Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det ser utmärkt ut! Möjligen ska kronomarken runt fristaden vara något större men det är en petitess.

Andra tankar om Ostmark. Jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska handskas med länets fördelning. Jag lockas av tanken med ett stort, vilt markgrevskap i Zorakiens östra gränsområde med nybyggaranda och risk för angrepp från både svartfolk, barbarer och rent av dalker men samtidigt vill jag att LV/Solorden ska ha fått ganska rejäla förläningar i området (tänk Tyska orden i Livland). Detta för att kungen dels vill stryka LV medhårs, dels påskynda att en potent militär styrka (utöver kungens eget Regaliegarde) i form av Solorden etableras i området. Dels för att få en effektiv administration till området.

Samtidigt ska (kanske?) Hertigen av Salamora få vara kvar på ett hörn som överherre till grevskapet. Alternativt har kungen och Salamora kommit överens om att Markgrevetiteln ska tillfalla Salamoras yngre son. Vilket skulle lösa sonens försörjning och att Hertig Salamora kan dra sig ut från Ostmark hedersamt.

Kanske kan man kombinera det. LV får flera fristående förläningar i området (max en tredjedel av ytan?). Salamoras yngre son blir satt som Markgreve och nästan två tredjedelar av arealen blir i praktiken kronomark under hans styre. Kungen håller kanske två kronolän av baronats storlek, däribland Fristaden i söder samt evntuellt ett i norr som förvaltas av en fogde.

För att påskynda kolonisationen så lockas bönder med möjlighet att få muta in och kolonisera land på markgrevens och kungens landområden Land som blir deras eget (under förutsättning att de betalar skatt till markgreven eller kungen givetvis). Man låter också dela en del av landområdena som sätesgårdar till jordlös adel mot att de bosättter sig i länet, på villkor att de ingår i kungens eller markgrevens hird i området.

På så vis skapas i mosaiklandskap av LV-borgar, sätesgårdar, bevakningstorn, "fria" byar med enkla vallade pallisader med bönder som endast svarar direkt under länsherren eller kungen. Ett nybyggarsamhälle där både stora möjligheter att göra sig en framtid och stor fara för liv och hälsa finns att få för såväl bonde som klerk och jordlös adelsman.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Markgrevskapet Ostmark

Ostmark är ett politiskt mosaiklandskap av LV-borgar, sätesgårdar, bevakningstorn, "fria" byar med enkla vallade pallisader med bönder som svarar direkt under länsherren eller kungen. Ett nybyggarsamhälle där både stora möjligheter att göra sig en framtid och stor fara för liv och hälsa finns att få för såväl bonde som klerk och (tidigare) jordlös adelsman.

Befolkning Penner 20 %, Raxorer 20 %, Legerdier 20 %, Luksiler 30 % samt grupper av Halvlängdsmän (ca 10 %). (Befolkningstillhörigheten är grovt uppskattad. )

Befolkningstäthet Låg

Geografi
Hertigdömet består huvudsakligen av ett något svalare klimat än övriga Zorakien med dimmoln som sveper in landskapet på morgnarna under somrarna och där lite mer regn faller under vintrarna. Landskapet på halvön reser sig kanske 50 meter upp ur havet för att väl där uppe bli ganska flakt och beskogat. Skogarna domineras av kustgranar, stora ekar, storbladiga bokar, röda jättegranar, skogslönn och rhodedendronarter i träd- och buskskiktet. Närmare Aidnebergen och Nordbergaskogen reser sig enstaka småberg.

