birkebeineren skrev:1) De två stadsmästarna och/eller de två rådgivarna, är de överhuvuden för sina respektive handelshus, och är deras hus att räkna bland de nio i Handelshusrådet?
Ja, min tanke från början var att
en Stadsmästare ”anställdes” av Handelshusrådet och att denne således stod lite utanför och kunde (åtminstone i teorin) vara mer neutral än enskilda rådsmedlemmar som först och främst representerar det handelshus de kommer från. Det är så jag skrev min ursprungliga text (som f.n. kan läsas i wikin). Jag har sedermera läst Klomellien-texten i EA boxen, och den talar om
två stadsmästare som väljs årligen till ordföranden för rådet. Som jag nu skrivit det är vi överens med originaltexten men har utvecklat idén lite grann.
Jag är öppen för förslag på var stadsmästarna kommer ifrån. Jag funderade på att ha någon slags politisk/administrativ kast som de skulle kunna komma från, men det verkar inte helt rätt. En annan idé är att man kvalificeras för att bli stadsmästare av att ha varit kapten på ett mercanskt skepp eller officerare i Mercanas stadsvakt eller armé. (Vi har inte utvecklat idéer om Mercanas militär ännu, men jag tänker mig den som bestående av brokiga legosoldater inhyrda av de olika individuella handelshusen, men med en liten stående inhemsk kontingent och stadsvakten.)
birkebeineren skrev:2) Hur utses Havsmästaren, Flodmästaren, Jordmästaren och Tornmästaren, och hur lång är deras ämbetstid?
Jag tror dessa utses av stadsmästarna, helt enkelt. Öppet för påtryckningar från handelshusrådet och/eller svågerpolitik. Ingenting för demokratiskt.
Regil skrev:Jag kan tycka att det känns lite "stelbent" med 9 Handelshus, kanske lite för likt Erebos också. Så min tanke var - kan det inte vara 9 Hus? Sedan kan det vara ett hus som grundat sin makt genom jordägande, handel eller krig. Vad man sysslat med från början kanske inte heller är avgörande, idag kan alla mycket väl göra lite av varje. Jag tänker bara att det kunde ge Mercanas politiska liv lite större bredd och kanske en större stabilitet då lyckan i handel kan skifta nog så fort, men ett hus anor håller lite längre. En blandning av adelsliknande privilegier, makt genom inkomst och gangstervälde.
Mycket bra och dynamiska idéer här, Regil. Original texten (EA-boxen) talar om familjer och vad du säger får mig att tänka lite gangster-kultur. Få se hur jag kan få in det...
Enligt den officiella texten består dock rådet (där kallat
Handelsrådet) av de nio rikaste och starkaste
handelsfamiljerna. Jag tycker själv att med ett namn som Mercana måste staden ha en oerhört handelsfokuserad kultur, annars funkar det inte riktigt.
Regil skrev:kan man välja en diktator för ett år i taget i krigstid?
Mercana är förstås nästan alltid i krig.
Jag tycker nog att Mercana ska vara
svårt att styra i alla sammanhang, men
speciellt i krig. De som verkligen styr Mercana (handelsfamiljerna) är totalt pengafokuserade och ointresserade av stadens militära makt, vilket är anledningen till att man aldrig tagit bättre kontoll över Klomellien.