Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

En gång för länge sedan placerade jag äventyret Jeraz i Krun. Det passade liksom in namnmässigt och med tanke på gamla joriska ruiner på en öde, torr landsbyggd. Vad tror ni om det?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter OK tycker jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra ide, kanske i nordvästra Krun mot gränsen till Hynsolge?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har spanat in Jeraz nu och det kan nog gå att arbeta in i det Krun jag tänkt mig, med mindre ändringar. Som det är nu så är det nog, som birke föreslår, i nordvästra Krun som det är lämpligast att placera.

Tack för tipset.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du skrev så här i Efaro-tråden Bergdahl:
Har dock tänkt mig att Krun försökte etablera kolonier/besittningar även väster om Raas Narram men att de förlorade dessa till felicierna efter ett antal mindre sjödrabbningar (inspirerad av vad peter skrev någon gång i forumets barndom).
När tänker du dig att Krun har gjort dessa västliga framstöt?

Och sen en annan fråga; hur länge bestod det joriske riket kring Garhuea du nävnt, och hur blev det med solfararna här och deras eventuella allians?

Även om du kanske inte utvecklat detta klart skulle du kunna ge mig några ungefärliga årtal så att jag kan ta dessa i betrakning i soltågshistorien? :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ber att få återkomma med detta då jag inte har mina anteckningar på den dator jag sitter vid nu... :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lugnt, jag har ju heller inte kommit med mitt utlovade nya förslag på den feliciska kolonifrågan heller... :wink:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har inte så mycket mer att komma med än det som redan framkommit här på forumet i olika trådar.
Och sen en annan fråga; hur länge bestod det joriske riket kring Garhuea du nävnt, och hur blev det med solfararna här och deras eventuella allians?
Jag har tänkt mig att det joriska riket var en slags allians/förbund mellan olika joriska furstar i västra Krun, med Stabul/Garhuea som nav. Allierade som skydd mot de "aggressiva" Mulekhdyrkarna. När förbundet uppstår vet jag inte riktigt än (och jag har inte bestämt mig än för hur nödvändigt det är att gå in på en massa årtal så långt tillbaka i tiden), men iaf är det mellan 3:e konfluxen och fram till tiden för första soltåget. dock har ja tänkt mig en period av mer oreda efter 3:e konfluxen (de många furstarnas era) innan det utkristaliseras till två parter. Men det är väl inte riktigt det du frågar om.

Iaf det joriska förbundet (i brist på bättre namn) ser solfararna som potentiella allierade mot de akrogaliska inkräktarna (de ser alla sina motståndare som akrogaler även om det finns lika mycket jorer i fiendeledet). Solfararna är ju efter allt jorer, om man bortser från minoriteten dalker då vill säga. Man låter således solfararna använda slussen för att ta sig mot Furgia. Då det furgiska tåget misslyckas fatalt riktar de återvändande solfararna sina lystna blickar mot Garhueas/Stabuls rikedomar och efter diverse incidenter tar man helt enkelt svekfult makten i Garhuea med omnejd. En del av furstarna i det joriska förbundet sluter nu upp med de Mulekhtrogna medan andra allierar sig med de nya herrarna i Garhuea. Solfararna håller stånd mot de Mulekhtrognas påtryckningar fram till tiden strax efter den stora schismen, då man blivit försvagade bl.a. på grund av utvecklingen i Efaro och ett ökat missnöje hos de krunska jorerna.

