Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mäster Fraxinus. Jag har påbörjat en hästartikel under bestiariumet på wikin. Jag tänkte att de pampiska hästarna kanske skulle vilja sällskapa där... ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Under artikeln om Pendon på wikin står det att 60% av invånarna är trakorier. Stämmer detta? Vad har jag missat?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Under artikeln om Pendon på wikin står det att 60% av invånarna är trakorier. Stämmer detta? Vad har jag missat?
Nog något som inte raderats när mallen kopierats. :?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Med största sannolikhet är det Torilia som texten syftade på.
Dock inte längre. Jag tog mig friheten att ändra texten. Jag kommer för övrigt sannolikt att fylla i alltihopa de närmsta dagarna.

Här är den nya texten som jag skrev:

'''Innevånarantal:''' ca 21 000

'''Befolkning:''' 80% Zorakier, 6% dalker, 5% ankor, 9% övriga

'''Grundad:''' ca 367 fO av Leon Inergryd, stormästare av Mandelorden.

'''Kända platser:''' Pendons kungliga slott, Kora-katedralen, Mandelordens Lyceum, Lycèeplan samt Kunglig biblioteket. Kora-katedralen är den största katedralen i Zorakin och den fjärde största i världen. Den är byggd som ett 130 meter högt spetsigt torn med utlöpare åt alla vädersträck och utgör därmed ett välkänt landmärke. Porten pekar rakt mot Arno.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag minskade ner "dalkerna" en procentenhet och ökade lika mycket bland "övriga".
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Pendons stadsvakt består av 480 handplockade soldater. Stadsvakten får anses som bra rustade. De bär ringbrynjehaubergon på ovankroppen och armar. Under ringbrynjan bär ofta soldaterna en gambeson (vadderat tyg) som når ner på låren. Ovanpå ringbrynjan bär soldaterna en lätt vapenskjorta som visar Pendons stadsvapen.

På huvudet bär soldaten en öppen hjälm med nässkydd och under den en ringbrynjecoif. Som benskydd bär soldaterna oftast skydd i form av benskenor i härdat läder förstärkta med spjälor och knäharnesk av stål.

Stadsvakten är oftast rustade med bardisan, falchion eller kortsvärd, dolk, eventuellt armborst och medelstor sköld

Vapenrocken är röd med en gyllene vapensköld mitt på bröstet där en röd örn är centrerad i mitten av vapenskölden.


(Se exemplar i länk här nedan)

http://www.armourarchive.org/patterns/s ... _dwarlock/

Kan jag Wikifiera?
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-02-20 07:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skitbra, men jag kom att tänka på en sak som jag inte vet om vi ska ta hänsyn till...

Vet folk vad en haubergon, gambeson och bardison är? Eller kanske får man lämna detta till en utrustningsbeskrivning?

Glöm inte Denna tråd för inspiration från dig själv. :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Övriga militära förband i Pendon

Utöver stadsvakten finns det i Pendon ett par andra militära förband.

Dessa är:

Kungliga Livgardet (även kallat Palatsvakten)

Kora-gardet (Kerigassens Solriddarkompani)

I.a Regaliegardets I.a Kohort (eller Banèr)


Palatsvakten eller Livgardet
Kungliga livgardet är just kungen personliga livvakt och består av 40-48 lansar (200-240 man). Styrkan kallas även för Palatsvakten av folket i staden. Det är den äldsta militära enheten i staden och kanske i hela landet. Styrkan består av handplockade män från Zorakins adel. De är riddare och väl övade för att strida som tungt kavalleri men även som tungt infanteri. Styrkan är utomordentligt lojal mot kungen och har hög moral.

Deras huvudrustning består av ringbrynjehaubergeon (vilken täcker överarmar till armbågarna, överkropp och når ner till låren). Under ringbrynjan bär livgardisten en röd gambeson, en vadderad tunika som täcker hela armarna och överkroppen samt i viss mån låren. Över bålen och ryggen bär man dessutom en bröstharnesk med axelskenor.

På armarna bär man, över gambeson och haubergeon, armskenor av läder förstärkta med stålremsor, kallat spjälskenor eller remskenor. Dessa bär livgardisterna i första hand i händelse av krig och när man förflyttar sig till häst på kungens resor.

Benen skyddas av metallskenor på underben, knäna och fötter. Låren skyddas härdade läderskenor. Dessa skenor, både de på armar och ben späns fast med läderremar. Haubergeonen ansvarar också i viss mån för skyddet av låren. Huvudet skyddas av en ringbrynjecoif (huva) samt av en öppen hjälm med nässkydd. Hjälmen pryds av en röd hjälmplym.

Vapenrocken är gyllene med en röd vapensköld mitt på bröstet med en gyllene örn centrerad i mitten av vapenskölden. Livgardisterna bär också röda mantlar. Skölden är ovalt rund, röd i färgen med en gyllen örn i mitten.

Palatsvakten är beväpnade med bardisaner, bredsvärd och dolk när de agerar tungt infanteri och vaktar palatset. När de är till häst så ersätts bardisanen med en lans. De är alla ganska skickliga med armborst eller långbåge. De är alla skickliga med lansen och givetvis skickliga ryttare.