Historia Ostmark drabbades hårt under konfluxen. Efter det här området under omgångar härjats av kringströvande svartfolksband. Området har således aldrig riktigt återhämtat sig förrän på senare tid. Detta påbörjas när Fristaden grundas 511 eO av förrymda livegna, brottslingar. Staden blir en viktig handelsplats mellan dalker och dvärgar. Båda folken hjälper till med utbyggandet av Fristaden vilket bidrar till stadens mycket säregna utseende. År 591 invaderar Hertigen av Salamora Fristaden. Handeln mellan dvärgar och Dalker avbryts. Landområdet omkring Fristaden fram till Zorakiens "gamla" landggräns annekteras och blir formellt ett Zorakiskt markgrevskap. Som markgreve sätt en yngre son av Salamoras hertigfamilj. Stora förläningar ges också till Lysande vägen. Solorden upprättar ett prioritat i området. LV instiftar ett Bontisat i Ostmark. Kungen förlägger en garnison Regaliegardister till Fristaden.

Ekonomi Förhållandevis fattigt. Jordbruk och självhushållning präglar ekonomin i hertigdömet. Framför allt odlar man spannmål, frukter samt föder upp grisar och får. Omfattande fiske bedrivs längst kusten. Timmer och pälsverk är viktiga handelvaror. Man odlar också rökblad, i synnerhet halvlängdsmännen. Många människor tar efter och odlar rökblad även de.

Den avbrutna handeln mellan dvärgar och dalker påverka ekonomin hårt. Detta får till följd att Fristadens borgare bjuder in ereboser från Nohstril att handla timmer, spannmål och rökblad (motsvarande tobak) i staden. Vad dalkerna tycker om det kan man fundera över.

Övrigt Hertigdömet påverkas av avståndet från övriga Zorakien samt skicket på vägarna till Ostmark. Det tar tid att resa dit via landvägen. Att försätta Via Aidne från Chrymil till Fristaden i gott skick har hög prioritet men är inget som görs i en handvänding. Man måste också bygga upp bevakningsposter för att vakta över vägavsnittet och förse resenärer med skyddade rastplatser. Till att börja med bygger man huvudsakligen mottar med träpalissader.

Markgreven tillhör den hertigfamiljen av Salamora och den Greverydska orden. Kungens representant i Fristaden är kungen brorson. En mycket duglig administratör och hygglig krigare.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-21 14:06, redigerad totalt 4 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan tanka mig att LV och Solorden har borjat tanka i lite nya banor sedan hertigen av Salamoras erovring av Fristaden oppnade upp ostermarken. Solriddarna ville återigen stå i framsta ledet "nar nytt land skulle lysas upp" (nu talar jag lite med de propagerande bontisâlernas ord, många var redan Etinstrogna i Fristaden och bland de nybyggare som faktisk redan fanns). Snabbt etablerades priorât Fristaden och solriddarnas narvaro var med på att konsoliderade zorakiernas stallning i detta område av Nostratiet. Nar sedan land gavs forlanades orden i vad som kom att bli ett markgrevskap starktes ytterligare LV och med blodad tand upprattades annu ett nytt priorât: Kalband. Detta dock långt utanfor markgrevskapets granser, annu langre in i ostermarken och Nostratiet...

Planer att smida vidare på?

Sen Fraxinus; du menar Aidnebergen och Nordbergaskogen, inte Grindanu och Torild?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Markgrevskapet Ostmark

Ostmark är ett politiskt mosaiklandskap av LV-borgar, sätesgårdar, bevakningstorn, "fria" byar med enkla vallade pallisader med bönder som svarar direkt under länsherren eller kungen. Ett nybyggarsamhälle där både stora möjligheter att göra sig en framtid och stor fara för liv och hälsa finns att få för såväl bonde som klerk och (tidigare) jordlös adelsman.

Befolkning Penner 20 %, Raxorer 20 %, Legerdier 20 %, Luksiler 30 % samt grupper av Halvlängdsmän (ca 10 %). (Befolkningstillhörigheten är grovt uppskattad. )

Befolkningstäthet Låg

Geografi
Hertigdömet har ett något svalare klimat än övriga Zorakien med dimmoln som sveper in landskapet på morgnarna under somrarna och med lite mer regn under vintrarna. Landskapet på halvön reser sig kanske 50 meter upp ur havet för att väl där uppe bli ganska flakt och beskogat. Skogarna domineras av kustgranar, stora ekar, storbladiga bokar, röda jättegranar, skogslönn och rhodedendronarter i träd- och buskskiktet. Närmare Aidnebergen och Nordbergaskogen reser sig enstaka småberg.

