Politiska giftemål

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

leinder skrev:
Brior skrev:Vad gäller den klavykiska kejsaren på Palamux så gör flera personer anspråk på titeln. Riket finns inte så striden är bara prestigedriven.
Aha! Finns det alltså fortfarande något som kallas Klavykiska kejsardömmet på palamux?
Eeeeh, vilken del av "riket finns inte" var oklar menar du? :wink:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Brior skrev:
leinder skrev:
Brior skrev:Vad gäller den klavykiska kejsaren på Palamux så gör flera personer anspråk på titeln. Riket finns inte så striden är bara prestigedriven.
Aha! Finns det alltså fortfarande något som kallas Klavykiska kejsardömmet på palamux?
Eeeeh, vilken del av "riket finns inte" var oklar menar du? :wink:
Helt och hållet typ :) Finns kejsardömmet kvar alls?
Typ moskorien då eller?

Har uppfattat det som att klavykiska riket upphörde helt
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

leinder skrev: Finns kejsardömmet kvar alls?
Typ moskorien då eller?

Har uppfattat det som att klavykiska riket upphörde helt
Riket finns alltså inte kvar alls men däremot delarna. Det hindrar ju inte folk från att hävda att de är kejsare med baktanke att riket ska återupprättas igen.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Brior skrev:
leinder skrev: Finns kejsardömmet kvar alls?
Typ moskorien då eller?

Har uppfattat det som att klavykiska riket upphörde helt
Riket finns alltså inte kvar alls men däremot delarna. Det hindrar ju inte folk från att hävda att de är kejsare med baktanke att riket ska återupprättas igen.
Nu är jag med 8)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Jo det finns ett förbund mellan Zorakin och Kardien. Och Kungen av Zorakin är gift med brorsdottern till Kungen av Kardien (vill jag minnas att Regil och jag kom överens om).
Kung Valien VII Rättråde av Zorakin (43 år) är gift med den unge Gertlinn som då alltså är brorsdotter till Vidar V av Kardien (60 år). Vem var då hennes far (bror till kungen) som vi kan anta är död eftersom det inte är han som står nästa i den kardiska arvföljden utan brorsonen Helmfrid (den zorakiska drottningens bror eller son av en tredje också avliden broder?) och vem är/var hennes mor? Sen borde det också finnas flera brorsöner till den kardiska kungen eftersom Helmfrid är den äldsta. Vilka är denna/dessa?

Titta där, lite trassel finns det att reda ut kring kungahusen! :)

Funkar det för dig Fraxinus att den berendiske kungens bror Bosmar var gift med en dotter till hertigarna av Amtefjärd?
Fungerar alldeles utmärkt. Hertigfamiljen Gyldenmark av Amtefjärd är ett av fyra ursprungliga hertigfamiljer som finns kvar och härstammar således från Zorakins första kung. Familjens döttrar har varit drottningar av Zorakin vid tre tillfällen. Och jag förmodar att Hertigarna av Gyldenmark kan ha gift bort några döttrar till mäktiga adelsfamiljer i Kardien.

Hertigfamiljen Lindeworm av Pharynx (alltså nuvarande Kungafamiljen) är en andra ursprunglig hertigfamilj - (Lindewormarna gifte in sig med ett par av de mäktigaste Raxoriska hövdingasläkterna strax efter Lindiskiarner-kriget för att skapa allianser i samband med Caddo-Zorakiska kriget och sedan dess anser Raxorerna att Lindewormarna är "deras" kungar).

Hertigfamiljen Kruxhelm av Likermark den tredje (fattiga, helt maktlösa och i knät på mäktiga grevefamiljen Tiurehuvud) och Hertigfamiljen Grijp av Salamora är en fjärde (via ett oäkta sidoskott).

