Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Via Aidne som pilgrimsled låter toppen! De flesta tar nog båten, men för de modiga och hängivna,...eller fattigaste, så får apostlahästarna gälla. Detta ger också Aidniska och Jorpagniska riddarordnar en anledning att korsa ingenmansland mellan länderna, det område vi inkluderat som norra Vit fläck Jorpur. Här agerar de som beskyddare av pilgrimmer, förgörare av orcher ...samt mindre berömmansvärda handlingar. Då området också ofta härjas av sjukdom bör man nog ha flera beskyddande amuletter och härbärgen längs leden. Här finns mycket att bygga kring. Att pilgrimfärdas genom detta område bör ses som en mycket hängiven handling i tron.
Vit fläck Jorpur (norra)- känns som ett spännande område (Fraxinus har ju skrivit en del det). Jag tycker att det bör avskaffas som vit fläck (köper de andra, men den här är för central), men det är en annan sak...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Grymt bra arbete, Anders! Både text och bilder har fått Lysande vägen att bli väldigt intressant! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Tillägg till Via Aidne:
Kan inte själva pilgrimsresandet vara en av poängerna? Bortklemade rikemanssöner tar båten, men alla som är starka i sin tro går hela vägen från sitt hem (I Jorpagna, Zorakin eller östra Kardien) via Via Aidne. Dricker ur heliga källor, besöker solkatedraler etc längs vägen. Aidnes svar på pilgrimsresa till Santiago de Compostella.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil: Jag jobbar gärna med dig på "Via Aidne", som jag tycker är både ett utmärkt namn och ett spännande koncept. Har du Skype eller annan IM så vi kan diskutera det live?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Är det OK om jag (lite informellt) använder begerppet stortempel för en mindre katedral, solkatedral för de vanliga (bontisalernas huvudort). Tados blir det då för Exarkens huvudsäte vid Pergons torg. Sedan undrar jag om alla bontisaler har en egen katedral - som vi räknade förut finns kanske 200 bontisaler i Kardien... eller så ändrar vi på bontisatens storlek.
Vi kan kanske säga att de flesta solkatedraler är stora bytempel som fått ett tytt användningsområde när regionen blivit ett bontisât. Med andra ord är många av bontisâlernas katedraler ombyggda bytempel, och kanske är det just dessa som i folkmun kallas "stortempel"?

Informellt får du naturligtvis kalla det vad du vill. "Exarkens palatstados i Ekeborg" låter inte helt fel.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

För att få igång inspirationen kommer här en bild på zorakiska vallfarare längs Via Aidne. Alla är inte munkar, men det är sed att klä sig i enkla kåpor av säckväv när man går på pilgrimsvandring...

Bild
Bild
Zorakiska pilgrimer längs Via Aidne
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Regil: Jag jobbar gärna med dig på "Via Aidne", som jag tycker är både ett utmärkt namn och ett spännande koncept. Har du Skype eller annan IM så vi kan diskutera det live?
Nej... jag är lite av en teknisk idiot. Inget Skype. Det kanske är något jag borde ändra på, men för tillfället finns inget Skype hemma hos mig...

(Jag skaffade mobiltelefon är det började bli ett politiskt ställningstagande att inte ha en. Jag SMSar som en 57 årig småskolelärarinna (min mor tex), jag kan inte fixa något med min dator själv, mer än att installera program och flytta filer. Spelis hjälper mig att lägga upp bilder. Jag har aldrig haft en hemsida. Jag har inte MSN eller liknande. Jag tror att ni börjar få bilden klar...)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Namnet Via Aidne tänkte jag komer sig av den Jorpagniska väg som sträckte sig från Grivela och västerut ända bort till Ispin (åtminstone). I stora delar så är den givtevis helt förfallen och man tar här andra vägar, men bitvis är den i hyfsad kondition. Längs vägen kan väl tänkas att det växer upp härbärgen och liknande, kan vara så enkelt som en lada i en by längs vägen där en driftig bonde märker att det går att tjäna mer på att sälja bröd och soppa till pilgrimer än att bara ploga fält.

Pilgrimsfärder till Santiago gav upphov till en turistindustri med härbärgen genom halva Frankrike och Spanien. Det här är väl min huvudinspiration.

Tänka att få se den magnifika palatstadosen i Ekeborg om natten, upplyst av Altors största Solsten och sedan passera förbi S:t Pergons heliga kranium! och sedan få be under Odosdgen, vägledd av hans helighet exarken!