Historia Ostmark drabbades hårt under konfluxen. Efter det här området under omgångar härjats av kringströvande svartfolksband. Området har således aldrig riktigt återhämtat sig förrän på senare tid. Detta påbörjas när Fristaden grundas 511 eO av förrymda livegna, brottslingar. Staden blir en viktig handelsplats mellan dalker och dvärgar. Båda folken hjälper till med utbyggandet av Fristaden vilket bidrar till stadens mycket säregna utseende. År 591 invaderar Hertigen av Salamora Fristaden. Handeln mellan dvärgar och Dalker avbryts. Landområdet omkring Fristaden fram till Zorakiens "gamla" landggräns annekteras och blir formellt ett Zorakiskt markgrevskap. Som markgreve sätt en yngre son av Salamoras hertigfamilj. Stora förläningar ges också till Lysande vägen. Solorden upprättar två priorât i området. LV instiftar ett Bontisât i Ostmark. Kungen förlägger en garnison Regaliegardister till Fristaden.

Ekonomi Förhållandevis fattigt. Jordbruk och självhushållning präglar ekonomin i hertigdömet. Framför allt odlar man spannmål, frukter samt föder upp grisar och får. Omfattande fiske bedrivs längst kusten. Timmer och pälsverk är viktiga handelvaror. Man odlar också rökblad, i synnerhet halvlängdsmännen. Många människor tar efter och odlar rökblad även de.

Den avbrutna handeln mellan dvärgar och dalker påverka ekonomin hårt. Detta får till följd att Fristadens borgare bjuder in ereboser från Nohstril att handla timmer, spannmål och rökblad i staden. Vad dalkerna tycker om det kan man fundera över.

Övrigt Hertigdömet påverkas av avståndet från övriga Zorakien samt skicket på vägarna till Ostmark. Det tar tid att resa dit via landvägen. Att försätta Via Aidne från Chrymil till Fristaden i gott skick har hög prioritet men är inget som görs i en handvänding. Man måste också bygga upp bevakningsposter för att vakta över vägavsnittet och förse resenärer med skyddade rastplatser. Till att börja med bygger man huvudsakligen mottar med träpalissader.

Markgreven tillhör den hertigfamiljen av Salamora och den Greverydska orden. Kungens representant i Fristaden är kungen brorson. En mycket duglig administratör och hygglig krigare.
Jag gjorde några småändringar i texten (saknade den målande inledningen som du hade skrivit i inlägget tidigare, så jag la dit den). Samt ändringar enligt Birke.

OK?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Svar ja, jag menade Aidnebergen och Nordbergaskogen. Jag återanvände beskrivningen från hertigdömet Amtefjärd som mall och ändrade om texten. Tyvärr glömde jag delen med Torilskogen och Grindanubergen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående fördelningen av makt och mark i Ostmark så hade jag först tänkt att markgreven av Salamora....låt oss kalla honom Girloff av Salamora...skulle härska som världslig länsherre. Men det är också möjligt att Girloff tillsätts som länsherre och som medlem av Solorden. Och att solorden ges hela Ostmark i förläning (utöver kronolän). Men samtidigt har jag svårt att se att Valien den VII skulle låta Solorden få ensamrätt till ett eget "rike". Kungen skulle ha betydligt svårare att garantera att handelsvägarna hålls öppna i området och betydligt sämre insyn i Solordens förehavande i länet.

Nej jag lutar åt att det är bättre att Girloff av Salamora inte är medlem av Solorden utan väljs som världslig länsherre av markgrevskapet Ostmark men att Solorden få en hel del förläningar i området varav en eller ett par är stora som baronat (rätta mig om ni tycker annorlunda).