Kora-gardet
Kora-gardet (efter Kora-katedralen) utgör ett kompani Solriddare om 12 lansar (60 man ) vilka är den Zorakiske Kerigassens livvakt. Deras rustning påminner i hög grad om Livgardisternas med det undantag att Solriddarna inte brukar ha ett bröstharnesk och att armarna på ringbrynjan går hela vägen ner till handlederna. Istället för harnesk är ringbrynjan av kraftigare modell. Kora-gardet är heller inte beväpnade med spjut eller bardisaner utan endast bredsvärd eller långsvärd. De är givetvis också skickliga med lansen och bågen.

Kora-gardets vapenrock är svart med en gyllene sol centrerad i mitten.


Regaliegardet
Sedan drygt ett decenium tillbaka finns det en kohort (eller banèr) om 480 man av I.a Regaliegardet i Pendon. Denna kohort huserar i den så kallade garnisonsstaden. Denna stadsdel ligger i den nyuppförda västra stadsdelen som ligger innanför den likaledes nyuppförda västra mursystemet (även kallad den yttre muren).

Regaliegardisterna är klädda i en mörkgrå gambeson samt en ringbrynjehaubergeon med axelförstärkningar. På underarmarna har man ofta läderskydd fastspänd över gambesonen. Vapenrocken är svart med den silvriga Zorakiska draken centrerad på bröstet.

Benen skyddas av remskenor (skenor av härdat läder och remsor/spjälor av stål) alternativt av metallskenor på underben och knän. I sällsynta fall har Regaliegardisten själv bekostat ett par metallskydd för fötterna. Under bär man oftast hosor av tjock tyg eller byxor av läder.

Hjälmen är halvöppen med T-formad öppning för ögon näsa och mun eller av sentida Chorintermodell (vi får kalla den modellen för....något annat). Under hjälmen bärs en ringbrynjecoif.

Skölden är av scutatamodell och är svart med silvrig drake.

Beväpningen är uniform för de båda Regaliegardena. Falchion, dolk samt spjut för soldater från I.a Regaliegardet medan soldater från II.a Regaliegardet har falchion, dolk och bardisan.



Det är förmodligen onödigt att påpeka faktumet att rivalitet råder mellan Palatsvakten och Kora-gardet i Pendon och ingen av dessa båda förband vill ens med tång befatta sig med Regaliegardisterna. Möjligen ser Livgardisterna med lite mera positiva ögon på Regliegardisterna då de trots allt är en kunglig skapelse.

Och mitt bland allt detta rör sig stadvakten med den tämligen otacksamma uppgiften att försöka hålla ordning på såväl koleriska lärde män som stridlystna stolta riddare och regaliegardister samt hålla ett öga på den visserligen förhållandevis låga, men ändå förekommande brottsligheten i form av morelvidynska ankor (beskyddarverksamhet), caddiska bedragare (fiffel med tullavgifter och varor) och zorakiska smugglare som försöker föra in varor landvägen från okända smugglarhålor i Dreverike.

Till saken hör att, utöver de militära förbanden som är lokaliserade i staden, får ingen föra med sig vapen in i Pendon om man inte har kungens tillstånd. Vapnen lämnas till stadsvakten mot kvittens.



Övrig information

Den så kallade garnisonsstaden är ett par kvarter med logoment som ligger i en ny stadsdel. Denna stadsdel som i dag kallas Västre stad var tidigare den så kallade Västra förstaden som låg utanför Framhundraporten. Men sedan denna förstad vuxit över alla bredder beslutades det att staden och dess murar måste utvidgas. Detta ansågs nödvändigt både som ett slags arbetsmarknadsprojekt för de många arbetslösa i förstaden och för att få plats med alla nyinflyttade innanför murarna. Utöver logoment finns här de västra malmarna. Detta är ett område med gårdar och mindre betesplättar och köksträdgårdar som ligger innanför murarna. Dessa gårdar vallar ut sina kor på utmarken utanför staden. Likaså odlar man på fält utanför staden. Men getter, höns och en del svin och gäss föds upp innanför murarna. I Västre stad har även en viss mängd högre bebyggelse med hyresgäster och affärsverksamheter vuxit fram. I synnerhet nära den gamla Framhundraporten och norrut mot logomentkvarteren.


Kommentarer någon???
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-02-20 09:50, redigerad totalt 19 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:
(Se exemplar i länk här nedan)

http://www.armourarchive.org/patterns/s ... _dwarlock/

Kan jag Wikifiera?
Länkade bilderna är vad jag kommit att förstå regelböckernas "remskenor" vara.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Korrekt antaget, Mäster Mikael! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Behovet av en rustningssektion till "saker & Ting" i wikin kanske börjar växa fram här :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vem/vilka kan tänkas vara ansvariga för en sådan? :wink:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

:shock:

Jag hoppas inte att du syftar på mig, Mikael!!!!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Teamwork!
Texterna fylles på alltsom. Vid varje rustningsdel kan stå vilka nationer som nyttjar dem. Gunther har väl redan illustrerat flera rustningstyper...

I stort menar jag en kort beskrivning som i typ krigarens handbok, samt en kort termonologi. Artikelförfattare kan då skriva att krigarna har en gambeson och sedan glatt länka till rustningsartikeln istället för att beskriva den gång efetr annan ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter som en bra wiki-lösning, men inte för pdf va.
Skriv svar