De mulekhtrogna krunierna tillsammans med furgiska styrkor anfaller staden runt år 280-290 eO (exakt årtal får du fria händer för om det är av betydelse (283 e.O. /Admin.)) och man erövrar solfararområdet förhållandevis snabbt. Dock hinner solfararna förstöra slusstrappan innan de ger sig av från Garhuea, som får namnet Stabul av sina nya herrar och Krun är åter igen enat.
När tänker du dig att Krun har gjort dessa västliga framstöt?
Jag tänker mig att de nya herrarna behöver ett antal år för att konsolidera sina nya domäner och bygga upp en kopparhavsflotta, men att man efter detta följer upp med att försöka erövra vad man ser som gamla joriska kolonier/städer och därav tillhörande Krun, i Efaro. Antagligen är väl detta lämpligt när dermanerna är som svagast alltså i samma veva som Felicierna besegarede dermanerna (ca 310 eO?).(Lopenta erövras från Den Helige Odos Orden 309 e.O. /Admin.) Efter mindre skärmytslingar osv förlorar Krun dock sina västefariska besitningar till Felicien vid sjöslaget vid Lopenta år? (451 e.O. /Admin.)(kanske kan vara ett av namnen på någon av kolonierna i Efaro som nu tillhör Felicien), och sedan denna tid råder en viss fiendeskap mellan länderna och man försöker manövrera ut varandra från Efaro genom att bl.a stöda olika efariska stammar osv. Detta är även en av anledningarna till att felicierna fruktar att krunierna lyckas reparera slusstrappan vid Stabul, för då skulle Krun kunna föra över en del av dess stora Golwyndaflotta och på allvar hota Felicien, dess kolonier och dess sjövälde i Kopparhavet.

Hmm... hoppas det räcker för jag kan inte vara mer specifik när det gäller årtalen och slaget vid Lopenta är väl ändå inte så aktuellt för solfarartexten kan jag tänka. Är det något du undrar över får du väl hojta till...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det räcker en bra bit Bergdahl, nu har jag några hållpunkter och fått återuppfriskat Krun lite. :D

Funderar på att låta Lopenta vara ön vi tidigare diskuterade mellan Krun och Efaro, nedanfor Raas Naram, men inte helt pusslat ihop det än.

Solstaten faller 369 eO men då var dens besittelser avsevärt mindre än under 200-talet eO och denna statsbildnings historia behover inte nödvändigtvis ha något att göra med den krunsk-feliciska konflikten...

Funderar på att låta några av solfararnas fästen i västra Efaro bli erövrade av krunierna och inte efarier, vad tror du om det? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Funderar på att låta Lopenta vara ön vi tidigare diskuterade mellan Krun och Efaro, nedanfor Raas Naram, men inte helt pusslat ihop det än.
Det skulle ju funka ihop med:
Funderar på att låta några av solfararnas fästen i västra Efaro bli erövrade av krunierna och inte efarier, vad tror du om det?
Kanske var Lopenta i sådana fall den första av de solfararfästen som Krun erövrade i västra Efaro. Kanske kan det vara så att Lopenta fortfarande tillhör Krun men att de pga förlusten vid sjöslaget vid Lopenta tvingades att ge upp sina övriga besittningar i västra efaro till Felicierna. Lopenta ansågs så viktig att bara risken att förlora denna till de till havs överlägsna felcierna rättfärdigade det förnedrande fredsfördraget där man överlät alla andra av sina västefariska kolonier, eller nått liknande.

Som jag tidigare nämnde kan du ta mina årtal med en nypa salt, de är inte satta i sten, och om det passar dig bättre med att justera dem är det i stort sett fritt fram att ändra så länge det inte handlar om flera hundra år då vill säga. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Mäster Bergdahl! Vill ha mer mer Krun, vill ha...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Så har man läst igenom hela Krun också...

Jag var ju ute och sladdade lite i Berendien tråden vad gäller Stabul och Arkhaz, det visade sig att jag ite hade en ening om vilken som var vilken.

Men, Arkhaz är i alla fall angiven som Erebs största stad. Frågan är varför. Hur kommer det sig att det fattiga och kanske lite underutvecklade Krun lyckas underhålla denna metropol? (Om man får provocera lite :wink: ).

Förslag på förklaringar:

1) Krun är, tvärtemot vad folk kanske tror, en starkt centraliserad stat. Kejsaren har ett effektivt system för beskattning och för härigenom över stora resurser till huvudstaden. Vi kan anta att pengaekonomin är ganska välutvecklad.

2) Arkhaz är en veritabel handelsmetropol och har även stor tillverkning av handelsvaror. Tänk Milano + Venedig.

3) Något mer fantasifullt.

Jag trodde ju att det var Stabul som var storstaden (ehh, och huvudstaden :oops: ), vilket kändes mer logiskt. Här är ju handeln det som drar in resurserna som krävs för att hålla staden under vingarna. men Stabul kan väl fortfarande få vara en stor stad?

Själv lägger jag nog en röst på Krun som den slumrande jätten (1). Stor befolkning, som kanske är fattig, men landet är ganska välorganiserat och kan uppbåda stora resurser. Vanstyre och ovilja att ta till sig nymodighter gör dock att armén är svag. etc.

Alternativt kan man ju skriva ner Arkhaz befolkning till nivå med öriga Ereb (~20 000), men det tycker jag är lite trist.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Så har man läst igenom hela Krun också...
Kan ju bara gratulera till den bedriften. :P Dock får väl jag infoga att det är en del av det jag skrev i början som jag reviderat på senare tid, men då det mesta av mina senare texter bara är kladdar och komihågnoteringar är det inget jag har lagt ut på forumet eller viken. Men nu till det viktiga...

Jag just tänkt mig Krun som en slumrande jätte, och en starkt centraliserad stat. Där kejsaren som också är den dominerande religionens överhuvud, och Mulekhs ställföreträdare på Altor, har en stark maktställning och stora resurser att befoga över. Dock är han beroende av, och till viss del bakbunden av om han skulle vilja göra förändringar, en stark och omfattande ämbetsmannaadel. Varav majoriteten är konservativa bakåtsträvare som inte förstår varför förändringar skulle behövas, de har ju det redan bra som det är... Iaf punkt ett är således en fullgod förklaring till Arkhaz storlek då mycket av landets resurser hamnar här i slutändan. Kejsaren har ju sitt huvudsakliga residens i staden och staden är även religionens viktigaste huvudsäte. Sen så finns ju mycket att ämbetsmannaadeln lokaliserad i Arkhaz osv.
När det gäller stadens roll som handelsmetropol är jag inte hundra på hur jag skall gå tillväga än, men med tanke på dess storlek och dess vikt för både styret av landet och religionen är det nog inte omöjligt att en hel del tillverkning av varor sker här. Staden har ju även en lång historia som kan användas för att ge den intressant varu- och tjänsteproduktion. Just när det gäller stadens historia har jag tänkt mig att Arkhaz fram till strax efter 3:e konfluxen hette Hysix men fick det nya namnet när den erövrades av de akrogaliska nomaderna. Hysix har en lång historia och var redan under tidig Golwyndakultur ett viktigt centrum och en hel del viktiga tempel osv har genom hela historien funnits i staden. Utöver det finns ju även viktiga magi-institutioner i staden, och ända sedan järnkriget har det funnits en koloni dvärgar, som från början var mer av en gisslan men nu mer ses som en del av staden och är av anledningarna till de starka banden med Grynnerbergens dvärgar. Den långa historian ger ju också möjligheter till en hel del lämningar under Arkhaz som kan komma i dager pga oförsiktiga äventyrare...
Men är det någon som har något mer fantasifullt förslag så lyssnar jag gärna till det.

När det gäller Stabul ser jag också det som en stor stad, antagligen bland de större i Ereb, men inte lika stor som Arkhaz. För Stabul är det främst handeln som lett till dess storlek och jag ser staden som en riktig smältdegel för olika kulturer, där handelsmän, sjömän mm från Akrogal, Soluna och Ereb möts.
Själv lägger jag nog en röst på Krun som den slumrande jätten. Stor befolkning, som kanske är fattig, men landet är ganska välorganiserat och kan uppbåda stora resurser. Vanstyre och ovilja att ta till sig nymodighter gör dock att armén är svag. etc.
Och då har vi mer eller mindre samma syn. Som jag skrev tidigare har ju den slumrande jätten varit hur jag tänkt mig Krun hela tiden. Stor fattig befolkning och en ämbetsmannaadel som suger ut landet och lever i överflöd. När det gäller armén hade jag också tänkt mig den som stor, men med låg moral just pga vanstyre, korruption och som du skriver ovilja att ta till sig nymodigheter. Sen så finns det ju vissa spjutspetsar som att man har hippogrif spejare, ett arv från nomadernas tid. Även det lätta kavalleriet är någorlunda dugligt men kan inte väga upp den stora sega massa som kruns arme utgörs av. För flottan däremot har jag tänk mig att det skett en del moderniseringar då drabbningarna med felicierna var en ögonöppnare för många...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Så har man läst igenom hela Krun också...
Kan ju bara gratulera till den bedriften. :P Dock får väl jag infoga att det är en del av det jag skrev i början som jag reviderat på senare tid, men då det mesta av mina senare texter bara är kladdar och komihågnoteringar är det inget jag har lagt ut på forumet eller viken. Men nu till det viktiga...

Jag just tänkt mig Krun som en slumrande jätte, och en starkt centraliserad stat. Där kejsaren som också är den dominerande religionens överhuvud, och Mulekhs ställföreträdare på Altor, har en stark maktställning och stora resurser att befoga över. Dock är han beroende av, och till viss del bakbunden av om han skulle vilja göra förändringar, en stark och omfattande ämbetsmannaadel. Varav majoriteten är konservativa bakåtsträvare som inte förstår varför förändringar skulle behövas, de har ju det redan bra som det är... Iaf punkt ett är således en fullgod förklaring till Arkhaz storlek då mycket av landets resurser hamnar här i slutändan. Kejsaren har ju sitt huvudsakliga residens i staden och staden är även religionens viktigaste huvudsäte. Sen så finns ju mycket att ämbetsmannaadeln lokaliserad i Arkhaz osv.
När det gäller stadens roll som handelsmetropol är jag inte hundra på hur jag skall gå tillväga än, men med tanke på dess storlek och dess vikt för både styret av landet och religionen är det nog inte omöjligt att en hel del tillverkning av varor sker här. Staden har ju även en lång historia som kan användas för att ge den intressant varu- och tjänsteproduktion. Just när det gäller stadens historia har jag tänkt mig att Arkhaz fram till strax efter 3:e konfluxen hette Hysix men fick det nya namnet när den erövrades av de akrogaliska nomaderna. Hysix har en lång historia och var redan under tidig Golwyndakultur ett viktigt centrum och en hel del viktiga tempel osv har genom hela historien funnits i staden. Utöver det finns ju även viktiga magi-institutioner i staden, och ända sedan järnkriget har det funnits en koloni dvärgar, som från början var mer av en gisslan men nu mer ses som en del av staden och är av anledningarna till de starka banden med Grynnerbergens dvärgar. Den långa historian ger ju också möjligheter till en hel del lämningar under Arkhaz som kan komma i dager pga oförsiktiga äventyrare...
Men är det någon som har något mer fantasifullt förslag så lyssnar jag gärna till det.

När det gäller Stabul ser jag också det som en stor stad, antagligen bland de större i Ereb, men inte lika stor som Arkhaz. För Stabul är det främst handeln som lett till dess storlek och jag ser staden som en riktig smältdegel för olika kulturer, där handelsmän, sjömän mm från Akrogal, Soluna och Ereb möts.
Själv lägger jag nog en röst på Krun som den slumrande jätten. Stor befolkning, som kanske är fattig, men landet är ganska välorganiserat och kan uppbåda stora resurser. Vanstyre och ovilja att ta till sig nymodighter gör dock att armén är svag. etc.
Och då har vi mer eller mindre samma syn. Som jag skrev tidigare har ju den slumrande jätten varit hur jag tänkt mig Krun hela tiden. Stor fattig befolkning och en ämbetsmannaadel som suger ut landet och lever i överflöd. När det gäller armén hade jag också tänkt mig den som stor, men med låg moral just pga vanstyre, korruption och som du skriver ovilja att ta till sig nymodigheter. Sen så finns det ju vissa spjutspetsar som att man har hippogrif spejare, ett arv från nomadernas tid. Även det lätta kavalleriet är någorlunda dugligt men kan inte väga upp den stora sega massa som kruns arme utgörs av. För flottan däremot har jag tänk mig att det skett en del moderniseringar då drabbningarna med felicierna var en ögonöppnare för många...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Känns som en mycket bra tolkning av Krun Bergdahl.

Angående militärmakten så kan kanske hästdragna stridsvagnar vara något för krunierna? Detta är ett mycket underskattat(?) sätt att bedriva krig som i våran värld tidigare varit mycket använt i många kulturer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chariot

Om inte något för dagens Krun så kanske det forna fram till Kejsardömet Jorpagnas uppkomst?
Skriv svar