Däremot ger det Solorden möjlighet att begrunda grundandet av ett eget heligt, gyllene rike i Nostratiet. Ett Terra Oro (ett Tyska orden i Aidne) där de själva är sina herrar. De har vapenmakten att göra det, de har rikedomarna. Nu har de fått en lämplig språngbräda, genom alla förläningar i Ostmark, att genomföra det. Varför inte?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Däremot ger det Solorden möjlighet att begrunda grundandet av ett eget heligt, gyllene rike i Nostratiet. Ett Terra Oro (ett Tyska orden i Aidne) där de själva är sina herrar. De har vapenmakten att göra det, de har rikedomarna. Nu har de fått en lämplig språngbräda, genom alla förläningar i Ostmark, att genomföra det. Varför inte?
Och kampanjen är igång!

jag tycker att du skall behålla strukturen med markgreve, markiser och solriddare om vartannat, det blir mer dynamik på det viset, fler viljor som skall samsas.

Bönder som anländer varje vinter, lockade av fagra löften om fri mark, riddare som anländer, slår ner sina bopålar och gör anspråk på ett område, för att genast råka i luven med markisen som har getts samma område av kungen, men som inte har makt att göra anspråk på det. Solriddare som propagerar för Soltåg in i Nostratiet, och mer sansade bedömare som har svårt att se just vad som finns att vinna med expansion in det vilda nostratiet. nej bättre att konsolidera Ostmark innan Östermarken erövras.

Vad händer när svartfolk börjar härja i Nostratiet? Kommer de att bege sig in i Ostmark?

Det här kan bli en ruggigt bra plats för kampanjer för spelare med ambitioner.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Nej jag lutar åt att det är bättre att Girloff av Salamora inte är medlem av Solorden utan väljs som världslig länsherre av markgrevskapet Ostmark men att Solorden få en hel del förläningar i området varav en eller ett par är stora som baronat (rätta mig om ni tycker annorlunda).
Detta låter som losningen. Tanker mig att Solorden normalt inte sorterar in de vardsliga feodalstrukturerna utover att ha egna agor vars inkomster går åt till verksamheten i de olika priorâten. Dock har orden (las: LV) både tagit och givits mojligheten att "satsa" i Ostmark, denna forsta zorakiska markerovring på hundratals år, och har således storre agor har an i ovriga delar av Aidne. Skal forsoka utveckla detta i Solorden-tråden.
Fraxinus skrev:Däremot ger det Solorden möjlighet att begrunda grundandet av ett eget heligt, gyllene rike i Nostratiet. Ett Terra Oro (ett Tyska orden i Aidne) där de själva är sina herrar. De har vapenmakten att göra det, de har rikedomarna. Nu har de fått en lämplig språngbräda, genom alla förläningar i Ostmark, att genomföra det. Varför inte?
Interessanta tankar men jag ser ett problem. Om vi borjar utveckla en ny "Solstat" (statsbildningen solfararna etablerade i Efaro kallades så) i Nostratiet och låter Solorden vara den drivande kraften så ser jag fore mig att detta blir synnonymt med orden - Gyllene riket i Nostratiet = Solorden. Solriddarna ar mera an detta, de finns i hela Aidne och de bedriver ingen sjalvstandig politik utan ar LVs svardshand. Jag ser darfor heller at Solordens roll i Ostmark foljer vad som kan ses som en viktig och prioriterad fråga av LV - nytt land och nya etinstrogna - men inget soltåg.

