Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag wikifierade Fraxinus text, men lade den under Östra gränslandet eftersom det redan finns en inledning till Nostratiet och för att det lämnar mer öppet för spelledaren. OK med alla?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

OK för mig! Var lade du texten under?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:OK för mig! Var lade du texten under?
Nostratiet
Östra gränslandet

(Någon putsning även genomförd. OK?)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Putsningen behövdes! Det ser bra ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser ok ut.

Vi bor kanske fortsatta men detta "Ostra granslandet" (eller Ostermarken?) under tråden for Nostratiet?

viewtopic.php?t=555&start=0&postdays=0& ... highlight=
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag har bara en kort fråga; Finns det adelsmän som innehar flera titlar i Zorakin, som skulle det till exempel vara möjligt för Arviden av Salamora att både både vara hertig av Salamora och markgreve av Ostermark?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ja det är möjligt och ganska vanligt förekommande men nej jag hade inte tänkt att hertigen av Salamora får titeln Markgreve den här gången. Han blir bortmanövrerad från den genom politiskt spel. Istället går titeln och besittningen till en av hans söner. Vilket inte behöver betyda något positivt för hertigfamiljen på lång sikt. Är sonen tillräckligt ettrig så vill han hålla sitt markgrevskap för sig själv och sin maktlystne far och alla sina bröder på armslängds avstånd.

Därmed inte sagt att hertigen inte redan har en grevetitel eller, ännu troligare, en barontitel skräpandes någonstans.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag ville bara veta hur det låg till då markgreve Girloff och hertigen av Pharynx har både täta anknytningar till mäktiga länsherrar vilket eventuellt kunde tyda på ett mönster. Tack för infon.

Tycker förresten Ostermark är väldigt intressant
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tros om foljande som bakgrund till Karlsorden och Ostermarkens nara historia?

550-557 eO Norra svartfolkskriget

Detta krig kallas så av norra Zorakiens invånare då det var de som drabbades och det var mot svartfolken här de kampade. I de rådande källorna författade i Pendon, och således det syn övriga Zorakien och Erebs historiker har, var kriget i norr endast en del av det stora Andra kriget mot Svarta Tornet 546-555 eO som zorakierna utkämpade mot Häxmästarens svartfolk. Faktum är att svartfolken i norr, tillhörande Brända Jordens klan, var fiender till Svarta Tornet. De tog tillfället i akt då kungens riddarhärar var upptagna i södra Aidnebergen, och plundrade och brände långt ner i Salamora. Först när Arviden V hade återhämtat sig och sina styrkor efter det långa "officiella" kriget kunde svartfolken i norr drivas bort.

Passar det med "ditt" Zorakien Fraxinus?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:Jag ville bara veta hur det låg till då markgreve Girloff och hertigen av Pharynx har både täta anknytningar till mäktiga länsherrar vilket eventuellt kunde tyda på ett mönster. Tack för infon.

Tycker förresten Ostermark är väldigt intressant
Tack själv! Helt OK. Jag passade på och svara på frågan om inte Arviden av Salamora också skulle kunna bli Markgreve av Östmark. Jag har funderat på det själv nämligen men tyckte att scenariot blev bättre så här.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Birkebeineren!

Jag vill minnas att Brända jordens invasioner och plundringståg av de Östra gränsområden med bland annat angreppet på Karlsordens kloster vid sjön Anja samt även belägringen av Fristaden (vilket då inte var en Zorakisk angelägenhet) kom i tidigare skede (ca år 540) innan Zorakierna angrepp Svarta tornet (ca år 546).

Jag tänkte då att Zorakierna anföll Svarta tornet både som hämnd för de eventuella plundringståg som utgått härifrån mot västra Zorakien och dels för att det var den enda fast punkt Zorakerna kände till som har kopplingar till svartfolk och som man kunde rikta in sig på och angripa och eventuellt krossa efter belägring.

Att anfalla några diffusa svartfolksklaner uppe i bergen, bortom Nordbergaskogen långt bort i öster tedde sig sannolikt inte särskilt lockande för vare sig riddarna, soldaterna eller folket i Grindanu. Detta visste säkert dåvarande kungen. Ändå måste han visa sig handlingskraftig och slå tillbaka mot svartfolken för att inte förlora anseende bland adelsmännen i östra Zorakien och folkets stöd.

Med andra ord, man behövde en gripbar och angripbar motståndare som man kunde skylla alla invasioner på och förmå sina soldater och riddare att anfalla. Och Svarta tornet hade ställt till problem tidigare. Och man kan belägra och inta det (i teorin i alla fall). Zorakerna skulle jubla i fröjd den dag Svarta tornet stod i lågor. Så man piskade upp stämmningen och riktade huvudangreppet mot Svarta tornet.

