Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe har hjälpt mig någon gång.

Jag har då skickat in bilder till info@erebaltor.se (efter att jag döpt till lämpligt namn). Han har lagt upp på servern och man kan sedan länka genom:
'
[img]Bildensnamn[/img]
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Japp! Skicka dem till mig så lägger jag upp dem. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ghazam skrev:Landvägen Entika-Kandra-Lindaros har blomstrat under hotet från de feliciska kaparna, men var viktig (framför allt inhemskt) innan dess.

En liten köping/hamnstad vid Leipters mynning torde vara logisk. Är detta;

1) En berendisk koloni?
2) En fristående statsstat?
3) En torshemsk koloni, styrd av Torsborgs råd?
4) Annat alternativ?
En liten koloni/tullpost styrd av en representant for den berendiska kungen, men med utsandta från Torsborgs stadsråd, agenter for Lindaros handelshus med interessen i Masevabukten, och kanske aven en "observator" från alverna inne i Landori?
Kustseglare tar sig upp från Lindaros med varor och har lastas de om till flodbådar eller mulåsnekaravaner, och utposten i Leipters mynning ar således inget storre samhalle?

Kanske?

Ser fram emot till vårbilderna från Lardamendrien! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur ligger det till med de Etinstrogna ordensriddarna du beskrev i ett berendisk län Ghazam, finns de fortfarande i materialet och tillhör de i så fall Solriddarorden eller är det en helt egen orden?

Det står i Aidne-modulen att Solriddarna inte har några fästen utanfor Aidne men detta är kanske en sanning det går att modifiera... :?

Jag försöker nämligen beskriva Solriddarorden lite mer detaljerat och undrar således om det ar något "berendiskt" jag bör få med.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag hittade texten om riddarna:
2. SOLRIKE: Genom ett arv från en rik adelsman fick kyrkan och den berendiska grenen av Solriddarorden detta grevskap i besittning. Genom ytterligare arv och markinköp har man utökat sitt område som numera utgör den största sammanhängande kyrkomarken i landet. Tempelriddarna svarar inte inför någon länsherre (annat än Odo själv och möjligtvis exarken) och frågan är om de ens är kungen trogen. Detta är också det enda länet i Berendien där alla trosuppfattningar annat än den Lysande Vägen är bannlyst och tempelriddarna ser till att det inte förekommer några irrläror. Länsherren Stormästare Igniathus av Solriddarnas Orden har på senare tid låtit hänga kvinnor som påstås vara häxor. Delithaorden har utan resultat protesterat våldsamt.
Några alternativ:

Riddarna i fråga tillhor Den Helige Odos Orden som anser sig ha en äldre och ärorikare historia än Solriddarorden. Den har sitt säte i Jorpagna och om vi använder denna kan vi sammanknyta länderna/regionen lite och får friare händer i utvecklingen av orden och LV verkan här.

Riddarna tillhör Solriddarna och har en särställing som enda av ordens säten farsegels Aidne. De härstammar från solriddare som efter Duellen i Ventimiglia la grunden for LVs mer lyckade verkan i Berendien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ghazams beskrivning av Solrike och dess riddare stämmer mkt väl med Helige Odos Orden. Ser också gärna att de får ett fäste utanför Jorpagna, binder ihop som Birke säger.
Mikael skrev:Den Helige Odos Orden

Typ
Religiös orden som endast erkänner Ekeborgs Exark som överhöghet. Att med vapen i hand upplysa hedningar och omvända kättare. Stödjer kyrkans ägande av land och ser kyrkans och egna ordens kontroll av mark som en garanti för den sanna tron.

Säte
Sedan 309 e.O. ordensborgen i egna ordenslänet Karinenstaad (alt. Margerethenburg) på Jorpagnas sydöstkust.

Storlek
En stor orden med tre- till fyrahundra riddare. Inget munkväsende.

Tillträdeskrav
Man tillhörande den aidniska vägen och av nobel börd. Alliansfri med trohet endast till Etin, orden och Exarken. Egen häst och rustning en förutsättning. Kyskhet, fattigdomslöfte och en önskan att bekämpa Lysand Vägens fiender. Egna förmögenheten och tillgångar tillfaller orden (vilket gör fattigdomslöftet lättare) som försörjer riddaren livet ut.

