Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tycker tolgulderna ska ha släktingar i Drylo vilket redan diskuterats där.

Dessutom som person som skriver om Moril Dilaz för tillfället så reflekterar jag över att 250.000 i Tricilve gör det till Erebs största stad. Nu känner jag att det gärna kunde vara det eftersom Trakorien känns som en av ett fåtal riktiga stormakter i hela Altor. Däremot reflekterar jag över att en nation med en huvudstad med 4.500 invånare och 1.600.000 invånare överhuvudtaget (Ransard) plus lite legosoldater ifrån Magilre verkligen inte borde kunna utgöra ett särskilt stort hot mot ett rike där det bor 250.000 bara i en av de flera storstäderna. Jag börjar dock vara av åsikten att det snarare är Ransard som ska bli betydligt mer utvecklat snarare än att Trakorien ska hållas nere.

P.S. Noterar att Moril Dilaz och deras 48.000 invånare blir allt futtigare för att vara en av Erebs största städer.

Edit: För övrigt är det ganska intressant med lysande vägen i trakorien under den Magilliska kerigassen eftersom Magillerna förmodligen exporterar stora mängder mat till Tricilve och andra trakoriska storstäder. Detta torde göra det relativt lätt att utpressa trakorierna till eftergifter mot kyrkan. Magillerna hatar ju dock fortfarande Klavykernas arvingar innerst inne men är diplomatiskt lagda och ler som alltid mot de trakoriska uppköparna.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jan Erik Söderman skrev:Dessutom som person som skriver om Moril Dilaz för tillfället så reflekterar jag över att 250.000 i Tricilve gör det till Erebs största stad. Nu känner jag att det gärna kunde vara det eftersom Trakorien känns som en av ett fåtal riktiga stormakter i hela Altor. Däremot reflekterar jag över att en nation med en huvudstad med 4.500 invånare och 1.600.000 invånare överhuvudtaget (Ransard) plus lite legosoldater ifrån Magilre verkligen inte borde kunna utgöra ett särskilt stort hot mot ett rike där det bor 250.000 bara i en av de flera storstäderna. Jag börjar dock vara av åsikten att det snarare är Ransard som ska bli betydligt mer utvecklat snarare än att Trakorien ska hållas nere.
Kanske 250.000 är lite mycket. Man kunde i alla fall dra ner antalet till 150.000 eller 100.000 utan att mycket skulle ändras. Det är inte otänkbart att den verkliga siffran är mycket osäker eftersom exempelvis publikaner kan vara intresserade av att frisera den neråt medan adeln kan vilja runda uppåt. Instämmer dock i att Ransard kan stärkas. Deras största problem kan vara misstro mellan klaner vilket gör att de inte kan samla sig.
Jan Erik Söderman skrev: Edit: För övrigt är det ganska intressant med lysande vägen i trakorien under den Magilliska kerigassen eftersom Magillerna förmodligen exporterar stora mängder mat till Tricilve och andra trakoriska storstäder. Detta torde göra det relativt lätt att utpressa trakorierna till eftergifter mot kyrkan. Magillerna hatar ju dock fortfarande Klavykernas arvingar innerst inne men är diplomatiskt lagda och ler som alltid mot de trakoriska uppköparna.
Notera att det finns ett politiskt intresse av att hålla nere magillernas inflytande i Trakorien - särskilt den lysande vägens utbredning (det senare kanske kan jämföras med nutida europeiska krafter som vill hålla tillbaka Islam). Trakorien har ju också gott om mat från Saphyna så de är inte beroende av farsegels exportörer. Mot detta finns naturligtvis handelsmän som vill gynna handel. En intressant källa till konflikt alltså.

För övrigt tycker jag visst att du kan masa dig till Uppsala för en fika nästa vecka. Gångavstånd från tågstationen ju. Vi har en SF-pub varje månad och till den reser det alltid upp en handfull Stockholmare med tåg. "The more the Merrier!"