Exempel på röster från gatorna i Pendon och Pharynx år 540 eO!

-"Svartfolk som svartfolk! Väst eller öst! Alla vet väl att svartfolken i Aidnebergen styrs från Svarta tornet!"
-"Bränn tornet!"
-"Död åt den svarte trollkarlen!"

Och på Lycéeplan debatterades flitigt teorier om "Svartfolkens härkomst, sociala strukturer och krigsföring" av Labar Drövelhelm liksom "Strategiska och taktiska fördelar med riddararméer i bergskrigsföring" av Gabraello Hetsporre samt "Vad man kan lära sig av historien om tidigare svartfolksangrepp i Aidne" - en femtimmars föreläsning av Ledorik läspe och stamme....(allt med sedvanliga lynchmobbar och blodviten som följd.)

Utöver huvudstyrkans angrepp mot Svarta tornet så skickade man för säkerhets skull också en mindre expeditionsstyrka till östra Zorakien för att stärka försvaret där och återta förlorad terräng. Detta räckte för att stoppa angreppen även i denna landsända.

Men saker och ting kan ju vridas på olika sätt. Ditt koncept är också intressant och ger utrymme för andra intressanta tolkningar!
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-25 20:58, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag valde årstalen utifrån vad som står i "Skjønnheten og Udyrene" (på norska); 60 år fore nu och 53 år fore nu - alltså 550 eO och 557 eO. Hade dock missat 540 eO från Monster & Man-modulen som årstal for ett angrepp på Fristaden.

Skal vi andra i några årstal eller låta det rora sig om olika handelser?

Dina redogoranden for hur kung Arviden agerar kan jag skriva in i Norra svartfolkskriget oavsett hur dateringen blir (fast 540 eO har han ju inte kriget mot Svarta Tornet all prioritera...). Eller skal jag droppa texten?

Gillar debatterna och debatanterna på Lycéeplan! :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det är olika händelser men ändå de samma. Det sker en gradvis upptrappning av plundringståg både i östra och västra Zorakien. Ledarna i Brända jordens klan måste visa starkt ledarskap för att förhindra att Svarta tornets inflytande får fäste i deras eget led. Detta gör man genom att öka graden av plundringar i angränsande områden, bland annat in i Zorakien. Kanske skedde det någon form av ledarväxling eller ledarskapsstrid inom de olika grupperingarna av Brända jordens klan som Svarta tornet försökte uttnyttja. Följden blev inbördeskrig...(vilket människorna i angränsande områden aldrig märkte) samt plundringar in i människornas områden för att svartfokshövdingarna ska visa sig starka och för att hålla krigarna sysselsatta med sin favoritsysslesättning, krig och plundring, istället för att intrigera om makten.

Svarta tornet utnyttjar kanske oredan och ökar plundringen även i sitt gränsområde, dels för att man kan, dels för att stilla sina egna svartfolksbands hunger efter plundring och dels kanske för att testa om det Zorakiska försvaret håller när det utsätts för påfrestning av angrepp både i öst och väst.

Denna villervalla av plundringar gör det svårt att ta reda på var svartfolken angrep först. Kanske var det rent av ett plundringståg i väst som var statskottet på de östra svartfolksklanernas plundringståg. Ett rykte från Svarta tornet som sprids till den Brända jordens klan om att Svarta tornet tillåter fri plundring bland människorna i västra Aidne (ett rykte som svartfoksklanerna i öst omöjligen kan kontrollera) kan ha satt igång ifrågasättande av ledarskapet i den Brända jordens klan!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Så svaret blir att vi behåller år 550-557 eO som officellt datum (även om detta är högeligen debatterat på Lycéeplan). Men att vi tillägger att ett klar tidpunkt var och när kriget började inte riktigt går att klarlägga.

Man kan till och med tolka det så att det efter att 540 års svartfolksinvasion av Fristadenområdet (som huvudsakligen var en enskild händelse) misslyckades så utökades (inte så) sakteliga plundringstågen från svartfolk både i Östra och västra Zorakien.

Detta kan ha haft sin bakgrund i att en av de ledande svartfolksledarna stupade utanför Fristadens murar. Vilket orsakade instabilitet i den Brända jordens klan som orsakade en ledarskapsstrid som accelererade i blodtörst och som Svarta tornet försökte utnyttja. Och cirkusen var igång. År 550 tröttnade kungen och förklarade officiellt krig mot Svarta tornet.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-25 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag känner helt plötsligt att man borde förvirra sig ner i Brända jordens klans struktur, ledarskapsskikt och historia för att bättre förstå Östra Zorakiens och Nostratiets historia.
Skriv svar