Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Jag tycker det skall klart framgå att när Kyrkan talar om sina ärorika soltåg avser man inte de i palinor även om man inte uttalat utesluter dem heller. Mer insatta i LV-frågor kanske känner till att det varje århundrade återkommer soltåg i det barbariska norr. förstår ni vad jag menar?
Det är väl helt enkelt samma som i vår egen verklighet: när man pratar om korståg så är det Levanten och Jerusalem man tänker på, inte Estland och Finland.

Jag har funderat på om det är lämpligt att använda en annan term för soltågen i norr: kanske Missionståg. Kanske används båda termerna?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Godhetståg. Förkortas ofta Godståg. :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jan Erik Söderman skrev:Godhetståg. Förkortas ofta Godståg. :P
Eller Snällhetståg? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mnja, jag skulle nog använda ordet soltåg. Det är förvisso ett generöst användande av ordet, man jag skulle gissa att palinorerna ju själva ser det som äkta soltåg - kanske ÄNNU mer äkta än söderns stora soltåg.

Gemene man och riark i södern (läs: Aidne) känner nog knappast till de palinoriska soltågen. Möjligtvis har man hört rykten om LV:s expansion i nordanlanden, och att små soltåg företas där. Däremot känner ju exarken och kerîsariet till mer av vad som pågår, och är på vippen att förklara palinismen som en kättersk heresi. Om de skulle få veta exakt hur mycket nekromanti och odöda ingår, inte bara i soltågen, utan i palinismen som tro, skulle det inte längre vara en fråga. Just nu kan man kanske kalla relationen mellan LV och Palinor som kall och avvaktande. Som ordensstat skulle jag gissa att Palinor agerar ganska oberoende, och inte ser sig som stående under exarken. Troligtvis har man genom åren inte ens en formell relation till Ordû-kerîgassen.

Eller?
:?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Var väl mest ett skämt och en ordvits då. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående begreppen soltåg och vad som menas se inlägg i LV-tråden: viewtopic.php?p=23844#23844
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Mnja, jag skulle nog använda ordet soltåg. Det är förvisso ett generöst användande av ordet, man jag skulle gissa att palinorerna ju själva ser det som äkta soltåg - kanske ÄNNU mer äkta än söderns stora soltåg.

Gemene man och riark i södern (läs: Aidne) känner nog knappast till de palinoriska soltågen. Möjligtvis har man hört rykten om LV:s expansion i nordanlanden, och att små soltåg företas där. Däremot känner ju exarken och kerîsariet till mer av vad som pågår, och är på vippen att förklara palinismen som en kättersk heresi. Om de skulle få veta exakt hur mycket nekromanti och odöda ingår, inte bara i soltågen, utan i palinismen som tro, skulle det inte längre vara en fråga. Just nu kan man kanske kalla relationen mellan LV och Palinor som kall och avvaktande. Som ordensstat skulle jag gissa att Palinor agerar ganska oberoende, och inte ser sig som stående under exarken. Troligtvis har man genom åren inte ens en formell relation till Ordû-kerîgassen.
Låter bra. Få in detta i beskrivningen av LVs syn på palinism i wikin.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Mnja, jag skulle nog använda ordet soltåg. Det är förvisso ett generöst användande av ordet, man jag skulle gissa att palinorerna ju själva ser det som äkta soltåg - kanske ÄNNU mer äkta än söderns stora soltåg.

Gemene man och riark i södern (läs: Aidne) känner nog knappast till de palinoriska soltågen. Möjligtvis har man hört rykten om LV:s expansion i nordanlanden, och att små soltåg företas där. Däremot känner ju exarken och kerîsariet till mer av vad som pågår, och är på vippen att förklara palinismen som en kättersk heresi. Om de skulle få veta exakt hur mycket nekromanti och odöda ingår, inte bara i soltågen, utan i palinismen som tro, skulle det inte längre vara en fråga. Just nu kan man kanske kalla relationen mellan LV och Palinor som kall och avvaktande. Som ordensstat skulle jag gissa att Palinor agerar ganska oberoende, och inte ser sig som stående under exarken. Troligtvis har man genom åren inte ens en formell relation till Ordû-kerîgassen.
Låter bra. Få in detta i beskrivningen av LVs syn på palinism i wikin.
Jag skulle lägga en lite annan tonvikt: att man inom LV har en hyfsad uppfattning om att Palinor ägnar sig åt kätterier, men ingen fullgod politisk orsak att öppet bannlysa dem (och dessutom en aktiv palinlobby). Den (oundvikliga?) kollisionen mellan Lysande Vägen och Palinor tycker jag skall vara en latent konflikt som man kan bygga äventyr på. Se f.ö. äventyr no. 2 i Palinor Wikin.

Vad gäller Palinors relation till LV:s hierarki har jag även skrivit lite om den. Min tanke är att den är luddig: Palinor har vid flera tillfällen gjort yttre tecken av att inordna sig i den officiella kyrkan, och har fått kerigasser etc. tillsända sig. I praktiken svarar dock orden f.n. inte inför någon: vilket är ett andra skäl till konflikt.

