Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag älskar idén med ris/vattenvete. :) Det löser lite av problemet med matproduktion samtidigt som vi måste hålla landet svårframkomligt. (Sjön heter Jagaracksjön, btw.)

Om dvärgarna tänkte jag just på Hamur och Triska. Dessa två stater är ärkefiender och Triska försöker erövra eller plundra Hamur mer eller mindre varje år. Om vi har en dvärgkoloni i varje stat måste de ju fajtas mot varandra, vilket verkar gå emot dvärgprincipen att en dvärg alltid är en bättre vän än en icke-dvärg.

Om vi tömmer Triska på dvärgar, har vi någon annanstans att sätta dem, då?

Kanske vi kan säga att Sanzas består endast av halvlängdsmän (ca 75%) och dvärgar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK låter bra! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Albrekt skrev: Jag tänkte att vi kanske skulle kunna använda Delanoirs bild från bildbanken för legosoldaten Targos Friman när han just anlänt till Klomellien med drömmar om att skapa sitt eget rike:
viewtopic.php?p=19186#19186
Sen reaktion, men... Om det är Targos i början på 500-talet, så känns han ngt för mordernt rustad. Rustningen tycks ligga på den tänkta övre nivån i Zorakin idag, vilket kan vara lte overkill 100 år tidigare...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Tyvärr, Fafnir, så betyder detta att du, I så fall, måste rita en ny Targos… :roll:
:lol:

...pretty please... :oops:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

:lol:

ah...I see

Så...hur såg rustningarna ut i klomellien ca 500e.O ?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

kanske anser dvärgarna sig endast vara inneboende och fria utan lojalitetsband till de stadsstater de bebor, endast till dvärgkungen...

Hur förhåller det sig med det klomelliska dvärgriket? Är det ett rike med städer i södra delarna av bergen eller finns det även något i Klomellerbergen? Eller är det fråga om städer/kolonier som lyder under Aidnerikets konung?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:I Svartfolk-modulen trot jag det nämns ett dvärgrike som jag "dvärgifierade" till Mirin Kôhn, något att lägga in i dessa berg? Tror det sägs att det föll för svartfolken men ingenting hindrar oss i att återbefolka det...
Ja, Mikael, det är Birke som hittills pratat om det ett dvärgrike i närheten av Klomellien. Som jag förstår det är detta rike gömt för människor, men ligger någonstans i den utlöpare från Melasherbergen som utgör Klomelliens södra gräns. Detta rike är förstås inte en del av Klomellien, men har säkert erbjudits att ta plats i unionsrådet och således avslagit.

Som Birke säger ovan, så har det återerövrats av dvärgar, men när och var dessa dvärgar kom från är för mig okänt.

Fafnir, Targos var en kardisk legosoldat, kanske med lite internationell erfarenhet. Han kom till Klomellien för första gången i sitt liv när han steg av båten 490 e.O., så hans vapen och utrustning är nog inte speciellt klomelliska, mer kardiska med möjliga andra influenser.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Personligen anser jag inte att dvärgarna nödvändigtvis måste ses som medborgare i statstaterna även om vissa bor i städerna. Sedan kan man ju tänka sig att Mirin-Khôn har nära band till Hamur (man kanske för ut sina varor via denna stad till köparna).
Vissa av Mirin-Khôns "kolonier", är säkerligen utspridda längs hela bergskedjan (kanske har de även egna timmermän då man vill ha så få mellanhänder som möjligt, dvärgiska kolmilor kring skogarna bör inte vara allt för otroligt)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Personligen anser jag inte att dvärgarna nödvändigtvis måste ses som medborgare i statstaterna även om vissa bor i städerna. Sedan kan man ju tänka sig att Mirin-Khôn har nära band till Hamur (man kanske för ut sina varor via denna stad till köparna).
Vissa av Mirin-Khôns "kolonier", är säkerligen utspridda längs hela bergskedjan (kanske har de även egna timmermän då man vill ha så få mellanhänder som möjligt, dvärgiska kolmilor kring skogarna bör inte vara allt för otroligt)?
Håller med.

