Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Bergdahl, det låter rätt.

Å andra sidan kan jag mkt väl låta Vicotnik förbli genomond. Jag menar både Häxmästaren, Shagul och speciellt Siratsia är ju den typ av skurk som du målar upp. Med Vicotnik finns en genomond ledare i Ereb.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu har jag som sagt inte tillgång till Nidland-böckerna, så förlitar mig på mitt minne. Iaf, jag kom att tänka på att Vicotnik, som jag mins det, iaf en gång blivit utsatt för gudarnas nycker, när Densel (hette magistaden det?) förstördes. Om han var närvarande i Yndar när Krau-ki (?) flyttades så skulle han ju råkat ut för gudarnas vrede två gånger. Vad har det satt för spår?
Om man gör antagandet att gudarnas kraft, deras maktbas, kommer från antalet tillbedjare, eller iaf om Vicotnik gör det antagandet, så kan ju Vicotniks mål med "reningen" vara att slå undan denna maktbas Han hittar på sin religion, då människan inte är mogen att stå på egna ben som V ser det. I länderna han planerar att erövra kommer han att förbjuda tillbedjan av andra gudar än kusher osv. Nu har ju Vicotnik fått ett problemet på halsen, då att en annan makt börjat utnyttja kusherismen för andra mål. Iaf, Vicotnik vill förinta gudarnas maktbas och vad han vill ersätta gudadyrkan med är en annan fråga, kanske en personkult kring sig själv. Men en sak är säker, att han anser att altor skulle bli bättre utan gudarnas inblandning...

Ja det kan ju behövas en utveckling av det hela, om det nu inte helt skär sig med det tidigare materialet vill säga...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Om man gör antagandet att gudarnas kraft, deras maktbas, kommer från antalet tillbedjare, eller iaf om Vicotnik gör det antagandet, så kan ju Vicotniks mål med "reningen" vara att slå undan denna maktbas Han hittar på sin religion, då människan inte är mogen att stå på egna ben som V ser det. I länderna han planerar att erövra kommer han att förbjuda tillbedjan av andra gudar än kusher osv.
Så har jag tolkat Vicotnics mål, snyggt och enkelt.
Bergdahl skrev:Nu har ju Vicotnik fått ett problemet på halsen, då att en annan makt börjat utnyttja kusherismen för andra mål.

Ger en bra utveckling av "situationen".
Bergdahl skrev:Iaf, Vicotnik vill förinta gudarnas maktbas och vad han vill ersätta gudadyrkan med är en annan fråga, kanske en personkult kring sig själv.
Precis, han vill uppnå inget mindre an gudomlighet.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mycket intressanta inlägg må jag säga..
Fast jag skulle helst vilja vrida arkaermagin till något äldra än de magiskolar "ala" onda nekromantiker och goda animister..
Tänker mig Densel som en av de starkaste maginod i ereb och kanske altor..
Kabsahs öken är Densels svar på Voag Aspedes Laabne!

Håller med om att det är för många magiskolar, eller rättare sagt sloga underskolorna i mh.
Vissa besvärjelser borde man nog som ansvarsfull sl sätta betsel på, men det borde vara upp till vardera sl och inte erebaltor.se uppdrag(det är MIN ringa mening i alla fall)

Gillar apans idéer skarpt och har tänkt mycket på Vics motståndare i riket.
Har några idéer som ja skulle vilje vädra på det området.

det finns i Golwyndaskustens område en hel del ur Vics ögon "bråkmakare"
Men vic som är NIDLAND i kropp och själ och sällan lämnar Khaanikel alls har inte lika stor kontroll i rikets södra delar..
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bergdahl skrev:Nu har jag som sagt inte tillgång till Nidland-böckerna, så förlitar mig på mitt minne. Iaf, jag kom att tänka på att Vicotnik, som jag mins det, iaf en gång blivit utsatt för gudarnas nycker, när Densel (hette magistaden det?) förstördes. Om han var närvarande i Yndar när Krau-ki (?) flyttades så skulle han ju råkat ut för gudarnas vrede två gånger. Vad har det satt för spår?
Om man gör antagandet att gudarnas kraft, deras maktbas, kommer från antalet tillbedjare, eller iaf om Vicotnik gör det antagandet, så kan ju Vicotniks mål med "reningen" vara att slå undan denna maktbas Han hittar på sin religion, då människan inte är mogen att stå på egna ben som V ser det. I länderna han planerar att erövra kommer han att förbjuda tillbedjan av andra gudar än kusher osv. Nu har ju Vicotnik fått ett problemet på halsen, då att en annan makt börjat utnyttja kusherismen för andra mål. Iaf, Vicotnik vill förinta gudarnas maktbas och vad han vill ersätta gudadyrkan med är en annan fråga, kanske en personkult kring sig själv. Men en sak är säker, att han anser att altor skulle bli bättre utan gudarnas inblandning...

Ja det kan ju behövas en utveckling av det hela, om det nu inte helt skär sig med det tidigare materialet vill säga...

Jag tror verkligen vi har något där..
Vics lögner börjar slå tillbaka mot honom.
Han måste visa musklerna..

