Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vi roade oss med att poängsätta vilka egenskaper hos en adelsman som värderas högst i olika riddarkulturer i Ereb (Kardien, Berendien, Zorakin). Det blev ganska roligt och belyste väl skillnaderna. Jag skulle tycka att det vore roligt att se samma sak för Trakorien. Länge har man fått hålla sig till Brior Brådfots lite moraliserande Trakorienbeskrivningar, vilka inte på något sätt visar på vilka idealen är i Trakorien (han belyser dock på ett mycket underhållande sätt avvikelserna från Briors ideal. Nu utgår jag ifrån att det gäller såväl Brådfots som Berättarens ideal (och för den delen Regils)).
Skulle man kunna få en genomgång av idealen för en Trakorisk adelsman som tillhör en av de sju familjerna? Vi satte poäng från 1-9 för alla egenskaper. Jag klistrar vad som skrevs om Berendien som kan agera mall.

BERENDIEN

God stridsman 7/8 (varierar något)
Kunnig inom administration och juridik 3
Kunnig inom klassisk bildning (matematik, filosofi, språk, historia etc) 3
Vackert utseende 8 (extra pluspoäng om man dessutom har förmågan att tillfredställa en dam!)
Duktig på att dikta, spela och sjunga 8
Snygga och fina kläder 9
Hövisk mot damer 9
Artig 6
Ärlig och rättskaffens 7
Rättvis och sportsmannamässig 7
Religiös/from 3
Handlingskraftig 5
Trofast sin herre (den näst i rang enligt det rådande feodala systemet) 7
Trofast sin ätt 9
Trofast sin kung (kejsare)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Regil skrev:[Det blir ju faktiskt en extra ursäkt till att vilja för krig mot de dekadenta Trakorierna - att få slut på den förhatliga slavhandeln som sker i Kardien, mitt framför näsan på de rättrogna echterna. Jag tror faktiskt att jag skall skriva in ytterligare några erövringsförsök i historien.
Gör du det. Trakoriernas ser varje krig som en affärsmöjlighet för slavhandeln.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

And here are ze votes of the Paratornian jury ...

TRAKORIEN

God stridsman 2-8 (kan fuskas över men talang skadar inte)
Kunnig inom administration och juridik 2
Kunnig inom klassisk bildning (matematik, filosofi, språk, historia etc) 2
Vackert utseende 9 (i jämförelse med Berendierna så skulle Trakoriern förmodligen anlita en Melukhier att tillfredställa sin dam sedan han själv blivit nöjd)
Duktig på att dikta, spela och sjunga 2
Snygga och fina kläder 9
Hövisk mot damer 4
Artig 2
Ärlig och rättskaffens 1 (tolkas snarast som dumhet)
Rättvis och sportsmannamässig 2 (-"-)
Religiös/from 3-8 (användbart som yta)
Handlingskraftig 8
Trofast sin herre (här att betrakta som lojalitet mecenat-klient) 7
Trofast sin ätt 8
Trofast sin kung (kejsare) 4 ("duglighet segrar av egen kraft")
Lojalitet mot riket 8

Jag lägger till ett par variabler av vikt:

Förmögen 7
Goda förbindelser 8
Personliga prestationer 7
Dådkraftig 7
Social kompetens motsvarande sin hävdade ställning 8
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så talar en trakorier! :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Brior skrev:
Mikael skrev:Brior, var köper Trakoriska öarna sina slavar? Kasyr? Torilia? Bzegusta? Staden O? eller...?
Torilia och Staden O är nog de största närbutikerna för träl-shopping men inbland kan mer långväga skepp anlända Tricilve fyllda med krigsfångar och brottlingar. Sedan kan man tänka sig att halvfolk och nordliga "pirater" dvs farsegels fiskare som irrat sig för nära de trakoriska kusterna lätt slutar som slavar. Glöm heller inte att det trakoriska nyliberala samhället skuffar ut en hel del folk till slaveri via bakändan - människor som inte kan betala skulder etc.
Hmm, det innebär i princip ännu en god avsättningsmarknad för handlare från Kasyr, som ju bara behöver fara "halvvägs" till Trakorien, Torilia, för att sälja sina slavar till trakorierna. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Brior skrev:And here are ze votes of the Paratornian jury ...