/EG
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Har läst på din blogg att du har Venetianska republiken som en av dina inspirationskällor med Tricilve som Venedig som en inspirationskälla då inbillar jag mig? Venedig tror jag enligt lite halvsuspekta källor hade runt 100.000 invånare någonstans mellan 1100-tal och 1400-tal (DVS ungefär de tidsepoker som vi verkar använda oss av som riktlinje för Erebs teknologi och befolkningsmängder). Om man lägger till magiska uppfinningar och en akvedukt verkar det inte alls orimligt att hamna på 150.000 men just att siffran är oklar är ju ganska bra. Som sagt har det alltid funnits intressen som velat frisera siffror förut i vår egen historia och med tanke på hur pålitliga Trakorier i allmänhet och Paratornierna i synnerhet verkar vara så är det ju snarare otroligt att man skulle få fram korrekta siffror.

Jo. Jag tänker mig alltid Ransard som nordtyskland snarare än Sverige i klimat och jordbruk. I så fall kan man med lätthet klämma in ganska mycket folk utan att det blir för konstigt. Dock finns det verkligen inget behov av att de militanta och krigiska Ranerna skulle bygga särskilt stora städer bara för sakens skull. Förmodligen skulle de vilja ha någon varvsstad i vilken de kunde bygga lite större skepp att kontra de Trakoriska och Magilliska krigskeppen. Jag har alltid tänkt mig Kaphalt (Huvudstaden) som ett enda stort fort, anlagt när ranerna först anlände till denna ort hitvandrade ifrån sin tjänst som legosoldater i Imperium Jorpagnum, i vilket Vortigern håller sina gripryttareegementen och tar emot andra kungligheter och inte som en handelsutpost. I så fall kan man ju tänka sig att en eventuell varvstad skulle kunna vara större än denna.

Vad gäller lysande vägens inflytande på trakorien så finns det ju ingenting som säger att Magilre är immunt emot inflytande ifrån Trakorien heller. Bara det att det finns dåligt om missionerande fanatiker i Trakorien. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det finns en Bhanavilsk fäkt- och filosofiskola i Moril Dilaz. Eventuellt bunden till trakoriernas förmodligen fullkomligt enorma konsulat.

Och jag kan mycket väl tänka mig att det finns klara källor till konflikter mellan de väldigt handelsinriktade Morillerna och deras mer Krigiska rivaler i södra Magilre om hur man skall förhålla sig till Trakorien i allmänhet. Morillerna är nog för handel i fredstid medan kungamakten är emot. Däremot kommer detta ju inte hindra Morillerna ifrån att försöka understödja Ranerna i deras försök att erövra Saphyna. Snarare tvärt om. Kaoset det orsakar ger dem ju trotts allt i princip monopol på spannmålshandel till Tricilve under kriget. I hemlighet förstås. (Morillerna har tydligen lärt sig av Paratornierna om Opportuni.. öh Kastykedyrkan)

För mer information om vad i helskotta jag talar om refererar jag till tråden om Magilre i vilken jag håller på att skriva om Moril Dilaz som är Magilres största stad.

För övrigt är lata personer med Aspergers inte fantastiska på att masa sig någonstans men det är noterat och uppskattat. Jag ska göra ett försök.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Hertigdömmet Paraltro

Inlägg av leinder »

Har pysslat och tänkt en del med Trocuspa och Banzikan på sista och råkade halka in på Trakorien med.. Främst då kejsardömmets urfamiljer.
De sju(ursprungligen åtta) hertigfamiljerna.

Kejsaren måste komma från en av de sju och de har stor makt i riket men inte på något vis feodalherrar.

Jag har tänkt lite på hertigdömmet Paraltro med ätten Doria vid rodret.
Delar med mig av lite tankar jag funderar på att utgå ifrån.

