Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag tror inte att stridsvagnar är något för dagens Krun, men man skall väl aldrig säga aldrig... När det gäller just hästar hade det ju faktiskt varit intressant att ta sig en fundering när dessa började brukas av människorna, och vart bruket har sitt ursprung.
Så som det står i EA-kampanjbok verkar ju det som de första riddjuren som togs i bruk är den silkespälsade laman som spred sig från akrogalsnomader till de bofasta i golwyndaområdet, tillsammans med bruket av den enhornade buffeln och vargillern. När kommer hästarna in i bilden och vart ifrån?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det kan kanske vara en äldre företeelse innom Golwyndakulturen i stället? Klavykerna ärvde möjligtvis mer än golwyndiska gudar, och många moskoriska trossgossar drömmer om ära likt det den tidigkrunske kejsare Emghures vann när han krossade de slemme furgierna i slaget vid Desj-kha 1299 fO?

De tidiga nargurerna använde hästar redan under Bronsets Ålder och det barbiska höglandet kan exempelvis ha varit en av flera platser på Altor som hästen blev tämjd?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Tror att vi har en bra grund att stå på vad gäller stadens storlek.

Tycker att landets befolkning även den bör vara ganska stor (7-10 miljoner ?), om vi fortsätter på linjen "sovande jätte". Det blir då ett av erebs största länder.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har länge funderat hur den typiske kruniern klär sig och det jag fastnat på är huvudbeklädseln. Klistrar in den text jag arbetar på för kommentarer:
Klädsel

Traditionellt så klär sig så gott som alla krunier enligt samma mönster, kvinnor som män, rik som fattig. Grunden i den ljusa och luftiga krunska klädesdräkten, av akrogaliskt ursprung, är ett par ankellånga luftiga byxor och en vanligtvis vit långärmad tunika, som hos männen är knälång och hos kvinnorna något längre. För många mindre bemedlade är dessa två plagg de enda som bärs. De krunska männen kompletterar emellanåt de två plaggen med en gresh, en tygväst som även används i Nidland, och med ett kushak, det i Krun mycket vanliga färgstarka breda tygbältet.
Vanligast är emellertid att både kvinnor och män över tunikan bär en lång enkelt skuren kaftan, kallad bulihk, som utöver knäppning även hålls samman med det krunska tygbältet. En knälång variant av kaftanen används för strid. Kvinnor bär ibland en tunn midjelång kortärmad jacka ytterst.
Vid behov används även en ytterrock, oftast av ylle eller fårpäls, men även mer exklusiva material förekommer. Just material tillsammans med kvalitet är det som främst skiljer rik från fattig när det gäller klädsel. Till de krunska kläderna används så skilda material som ylle, filt, linne, bomull, siden och kamsunskt pappir, och när de mindre bemedlade vanligvis har enfärgade plagg bär kruns adel kläder som formeligen sprudlar av livliga mönster och starka färger, inte sällan utsmyckade med silver- och guldtrådar, golwyndapärlor, ädelstenar och exotiska pälsar.
Krunierna använder skodon av varierande slag, allt ifrån filt- och getskinnstofflor, till sandaler, till låga filt- och läderskor, och till höga stövlar. Ibland Utsmyckade, men oftast enkla
Och nu till huvudsaken med mitt inlägg, mössor, hattar o annat otyg. Men nu inser jag att jag måste springa iväg... så sålänge om någon har lust, hur tänker ni er kruniernas huvudbeklädnad? Återkommer med inlägg om hur jag tror jag vill ha det senare idag
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klädseln ser bra ut, och kopplingen till (det också akrogaliska) Nidland känns helt rätt.

Huvudbeklädnader är dock altså frågan...

Stora hättor?
Bandana?
Ansiktsslojor, både i siden och metallringar (brynja)?
Masker likt de pandarealiska?
Pannband?
Basker, stor och tygrik sådan?
Kalott?

..eller kanske turban??? :wink:

Väntar med spänning på hur det blir mäster Bergdahl!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker kläderna låter toppen. Jag har alltid sett turbaner på många krunier och nidlänningar. Nu vet jag att du Bergdahl inte gillar det för att det är för typiskt, och jag har ingen stark åsikt om turbaner heller :roll: .

Men då virade tygstycken som huvudbonad är typiskt för sjöfarande morelvidyner, så kanske det är en vanlig praktisk huvudbonad för Krunska sjöfarare? Eller är det smalare än så? Endast en viss krigarkast (siker?) eller kanske bara statens sjöofficerare som lotsar och amiraler? Lösa tankar...

