Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Jag skulle vilja väva in Eledainmyten i Akrogals äldre historia. Kan ni ge mig helgen att försöka väva ihop ett förslag?
Visst och julen också. Jag tänkte inte fortsätta med historien fören efter nyår först. 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

KUL, skall fundera på hur man kan hinta ditåt...

Kalmurritråden,
Bergdahl,
Furgiska soltåget,
Gahrdrims historia,
är andra källor att titta på...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:KUL, skall fundera på hur man kan hinta ditåt...

Kalmurritråden,
Bergdahl,
Furgiska soltåget,
Gahrdrims historia,
är andra källor att titta på...
Jag har lite funderingar kring detta, bl.a. i en halvfärdig text om det fugiska soltåget, samt lite funderingar när det gäller Ashinas läror som jag planerat skall vara en utveckling/mutation av dyrkandet av Eladain. Tänkte mig att i samband med att eladaindyrkandet dör ut i Akrogal så vandrar de sista spillrorna av eladaintroende in i Krun, eventuellt i jakten på den förlorade sonen/stammen. Men det är något vi kan diskutera vidare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:idea:
Här är mitt förslag på hur Eledain och Ärans Väg kan vävas in i historien utan att allt för mycket spikas. Eledain-tron behandlas och utvecklas bäst i Eledaintråden under Religion.

Tillägg:
"Förhistoria (10000-6000 fO)
I arla forntid, just efter den första Konfluxen, stred ljusets och mörkrets gudar om makten i tusen år. I det sista avgörande kriget besegrade ljusets gudar mörkrets härar och lyckades fängsla mörkrets härförare, guden Herz - Förtvinaren. Hans fängelse begravdes djupt i en oansenlig grav i Akrogals kyliga nord för evinnerlig tid. Årtusendena gick och gudarna lämnade Altor åt Altors folk att leva i fred. En fred som dock snart bröts av människors girighet och önskan att överrösta varandra. De äldre folken drog sig så småningom undan efter ett sista rådslag."

"ca 400-150 f.O Eledains Brödraskap – Den Lysande Stjärnans tid
Under denna period spred sig tron på guden Eledain bland folken i Akrogal och bortom dess kuster, men mycket är okänt om var och till vem Eledain först uppenbarade sig. Det är dock troligt att det var en grupp österländska ädlingar och krigare som först hängav sig till Eledain. Eledaintrons centrum och möjlig plats för uppenbarelsen skall ha varit deras örike även kallat Stjärnön. Var dessa öar låg är osäkert, men möjligen bland öarna i det jättelika innanhavet Aqsuili-Kartal eller utanför kusten någonstans mellan Kamsun och Slimpaku.
Eledains brödraskap hade både munkar och heliga riddare ("Eledains brödraskap"). Eledains brödraskaps främsta motståndare var den redan etablerade tron på Sathmog, en mörk entitet och en eldens gudom. Sathmogs tjänare var mäktiga i österlanden och hans präster fanns nära den världsliga makten även där Sathmogs prästerskap själva inte styrde. Men även andra mörkrets förkämpar stred mot Eledains brödraskap. Arméer av riddare med stjärnbannér mötte arméer av odöda innan tron fick bestående fästen på fastlandet. Eledain bredde snabbt ut sig i Akrogal under 400- och 300-talen f.O., men efter återkommande krig tycks brödraskapet och med dem tron ha dött ut runt år 150 f.O. Helgedomar kan fortfarande hittas i österns länder, och även på några få platser i östra Ereb. Den Evige Stjärnans Brödraskap lever dock främst vidare i Akrogals legender."


Vad tycks om det?
Senast redigerad av Mikael den 2008-12-31 11:11, redigerad totalt 2 gång.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Ser bra ut.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Japp, strålande! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Återigen har jag kladdat på Mäster Spelknepes vackra kartor. Denna gång har jag försökt dra gränser över länder i Akrogal och även föreslagit några ny namn och länder.

http://img84.imageshack.us/img84/9090/a ... ra2pj6.jpg
Kartan finns på länken /Snibben

Kalmurris gränser har jag dragit efter en karta jag hittade på Adragoors hemsida och även lagt till hans egna länder Dharbia och Trimbien. Här har jag försökt gå efter landmärken snarare än att ha mätt ut.
Nordnordöst om Trimbien ligger Gaddrims rike. Det blev en aning större än öland kom jag just på :?

Furgias gränser hade jag redan kladdat ut på Furgiakartan så jag bara kopierade den.
De fyra små furstendömmena Fahli, Memmen, Mimissa och Massim var också de utkladdade på Furgiakartan. Dessa är lydestater till Furgia och betalar årliga tributer.

Kamsun är även dess gräns lånad från Adragoor, liksom Sabranien och Maraijen.

Slimpaku är intressant. Antingen tar det upp en fjärdedel av Akrogal eller så tar det bara upp en liten del. Min idé är att Slimpaku är det lite lätt rödfärgade området. Detta gjorde att jag flyttade Slimpaku några mil längre norrut än der namnet står på kartan, vilket också medförde att jag fick plats med fler länder runt den stjärnformade havet.
Den grå gränsen visar murens dragning (åtminstone den kartlagda delen)

Runt det stjärnformade havet (som fick namnet Abuzalsjön) lade jag tre nya riken. Tandakaj, Vahli och Handelsalliansen.
Tandakaj är en rådsrepublik. Man handlar med de övriga runt Abuzalsön och livnär sig på jordbruk och fiske.
Vahli är Akrogals stora alvrike. Likt Melukhas och Landoris alver lever man enligt de urgamla seder som man lärde sig av gudinnan själv men så här långt bort känns skanaden av den försvagade Tavatenu än mer och i sin förtröstan har man vänt sig utåt för att söka kunskap var man än kan finna den, såväl människor som demoner.
Abuzalsjöns Handels Allians består av fler små furstendömmen. Ca 80 fO bildades handels alliansen för att värna sig mot furstarnas tyraneri, oskäliga skatter och kapande av köpmännens båtar. Snart hadde alliansen börjat anlägga egna frihamnar, bygga egna små flottor och sätta press på furstarna. Till slut var man så pass mäktig att man kunde börja göra sig av med de splittrade furstarna en efter en så att man snart hade ett enat rike. Alliansen leds av en enväldig diktator som väljs av de mäktigaste handelshusen. Varje handelshus som kan bekosta en viss del av hären har en röst i valet av diktatorn och hans medhjälpare.

De blå gränserna visar det forna Magirriket som självdog för nästan 9000 år sedan men inget vågat gå in i eller ta över. Här lever fortfarande Magirer.

Jag hoppas att det går att se kartan
Senast redigerad av Snibben den 2009-02-01 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

SÅ "det jättelika innanhavet Aqsuili-Kartal" dög inte :cry:

Jag ser helst att det är ogästvänlig vildmark mellan Kalmurri och Dharbia, eller att Dharbia endast markeras som en liten stadsstat på kusten utan intresse för Kalmurri.

Hmmm Slimpakus mur...kan man flytta på den sådär... :wink:

Skojar mest, jag blev jätteglad att se ditt alster! :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:SÅ "det jättelika innanhavet Aqsuili-Kartal" dög inte :cry:
Jag har försökt läsa allas ideér och namn men man missar alltid något :?
Mikael skrev: Jag ser helst att det är ogästvänlig vildmark mellan Kalmurri och Dharbia, eller att Dharbia endast markeras som en liten stadsstat på kusten utan intresse för Kalmurri.

Efter att ha gjort en andra jämförlse ser jag att det blev lite fel proportioner och att jag mätte från fel berg. Jag skall ändå gör om den så det blir bättre i version 2
Mikael skrev: Hmmm Slimpakus mur...kan man flytta på den sådär... :wink:

Överslempuken sa att det gick bra :roll:
Mikael skrev: Skojar mest, jag blev jätteglad att se ditt alster! :D

Nejdå, jag är inte bitter :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det ser utomordentligt mycket fint ut mäster Snibben! :D ...frågan är vad Gadarim tycker om att bli kartlagd så där? :shock:

Gillade dock Mikaels namn på innanhavet bättre, Abuzalsjön liknar för mycket på urhavet Abzu som finns i Underjorden och jag tycker det kan få vara unikt (lite otydlig argumentering, men...).

Sen snälla, inte Sabranien och Marajien!!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Tycker det ser utomordentligt mycket fint ut mäster Snibben! :D ...frågan är vad Gadarim tycker om att bli kartlagd så där? :shock:
I nästa version av kartan finns det inte med. Gadarims rike är helt enkelt för litet för att komma upp på kartan just nu.
Dahrbia och Trimbien är mindre och det finns ett glapp mellan Kalmurri och dem.
De nordöstliga delen ab Trimbusbergen är kartlagda som ett dvärgrike, vad det nu kan tänkas heta?
Magirernas område är större.
Fahli, Mimissa och Massim är bortagna medan Memmen är nu ett smalt rike som gränsar tillbergsryggen mot Furgia och slätten. Anledningen var att de skulle bli för mycket att beskriva och att de kunde lika bra vara Kamsunska furstendömmen.
Kalmurri har blivit smalare och Kamsun större.
Handelsalliansen har också blivit smalare eftersom det var mer tänkt som ett kustrike.
birkebeineren skrev: Gillade dock Mikaels namn på innanhavet bättre, Abuzalsjön liknar för mycket på urhavet Abzu som finns i Underjorden och jag tycker det kan få vara unikt (lite otydlig argumentering, men...).
Namnet är bytt. Dessutom blev Slöjornas hav nu Slöjornas Ocean (det fanns så ont om oceaner på Altor)[/quote]
birkebeineren skrev: Sen snälla, inte Sabranien och Marajien!!
Jag har tagit bort namnen från min karta men vad skall de heta istället?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Är inte Kamsun och Cronopias Sabranien samma rike? För min del får gärna Kamsun sträcka sig ända fram till där det är som smalast, dvs där västra halvklotet möter det östra. Kom ihåg att landtungan är extremt svårgenomtränglig öken! Gör en "prick" stor som öland för att ändå markera ut Gs rike.
birkebeineren skrev: Gillade dock Mikaels namn på innanhavet bättre, Abuzalsjön liknar för mycket på urhavet Abzu som finns i Underjorden och jag tycker det kan få vara unikt (lite otydlig argumentering, men...).
Tack birke, men talar du om samma vattenmassa? Sjön jag hänvisade på är den stora mitt i Akrogal (Kalsalas), inte den på östkusten. Bara för att vara klara på det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Egentligen inga bra förslag till namn på landområdet österut i Akrogal, dock kan gärna Kamsunkusten utökas. Obeboelig öken är ju alltids ett praktisk alternativ. :roll:

Mikael: Det var namnet jag tänkte på, inte lokaliseringen.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

hehe, jag vet att det är ett varigt sår jag rotar i...men...


Chronopia utspelar sig väl något/några hundratal år framåt i erebtidslinjen?
Marajien och Sabranien borde ju gå att...föra bakåt i utvecklingen så att det platsar i ereb... om man vill.

Mest en tanke... ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Marajien och Sabranien borde ju gå att...föra bakåt i utvecklingen så att det platsar i ereb... om man vill.
;)
OM det platsar så är det i Akrogal :wink: . Altors Baksida har en del saker jag tycker kan vara bra att stjäla/inspireras ifrån.
Skriv svar