Hertigdömmet Paraltro


Norr om Kruzanderviken ligger hertigdömmet Paraltro som sträcker sig upp till Siola i norr och Skuggornas träsk.

Ätten Doria är en av de ursprungliga åtta härskande ätterna som koloniserade Paratorna mellan 50-100 eO.
Familjen Doria har allt sedan rikets barndom varit nära knutna till flottan och mängder av skickliga befälhavare har sprungit från ättens sköte.

Vid väckelsetiden på 300 talet förlorade ätten mycket i sin makt i Tricilve och deras rikedomar minskade.
Det hårda politiska spelet som följde väckelstiden var svår för de konservativa Dorianerna som älskade havet framför stimmet och intrigerna i städerna.

Upptäckten av Jih phun och Tsun Kuo var ett av många maritima bedrifter från Dorianerna.
Förutom hertigömmet Paraltro har ätten starkt fäste i Torilla.

I trakiner räknat är ätten den svagaste av de sju men har ett ypperligt rykte i Mana Phena och flottan. Nuvarande hertigen Argentius Doria Da Siola innehar en amiralstitel och är primus prokurator i Torilla.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:?: Vilka bodde egentligen i Trakorien för 3Konfluxen?

Jorerna hade i princip bara anlänt.
Tolgulder fanns kanske där? Fågelfolket?

Vilka fler?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev::?: Vilka bodde egentligen i Trakorien för 3Konfluxen?

Jorerna hade i princip bara anlänt.
Tolgulder fanns kanske där? Fågelfolket?

Vilka fler?
Skeckerna på paratorna
Rung/Trinsmyra var väl bebott av crurer va?
Palamux var väl hem för alver ,tolgulder, alla dessa nomadstammar på fokalerslätten .
Kargomiter? Eller de kanske räknas till crurer. Minns ej :p
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nej nej. Crurerna anlände först i och med 3:e konfluxen.

Enligt källorna bodde där urfolk och barbarättlingar. Vilka dessa barbarer är är ju dock oklart då det etablerats att nargurerna inte åkte västerut så tidigt tror jag. Kanske är detta ett Mireliskt folkslag? Eller isbarbarer ifrån norr. (Dock är väl även en del av norrbarbarerna nargurer eller?)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja jag tror orghiner/isbarbarer är källan isf.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Nej nej. Crurerna anlände först i och med 3:e konfluxen.

Enligt källorna bodde där urfolk och barbarättlingar. Vilka dessa barbarer är är ju dock oklart då det etablerats att nargurerna inte åkte västerut så tidigt tror jag. Kanske är detta ett Mireliskt folkslag? Eller isbarbarer ifrån norr. (Dock är väl även en del av norrbarbarerna nargurer eller?)
Så var det ja.
Men nomadstammar, skecker, alver och tolguler levde där ja.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Ja jag tror orghiner/isbarbarer är källan isf.
Låter rimligt
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Finns urbefolkning på Pandaraelia också. Dessa kan ju mycket väl vara kopplade till befolkning som bodde på Trakorien förr.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Finns urbefolkning på Pandaraelia också. Dessa kan ju mycket väl vara kopplade till befolkning som bodde på Trakorien förr.
Ahh 8) De fagra febrakerna!! De bör ju då varit flinka sjöfarare. Kanske stora vasskatameraner 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nu beskrivs iofs inte febrakerna som skickliga sjöfarare men det hindrar inte att deras förfäder var det.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Nu beskrivs iofs inte febrakerna som skickliga sjöfarare men det hindrar inte att deras förfäder var det.
Samma tanke här. . Men bara för att de inte är det nu behöver det ju inte betyda att de inte varit.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet vi något om ön Kymm annat än vad som sägs i Trakorien-modulen om det "stora be-kymmret" och De heliga svanarnas seglats?

Sjönk den helt och hållet där kring år 0 eller finns några rester kvar ovanför vattenytan (eller sjönk den kanske inte alls)?
Skriv svar