Dreverikes Sterne-Björnehugg har rötter tillbaka till den ursprungliga hertigfamiljen Adlerkloo av Dreverike (Sterne gifte sig med enda dottern till Adlerkloo, Björnehugg gifte sig med den äldsta dottern Sterne och ärver hertigtiteln efter Ranulf Sterne)

Den luksiliska hertigfamiljen av Gredelmark var från början inte Hertigar. Hertigarna av Gredelmark stammar i rakt nedstigande led från det Luksiliska kungahuset som avsattes och degraderades till markgrevar av Zorakierna. Efter väl utförda tjänster till det Zorakiska kungahuset bevärdigades de med Hertigtitel. Hertigarna av Luksilo har redan under kungatiden varit ingifta med diverse högadliga familjer i Erebos, Dakkilo och eventuellt Jorpagna och senare även med något erebosiskt eller dalkiskt handelshus, fler Jorpagniska adelshus och givetvis Zorakiska hertigfamiljer.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

En sak man också kan fråga sig är hur mycket anor och förfäder betyder i politiken.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Snibben skrev:En sak man också kan fråga sig är hur mycket anor och förfäder betyder i politiken.
Intressant tanke.
Borde ju vara så i de flesta länder i kopparhavet i alla fall? Utom typ Caddo och Erebos som har styrelseskick som inte innehåller arvssläkten på samma vis som tex kardien och Zorakin?!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I en tråd här eller på svavelvinterforumet har Paratornas sju hertigfamiljer namngetts (tror jag). Någon som minns, kanske Brior själv?

Är det troligt att någon av dessa hus kan ha medlemmar som gift bort sig farsegels Trakorien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:En sak man också kan fråga sig är hur mycket anor och förfäder betyder i politiken.
I länder där de med långa anor och förfäder sitter på samhällets topp lär de ha stor betydelse i politiken. Dock behöver de inte ha ensamrätt på den. Från den erebiska historien vet vi att (fiskar)adeln i Erebos förlorade makten till landets mäktiga handelshus efter det Stora inbördeskriget 512-514 eO. Länder ikring där adeln sitter med makten lär inte ha missat denna händelse och är nog vaksamma mot att släppa in icke-blåblodiga bland de sina. Men som i vår värld händer det saker och vi kan väl ana att handlare med pengar är på frammarch även i det moderna Ereb. Frågan är vilka länder som likt Trakorien ser det som ett bra alternativ att kombinera adlighet och handelsverksamhet?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:I en tråd här eller på svavelvinterforumet har Paratornas sju hertigfamiljer namngetts (tror jag). Någon som minns, kanske Brior själv?

Är det troligt att någon av dessa hus kan ha medlemmar som gift bort sig farsegels Trakorien?
Enligt mina anteckningar så har jag bara namngett fyra av husen än så länge. Ni känner vid min strategi vid det här laget att aldrig säga mer än jag måste för att lämna utrymme för utbyggnad. Några har klagat över tilltaget i form av Erebs vita fläckar ( som var min idé). Desto mer ironiskt att jag själv kunnat använda just en av dessa vita fläckar på det avsedda sättet vad gäller Kalklanden ;-)

Hur som helst så prioriterar trakoriska riket handelsförbindelser och förtryck som utrikespolitiska medel framför giftermål. Eftersom man inte har egentliga dynastier så har giftermål mindre betydelse. Däremot används ofta giftermål mellan husen i stabiliserande syfte och med viktiga affärskontakter för att uppnå kommersiella fördelar. Den åttonde familjen ville inte vara med i förbundet utan drog till Ilibaurien som ni kanske minns.

Här är vad jag kladdat ner om husen:

Tricilve (huset Saltella) - norra Bralorge till Privavi i söder och öster. Själva huvudstaden tillhör visserligen inget hertigdöme, men karantänholmen Okruzande kontrolleras av huset Saltella och tullintäkterna är därför betydande. Kejsar Radassabar är familjens överhuvud.