Föreställer mig att herr Vic har mer än en gammal antagonist som lurar bakom krönen
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Vår spelgrupp spelar i Berendien efter den Nidländska reningen. Grovt så är det sagt att den Nidländska hären slogs tillbaka i ett stort slag någonstans i centrala Jorpagna av en enorm armé främst bestående av Zorakiska, Kardiska och Jorpagniska samt vissa element Magilriska riddare samt Zorakiska, Jorpagniska och Kardiska fotsoldater förstärkta med Caddiska legosoldater.

Det blir riddarhärernas stora stund samt ett rejält eldprov för det Zorakiska Regaliegardet och de Jorpagniska elitinfanteristerna.

Den Berendiska hären var nedtryckt i södra Berendiens nära bergsområdena och deltog knappt i striderna i Jorpagna.

Ytterligare ett stort slag stod någonstans i närheten av Atrema i Berendien. Här vänder den Berendiska hären striden till de västra härernas fördel då Berendierna dyker upp i ryggen på den Nidländska hären.

De västra arméerna konsoliderar och förstärker sedan sina styrker efter att resterna av den Nidländska hären flytt tillbaka. Trupper från Berendien och Hynsolge ansluter sig till den stora Adnisk-Jorpagniska styrka som invaderar norra Nidland. Krun och Felicien utvecklar ett visst samarbete och anfaller Nidland söderifrån.

När Nidland är besegrat och under ockupation är stora delar av Berendien och Jorpagna sönderslaget och på gång att återuppbyggas. Soldater och äventyrare behövs för att ta hand om rövarband. Flera borgar står utan herrar med eller utan änkor. För den driftige finns det med andra ord stora möjligheter att vinna adelskap, rikedom och ära efter den Nidländka reningens.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fraxinus skrev:Vår spelgrupp spelar i Berendien efter den Nidländska reningen. Grovt så är det sagt att den Nidländska hären slogs tillbaka i ett stort slag någonstans i centrala Jorpagna av en enorm armé främst bestående av Zorakiska, Kardiska och Jorpagniska samt vissa element Magilriska riddare samt Zorakiska, Jorpagniska och Kardiska fotsoldater förstärkta med Caddiska legosoldater.

Det blir riddarhärernas stora stund samt ett rejält eldprov för det Zorakiska Regaliegardet och de Jorpagniska elitinfanteristerna.

Den Berendiska hären var nedtryckt i södra Berendiens nära bergsområdena och deltog knappt i striderna i Jorpagna.

Ytterligare ett stort slag stod någonstans i närheten av Atrema i Berendien. Här vänder den Berendiska hären striden till de västra härernas fördel då Berendierna dyker upp i ryggen på den Nidländska hären.

De västra arméerna konsoliderar och förstärker sedan sina styrker efter att resterna av den Nidländska hären flytt tillbaka. Trupper från Berendien och Hynsolge ansluter sig till den stora Adnisk-Jorpagniska styrka som invaderar norra Nidland. Krun och Felicien utvecklar ett visst samarbete och anfaller Nidland söderifrån.

När Nidland är besegrat och under ockupation är stora delar av Berendien och Jorpagna sönderslaget och på gång att återuppbyggas. Soldater och äventyrare behövs för att ta hand om rövarband. Flera borgar står utan herrar med eller utan änkor. För den driftige finns det med andra ord stora möjligheter att vinna adelskap, rikedom och ära efter den Nidländka reningens.
Ja verkligen..
Jag minns med tårar i ögonen mina spelupplevelser från den tiden 8)
Spelmöjligheterna är enorma!!

Fast nu ska jag försöka lägga näsan i mina anteckningar och få fram "dagens" Nidland...

Nidland..Lasutyp..Lhaasu..
hmm :roll:

Ska vi bestämma oss för Lhaasu som namn?
Va vi överens om det namnet ?
Lhaasu får min röst i alla fall
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ärligt talat föredrar jag Lhaas.
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-10 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Jag gillar Lhassu, tycker det ligger gott på tungan...liksom.
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

MM.. Jag kör med Lhassu tills vidare i alla fall!
Men va fasiken ska man kalla folket då??
Lhaasiter låter som någon religös sekt..
Lhaaser?

Är inte precis någon språkexpert så man skulle behöva en hand eller två här
:oops:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Även om det inte lågså mycket tankekraft bakom Lhaasu, så gillar jag det och förderar det framför Lhaas, som låter lite för avhugget.

När det gäller folket och namnet på landet, tycker jag faktiskt att Nidland och nidlänningar funkar alldeles utmärkt om du också skriver att nidlänningarna själva kallar sig land Lhaasu och sig sig själva för ..., kommer inte på någotpå rak arm, ber att få återkomma. Skippa Lhaaser dock, låter ju som något som mer hör hemma i star wars. :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Lhaasu tycker jag låter alldeles utmärkt. Sedan kan ju nidlänningarna själva kalla sig lhaakso (eller vad den nidländska bjöningen skulle vara). Det är som Bergdahl påpekar mindre intressant då utomstående bara kallar dem för nidlänningar.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

undvik lhaaser då lazer, lahser, laser är ett folk i turkiet... vår världs turkiet.

Lhaasu för både folket och landet får min röst.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lhaaser, lhaasier, lhaasuaner, lhaasuiter, lhaasier, lhaasutaner, lhaasanier, lhaasurer, lhaasu... Det finns rätt många alternativ...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lhassie, Lhaxå... :wink:
Skriv svar