Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket interessant angående storpolitiken i Kopparhavet. :)

Något bortgömt på wikin finns material rörande det Fjärde soltåget och här beskrivs skeenden i östra Kopparhavet vid tiden innan Feliciens konflikter med Berendien och Zorakin.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hrrm...Truppandelen i Zorakin på 60000 - 80000 rytteri och 70000-80000 infanteri var efter kontroll i mina egna källor en smula överdrivet vid tiden för kriget.

Under kriget hade Zorakin i teorin kanske snarare 30000 - 50000 man rytteri och 50000-60000 man infanteri. I praktiken kunde man då kanske samla ihop 30000 av ryttarhären och 40000 av infanteriet. Men det hade krävt tid. En mer praktisk armè var den en hertig hade kunnat samla i hop för att försvara sitt hertigdöme, mellan 2000-5000 ryttare och 5000-8000 infanteri (beroende på hertigdöme och hertig).

Dessutom hade man och har man i Zorakin en teoretisk möjlighet att lyfta 5 % av den manliga befolkningen i vapenför ålder till så kallad milistjänst. Det skulle ge kanske 75000 man till.

I praktiken är dessa milismän föga välövade eller framgångsrika som soldater och används därför sällan men de fyller onekligen leden. Milisen användes dock flitigt i samband med angreppen mot Zorakins kuster efter slaget vid Selime. Man satte upp strandridareförband och vårdkasesystem bevakade av milissoldater från byarna för att förvarna om och försinka attacker från Felicier och pirater som gjorde strandhugg tills länsherren och hans förband hann till platsen.

Sedan har du den famösa händelsen när Felcierna råkade strandhugg på pampernas landsområde i Zorakin. De lyckades efter mycket hugg och mycket möda få med sig två exklusiva pampiska hästar (samt ett antal får). Hästarna ska dock ha dött ombord på båtarna. Enligt sägnen på grund av sin saknad till Pampashalvön. Läs mer i Zorakintråden (jag tror inte att jag har wikfierat den berättelsen.

Så för att summera det hela. Ändra tidigare siffra på Zorakins sammanlagda här under kriget till ca 100000 (exkl milis) om du tänker wikifiera min text DrHus.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-05-06 12:14, redigerad totalt 4 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och nu undrar säkert många varför inte Zorakin angripit resten världen vid det här laget. Svaret är att man helt enkelt har varit för upptagna med sina interna strider...förlåt jag menade politika dispyter...ärofulla adelsmän emellan. Och kungarna själva har ogärna gett sig iväg på egen hand med sin armè då de riskerat lämna tronen och regerandet åt riksrådet och riksdagen. En risk Zorakins kungar inte alltid vågat ta om man inte har haft med sig de värsta bråkstakarna i den egna hären.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kopplingen till goda relationer med Jorduashur, barbia och Cereval?

Det finns en gammal spådom från ankoraklet som Feliciens fjärde kung rådfrågade. Där förutspåddes att i en tid av oro för landet skall en man från norr och hans folk anlända med drakar för att gripa styråran, stilla kimzonernas oro och åter ro riket i land.
Spådommen följdes av flera kungliga drömmar om drakar och nordmän varvid den feliciske kungen efter kontakt med jorduakaerlar i Efaro, och åsynen av deras drakskepp, skickade en expedition med ambassad till norden. Man fann då att inte bara Jorduashur hade rik drakmytologi och drakskepp, utan även i Barbia och det mytiska Cereval fanns en lång och stark tradition. Gåvor utbyttes med jarlen av Halle, Kejsaren i Babor, Drakonias borgmästare och tom Drakherrarna. Än idag underhålls ambasaderna i Halle, Babor och Drakonia av symboliskt syfte, trots att deras bidrag till Feliciens handel är i total skugga av Berendiens, Erebos, Trakoriens och Kardiens handelshus.
Spådommen är inte särskilt känd, men av skrock uppehålls ambasaderna ändå. Det är inga eftertraktade positioner att sitta i dessa barbariska städer (Halle är värst), men passar bra för "obekväma" ädlingar eller andra personer som behöver komma bort från Felicien ett tag, frivilligt eller ej.

(Klart viktigare och bättre, men mycket farligare, är ambassaden i O.)

Behöver byggas ut och det gör jag gärna om idén antas. :)

Ja vad är det som får Feliciens kung att begå misstaget att förarga både Caddo och Erebos samtidigt? Någon otrolig oförätt? Någon religiös kränkning?
Senast redigerad av Mikael den 2009-05-10 11:49, redigerad totalt 4 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Kopplingen till goda relationer med Jorduashur, barbia och Cereval?