* Malusa (huset Kamest (som givit staden dess namn)) - Bralorge till Privavi i söder och väster. Paraltro norr och väster om Kamest inklusive skuggornas träsk. Hertighuset kontrollerar utflödet från Malossisjön och därmed sylvoleumhandeln. Herr Ialsop da Kamesti är familjens överhuvud.

* Hesipa (huset Gomba) - Ranz, Hesipamassivet, Hoedjar och norra Kryfferskogen. Stor utkomst av sylvoleum, timmer och jakt. Familjens överhuvud är Klamender Gomba på Helterhem.

* Karramak (huset Kartarind) - och södra Kryfferskogen och Karramak med floden Mea Simia som gräns. Karramak är invaderat av det ostyriga ogräset Kryffermåra som I stort sett omöjliggör odling. Man tillverkar dock asbast av kryffermårans fibrer och patrullerar vattnen söder om Trakorien där man har del I tull från farsegels handelsskepp. Det ryktas också att hertigen av Karramak underhåller en handfull kapare. Han är gammal och man väntar på dotterns tillträde, Kiastri da Kartarinda som tillika är sköldbärare i Nya Sfären.

* * Södra och Norra Bralorge (husen ?). På var sin sida om floden som rinner ut vid Zaroflas. Södra Bralorge har stora odlingar av Langocker och en del skogsbruk, medan Norra Bralorge är ett utpräglat jordbrukslandskap med finare grödor samt dammar med algsidenodlingar och fisk som specialitet.

* Paraltro (Huset ?). Paraltro ner mot skuggornas träsk och upp till Ilibaurien. Ett område traditionellt inriktat på hantverk och fiske.

Ilibaurien hör inte till något hertigdöme, medan Ruhl nominellt tillhör Paraltro men I praktiken är självständigt. Rikets områden utanför Paratorna styrs direkt av Bodâken.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eller som det oftare blir, styrs inte av den käbblande bodaken och styret lämnas till de lokala ståthållarna? :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jan Erik Söderman skrev:Eller som det oftare blir, styrs inte av den käbblande bodaken och styret lämnas till de lokala ståthållarna? :)
Exakt, och de hyr i sin tur ofta ut delar av förvaltningen till korrumperade publikaner.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det finns som sagt en vansinnig mängd Magilliska och Zorakiska hertigaätter. Det måste finnas mer än ett giftemål mellan dessa eller? Nu har jag av mina tidigare Erebkunskaper fått för mig att Magillernas adel sitter jäkligt säkert på sina positioner medan den Zorakiska adeln mycket mer aktivt måste vakta sin position och således förmodligen av Magillerna inte anses riktigt lika fina (läs fisförnäma) men ändå så dräller det ju inte av andra tänkbara kandidater.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Det finns som sagt en vansinnig mängd Magilliska och Zorakiska hertigaätter. Det måste finnas mer än ett giftemål mellan dessa eller? Nu har jag av mina tidigare Erebkunskaper fått för mig att Magillernas adel sitter jäkligt säkert på sina positioner medan den Zorakiska adeln mycket mer aktivt måste vakta sin position och således förmodligen av Magillerna inte anses riktigt lika fina (läs fisförnäma) men ändå så dräller det ju inte av andra tänkbara kandidater.
Den Greverydska orden omfattar både Zorakisk, Kardisk OCH Magillisk adel. SÅ givetvis har det även skett giftemål mellan dessa länder...även om giftemål mellan Zorakisk och Magillisk adel är ovanlig. De skulle dock passa utmärk ihop. Zorakerna är realpolitiker som gärna tänker på sin ekonomi (pengar är makt), sin vapenmakt (de för inte krig på ett så ädelt sätt som Kardierna längre - mer hänsynslösa) och sina allianser (diplomatiska skickliga, ofta välutbildade och även duktiga att föra sig retoriskt...om än inte lika retoriskt skickliga som Magillerna).
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-08-03 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Just det. Dom har du talat om förut. Är det alltså en mängd familjer som är bundna via giftemål? Tradition? Religion? Allt av det ovannämnda?
Skriv svar