Kartor av Via Aidne finns i form av rullar där vägen sträcker sig fram och lämpliga platser att göra uppehåll för natten finns utmärkta. Det blir som en linje på ett toapaper ungefär som sträcker sig från by till by till stad, med heliga platser, kloster och härbärgen utmärkta.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag tänkte kortfattat beskriva tre pilgrimsleder: Via Aidne, Caddovandringen och Efaroleden. Av dessa tre är det egentligen bara namnet "Via Aidne" som jag verkligen gillar. Vad kan vi kalla de andra två månne?

Om någon har några coola idéer för dessa vallfartsleder tar jag tacksamt emot förslag!!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Ja, nu får ni andra komma igen! :wink: Kardien borde väl närma sig sluttampen, eller...? Vad gäller den Lysande Vägen är det inte så jättemycket kvar. Jag funderar på att skriva lite om LV:s syn på multiversum, tempelskolor och katedralskolor, (birke behöver skriva färdigt sammanfattningarna om soltågen), Ljusa Handen, Solriddarorden, andra riddrordnar kopplade till kyrkan, munk- och nunneordnar, kyrkans finanser, tempelarkitektur, kätterska sekter och heliga platser...
Kanner mig lite som en sombatzinsk sengångare som bara rycker till nar något sarskilt interessant for stunden dyker upp (åtminstonde ar jag inte så bra på att fardigstalla texter) men jag har under natten ryckt upp mig och gått igenom vad jag skrivit om soltågen. De två forstas sammanfattningar ar någotsånar klara och jag skal forsoka lagga upp dessa i kvall for en slutgiltig bedomning. De två senare soltågen vet vi inte så mycket om och har behover jag lite mer tid, men jag skal se vad jag kan få till så snabbt som mojligt. Jag har också utlovat en beskrivning av Solriddarorden och den kommer också innom kort.

Sen lite sedvanlig berom master anders, bra texter om sedvanor och arkitektur, och mycket inspirerande bilder. Undrade forst lite hur mycket som kommer att beskriva LV som religion generellt och hur mycket som kommer att vara sarlpraglande for den aidniska respektive dalkiska grenen, men tycker du lyckats få med allt på en gång.

Beskrivningar av de viktigaste pilgrimslederna låter som en bra ide, men jag gillade egentligen alla dina tre namn! Alternativ till de två senare kan ev. vara Caddiska botet och Tyrs gravgång (efter larjungen Tyrs grav vars grav finns utanfor den efariska stade Kwoske (kommer att omtalas under Forsta Soltåget)).

Kanske ar det aven några pilgrimer (palgrimer?) som vil besoka Palins grav utanfor Erebos (Kasyr?) eller sjalva Palinor uppe i norr?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jättekul att höra från dig igen, mäster birke. Namnet "Tyrs gravgång" tycker jag låter bra. "Caddiska botet" har däremot lite negativ klang. Alla som drar på pilgrimsfärd gör ju det inte som bötgöring, utan som en personlig fromhetshandling... Får suga mer på den karamellen.

S:t Palins reliker ligger för övrigt i staden Pallin på Caddo. Hans bönegrotta och kanske till och med dödsplats kan ju däemot finnas på Kasyr. En "palinistisk" pilgrimsfärd torde därför innefatta både Pallin, Kasyr och kanske även någon plats på själva Erebos.

Ser med spänning fram emot ytterligare utveckling på soltågsområdet! :D :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Anders, det nedan är en del av äventyrsbakgrunden till "En mördares anlete". Det tar upp den helgonrelik och det pergament den mördade köpmannen hade i sin ägo.
Finns det något i texten som rimmar illa med det ni har tagit upp angående Lysande vägen, och det som finns i Caddo-modulen?


"FURTA SACRA

Som tidigare nämnts hade Mello Camylos brottats med samvetskval och religiösa funderingar under ålderns höst. Dessutom, ju närmare köpmannen kom till värdshuset ”Lyktgubben”, desto mer påtaglig blev hans orolighet över vad det egentligen var som han skulle överlämna. Var han inblandad i någon slags spionaffär? Vem var egentligen hans uppdragsgivare? Alla inre frågor kunde inte stillas. När Mello befann sig på värdshuset så öppnade han lädertuben innehållande pergamentrullen, bröt rullens lacksigill samt forcerade järnskrinets lås. Vad handlaren fann chockade honom.