Rikedomar
Orden är förmögen på medlemmarnas donerade tillgångar och egen mark. Tidigare en av de viktigaste maktfaktorerna i Jorpagna och inom Lysande Vägen, men numera långt från sina forna styrka. De får inte längre den tidigare självklara respekten från Jorpagnas furstar och har tappat avsevärda landområden i krig. De senaste exarkena har tappat intresse för orden och det var länge sedan man utlyste soltåg mot något område.

Makt
Tidigare en viktig maktfaktor i Soltågen och Jorpagna. Har sedan 400-t tappat i makt. En inte betydelselös maktfaktor, men numera en bricka snarare än en spelare i Jorpagnas eller kyrkans intriger. Orden fungerar som kejsarens livvakter vilket gett visst inflytande över kejsaren och kejsarvalen. Vid avsaknad av kejsare minskar naturligtvis deras makt.

Organisation
Leds av en Högmästare vald bland äldre riddare av sina jämlikar. Jämlikarna är ett varierande antal inflytelserika riddare som utmärkt sig i strid för Etin, Kurian kallad. Under dessa finns Etins Riddare, väpnarna och fotsoldaterna. Något munkväsende finns inte.

Syfte
Att föra väpnad kamp med trons fiender var de än må finnas. Man är stora förespråkare av soltåg och har själva använt uttrycket när orden stridit i Jorpagna eller gett sig ut på egna upplysaruppdrag i gränsområdena norr om Kopparhavet. Tidigare exarker har gärna utnyttjat dem för mindre glamorösa våldsdåd de behövt få gjorda. Ordern var en av de starkaste förespråkarna av Soltåget mot Furgia. Var viktig medfinansiärer till 3e och 4e Soltåget.

Idag bedriver man mer försvarskrig för att behålla sin mark mot respektlösa jorpagniska furstar. Orden har försökt ge sig in i kampen om handeln på Kopparhavet, men har länge haft en för konservativ ledning och organisationen har svårt att bemästra köpmannaskapets finesser. Nuvarande Högmästaren drömmer sedan 590-talet om ett nytt Soltåg mot Efaro, men Kurian trycker på försvar och utvidgning av maktbasen i Jorpagna. Den förhållandevis ålderstigne Högmästaren funderar på att avsäga sig sin post och avsegla till Palinor för att få uppleva ett nytt soltåg.

Grundades
Orden grundades av Jorpagniska solriddare under första Soltåget. Förste Högmästaren var förste solriddaren att ta sig in i Kwoske vid erövringen 199 e.O.

Heraldik
En vit sol på ljusblå cirkel omgiven av svart fond.
Antalet riddare får nog utökas nu när Zorakin och Kardien växt som de gjort.
Senast redigerad av Mikael den 2008-05-26 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

(Även om jag har ett par invändningar vad gäller detaljer i Orden så säger tycker jag i huvudsak:)

Låter mycket bra!!! :D

Tycker att vi kör på orden och varför inte låta den ha en plats även i Berendien.

Vad säger Ghazam? Har inte eleverna fått sina betyg snart så att du kan gå på sommarlov och ägna dig åt viktiga saker? :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael, det finns några kristna termer i texten som inte används inom den Lysande Vägen:

"med vapen i hand frälsa hedningar"
Ändra till: "med vapen i hand upplysa hedningar"

"Kurian"
Ändra till: "kerîsariet"

"egna frälsaruppdrag"
Ändra till: "egna upplysningskampanjer" eller "upplysningsmissioner"

Sedan är jag personligen inte så väldigt förtjust i de "tyska" ortsnamnen för Jorpagna. Skulle hellre se mer kejserligt jori-inspirerade platsnamn där. Men det kanske bara är jag?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo det stämmer.

Upplysa istället för frälsa! Ändrar!

Men kurian är en intern ordensbeteckning och har inget med kerisat att göra...

Jorpagna, det kejserliga och det tyska har diskuterats och kommer diskuteras vid this summers main event: Jorpagna 610! :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Jo det stämmer.

Upplysa istället för frälsa! Ändrar!

Men kurian är en intern ordensbeteckning och har inget med kerisat att göra...

Jorpagna, det kejserliga och det tyska har diskuterats och kommer diskuteras vid this summers main event: Jorpagna 610! :D
Aj då... Jag läste fel - och du har naturligtvis rätt angående "kurian". Sorry, dude!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Du är inte ensam om att inte vara så förtjust i de tyskklingande namnen anders. Vi får väl hoppas att det inte diskuteras vid ett tillfälle då vi är avskurna från internet. :P Ser med spänning fram emot Jorpagna diskussionerna, det var ju länge sedan vi hade några riktigt heta diskussioner här på forumet, även om de kanske inte alltid var av godo... Iaf finns det nog en hel del att diskutera utöver namnen, kan bli kul.