... och det var en grupp från en sådan "koloni"/prospektörer som överraskades av klavyker och fördes till Trakoriska öarna.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Okej, jag är övertalad! :) Det är skitballt det där med satellit-kolonier och dvärgar med kolmilor – vilken stämningsbild! 8) Jag tycker dock ändå att vi borde hålla dvärgarna ute ur Triska, som ju ändå är Hamurs ärkefiender...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

De dvärgar som kanske ändå verkar i Triska är nog under ständiga trakasserier från ätternas huskarlar (rätt benämning på triskeroligarkernas hustrupper?) och får det nog inte lätt att utföra sina uppgifter.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

gtjorgo skrev:De dvärgar som kanske ändå verkar i Triska är nog under ständiga trakasserier...
Jag är med!
gtjorgo skrev:...huskarlar (rätt benämning på triskeroligarkernas hustrupper?)
Varför inte? De dyrkar väl Aesir?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Någon form av aesirdyrkan praktiseras i Triska (kanske vaenir?) Upplever även att man inte är direkt bokstavstroende utan även blandar in delar från andra kulter, tillexempel från kejsardömets olika religioner eller dylernas myter.
Möjligtvis har man även börjat bejaka nya delar inom sin gamla aesirkult för att möta hotet från Ljusa Vägen (tänker på hur Balder påstås ha givits en ökad roll inom vår nordiska mytologi för att stoppa intrånget från kristendomen. Balder blev den lysande guden som skulle styra den nya världen efter ragnarrök , efter återuppståndelsen...).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:
birkebeineren skrev:I Svartfolk-modulen nämns ett dvärgrike som jag "dvärgifierade" till Mirin Kôhn, något att lägga in i dessa berg? Tror det sägs att det föll för svartfolken men ingenting hindrar oss i att återbefolka det...
Ja, Mikael, det är Birke som hittills pratat om det ett dvärgrike i närheten av Klomellien. Som jag förstår det är detta rike gömt för människor, men ligger någonstans i den utlöpare från Melasherbergen som utgör Klomelliens södra gräns. Detta rike är förstås inte en del av Klomellien, men har säkert erbjudits att ta plats i unionsrådet och således avslagit.

Som Birke säger ovan, så har det återerövrats av dvärgar, men när och var dessa dvärgar kom från är för mig okänt.
Vad om det fallna Mirin-Kôhn annu inte (helt) ar återerovrat av dvargarna i Drylo utan ar ett pågående projekt fylld av faror, politisk trassel, krigar och aventyr? Riket kan ha legat antingen i Klomellerbergen eller i mellersta Melashebergen under Hamur och Nya Arno. Dagens dvargar i Drylo har inga samlade riken utan lever i mindre gruvkolonier, utposter, stader som ar sjalvstandiga eller tillhor exempelvis Hamur, och innom manniskornas (stads-)samhallen (tank på dvargarna som lever i symbios med manniskorna i Djupets fasor-modulen)? Ett mål hos många av Drylos dvargar ar dock att återigen samla sig i ett rike - det fornstora Mirinôhn!

Vill garna flata in dvargarna i Erebs politiska liv, och mycket sådant finns ju nu i Klomellien! :)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Det låter hur bra some helst. Man skulle t.o.m. kunna tänka sig en historia om att dvärgarna som nu bor i Hamur till stor del utgörs av en grupp ättlingar tillde ursprungliga Mirin-Kôhn dvärgarna som kastades ut då kriget först förlorades. Det var sedan dessa ättlingar som, med hamuriternas hjälp, fann och tog kontakt med något dvärgrike som nu skickat förstärkningar.

Så Hamur är i ett segt och utdraget krig med en eller flera svartfolksgrupper samtidigt som man är i konstant krig med Triska. Skulle man kunna tänka sig att hamuriterna och triskerna då och då förklarar vapenstillestånd för att gemensamt gå till slag mot svartfolken i bergen? En sorts hederskodex som måste upprätthållas. Det skulle ge en intressant dimension till fiendskapen mellan de två provinserna. Man är som syskon: jag kan dra min syster i håret :P , men om någon annan gör det, då jä.... :evil:
Skriv svar