Pergamentarket var gammalt och skört, och den dalkiska den var skriven på var bitvis ålderdomlig och svårtydd för Mello, men han förstod själva andemeningen bakom texten. Det gamla pergamentet var daterat 6/5 339 e.O. och var i form av ett brev. Det var skrivet av en caddisk solmunk, fader (dalkiska dédo) Úmus, det dåvarande överhuvudet för apidiolen i Pallin. Mello kunde också lägga märke till att brevet var skrivet till bontisâlen (dalkiska bonotocaliõ) Laricus i Arno. Arket verkade dessutom vara en del av en längre tids korrespondens mellan trosfränderna. Vad som verkligen fångade Mellos intresse var att detta brev i själva verket var en diger inventarieförteckning över mer obskyra helgonreliker som fanns i diverse relikgömmor på Caddo. Tydligen var heliga föremål något av ett specialintresse för brevväxlarna. Solmunken listade och beskrev relik på relik samtidigt som han deklarerade ett flertal sådana som renodlade falsarier, däribland Odos egen vandringsstav som redan då fanns ”bevarad” i S:t Amundsklostret samt S:ta Verideas blonda flätor som på den tiden visades upp i Arano. Just S:ta Verideas hår tog munken upp med svidande kritik och nämnde att svaret på relikens gåta kunde finnas bara man synade manen på den lokale riarkens gamla märr närmare.

Köpmannen Mello visste att inventarieförteckningen var oerhört värdefull, inte bara för sådana som följer Lysande vägens läror, utan även för sådan som sysslar med relikstöld. Just den sistnämnda kategorin intressenter bekräftades av järnskrinets innehåll. I skrinet fanns ett gyllene relikvarium i skepnaden av en hand och smyckat med ädla stenar. En liten pergamentlapp i skrinet förklarade att relikbehållaren innehöll solmunken och solvandraren (se Caddo s. 48) S:t Katódiõs mummifierade hand.

Med hjälp av brevet kunde Mello utröna att Katódiõ hade helgonförklarats efter sin martyrdöd i Efaro år 273 e.O. då munken slets itu av vilda hingstar. Handen var dock det enda av munkens lekamen de Etin-trogna kunde hitta, och enligt legenderna höll handen fortfarande ett järnhårt tag om den Gyllene boken när den påträffades. Handen mummifierades och kom sedan munkens helgonförklaring att bli en viktig relik för de trogna i Efaro. Runt 300 e.O. fördes reliken dock till Caddo, men var den förvarades kom med tiden att falla i glömska. Köpmannen Mello märkte dock att reliken återfanns i Úmus gamla förteckning. Enligt denna så hade helgonhanden förvarats inuti ociottens (bytemplets) altargömma i byn Sipi.

Nu insåg den gamle handlaren att några tjuvar använt sig av brevet och på så sätt tydligen funnit och stulit reliken! Troligtvis var brevet också stulet. Och nu hade Mello blivit inblandad i helgerånet! Köpmanen fasade över inte bara det straff som skulle drabba hans köttsliga lekamen, men även hur hans själva själ skulle hamna i onåder."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Grisodlar'n: Det ser överlag väldigt spännande och välskrivet ut - och i enlighet med det LV som vuxit fram här på forumet dessutom! Bra jobbat! De enda invändningarna jag skulle ha är att jag först och främst använt termen "gudomligförklarad" istället för helgonförklarad - men båda funkar egentligen.

Men det andra är att du skrev "altargömma". Den Lysande Vägen har inte altaren (offer har aldrig varit en del av LV:s kult). Istället kan du skriva "i en relikgömma i ociottens (bytemplets) riarkorium i byn Sipi."

Annars, som sagt, mycket välskrivet och korrekt!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

anders skrev:Grisodlar'n: Det ser överlag väldigt spännande och välskrivet ut - och i enlighet med det LV som vuxit fram här på forumet dessutom! Bra jobbat! De enda invändningarna jag skulle ha är att jag först och främst använt termen "gudomligförklarad" istället för helgonförklarad - men båda funkar egentligen.

Men det andra är att du skrev "altargömma". Den Lysande Vägen har inte altaren (offer har aldrig varit en del av LV:s kult). Istället kan du skriva "i en relikgömma i ociottens (bytemplets) riarkorium i byn Sipi."

Annars, som sagt, mycket välskrivet och korrekt!
Ok,tack! Ska införa de små ändringarna. :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

En önskedröm:

Anders:
Jag skulle väldigt gärna ha en bild på Exarkens palatstados i Ekeborg :roll:

Är det något som du skulle kunna tänka dig att göra? :D
Skriv svar