att tolka och sammanfatta vad det står om Marjura och Krau-Ki så är det riktigt att Krau-Ki låg på Yndars norra udde, att udden bröts loss genom gudarnas försorg och bogserades av jorddragaren först norrut, sedan söder om Soluna och Samkarna och sedan norrut mot Trakorien. Krau-Kis befolkning satt dock inte på sina händer. Medans vatten och magma forsade längs kusterna (hastigheten måste trots allt ha varit ganska hög då det tycks ha gått hyfsat sanbbt upplever jag) började man mixtra med Jorddragaren och fick den att bli förvirrad. Den tappade först målet på sin GPS och fick sedan Err och började köra i cirklar när den väl passerat målet.

Eftersom kvurerna inte är crurernas eller yndariska ättlingar som jag förstått det så antar jag att Krau-Ki rännde in i en kylig ö i norr och tillsammans bildade de ön Marjura. Det skall nämligen ha funnits infödingar på ön som snabbt förslavades av yndarerna. Detta kan också bidra med en till förklaring till varför Jorddragaren drar sönder Marjura i slutet, förutom det faktum att det går våldsamt fort och ön inte tål de krafter som då användes. Alltså bitar av den nordliga ön och delar av Yndar faller av där de försvagats av den ursprungliga kollisionen.


I femte konfluxen finner jag förresten stöd för min önskan att begränsa antalet infödingar i Trakorien vid 3K. "i en tid då få människor ännu hade satt sin fot på Trakoriens öar" tyder inte på en uppsjö av människofolk iaf.

Appropå istid så har vi en liten istid som tack vare Kmorda binder ihop Marjura med de Eviga Isarna under perioden 200 fO och framåt. Idag har Kmordas magiska ursprung inneburit att det går en smal sträng av Evig Is ner från norr till ön (se Spelis karta). Den når dock inte söder om Marjura ens under sin kallaste tid.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag har ingen fakta i fallet men känner personligen att kvurerna torde höra hemma på det eviga isarna med vilka Krau-ki krockade. Iden är dock inte helt tokig

När det gäller Kargoms folk så tror jag inte att man där hade några nog starka eller stora riken vid cruriernas ankommande. Man kunde inte kalla sig ett distinkt folk med specifikt urskiljningsbara seder etc.(snarare ett hundratal stammar eller familjer vars ända likhet med sina grannar var kampen om de skrala resurserna).
Man var kanske i kargom avlägsna släktingar till barbarerna/Kannibalerna på lemura, mangovia och chrachz? När man började gifta in sig hos cruriera skapades en distinkt blandkultur, där krau-kis sofistikerade, semifeodala, översittarkultur blandades med 'kannibalernas' mer djuriska, kortsiktiga livsstil där kampen för överlevnad varje dag var den viktigaste beståndsdelen...så upplever jag kargoms fosterstadium...men vad säger Brior?
Senast redigerad av gtjorgo den 2009-08-11 13:43, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Du kan nog ha rätt om Kvurerna. Det känns troligt. Vad gäller resten är jag inte i närheten av lika insatt som andra här.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Skriv svar