Inledningsvis, precis efter erovringen av det som blev markgrevskapet, tankte jag mig LV med lite mera expansiva planer vilket yttrade sig i ytterligare ett priorât. Kalband etablerades, utan att vara mera an en kraftigt befast ordensborg långt ute i en gles vildbygd, men med potential. Trots ytterst gles befolkningen fanns sjalar att ljusa upp, handlesrutter gick nara och kunde bevakas, pilgrimmar fardades langs den farliga Via Aidne. Det såg lovande ut till en borjan men så visade svartfolken sin makt. Den Branda Jordens klan attackerade Kalband med massiv styrka. Solriddarna stod emot men med stora tap och med ett odelagt land som svartfolken tidigare hade agnat foga interesse. LV och Solorden var tvungna att andra sina planer och istallet konsolidera vad som andå var vunnit, samt återta prestige och stallning. Mera forsiktiga strategier utarbetades, med svartfolken som en mycket viktig punkt att forhålla sig till.

MEN, detta utesluter inte ideerna kring en Tyska Orden i Ostermarken. Vi kan låte en annan riddarorden vara en expansiv maktfaktor har, med visioner om soltåg och Gyllene riken. En kandidat skulle kunna vara Den Helige Odos Orden men vi har aven en aldeles outnyttjad mojlighet: Karlsorden, grundat av Karl Svard på 300-talet eO och med kopplingar till sjon Anja inte långt från Ostmark. En slik annan orden kan också ges en stallning dar den både har stod från många i LVs prasterskap men också många motståndare. Den vinner nytt land och sakrar det, men metoderna ar inte helt rumsrena och det sjalvstandiga agerandet gor den svår att handtera. Orden kan vara en andlig sådan men om den forlanats agor av vardsliga herrar uppstår tvistefrågor, och LV kan också dras in i politiska frågor som kerisâriet annars ville undgått.

Vad tros om en det, både Solorden och en annan riddarorden verksamma i markgrevskapet Ostmark? Eller vill ni ha endast Solorden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hurom det nu kan tankas bli så åtminstonde kanske...

Priorât Kalband
När erövringen av det som skulle bli markgrevskapet Ostmark var ett faktum lades det av den Lysande Vägens aidniska prästerskap mera expansiva planer för Solorden. Detta innebar ytterligare ett priorât utöver det kring Fristaden. Priorât Kalband etablerades, utan att vara mera än en kraftigt befäst ordensborg långt ute i en gles vildbygd. Det ansågs dock ha potential för att ge Lysande Vägen starkt makt. Trots ytterst sporadisk befolkning fanns själar att ljusa upp; handlesrutter gick nära i behov av bevakning; fromma pilgrimmar färdades längs den farliga Via Aidne - det såg lovande ut för ett nytt priorât. Så visade svartfolken sig och sin makt. Den Brända Jordens klan attackerade Kalband med massiv styrka. Solriddarna stod emot men med stora tap och med ett ödelagt land som svartfolken tidigare hade ägnat foga interesse som resultat. Lysande Vägen och Solorden var tvungna att ändra sina planer och istället konsolidera vad som ändå var vunnit, samt återta prestige och ställning. Mera försiktiga strategier utarbetades där svartfolken finns som en mycket viktig punkt att förhålla sig till. Borg Kalband ligger nu som en ö ensam ute i Östermarken men den förser ändå trakterna ikring med en viss säkerhet för pilgrimmer och andra resande. Tre kompanier stridande riddare sorterar i Kalband under prior Gorion Sagal av Tre Ekar.


http://img517.imageshack.us/img517/4039/ostmarkew7.jpg

...och Regil; svartfolken finns har redan! :twisted:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Huga!

Ett krävande uppdrag att etablera kallband mitt i Nostratiet.
Bara att förse riddarna med mat måste vara en utmaning, det kräver att man kan skydda tiotusentals bönder från att bli plundrade av svartfolk och rovriddare. Runt om Kallband har kanske ett mer civiliserat område vuxit upp med bönder som har lockats/tvingats dit? (kanske dömmer man missdådare till förvisning till Östermarken? Lite som Australien på 1800-talet?)

Sedan skall förråd av vapen, rustningar, hästar och lyxvaror fraktas till borgen på osäkra vägar.