Vad gäller soltågen och Palinor skulle jag hellre se att folk är mer medvetna om att det bedrivs soltåg i norr än om Palinor som stat. Alltså: när man talar med Riarken på gatan så kan han nämna de nordliga soltågen, man kanske inte Palinor. Och dessa soltåg är alltså inte Soltågen (som i folkmedvetandet alltid går österut eller rent av alltid till Efaro)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:
birkebeineren skrev:
anders skrev:Mnja, jag skulle nog använda ordet soltåg. Det är förvisso ett generöst användande av ordet, man jag skulle gissa att palinorerna ju själva ser det som äkta soltåg - kanske ÄNNU mer äkta än söderns stora soltåg.

Gemene man och riark i södern (läs: Aidne) känner nog knappast till de palinoriska soltågen. Möjligtvis har man hört rykten om LV:s expansion i nordanlanden, och att små soltåg företas där. Däremot känner ju exarken och kerîsariet till mer av vad som pågår, och är på vippen att förklara palinismen som en kättersk heresi. Om de skulle få veta exakt hur mycket nekromanti och odöda ingår, inte bara i soltågen, utan i palinismen som tro, skulle det inte längre vara en fråga. Just nu kan man kanske kalla relationen mellan LV och Palinor som kall och avvaktande. Som ordensstat skulle jag gissa att Palinor agerar ganska oberoende, och inte ser sig som stående under exarken. Troligtvis har man genom åren inte ens en formell relation till Ordû-kerîgassen.
Låter bra. Få in detta i beskrivningen av LVs syn på palinism i wikin.
Jag skulle lägga en lite annan tonvikt: att man inom LV har en hyfsad uppfattning om att Palinor ägnar sig åt kätterier, men ingen fullgod politisk orsak att öppet bannlysa dem (och dessutom en aktiv palinlobby). Den (oundvikliga?) kollisionen mellan Lysande Vägen och Palinor tycker jag skall vara en latent konflikt som man kan bygga äventyr på. Se f.ö. äventyr no. 2 i Palinor Wikin.

Vad gäller Palinors relation till LV:s hierarki har jag även skrivit lite om den. Min tanke är att den är luddig: Palinor har vid flera tillfällen gjort yttre tecken av att inordna sig i den officiella kyrkan, och har fått kerigasser etc. tillsända sig. I praktiken svarar dock orden f.n. inte inför någon: vilket är ett andra skäl till konflikt.

Vad gäller soltågen och Palinor skulle jag hellre se att folk är mer medvetna om att det bedrivs soltåg i norr än om Palinor som stat. Alltså: när man talar med Riarken på gatan så kan han nämna de nordliga soltågen, man kanske inte Palinor. Och dessa soltåg är alltså inte Soltågen (som i folkmedvetandet alltid går österut eller rent av alltid till Efaro)
Låter utmärkt, och jag instämmer i stort sett allt du skriver. Så sammanfatta dina tankar i en rödmakerad text om de palinoriska soltågen, sedan lägger jag till min bit om LV:s syn på det hela. Och så fortsätter vi därifrån...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Funderingar och tolkningar kring Palinors kommunikationsvägar med resten av det civilicerade Ereb:

Direktlänk: http://img158.imageshack.us/img158/2871 ... alinor.jpg

Bild

Det lila strecket visar vägen Palins första missionärer följde till det oupplysta mörkret i norr. Vägen blir tidigt stängt av det expansiva Ransard.

De oranga strecken visar de handelsrutter som de tidiga palinoriska handlarna använde. När kungariket Timolerien grundades 176 eO spärrades dessa av.

De blåa strecken visar de långa och omständiga vägar som måste färdas för den som i dag vill nå ordensstaten Palinor.

Vad tros? :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Me like. Så har det föstås gått till! Skall skriva om den historiska beskrivningen med den kartan i bakhuvudet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

looks good :D ;
men glom inte ?astika agga ocksa 5och Birke vqd om mitt lillq joriskq kultur i norr?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:looks good :D ;
men glom inte ?astika agga ocksa 5och Birke vqd om mitt lillq joriskq kultur i norr?
Konstigt du stavar Mikael men det beror förmodligen på semestern så du är ursäktad. :wink:

Har inte glömt bort Mastika Agga och de joriska kolonisterna i norr men inte riktigt vetat hur göra. Timmermetropolen i norr grundas först 536 eO så den måste i så fall flätas in i Palinors senare historia och utveckling. Något har skrivits någonstans så skall leta upp det...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte Mastika Agga en del av nya handelsstrukturer som uppståt de senaste decennierna eller seklen i vakuumet efter Palinors rutter? Ett typiskt exempel på ekonomisk kollaps att handeln hittar nya vägar och skapar nya metropoler. Sedan innebär ju inte det att mycket av handeln inte kan gå via Palinor - Men att det nu finns gott om andra intressenter (med lika krångliga transportvägar) innebär att man i större utsträckning organiserar sin handel och sina handelsplatser själv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mastika Agga tillhör absolut de nya handelsnäten i Ereb men hänger inte helt med på vad du menar Peter, palinorer i staden eller inte? :?

Har ännu inte skrivit särskillt mycket om Mastika Agga så jag är öppen för hur eventuellt palinbröderna flätas in i staden och dens handel/politik.
Skriv svar