HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Det kommer mera

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Vad jag tycker saknas är en djupare presentation av de tidiga högkultererna. Jag skulle gärna se längre stycker om Melukha, Yndar och Golwyndakulturen. Hur såg de ut och hur har de påverkat sin omgivning. Vilka spår finns kvar än idag?

Sedan saknar jag en beskrivning av Mörkertiden. Den är lång och antagligen väldigt viktig, men om den är det tyst som i graven. Det är nog därför det känns lite egendomligt när alla riken ploppar upp mer eller mindre samtidigt ur ett historiskt vakuum. Mycket finns att vinna på att knyta samman dessa olika delar.

Det är möjligt att det finns med ovan, men det är svårt att överblicka materialet annat som en superb referens.

Vad är f.ö nytt från dig? Jag kan läsa en del om alver, älvfolk och Moder Jord som delvis krockar med vad jag har skrivit. I många fall går det att lösa. Och vilka är örnmännen?
I länken har det nya/bearbetade getts större text.
De tidiga högkulturerna är definitivt intressanta och kommer ges en fylligare beskrivning. Nästa uppdatering kommer innehålla mer info om Melukha och Samkarna.

Avseende Mörkertiden är jag inte lika säker på att den skall fyllas ut för mycket. Naturligtvis hände det saker då med, men att låta Mörkertiden vara mörk bevarar stämningen av barbari och förfall. (Vår mörka medeltid (dvs efter Västrom föll) var tex inte så mörk enligt Dick Harrison, men den är ju mer spännande då den är mörk.)

När det gäller materialets utformning kom vi igår ganska snabbt fram till en uppdelning av Historiebeskrivningen i 3 typer, se Adragoors inlägg ovan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Örnmän

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Örnmännen verkar vara något folk som finns i det vita området nordost om Nidland som Mikael kallar Lasutyp. Att området kallas Lasutyp i Mikaels historiatext ser jag som lite problematiskt då Lasutyp officiellt var det tidigare namnet på det område som idag utgörs av Nidland. Men det är kanske bara för mig som detta är ett problem.
Örnfolket: En gammal stam/kultur av alver som levde i bergen på den vita fläcken som på Ereb-kartan kallas Lasutyp (innan Nidland tog över har jag låtit allt land öster om Grynnerbergen och söder om Cereval vara provinsen Lasutyp. Efter Vicotnik blev endast den vita fläcken kvar av Lasutyp. Är det något vi kan leva med? Skall försöka tydliggöra detta för att undvika förvirring, i fall vi skall ha det kvar?). Halvöns namn på satenu är Laursientia (eller något i den stilen). Örnmän är hamnbytare ur monsterboken 2. Örnfolket var alver som levde med de stora örnarna (knorra nu inte om Tolkien för stora örnar fanns innan honom precis som drakar, och är minst lika coola) och några örnmän. Alver som rider och strider från stor örnars ryggar alltså. Örnfolket dog ut kring den 3e konfluxen. En del av de stora örnarna flyttade till Cerbergen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Granskad/förskönad

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Mikael har bett mig att lägga upp Historiedokumentet för kommenterar.
Observera att detta inte är reviderat eller granskat. Även layouten behöver en rejäl lyftning.

http://www.erebaltor.se/dokument/HistoriaEreb.doc

Jag instämmer med övriga inlägg om att historian bör läggas upp på ett annat sätt än stolpform. Dock tror jag på att vi bör sammanställa denna lista först för att få en detaljerad överblick - årtal för årtal
Ser fram emot en kontroll från någon som har koll på källorna (även om jag litar på Charlie som gjort ett hästjobb med sin polare). Saknar tex en del historia från KK som borde kunna ses som stor HISTORIA?

Nästa steg blir nu att ge mer kött åt Högkulturerna och sedan lägga in Hakkai och Palinors historia, även om det än så länge inte är så mkt. Skulle man kunna få be om en ungefärlig starttid för Palins mission?

Fortsätt komma med frågor och kritik, HISTORIEN är ännu inte färdigskriven somman brukar säga.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Det kommer mera

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Avseende Mörkertiden är jag inte lika säker på att den skall fyllas ut för mycket. Naturligtvis hände det saker då med, men att låta Mörkertiden vara mörk bevarar stämningen av barbari och förfall. (Vår mörka medeltid (dvs efter Västrom föll) var tex inte så mörk enligt Dick Harrison, men den är ju mer spännande då den är mörk.)
Det håller jag med om. Iofs så motsvarar väl Mörkertiden närmast folkvandringstiden (om man vågar kalla den så längre?) och och till viss del tidig medeltid (Frankerriket) och de epokerna var ju dynamiska så det förslog.