TRAKORIEN
:D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Brior:
Har du något namn på ett trakoriskt handelshus som skulle kunna tänkas handla med spannmål från Faltrax i Kardien? Jag har skrivit in Trakorianska transaktioner som är ett namn ur källorna, men (apropå mindre bra namn, det borde väl dessutom heta trakoriska transaktioner?) så är jag öppen för andra förslag.

Min tanke är att låta Tricilves sug efter spannmål genomsyra ekonomin i Ereb norr om kopparhavet. (Vi utgår nu från att de gamla befolkningsiffrorna inte gäller)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Regil skrev:Brior:
Har du något namn på ett trakoriskt handelshus som skulle kunna tänkas handla med spannmål från Faltrax i Kardien? Jag har skrivit in Trakorianska transaktioner som är ett namn ur källorna, men (apropå mindre bra namn, det borde väl dessutom heta trakoriska transaktioner?) så är jag öppen för andra förslag.
Några förslag i all enkelhet:

"Brödraskapet"
"Huset Sampona" (efter kvarnen Sampo)
"Glutiska förbundet" (monopolistiskt skrå snarare än handelshus)
"Malthus Korns* Kompani"
"Axmarkens andelshus"

* Den välkände grummerske philofagen Malthus Korn brukade äta sig vimmelkantig och därvid uppkasta allehanda teorier under extatisk matsvimma. Han grundade som alla vet 'Malthusianismen', en ekonomisk skola som i stort sett säger att 'Den som äter fort och länge blir idag mätt men imorgon desto hungrigare'. Teorin omsattes framgångsrikt i Korns egen spannmålskompani där han genom massiva importvolymer strävade efter att 'mätta marknaden'. Han dog genom kvävning i egna fettveck, men huset drivs vidare av hans 40-tal söner vilka kollektivt brukar gå under beteckningen "köttberget".
Regil skrev: Min tanke är att låta Tricilves sug efter spannmål genomsyra ekonomin i Ereb norr om kopparhavet. (Vi utgår nu från att de gamla befolkningsiffrorna inte gäller)
Utmärkt idé som ger associationer till Roms stora behov av spannmål med den politiska betydelse importen och gratisutdelningen fick.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Malthus Korns kompani blir det!

Hoppas att du inte har något emot att jag lyfter in kringhistorien? Jag uppskatted den mycket och det skulle passa bra med lite humor i mitt annars lite akademiskt torra skrivande.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Regil skrev:Malthus Korns kompani blir det!

Hoppas att du inte har något emot att jag lyfter in kringhistorien? Jag uppskatted den mycket och det skulle passa bra med lite humor i mitt annars lite akademiskt torra skrivande.
För tusan, det var just tanken. Kanhända använder jag det själv i boken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

* Den välkände grummerske philofagen Malthus Korn brukade äta sig vimmelkantig och därvid uppkasta allehanda teorier under extatisk matsvimma. Han grundade som alla vet 'Malthusianismen', en ekonomisk skola som i stort sett säger att 'Den som äter fort och länge blir idag mätt men imorgon desto hungrigare'. Teorin omsattes framgångsrikt i Korns egen spannmålskompani där han genom massiva importvolymer strävade efter att 'mätta marknaden'. Han dog genom kvävning i egna fettveck, men huset drivs vidare av hans 40-tal söner vilka kollektivt brukar gå under beteckningen "köttberget".
Tihi :lol:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Haha! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad vet vi egentligen om trakoriska tempelbyggnader?

-Zigguraten i Fonta Cilor tillägnat ...astronologer?
-Någon slags helgedom tillägnat Kastyke vid Fam Kvalvi
-Etemananki i Isakra (fast knappast enhhetlig?)
-Blå barnets svävande ö i Skuger
-Shamash heliga finger utanför (inte byggd men..)

Flera?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Vad vet vi egentligen om trakoriska tempelbyggnader?

Flera?
På Arkiprojektets karta över Tricilve finns flera tempel. Jag citerar:

* Trocuspatemplet är det största på Paratorna till stridsguden Trocuspas ära. Man når själva templet längs en lång och bred trappa. Här avslutas traditionellt triumfprocessioner, högre officerare utnämns och palatsgardets soldater svär sin lydnadsed. I templet förvaras särskilt minnesvärda krigsbyten.

* Kastykertemplet (I nordöstra änden på paradboulevarden 'Paramyrgiet')
Det stora templet är säte för Kastykerkyrkans överhuvud, Pelarfadern. Kvarteren i närheten är säte för bankirer och förmögna skrån och köpmän som har ett nära samarbete med kyrkan. Nya Sfärens ordenshus ligger mot parken i kvarteret norr om templet.

* Amfiteatern ”Vallimans strålglans”
Teatern är tillägnad det oskyldiga solbarnet Valliman. Här uppförs mer seriöst inriktade pjäser ägnade att sätta den moraliska normen för rikets medborgare. De burleska spelen på småteatrarna är betydligt mer populära, men det anses förenligt med hög ställning och medborgerlig plikt att sitta av pjäserna på Vallimans strålglans. Viktiga tillkännagivanden och kejsarens årliga tal om rikets status hålls på denna teater och Bodâken förlägger traditionellt några sittningar här varje år under vacker himmel.

* Anxalistemplet (inte helt oväntat nere i hamnen)
Detta är ett tempel till havsgudinnan Anxalis ära. Alla köpmän och sjömän gör sig ärende hit före och efter resor över haven.

I eller vid Lak mundri nedanför kejsarpalatset finns två religiösa platser:

* Enkitemplet
Guden Enki är livets yttersta beskyddare - sötvattnets och vishetens gud. Även om han inte har samma praktiska betydelse som många andra gudar anses det mycket viktigt att hålla sig väl med honom. Man har grävt ut en cirkelrund, ceremoniell damm framför templet som symbol för det djupa Abzû – vishetens och livets källa.

* Hednaholm
Hednaholm är ett parkområde för kejsarfamiljen och dess gäster. Området var tidigare en kultplats för skeckernas animistiska religion och tros stå utanför gudarnas bevakning. Det anses därför lämpa sig för intriganta möten, orgier och andra excesser.


- Parken 'Septaviet' är en helig plats för Skeckerna, särskilt sedan Kronolaben med jordemodern kom på plats och de hyr den dyrt under 'Sjublommors afton' varje år.

- Shamashernas största tempel finns förstås i Albarunzia.

- Vad gäller Zigguraten så byggde Klavykerna oftast inte tempel till enkilda gudar eftersom de var rädda för att glömma någon. Istället uppförde de allmänna tempelplatser, bland annat i form av konstgjorda berg (ziggurater byggs bara på slätter).

- Inashtar dyrkas oftast i det fria och man är generellt skeptisk till tempelbyggnader på Trinsmyra (alltemplet Etemenanki undantaget som särfall)

- Enki dyrkas mest på Mereld där ett tempelområde kommer att beskrivas i Svavelvinter II.

- Glöm slutligen inte tempelområdet på berget Ranz.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det var ett ordentligt svar! :D
Glömmer bort att kolla hur det står till med Arkiprojektet men skal nog bättra mig. Tricilvekartan något för EA-projektet?

Även mereldernas tempel i Björkrike finns, och Kmordahelgedomen på Marjura.

Sen kom vi väl också fram till att ett kanske inte så framgångsrikt Lysande Vägen tempel byggts i Tricilve? Etinsdyrkarna i Trakorien har inte lyckats etablera ett självständigt kerisât och lyder således under Magilre, men den högt äransvärde kres-bontisâl Fimbilus Okvand är ståndaktig i sin tro och hoppas på bättre tider.
Skriv svar