Det finns en gammal spådom från ankoraklet som Feliciens fjärde kung rådfrågade. Där förutspåddes att i en tid av oro för landet skall en man från norr och hans folk anlända med drakar för att gripa styråran, stilla kimzonernas oro och åter ro riket i land.
Spådommen följdes av flera kungliga drömmar om drakar och nordmän varvid den feliciske kungen efter kontakt med jorduakaerlar i Efaro, och åsynen av deras drakskepp, skickade en expedition med ambassad till norden. Man fann då att inte bara Jorduashur hade rik drakmytologi och drakskepp, utan även i Barbia och Cereval fanns en lång och stark tradition. Gåvor utbyttes med jarlen av Halle, Kejsaren i Babor, Drakonias borgmästare och tom Drakherrarna. Än idag underhålls ambasaderna i Halle, Barbia och Drakonia av symboliskt syfte, trots att deras bidrag till Feliciens handel är i total skugga av Berendiens, Erebos, Trakoriens och Kardiens handelshus.
Funkar som förklaring. De feliciska ambassadörerna tar förmodligen vägen via norra Hynsolge och genom det breda Grynnerpasset till länderna vid Masevabukten.
Mikael skrev:Ja vad är det som får Feliciens kung att begå misstaget att förarga både Caddo och Erebos samtidigt? Någon otrolig oförätt? Någon religiös kränkning?
Paridons vilja?
Etin (och LVs) vilja?
Fraschikels påstådda vilja?
Kuthegils gammelfarmor sedan länge fastkedjat i huset Festglades djupaste källare efter en olycklig incident under några obskyra demonologiritualer?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Birke! Jag vänder mig fortfarande mot att det var Willemiter som begick en massaker mot civila Efarer under det fjärde soltåget.

Mikael! Det finns ju ett land till med draken som riksvapen..fast det ligger snarare väster om Felicien och är kanske därför diskvalifierade. :wink:

Mikael! Angående Felicien oförrätt mot Caddo och Erebos. De är en växande handelsmakt och en stor sjömakt på samma hav som dessa länder och en allt svåra konkurrenter om den inkomstbringande östliga handeln. De tillåter dessutom kapare att härja bland handelsskeppen från de andra nationerna. Det räcker väl som oförrätt för de köpmän som dominerar politiken i såväl Caddo som Erebos.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Birke! Jag vänder mig fortfarande mot att det var Willemiter som begick en massaker mot civila Efarer under det fjärde soltåget.
Jag stöder fortfarande Fraxinus! Mina Willeniter är riktigt "goda" av sig.


Mikael! Det finns ju ett land till med draken som riksvapen..fast det ligger snarare väster om Felicien och är kanske därför diskvalifierade. :wink:
En man från norr är en viktig och väldigt luddig beskrivning, men väster inkluderas inte i norr. 8)

Mikael! Angående Felicien oförrätt mot Caddo och Erebos. De är en växande handelsmakt och en stor sjömakt på samma hav som dessa länder och en allt svåra konkurrenter om den inkomstbringande östliga handeln. De tillåter dessutom kapare att härja bland handelsskeppen från de andra nationerna. Det räcker väl som oförrätt för de köpmän som dominerar politiken i såväl Caddo som Erebos.
Ja för mig räcker misstaget att låta kaparna anfalla dalkiska skepp som anledning. Det anges som orsak i källorna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad är Feliciens relation med Ransard och Trakorien?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Fraxinus skrev:Birke! Jag vänder mig fortfarande mot att det var Willemiter som begick en massaker mot civila Efarer under det fjärde soltåget.
Jag stöder fortfarande Fraxinus! Mina Willeniter är riktigt "goda" av sig.


Mikael! Det finns ju ett land till med draken som riksvapen..fast det ligger snarare väster om Felicien och är kanske därför diskvalifierade. :wink:
En man från norr är en viktig och väldigt luddig beskrivning, men väster inkluderas inte i norr. 8)

Mikael! Angående Felicien oförrätt mot Caddo och Erebos. De är en växande handelsmakt och en stor sjömakt på samma hav som dessa länder och en allt svåra konkurrenter om den inkomstbringande östliga handeln. De tillåter dessutom kapare att härja bland handelsskeppen från de andra nationerna. Det räcker väl som oförrätt för de köpmän som dominerar politiken i såväl Caddo som Erebos.
Ja för mig räcker misstaget att låta kaparna anfalla dalkiska skepp som anledning. Det anges som orsak i källorna.
Vad snopna alla Felicier skulle bli om det råkar trilla in en trupp Zorakiska legossoldater marscherande under det Zorakiska drakbanéret landvägen nord ifrån Berendien sökandes efter arbete i Felicien. :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Vad är Feliciens relation med Ransard och Trakorien?
Jag har för mig att Fafnir nämnt något om Ransards syn på Felicierna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Vad snopna alla Felicier skulle bli om det råkar trilla in en trupp Zorakiska legossoldater marscherande under det Zorakiska drakbanéret landvägen nord ifrån Berendien sökandes efter arbete i Felicien. :D
Ja vem vet, det kanske är den riktiga profetian. Ännu värre om de är Berendier med ett drakbanér! Forna fienden dyker upp och får ta emot styråran av en skakad befolkning, fast det skall nog mycket till. :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Birke! Jag vänder mig fortfarande mot att det var Willemiter som begick en massaker mot civila Efarer under det fjärde soltåget?
Jag skall ändra lite på det faktiska händelsesförlöpet där.
Mikael skrev:Vad är Feliciens relation med Ransard och Trakorien?
Fafnir har skrivit om Ransard, finns i wikin. Relationerna länderna emellan borde vara dock vara rätt sporadiska, ranerna tar sig sällan till Kopparhavet och felicierna sällan till Västerhavet. De möten som ändå utspelar blir förmodligen ...interessanta!

Trakorierna letar sig ner i Kopparhavet längs via den såkallade Kopparkonvojen (årlig företeelse?) men om de gör detta på egna kölar eller inhyrda kan kanske variera? Paratornierna borde rimligtvis med kastykisk finess lura felicierna trill runt vid eventuella handelsmöten.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Fraxinus skrev:
Mikael skrev:Vad är Feliciens relation med Ransard och Trakorien?
Jag har för mig att Fafnir nämnt något om Ransards syn på Felicierna.
Enligt EA-boxen råder "Viss fiendeskap" (som för övrigt är samma relation som EA-boxen anger mellan Caddo ochn Erebos) mellan Ransard och Felicien. Deras intressesfärer överlappar ju knappast, men jag får känslan av att när en ran och en kimzon ser varandra så ser de en spegelbild i vilken de enbart finner sina sämsta egenskaper: arrogans och våldsbenägenhet. De är helt enkelt för lika för att tycka om varandra.

Trakorien-Felicien anges som "Sporadiska kontakter". Jag tolkar det som att man inte har permanenta ambassader med varandra och inga särskilda benägenheter att vare sig tycka illa eller gott om varandra. Handlar gör man givetvis i viss utsträckning: Trakorien skickar ju ut åtminstone en stor Kopparhavskonvoj varje år och Felicien, hade jag tänkt, en Västerhavskonvoj där Tricilve är den naturliga slutdestinationen (men som passerar några av Kasyr, Pendon, Sterborg, Torilia, Mercana, och Moril Dilaz på vägen). Tidigare passerade man förstås Gringul och Arno men nu sköter man handel med Ereabos och Caddo med Kasyr som mellanhand - pengar luktar bara i Trakorien och även pengar som luktar är ju ändå pengar!

Nu måste jag sluta att posta från jobbet - får återkomma ikväll istället vad gäller feliciens diplomati (eller brist på diplomati...).
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Mikael skrev:Ja vad är det som får Feliciens kung att begå misstaget att förarga både Caddo och Erebos samtidigt? Någon otrolig oförätt? Någon religiös kränkning?
Min förklaring skulle vara: att saker och ting inte alltid går som man tänkt sig och högmod. Jag kan tänka mig att Kuthegil gett order till kaparna att enbart ge sig på erebosiska fartyg - det är dem man främst vill åt. Men kaparna är inte lika disciplinerade som den reguljära flottan och har snappat upp ett antal dalkiska skepp ändå. Vilken rödblodig kapare bryr sig om flaggans färg när han har byte i sikte? När sedan Caddo lämnade in en officiell protest och skadståndskrav var Kuthegil för arrogant för att betala och släppa fångna sjömän tillbaka.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Fråga: Ska jag rödmarkera texter där de är i tråden eller återposta samlat och i rött?
Skriv svar