Jo och så fick ju siden stryk av dig i Jih som för asiatiskt. Får jag då föreslå Sombatze som sidenland? :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Sådär nu ska vi se, krunska huvudbonader var det. Måste erkänna att jag under mina stunder med stort tvivel funderat på att använda mig av turbaner. Men även om jag inte uteslutit helt att dessa förekommer kommer jag nu visa lite bilder på vilka huvudbonader som jag har tänkt mig är typiska för krunier.

Vi börjar först med en huvudbonad för krunska ädlingar och präster. Observanta forumiter kommer känna igen denna bild från tidgiare i denna tråden.

Bild

Det är mannen på tronens hatt jag tänker mig används i Krun och de både svarta med gloria (även om glorian då inte skall vara med :) ). Tänker mig att dessa hattar (någon som vet vad en hatt av den typen kallas?) förekommer i en del olika varianter där desto pråligare och större den är desto högre börd. Kejsaren har den största och mest pråliga istället för krona. Präster av låg rang och icke adlig börd har de minsta och med minst utsmyckningar typ den svarta modellen, även de inte behöver vara svarta.

Sen så går vi över till en huvudbonad för det vanliga folket (ej slavar inräknat).

Bild

Huvudbonaderna som bärs av de två männen till höger är vad jag tänker mig att en typisk krunier bär på sin skalle om han har huvudbonad vill säga. Kvinnor tänker jag mig kan använda dessa också, men att dessa i högre grad inte har någon huvudbonad. Frågan, finns det något svenskt namn på dessa huvudbonader? Kalott?

Sen så sist men inte minst, kommer en annan huvudbonad som jag tänker mig hängt med från tiden i Akrogal och används främst av den del av den krunska befolkningen som lever som sina förfäder, alltså boskapsuppfödarna i nordvästra Krun. Men den förekommer även hos andra krunier och speciellt under tider med kallare klimat.

Bild

Vad heter en mössa som denna på svenska? Finns det inget namn hur beskriver man den lämpligast? Det samma gäller för övriga huvudbonader jag visat.

Sådär vad tror ni om dessa huvudbonader som typiska för krunier. När det gäller turban, så är jag inte helt omöjlig på det, men jag tänker mig att det är vanligt i Efaro och om det är så kanske krunierna ser turban som något endast slavar bär och därför skyr turbanen. Kanske använder endast turbanen av de allra fattigaste i sådana fall. Vad tror ni om ett sådant scenario?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ahh, strålande.

Låt slavarna behålla turbanerna för sig själva, jag tycker att det låter utmärkt.

Namngivningen är knivigare. Kalott låter rätt, annars inte en susning.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut Bergdahl! Kejsar och ämbetshattar i "pelarstil" var snyggt. De nedre två målningarna kan väl användas (hur gamla är de?) för bild på fattiga i Arkhaz och höglandsfolk. Härliga skägg och gillar det där med att man sytt ihop sina kläder som trasmattor eller kanske quilts där varje tygbit har et minne och symbolvärde?

Har sedan tänkt vidare på turbanen. De fattigaste som du föreslår kanske använder vad de kan och virar det kring huvudena av praktiska skäl (något att använda som rep, bälte, trasa...).

Jag känner dock för idén om höga sikisk turban för lotsar och "konstaplar", officerarna för lagens långa arm, en bobbyhatt i tyg. Vad tror du om det?

Bild

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Huvudbonaderna ser bra ut Bergdahl, pelarhattar, kalotter och "temössor". (Kanske nomaderna dricker mycket te och så har någon påhittig farsegels handlare kommit på att "riktigt" krunskt te måste stå länge och dra under en tekupa, for att på så vis kunna sälja både inhandlat te och nomadmössor? :roll:)

Turbaner for fattiga och slavar låter som en lösning.

Bilderna känns förövrigt mycket krunska tycker jag!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

skrev följande i en annan tråd:
När det gäller adelskvinnan, gamkrigaren och tempelmodern "Lejoninnan" så passar det bra med gamkrigare. Jag har tänkt mig att kruniernas begravningsritualer involverar rovfåglar, där den viktigaste är en typ av helig gamfågel. Krunierna tar sina döda till höga torn, tystnadens torn, där de förhoppningsvis äts av gamarna, vilket innebär att Mulekh tar emot den döde i väntan på den slutliga striden. Den dödes skelett tas sedan till den "långa vilans salar" katakomber där skeletten bevaras för att vid den slutliga striden åter tas i bruk av den dödes eterkraft. De döda kroppar som inte äts av gamarna anses ha begått så allvarliga synder att de inte tas emot av Mulekh och för dem återstår endast mörkret Sakhmog (kommer inte ihåg den korrekta stavningen) och dessa kroppar kremeras av krunierna för att minska Sakhmogs styrka/skaror vid slutstriden. Belv lite långt utlägg här, men iaf det jag ville komma fram till är gamens viktiga betydelse, vilket kan innebära att gamkrigare är någon form av helig krigare i Krun.
Nu när min lilla hjärna spånat vidare kring detta kom den upp med en liten ide till. Vad tror ni om man låter dessa gamkrigare som är en slags präster, heliga krigare, var de enda som kan ta över en annans synd. Om nu inte gamarna äter den döde och därav dömer honom, kan gamkrigarna genom en invecklad radda ritualer bokstavligen äta den dödes synder och ta över dessa och därav genom sitt offer låta den dödes eterkraft färdas till Mulekh. Gamkrigarna för sen hoppas att deras goda gärningar väger upp den synd de bär på vid deras hädanfärd. I vilket fall som helst skulle ju detta vara en form av i kruniernas ögon godkänd kannibalism. Är det för magstarkt? Jag tänker att detta inte är någon direkt vanlig företeelse, utan snarare mycket ovanlig. Det mest kände fallet var med kejsar Parlak den syndige, som togs av dago för sitt syndiga leverne och åts upp av gamkrigare för att förhindra att Sakhmog kunde lägga sina giriga fingrar kring den syndige kejsarens eterkraft.

Vad tror ni?

Föresten kan ju tillägga att om nu gamkrigaren/gamkrigarna skulle dö efter att de tagit över synderna ses det som ett tecken på att synderna var såpass stora att gamkrigaren inte klarade av att bära dem alt. att gamkrigaren var för vek.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jag tycker det låter toppen! Men om man tycker att ren kannibalism är för magstarkt, så kan man ju alltid tänka sig att gamkrigarna har tama gamar eller tillhandahåller burar med skabbiga och skränande gamar (fördömda schakalgamar vars ätande inte för en till Mulekhs trupper), och att dessa sedan sköter ätandet, medan krigaren genom ceremonier upptar synderna.
Jag gillar tanken på ödestyngda gamkrigare (kanske de också är fördömda) som uppoffrat sig för mänskligheten och bär de förtappades synder. I krunernas ögon således ädla, men aningen skrämmande.

ELLER så är den rituella kannibalismen något som skedde förr, men som numera omarbetats till att gamkrigaren tar hand om det oätna liket och säljer/skänker det som mat åt fattiga. Dessa får alltså föda (som äts under ritualer och välsignelser av gamkrigaren) mot att de besmutsar sin själ med den dödes synder, något som anses ädelt, men lite äckligt, och dessutom lite farligt då man aldrig vet om synderna är för stora för en. Något för de hungrande desperata således. Man kan tänka sig hur utmärglade tiggare står och överväger om den dödes synder kan tänkas väga mer än gamkrigarens välsignelser. (Och till sist slänger allt teologiskt grubbel åt sidan för magen kurrar så...)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Kuriosa: Seden med att låta t ex gamar och andra rovfåglar rensa de avlidnas kroppar rena på kött kallas inom arkeologi/antropologi "excarnation" (engelska). Exkarnation, dekarnation på svenska? Har inte hittat ett svenskt ord för det hela.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, intressant. Jag snodde iden från zoroastrismen och deras tystnadens torn. Funderar på att istället låta mina krunska torn kallas för "Den slutliga domens torn" alt. bara "Domens torn" då ju kruniernas torn har lite av den rollen och så har jag ju inte precis samma namn på tornen som inom zoroastrismen.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Bergdahl skrev:Ok, intressant. Jag snodde iden från zoroastrismen och deras tystnadens torn. Funderar på att istället låta mina krunska torn kallas för "Den slutliga domens torn" alt. bara "Domens torn" då ju kruniernas torn har lite av den rollen och så har jag ju inte precis samma namn på tornen som inom zoroastrismen.
Tycker dina idéer låter kanon! Den slutliga domens torn låter ödesmättat. :D
Allt ger Krun och landets religion en intressant särprägel.
Skriv svar