Nu till Den helige Odos orden... mikael finns det någon speciell anledning till att de var pådrivande till furgia äventyret/soltåget? Jag har alltid sett det soltåget om det kan kallas som det som mer världsligt inriktat där det var de mytomspunna furgiska rikedomarna som var den främsta anledningen till expeditionen och inte av religiösa skäl, och det känns inte som om orden skulle vara intresserad av rikedomar i den grad. Om det istället gällde att omvända hedningar kunde de väl lika väl fortsatt med det i Efaro, eller varför inte i Jorpagna? Bara lite funderingar...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev:Du är inte ensam om att inte vara så förtjust i de tyskklingande namnen anders. Vi får väl hoppas att det inte diskuteras vid ett tillfälle då vi är avskurna från internet. :P Ser med spänning fram emot Jorpagna diskussionerna, det var ju länge sedan vi hade några riktigt heta diskussioner här på forumet, även om de kanske inte alltid var av godo... Iaf finns det nog en hel del att diskutera utöver namnen, kan bli kul.

Nu till Den helige Odos orden... mikael finns det någon speciell anledning till att de var pådrivande till furgia äventyret/soltåget? Jag har alltid sett det soltåget om det kan kallas som det som mer världsligt inriktat där det var de mytomspunna furgiska rikedomarna som var den främsta anledningen till expeditionen och inte av religiösa skäl, och det känns inte som om orden skulle vara intresserad av rikedomar i den grad. Om det istället gällde att omvända hedningar kunde de väl lika väl fortsatt med det i Efaro, eller varför inte i Jorpagna? Bara lite funderingar...
Vadå? Klart att de vill ha pengar! Med lite cynsim kan man alltid motivera ett soltåg, även om det inte finns någon att omvända. Vi behöver pengarna för att... vinna kriget mot terrorismen, ehh jag menar de kätterska dalkerna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja Bergdahl det är så att denna orden är en av de som under lång tid och väldigt starkt tror på idén om att ekonomisk makt (främst mark) är grundläggande och avgörande för trons överlevnad. Skillnaden mellan att ha miljoner upplysta troende och en liten by i de efariska bergen med förvirrade efariter. En slags motsats till de Enkla och populära bland Aidnes ledande religiösa ledare. Missförstå dem dock inte, de varmt är troende. Dessutom tror de på upplysning med vapen i hand och för detta behövs kosing.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, ja det var ju lite klumpigt uttryckt. :oops: Självklart är en organisation med maktanspråk intresserade av rikedomar, men jag inbillar mig att det fanns tillräckligt med rikedomar för en orden av den magnituden i Efaro, gruvor med billig arbetskraft, exotiska produkter att exportera osv. Att då satsa så mycket på ett såpass stort vågspel som furgiakampanjen måste ha tett sig för de inte fullt så äventyrliga till villka jag antar att en inte helt världsfrånvänd högmästare borde höra, känns inte så självklart för mig. Om nu religionens överlevnad hänger på ekonomisk makt, varför ta och riskera allt man uppnått på något så osäkert?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Soltåget" mot Furgia följde på segerruset efter 1a Soltåget (minns jag rätt?) och orden var fortfarande nygrundad. Orden hade ännu inte blivit den kalkylerande och riskmanagementtänkande organisation man eventuellt kan beskylla kurian för att vara idag. Segervissa, törstiga på makt och möjligheten att upplysa nya folk i det sägenomsusade Furgia lockade. Vi vet ännu inte heller om de var de som kom med idén, endast att de var starka förespråkare när idén väl kläckts. Tron på Soltåg som medel fanns redan då och har kanske starkare än i någon annan orden (Palinorden undantagen) levt vidare i DHOO.(Förste Högmästare var Homér af Våräng :? ) Inte heller kan de ha varit mer än en mindre del (om än en högljudd del) i Furgiatåget då orden då ännu var färsk.

Efter några hundra år var man rika, stora och mer kalkylerande, men man ansåg soltågens inbyggda risker vara värda investeringarna då soltågen för trons spridande är grundläggande i orden. Trots detta har de oftast ägnat sig åt mindre "tåg", dvs erövringskrig i och runtom Jorpagna.

Kanske dags att flytta denna diskussion till Ordnar? :|
Senast redigerad av Mikael den 2008-05-27 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar