Placering av gamla äventyr i EB?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Albrekt skrev:På den tiden det begav sig hade varken Morëlvidyn eller Efaro uppfunnits än… Möjligtvis var de namn på en karta, men jag tror inte ens det. Så gammal är jag.
He,he... jag också. :D Minns fortfarande när Kandra kom ut. Jag visste inte att det var så länge sedan ni spelade äventyret.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har använt flera sinkadus-chock-äventyr till Ereb. Deckaräventyr är alltid en kul utmaning. Det är därför så kul med Grisodlarns välsskrivna och korta äventyr. (Sedan har jag naturligtvisåteranvänt äventyr som inte spelats på några år .)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har vi funderat på att likt varlden EA uppgradera också aventyren, både de fore och de efter EA - från "Maktens Portar" till "Helvetesfortet"?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

En fantastisk hjälp vore att publicera förslag om hur och i vilken ordning äventyren kan spelas för att bygga episka kampanjer.

Till att börja med:
  • Vilka äventyr är bra för nybörjare?
    Vilka äventyr passar svaga/starka rollpersoner?
    Vilka äventyr passar för magi-inriktade grupper – vilka för mer mundana krigar-grupper?
Jag kan se två grupperingar av äventyr som skulle vara speciellt intressanta: geografiska och/eller historiska/politiska.

Geografiska: Om en ny spelledare inspireras av nordisk vikinga-kultur, t.ex., skulle det vara guld värt för honom eller henne att från början veta vilka äventyr som utspelas i Jorduashur, men även de intilliggande Barbia, Trakorien och Ransard. Vissa äventyr fungerar på olika geografiska platser och vi kan namnge alternativen. Vi kan också ge tips om hur man kan flytta rollpersonerna från ett äventyr till ett annat på ett naturligt vis. Vi skulle t.o.m. kunna ge forumskribenter i uppgift att skriva ”transport-äventyr:” ’OK, vi behöver ett kort äventyr som börjar i Caddo och slutar i Nidland.’

Historiska/Politiska: Äventyr där rollpersonernas handlingar påverkar Ereb Altors historia eller maktbalans är alltid häftiga. Men spelar det någon roll i vilken ordning dessa spelas? Om rollpersonerna lyckas sluta fred mellan två länder förstörs kanske förutsättningarna för nästa äventyr. Här skulle vi också kunna utveckla strategier för spelgrupper som vill utveckla ärkefiende-relationer med speciella SLP (Häxmästaren, t.ex.) eller krafter. Med vissa äventyr skulle vi kunna ge alternativ. Spindelkonungens Pyramid t.ex. har ingen bakgrundshistoria. Vi skulle kunna ge råd om hur en SL kan förklara olika svarta makters anknytning till Spindelkonungen och/eller de orcher som är i färd med att plundra pyramiden.

Jag går kanske för långt här. Självklart bör varje riktigt bra kampanj lämna valmöjligheter för rollpersonerna själva, men råd om hur äventyr kan bryggas samman vore väl bra?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Birke gillar! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Idén är det inget fel på. Forumet och denna tråd är ju utmärkt som tipsare för hur man kan lägga in de gamla äventyren i det "nya" Ereb. Så länge vi gör klart att inget av det som skrivs här binder upp ErebAltors huvudsakliga syfte vilket är att utveckla kontinenten, dess länder och invånare, samt att SL alltid regerar enväldigt.

Dock tycker jag att om någon vill lägga in något i ett land som på det viset suger in ett gammalt äventyr så är det OK om det får medlemmarnas godkännande. Tex att det i Efaros äldre historia dyker upp en bakgrund till en man känd som Spindelkonkungen. Den bör dock fortfarande vara förhållandevis luddig för att SL själv skall kunna placera in exakt var, vad, när och hur hans pyramid finns.

(Jag har förresten med Vijes OK lagt till vissa lösa hintar ur hans äventyr Natt utan skymning i Morëlvidyn.)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

En sak som vi skulle kunna göra ganska lätt är att inkludera en lista på publicerade äventyr för varje land med specifika tips på modifikationer om sådana är nödvändiga.

En annan häftig grej vore att se en enkel världskarta med alla äventyr inprickade. Spelknepe, vore det möjligt?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Så jag antar att Ärans Väg nu "officiellt" (iaf enl. erebaltor.se) är placerad i västra Akrogal ca 300-200 f.O?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Så jag antar att Ärans Väg nu "officiellt" (iaf enl. erebaltor.se) är placerad i västra Akrogal ca 300-200 f.O?
Tror vi hade kokat ner till det,

men tidsmässigt går det ju lika bra att "återuppliva" Sathmog och Eledain och placera in äventyren år 610 om man vill, så länge man håller sig norr om och utanför Kalmurri, Furgia, Slempuku och K. Det som jag nämnde i Akrogals historia är inget av det centrala ur äventyret som Mörkrets Hjärta, städers och borgars erövranden eller SLP som finns i äventyret. 8)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tycker det är kul att förlägga äventyret till historien. På så vis kan man ju använda vissa SLP och föremål från äventyrssviten i både historiebeskrivningar och nutida äventyr. Fanns ju massa glättiga och magiska föremål som 800 år senare kan ha funnit sin väg till Ereb!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:
anders skrev:Så jag antar att Ärans Väg nu "officiellt" (iaf enl. erebaltor.se) är placerad i västra Akrogal ca 300-200 f.O?
Tror vi hade kokat ner till det,

men tidsmässigt går det ju lika bra att "återuppliva" Sathmog och Eledain och placera in äventyren år 610 om man vill, så länge man håller sig norr om och utanför Kalmurri, Furgia, Slempuku och K. Det som jag nämnde i Akrogals historia är inget av det centrala ur äventyret som Mörkrets Hjärta, städers och borgars erövranden eller SLP som finns i äventyret. 8)
anders skrev:Tycker det är kul att förlägga äventyret till historien. På så vis kan man ju använda vissa SLP och föremål från äventyrssviten i både historiebeskrivningar och nutida äventyr. Fanns ju massa glättiga och magiska föremål som 800 år senare kan ha funnit sin väg till Ereb!
Behövs det ändringar till hur Ärans Väg spelas för att passa in det i Akrogal? Jag har inte läst alla trådar om Akrogal än, men ska inte denna del av världen ha lite persiskt/byzantinskt stuk? Ärans Väg är skrivet i en mer västeuropeisk kulturell stil, har jag för mig.

Och om man spelar äventyret i forntida Akrogal, var kommer RP från? Ett forntida Furgia, Kalmurri eller Krun? Vilka kulturer finns där då? (SL kan ju förstås alltid arbeta in en magisk tidsresa antingen innan eller efter äventyret så spelarna kan behålla sina RP.)

Precis som Anders älskar jag iden. Sådan konkret historia bygger en levande värld för spelarna, speciellt om de kan springa på referenser till historien i en senare tidsålder. En sektion i Akrogal wikin om hur SL kan få det att fungera skulle säkert hjälpa många.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Egentligen finns det inget i Ärans Väg som säger att det är vårt "västerland" det är tal om. Länderna öster och norr om Maktens Portar omtalas som Österlanden. Möjligen kan man byta ut ordet riddare om man så vill, men för mig är det endast en beteckning på en krigare ur samhällets högsta kast/klass. Ärans väg historien kan vara en mandelmunks sentida omskrivning av furgiska och kalmurriska, samt krunska (Bergdahl?) myter och legender, därav formuleringar om riddare osv.

Akrogal trodde jag skulle ha lite mer tonen av centralasien blandat med vad man nu kan komma på. Furgia som växer fram enl Snibben tycks mig vara en blandning mellan kinesiska och persiska traditioner vilket jag tycker passar fint.

Norr om och utanför de namngivna länderna i Akrogal är det i huvudsak vildmark, enorma stäpper där ryttarfolk och nomader främst lever. Bland detta, som vid det stora innanhavet, vid floder, kuster och berg kan fickor av mer bofasta "riken" finnas, Akrogal är ju enormt stort så det finns plats om man inte svulstar till det för mycket.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Blev inspirerad till att göra en översikt över äventyren som inte uttryckligen placerats i Ereb Altor men som kan passa in, samt äventyren från Sinkadus som placerats i Ereb Altor eller kan passa in:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Ereb_Altor

Vissa ospecificerade äventyr har vi placerat men andra är fortsatt uppe till diskussion. Några har jag lagt till som förslag andra är helt öppna.

Har också lagt till en länk till den mest konkreta bearbetningen av Ärans väg, den som gjorts av Grisodlarn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Har nu också lagt till äventyr som är utgivna som egna moduler och anpassade Ereb Altor.

Funderar på att göra en uppdelning mellan Sinkadusäventyr och övriga, även mellan de som utspelar sig i Ereb Altor och de som inte gör det...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Det finns ett antal äventyr där vi inte enats om en placering. Förslag har kommit på de flesta och dessa tänker jag uppge i wikiartikeln. Några egna förslag kommer jag också lägga till.
  • Auktionen (förslag: staden Kaphalt i Ransard)
    Den nedbrunna fatburen (förslag: Svalöarna utanför Jorduashur)
    Det höga tornet (förslag: Kardbergen mellan Ransard och Alerien)
    Dimön (förslag: hertigdömet Inmark i Kardien)
    Dödens väg (förslag: invid Mefamirs sjö, Jorpagna eller norra Samkarna)
    Fritagningen (förslag: Berendien)
    Havets vargar (förslag: Jorduashur och Morëlvidyn eller Jorduashur och Magilre)
    Jeraz (förslag: Krun)
    Krugal Svylses förbannelse (förslag: hertigdömet Inmark i Kardien)
    Novastenen (förslag: Nostratiet, Jorpagna eller Trakorien)
    Sakath Hans gravvalv (förslag: Erbulasbergen mellan Berendien och Felicien)
    Skelettbyns hemlighet (förslag: hertigdömet Inmark i Kardien)
    Spindelkungens pyramid (förslag: öknen i Efaro)
    Tvillingbergen (förslag: Mirel)


Fritagningen (altså det lilla äventyr som följde med i DoD 91) föreslår jag utspelar sig i Berendien. Får lite känsla av riddarland och flera äventyr finns redan i Kardien och i Zorakin. Skulle även fungera i Magilre.

Tvillingbergen föreslår jag utspelar sig i Mirel eller Cereval. Dimma och reptilfolk kan kopplas till Mirel, troll kan kopplas till Cereval.


EDIT

Efter att ha läst genom Tvillingbergen en gång till kommer jag till att Mirel nog skulle passa bäst för det äventyret. Halvön det står om skulle kunna vara ute mot Karrlochträsken eller den blöta Mörknaskogen varifrån reptilmännen kommer ifrån, själva Tvillingbergen skulle kunna vara två utstickande berg från höglandet Burunloth eller den såkallade Högryggen med eventuellt ruiner kopplade till någon tidigare högkultur (Meh-Zadria från Monster och Män?) och de två magikerna med söner skulle kunna vara två mireliska klanhövdingar som stred sig imellan. Gravkummlet är ett av många dösen eller gånggriftar som finns runt om i det dimhöljda Mirel. Staden Vindpina ligger nere bland de joriska lågländarna som bor längs Mefamirsjön.

Dessutom har Cereval nu blivit föreslagit som placering för ett annat äventyr och med ett där och ett i Mirel sprider vi ut äventyren ännu mer över hela Ereb.
Skriv svar