Men, jag håller med om att Erebs Mörkertid ska vara mörk. Kanske var det då som grunderna för den moderna nekromantin låg? Kannibalism, klankrig, plundringar och instabila hövdingdömen som definerades av av kaos och fruktan funkar för mig. Men att något är mörkt är ju inte samma sak som att de är ointressanta. Som någon skrev tidigare att det som är coolt med Ereb är att det är detaljerat. Det håller jag med om, men väljer man då att inte beskriva något så framstår det som väldigt obetydligt.

Alltså, alla Erebs riken poppade bara inte upp över en natt. Något hände innan det. Stammarna blev bofasta, handeslplatser blev permanenta, överhuvuden utkristalliserade sig, folk började definera sig själva utifrån nya perspektiv, ekonomi började spela roll. Tidiga statsbildningar helt enkelt.

Inlag att peta in i Mörkertiden blir alltså ökad befolkning, nya tekniker (smide, jordbruk m.m.), grundläggande ekonomiska och politiska system o.s.v.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Re: Örnmän

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:
Bergdahl skrev:Örnmännen verkar vara något folk som finns i det vita området nordost om Nidland som Mikael kallar Lasutyp. Att området kallas Lasutyp i Mikaels historiatext ser jag som lite problematiskt då Lasutyp officiellt var det tidigare namnet på det område som idag utgörs av Nidland. Men det är kanske bara för mig som detta är ett problem.
Örnfolket: En gammal stam/kultur av alver som levde i bergen på den vita fläcken som på Ereb-kartan kallas Lasutyp (innan Nidland tog över har jag låtit allt land öster om Grynnerbergen och söder om Cereval vara provinsen Lasutyp. Efter Vicotnik blev endast den vita fläcken kvar av Lasutyp. Är det något vi kan leva med? Skall försöka tydliggöra detta för att undvika förvirring, i fall vi skall ha det kvar?). Halvöns namn på satenu är Laursientia (eller något i den stilen). Örnmän är hamnbytare ur monsterboken 2. Örnfolket var alver som levde med de stora örnarna (knorra nu inte om Tolkien för stora örnar fanns innan honom precis som drakar, och är minst lika coola) och några örnmän. Alver som rider och strider från stor örnars ryggar alltså. Örnfolket dog ut kring den 3e konfluxen. En del av de stora örnarna flyttade till Cerbergen.
Att även området som du valt att kalla Lasutyp kan inkluderas i "stor" Lautyp är väl troligt, men då borde nog området haft ett eget namn under den perioden, t.ex. XXX-halvön i Lasutyp. Jag skulle nog hellre se att området benämndes efter sitt specifika namn och inte ärvde Lasutyp, först och främst för jag tykcer det blir rörigt, men även för som jag tidigare skrev tror att området borde ha haft ett eget namn när hela området benämndes Lasutyp.

Det sagt, efter att ögnat igenom lite av historietexten har det slått mig att det verkar som en del av den icke-officiella historien (som t.ex. Psipo nämnde om alverna) verkar krocka med det som kokas ihop här på forumet nu. Jag tror att det skulle vara bättre att idagsläget ha en "ren" historietext med endast officiell historia som referensmaterial för de olika författarna. När det nya materialet blir mer konkret kan ju detta sammanställas i historietexterna och jämkas ihop. Men detta är ju bara vad jag tycker, några andra åsikter?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Örnmän

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Halvöns namn på satenu är Laursientia (eller något i den stilen). Örnmän är hamnbytare ur monsterboken 2. Örnfolket var alver som levde med de stora örnarna (knorra nu inte om Tolkien för stora örnar fanns innan honom precis som drakar, och är minst lika coola) och några örnmän. Alver som rider och strider från stor örnars ryggar alltså. Örnfolket dog ut kring den 3e konfluxen. En del av de stora örnarna flyttade till Cerbergen.
Ändra alver till älvfolk. Örnmän är inte alver. :) I övrigt, utgå från alvernas historia i alvtråden. Jag har inget emot älvfolk i Lasutyp men jag har undvikit att tala om urpsrung och liknande. Det bör alltså inte omtalas som alvernas vagga. Däremot kan det ju vara örnmännens vagga?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ändra alver till älvfolk. Örnmän är inte alver. Smile I övrigt, utgå från alvernas historia i alvtråden. Jag har inget emot älvfolk i Lasutyp men jag har undvikit att tala om urpsrung och liknande. Det bör alltså inte omtalas som alvernas vagga. Däremot kan det ju vara örnmännens vagga?
Psipo, tror du missförstod Mikael. Örnfolket är alver som flyger på örnar. Örnmän är ett älvfolk som kan förvandla sig till örnar. Om jag nu inte missuppfattade dig vill säga. :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:
Ändra alver till älvfolk. Örnmän är inte alver. Smile I övrigt, utgå från alvernas historia i alvtråden. Jag har inget emot älvfolk i Lasutyp men jag har undvikit att tala om urpsrung och liknande. Det bör alltså inte omtalas som alvernas vagga. Däremot kan det ju vara örnmännens vagga?
Psipo, tror du missförstod Mikael. Örnfolket är alver som flyger på örnar. Örnmän är ett älvfolk som kan förvandla sig till örnar. Om jag nu inte missuppfattade dig vill säga. :P
Ah, förlåt. Mitt fel. Please proceed. :)

Jag har alltså inget emot "örnalver". De verkar coola.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Forumet

Inlägg av Mikael »

Bra kommentarer som jag kommer att använda!
När det gäller tidslinjen så har jag ännu inte gått igenom allt det som diskuterats fram på forumet. Har läst Hakkai och Palinor, vilket blir nästa punkter jag inkluderar. Om det kommit fram överenskomna/nerkokade historiska förutsättningar så maila dem till mig så för jag in dem om de inte krockar med något offentligt. Att göre en renodlad offentlig tidslinje skulle vara att starta om. Bättre att författarna kan finna en kontinuerlig uppdatering på en plats (denna tråden) om vad som händer historiskt avseende olika andra trådar. Ärligt talat är en hel del av trådarna fullständigt omöjliga hitta i om man letar just en aspekt av ämnet. Mitt förslag är att vi istället försöker samla historia här när något nått hyfsat allmänt accepterat innehåll. Det gör att författaren av cereval inte behöver läsa igen alla trådarna för att se om någon ny historia väsentlig för hans författarskap dykt upp. Utgångspunkten är ju att ingen har monopol på sitt ämne utan någon slags "demokratisk" gemensam nämnare skall uppnås, om tex alver. Personligen är alver inte en viktig fråga och inte heller Laursientia/Lasutyp. Det var ett förslag på vad som kan ha varit på halvön och varför den blivit en vit fläck på kartan. Om ni inte vill använda materialet så tar jag bort den. (Vissa andra idéer kommer jag slåss hårdare för :twisted: )
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Forumet

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Ärligt talat är en hel del av trådarna fullständigt omöjliga hitta i om man letar just en aspekt av ämnet. Mitt förslag är att vi istället försöker samla historia här när något nått hyfsat allmänt accepterat innehåll. Det gör att författaren av cereval inte behöver läsa igen alla trådarna för att se om någon ny historia väsentlig för hans författarskap dykt upp. Utgångspunkten är ju att ingen har monopol på sitt ämne utan någon slags "demokratisk" gemensam nämnare skall uppnås, om tex alver. Personligen är alver inte en viktig fråga och inte heller Laursientia/Lasutyp. Det var ett förslag på vad som kan ha varit på halvön och varför den blivit en vit fläck på kartan. Om ni inte vill använda materialet så tar jag bort den. (Vissa andra idéer kommer jag slåss hårdare för :twisted: )
Alvers historia:
viewtopic.php?p=1583#1583

Och jag har inget emot att ändra, om jag verkade tvär. :)

Överhuvudtaget är jag däremot lite så där principeiellt emot att införliva nya saker som inte förklarar gammalt spretigt material. Alltså ser jag hellre en gren av Yndarkulturen i det tidiga Nidland eller kanske förhistoriska Krun som politiskt dominant i det vita områden vid Nidland. Eller något annat som nämns någonstans men inte förklaras. Jag ser de vita områdena som perfekta sammanlänkare här och möjligheter att göra historien mer dynamisk.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

adragoor skrev:Personligen skulle jag vilja se:
1. En övergripande historia, skriven som en berättande text snarare än i årtalsform, ungefär som i kampanjboken, men något mer detaljerad.
2. Mer detaljerad historia i varje landsbeskrivning, också den skriven som en berättande text.
3. Ett appendix med årtalssammanställning. Antingen separata sammanställningar för varje land, eller en mer omfattande sammanställning av all historia som ett slags historisk uppslagsdel i slutet av pdf:en.
Bra uppställning.

Sen behöver man ju inte vara alltför rädd för årtal i den övergripande historien (1), de gör ju trots allt dethela överskådligt. (Fast det behöver jag väl knappast nämna)
Så länge man i den övergripande historien inte behöver läsa saker som typ "435 eO: Hynsolge: Västra utmarken: Furst Denåden grundar byn Siåså" så är det väl bra. Mao så handlar den övergripande historien om just övergripande Erebiska ämnen.

En bra uppdelning i olika tidsåldrar är ju också guldvärd.

EDIT: Håller fö med Psipo ovan om de vita fläckarna.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag skulle verkligen vilja se att man skiljer på officiella årtal och nypåhitt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Iaf så här under arbetet. För tydlighetens skull. Vi har ju redan ett problem med källor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK. Räckerdet med officiella årtal i rött?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hellre icke-officiella i rött. Slipper man färga det mesta.
Skriv svar