Ja, jag tänkte att det skulle kunna vara en möjlighet.
Addiaska kan helt enkelt vara på frammarch. Vi skulle kunna säga att
Sanza gått med i kriget på Addiaskas sida, vilket skulle förklara varför dessa två har så stora arealer. Kanske har de gemensamt
erövrat Maure från Mercana. Det skulle i så fall se mörkt ut för Mercana, avskuret från alla utom
Melorgh och
Brikho.
I mitt huvud har jag börjat se ett tema som jag nog bör deklarera här: Klomellien under Mercana ter sig för mig som ett frihetens och anarkins land med relativt fri marknad och en kultur som accepterar alla möjliga aktiviteter och böjelser. Jag ser Addiaska som representant för ett samhälle med strickta regler och raka vägar. För mig står Mercana alltså för det primitivt goda. Om Addiaska tar över breds den aidniska feodalkulturen ut sig norrut, vilket historiskt sett är logiskt
(även om det är tråkigt för oss sjuttiotalister som växte upp med Kamratpostens hippievärderingar
).
Men, Mercana har ett ännu oanvänt och kanske fruktansvärt vapen: i desperation kanske man tackar ja till hjälp från en svartfolkshär ledd av Brikhos vättar

. Vi har hittills inte angett exakt hur denna allians fungerar. Det är helt klart tänkbart att stadsstäder som Addiaska och Sanzas, som inte har alltför goda relationer till Mercana, har sett alliansen från första början som en katastrof. Mercana tjänar förstås pengar på den. Om de lierar sig med svartfolk i krig kan det kanske ses som att de (likt
Anikin Skywalker eller
Saruman) går över till
the dark side, vilket i sig ju är en ganska dramatisk och kanske till och med något poetisk utveckling.
Brainstormar lite vilt, kanske...