Försvarstempel byggs lite var stans för att skydda befolkningen och sprida tron?

Placera RP i Kallband och de har att göra!

Sedan undrar jag lite hur det är med de som bodde i Ostmark innan Zorakin kom och erövrade, vilken är deras status? Här borde ha funnits en del, om än inte många, bönder sedan tidigare. och även en och annan riddare som "beskyddat" bönderna.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

En revitaliserad Karlsorden skulle mycket väl vara en lämplig kandidat som när en önskan om att återkolonisera Nostratiet. Man har kanske redan ett par tre kloster i området och dessa framstår som trons, kunskapens och civilisationens ljus i ett annars kompakt mörker i Nostratiet.

De är sannolikt byggda för försvar och ett par av dem bör vara placerade i den gamla Via Aidnes närhet och fungerar således som härbärgen där pilgrimer och handelsresande kan söka skydd i klostrens hägn. De fungerar också som hospital för de folk som bor och brukar jorden i klostrens närhet. Byar tenderar att ansamlas och växa upp runt Karlsordens klosters närhet då flera av regionens folk söker sig hit på grund av hospitalet, möjligheten till handel med klosterbröderna och de handelsmän som övernattar i klostret samt det skydd klostren kan ge från plundrande krigsherrar och svartfolk. De agerar självständigt utan stöd från Ekeborg. Faktum är att Ekeborg fram till nyligen kanske var omedveten om att Karlsorden hade så att säga återöppnat sin verksamhet men nu i Nostratiet.

Min förebild är Cistercienserorden som alltid tenderade att lägga sina nya kloster i obygder just för att spridat guds ord samt civilisation allt längre bort. Cistercienserorden anses också ha varit urspungsorden till tempelriddarorden.

Med mina tankar om solriddarna menade jag inte att Solorden redan har etablerat sig i Nostratiet (annat än i Zorakiska Östmark), endast att de (kanske) vill det och att de skickar ut skvadroner för att rekognisera i området. Men Birkes tankar om Kalband är intressanta. Och det är inte osannolikt att Solorden har upprättat ett fäste där Solriddarna kan vila ut i säkerhet när man är ute på långaväga uppdrag i Nostratiet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar det som växer fram här, men låt nu Nostratiet förbli vilt. Det är så vilt, ödsligt, härjat och farligt att ingen hittills velat eller vågat ta det. Vad hände nu? Fristaden var en slags utpost fram till för endast ett eller två decennier sedan. Jag har svårt att se att ens Ostmark cibvilicerats på den tiden, än mindre Nostratiets västra delar. Fristaden och dess område var dessutom under dalkiskt inflytande, visserligen säkert delat med aidner som lämnat sina kungariken bakom sig. Idén med Kalband är inte fel, men det bör ligga närmare Fristaden och var sprillans nytt (0-40 år). Jag föreslår som nytt läge Birke i vägkorsningen sydväst om din placering. Skall man lyckas med sin ambition? Nya Karlsorden passar utmärkt för detta uppdrag kan jag tycka. Glöm inte heller den nya dalkiska staden Ereno i området som är yngre än 10 år. Den lär efter Salamoras anfall mot Fristaden försetts med tjocka murar och tungt försvar, säkert en hel del solriddare av St Justins orden.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Gillar det som växer fram här, men låt nu Nostratiet förbli vilt. Det är så vilt, ödsligt, härjat och farligt att ingen hittills velat eller vågat ta det. Vad hände nu? Fristaden var en slags utpost fram till för endast ett eller två decennier sedan. Jag har svårt att se att ens Ostmark cibvilicerats på den tiden, än mindre Nostratiets västra delar. Fristaden och dess område var dessutom under dalkiskt inflytande, visserligen säkert delat med aidner som lämnat sina kungariken bakom sig. Idén med Kalband är inte fel, men det bör ligga närmare Fristaden och var sprillans nytt (0-40 år). Jag föreslår som nytt läge Birke i vägkorsningen sydväst om din placering. Skall man lyckas med sin ambition? Nya Karlsorden passar utmärkt för detta uppdrag kan jag tycka. Glöm inte heller den nya dalkiska staden Ereno i området som är yngre än 10 år. Den lär efter Salamoras anfall mot Fristaden försetts med tjocka murar och tungt försvar, säkert en hel del solriddare av St Justins orden.
Han har onekligen en poäng...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan dra Kalband narmare markgrvskapets grans men jag vill garna att det fortfarande ligger utanfor den, altså langre ut i Ostermarken (eller langre in i Nostratiet som man också kan saga). Priorâtet tankt vara relativt nytt, och inget mera an ordensborgen. De forfelade planerna LV hade om ett nytt stort priorât har svartfolken gjort till foga mer an en halvt belagrad o. Jag vill absolut att Nostratiet skal vara villt och tankte således att ett slikt scenario skulle passa in.

Angående Ostmarks befolkningstathet; vad om vi koplar ihop Branda Jordens Klan (BJK), svartfolkskrigen for sextio år sedan som omtalas i aventyret "Skonheten och Odjuren" (dar Karlsorden och sjon Anja beskrivs), och ett landområde som legat ode men nu återkoloniserats?

Lå saga att området vaster om den stora bukten som nu delar markgrevskapet Ostmark for kanske hundra år sedan var en delvis befolkad nybbyggsmark. Svartfolken låg lågt och brytatndet av mark gick relativt fredligt for sig. Sen kom kriget och namnet trogen brande BJK allt vad civilisation hette i området. Landet låg lange åter ode men nu nar markgrevskapet ar upprattat har det koloniserats på nytt. De nya nybyggarna har också nu en fordel eftersom det redan finns bruten mark som endast måste återupptas och befolkningen kan ha stigit snabbare an annars.

Detta måste sjalvklart passa med Zorakin och dets historia men tror ni det skulle gå att bygga lite vidare på?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Östmarks historia sammankopplas med äventyret "Skönheten och odjuret". Därmed vävs Karlsorden tydligare in i Zorakiens och Nostratiets historia. Moderklostret vid Anja är övergivet men avknoppningar finns att hitta i Nostratiet.

Nostratiet

Vilt, farligt och glest befolkat land. Ett landområde bestående av flera fristående byar eller stammar. Människor av olika härkomster, svartalfer, hober befolkar området huller om buller. Här och var enstaka rovriddarborgar vilka oftast inte består mer än en palissad och ett stenhus på en kulle. Ingen centralorganistation. Plundringståg förekommer frekvent i området. Både mellan de olika stammarna/byarna i området samt genom större plundringståg från norr. Slavjägare från norr och öster bryter in i Nostratiet för att hitta byte. I vissa fall har olika byar slagit sig samman för att med vårdkasesystem varna varandra och dra samman sitt eget försvar. Det finns kanske till och med exempel på försvarsallianser mellan människo- och svartalfsstammar.

Försvarsborgar, av typen svenska ringformade fornborgar, dit folk kan fly vid fara finns på vissa platser.

I detta annars mörka, kaotiska landområde finns några enstaka civilisationens ljus i form av ett par Karlsordenkloster, Solordens Priorâtsborg Kalband samt den dalkiska staden Ereno. Soldater och riddarna från de båda sistnämnda gör knappast Nostratiet mindre våldsamt.

Runt Karlsklostren har ofta en eller ett par byar vuxit upp och frodas under det skydd och de handelmöjligheter som klostren utgör. Karlsorden när sannolikt planer på att återöppna Anjaklostret nu när Zorakien åter lagt myndighet över Östmark. Ett försök från Karlsorden att återkolonisera Anja skulle vara en utmärk utgångspunkt för ett äventyr. Ett "Skönheten och odjuret del 2". Kanske med ett annat namn.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-23 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar