Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Regil skrev:här händer det grejer!
Mycket trevlig läsning :D

Jag tror att de berendiska riddarna är betydligt mer kulturella än "mina" echtiska :P
Tack! Jag tror att du har rätt angående de kära echterna. Kardiska riddare som har besökt Berendien har sett uppenbara skillnader i det adliga livet. Tonvikten på poesi och musik är ett sådant, och ögats fägring är en annan. Den berendiska adeln är mycket fästa vid att visa upp sin rikedom medelst smakfulla kreationer med mycket färg och mönster. Det har t o m börjat utvecklas vissa trender i landet, och hovet i Entika är navet i hur dessa moden skiftar.

Berendien ska ju vara något av ett romantiskt ställe och Kardien och Zorakin är ju mer 'skitigt' av vad jag har förstått. En av inspirationskällorna till Berendien är faktiskt de gamla legoborgarna. Mycket vimplar och granna vapensköldar!
Senast redigerad av Ghazam den 2008-03-18 10:43, redigerad totalt 1 gånger.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Mikael skrev:Mäster Ghazam! :D
Mycket trevlig läsning! Gillar parallellerna till japansk kultur och religion.

Psipo, du får inte glömma att under en så trevlig yta ruvar destå större överraskningar och dolda intriger. :twisted:
Mikael: Parallellerna till Japan finns där och det har du helt rätt i, men förebilden till Berendien finns lika mycket i det medeltida Languedoc.

Psipo: Ingen anledning till oro, det finns, som Mikael skriver, mycket under ytan. Ta bara religionskonflikten! Min tanke är också att det ska finnas något fint att försvara gentemot yttre och inre hot. Man ska kunna lägga upp flera olika kampanjer i Berendien, som t ex gå ut på att integrera mellan de olika religiösa lägren eller undersöka sägenomspunna platser (t ex Sinkadusäventyret 'Röster från det förflutna'), men det kan finnas behov av att skapa en morot för spelarna att riskera liv och lem för att stoppa skurkarna. En tanke som funnit här på forumet tidigare och som jag snappat upp är att Berendien kan fungera som bas för rollpersonernas äventyr. En fridfull trakt att lämna för att söka äventyret och ge sig ut i världen, således.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ghazam skrev:
Regil skrev:här händer det grejer!
Mycket trevlig läsning :D

Jag tror att de berendiska riddarna är betydligt mer kulturella än "mina" echtiska :P
Tack! Jag tror att du har rätt angående de kära echterna. Kardiska riddare som har besökt Berendien har sett uppenbara skillnader i det adliga livet. Tonvikten på poesi och musik är ett sådant, och ögats fägring är en annan. Den berendiska adeln är mycket fästa vid att visa upp sin rikedom medelst smakfulla kreationer med mycket färg och mönster. Det har t o m börjat utvecklas vissa trender i landet, och hovet i Entika är navet i hur dessa moden skiftar.

Berendien ska ju vara något av ett romantiskt ställe och Kardien och Zorakin är ju mer 'skitigt' av vad jag har förstått. En av inspirationskällorna till Berendien är faktiskt de gamla legoborgarna. Mycket vimplar och granna vapensköldar!
Om vi jobbar på skillnaden här: Kardier och Zorakier visar givetvis även upp sin prakt och rikedom, men det är i grunden mer av en maktdemonstration. Echtiska adelsmän går inte omkring och funderar över färgkreationer och huruvida de lila hosorna matchar den ljusgröna tunikan, eller om man kanske skulle ta den mörkgröna istället, hmmm :? . Det är för fjollor (=berendier?). Däremot är man mån om att klä sig ståndsmässigt (= så dyrt som möjligt). Modet är mer traditionellt än kreativt, även om man givetvis ser fluktuationer över tid.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nja skitiga och skitiga vet jag inte! Zorakerna sätter mycket stort värde på bildning och konst. Vilken konst och kultur beror dock på vilket samhällsskick och vilken gruppering man tillhör. Sedan så är också Zorakien politik, makt och machiavelli ut i finrötterna. Ett riddarland på väg mot furstestat.
Ghazam skrev:
Regil skrev:här händer det grejer!
Mycket trevlig läsning :D

Jag tror att de berendiska riddarna är betydligt mer kulturella än "mina" echtiska :P
Tack! Jag tror att du har rätt angående de kära echterna. Kardiska riddare som har besökt Berendien har sett uppenbara skillnader i det adliga livet. Tonvikten på poesi och musik är ett sådant, och ögats fägring är en annan. Den berendiska adeln är mycket fästa vid att visa upp sin rikedom medelst smakfulla kreationer med mycket färg och mönster. Det har t o m börjat utvecklas vissa trender i landet, och hovet i Entika är navet i hur dessa moden skiftar.

Berendien ska ju vara något av ett romantiskt ställe och Kardien och Zorakin är ju mer 'skitigt' av vad jag har förstått. En av inspirationskällorna till Berendien är faktiskt de gamla legoborgarna. Mycket vimplar och granna vapensköldar!
Fraxinus skrev: 3. Samhällslivet Zorakien och Kardien Pendon är en storstad. Gärna 5-10 ggr större Ekeborg. Lycéet är ett av Erebaltors främsta universitet. En av de största kungliga garnisonerna i Zorakien ligger också i Pendon. Liksom myntverk, kungl. slottet, skatteverket, handelskammaren, viktig hamn, krigsakademin, kathedral, tre-fyra kloster etc

Kardier må av vissa Zorakier ses som naiva och bondska men lika många Zorakiska ädlingar beundrar dem för deras ära, mod, ärlighet och rättrådighet (Vissa Zorakier tenderer kanske att blåsa upp dessa sidorna lite väl mycket och kan bli lurade därav i sitt umgänge med Kardier). Zorakier är på sätt och vis mer rakt på sak. De söker makt eller söker bibehålla makt i alla dess former. Politiskt, ekonomiskt, militärt. Sättet de försöker vinna denna makt sker däremot inte alltid så rakt på sak. Det finns ärofulla sätt (krig mellan adelsmän, giftermål, militär karriär, stödja konst etc etc)...och mindre ärofulla sätt (mord, mutor, ryktesspridning, ekonomisk utsugning av bönder etc)

Att gifta bort sin näpna dotter eller för den delen unga son till någon rik och mäktig gammal änkling eller änka är kanske det vanligaste draget bland makthungriga Zorakiska adelsfamiljer. Faktum är att det kanske inte är så ovanligt att unga Zorakiska idealistiska och romatiska adelssöner försöker fly sin familjs planer och söka giftemålslycka i Kardien.


4. Zorakiens kulturliv Där har jag en del planer. Konst,musik och retorik är högt uppskattade konster i Zorakien. Man kan se tre konstnärliga huvudfåror. Den kejsar-renässansiska stilen och den dalkisk stilen och och den romantiska stilen.

Kejsarstilen hyser stort intresse och efterhärmar den klassiska jorpagniska kejsarstilen. Skulpurer föreställande antika motiv. Korta, vita tajt skurna klänningar eller tajta halvt genomskinliga togor med slitsningar vid benen (a la Sparta) som kan få den mest skinntorra änkling att få hjärtsnörp. Kammarmusik med harpa, cello, flöjt och sopran. Typisk uppskattare. Yngre adelsman eller kvinna i hovet eller storstad som står nära kungapartiet och som vill vara lite radikal jämfört med sina mossiga föraldrar som sitter och dammar bland lutor och bonader med jaktmotiv i dragiga gamla slott.

Den nyromantiska stilen försöker se på Zorakiens (och Kardiens) fornstora arv. Ballader, minnessånger, fantastiska sammetsklänningar med svällande vällustiga former som visar mer än de döljer, riddarromatik, drakdödarsånger, tornerspel, beridna jakter, odödlig kärlek a la Romeo och Julia, mod och ära etc. Typisk uppskattare. Konservativ adel, yngre man eller kvinna bland hertigars och grevars hov på landsbygden som lider av överspända känsloregister och som spelar luta och skriver verser hellre än bra samt svärmar runt i sökandet efter den sanna kärleken.

Den dalkiska stilen. Skulpturer i snövit dalkisk marmor, dalkisk intrikat musik, romaner och poesi, smakfullt tillverkade sidenkläder med mönster, parfymkultur, arkitektoniskt förfinade palats, dalkisk tro. Typisk uppskattare. Adel och borgare med kontakter i Caddo, dalkiskt troende, intellektuella som vill vara förmer än andra och som snusar högljutt i luften och grimaserar om någon landsbygdsadel eller annat byke dyker upp i deras närhet
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:
Fraxinus skrev: 3. Samhällslivet Zorakien och Kardien Pendon är en storstad. Gärna 5-10 ggr större Ekeborg. Lycéet är ett av Erebaltors främsta universitet. En av de största kungliga garnisonerna i Zorakien ligger också i Pendon. Liksom myntverk, kungl. slottet, skatteverket, handelskammaren, viktig hamn, krigsakademin, kathedral, tre-fyra kloster etc

Kardier må av vissa Zorakier ses som naiva och bondska men lika många Zorakiska ädlingar beundrar dem för deras ära, mod, ärlighet och rättrådighet (Vissa Zorakier tenderer kanske att blåsa upp dessa sidorna lite väl mycket och kan bli lurade därav i sitt umgänge med Kardier). Zorakier är på sätt och vis mer rakt på sak. De söker makt eller söker bibehålla makt i alla dess former. Politiskt, ekonomiskt, militärt. Sättet de försöker vinna denna makt sker däremot inte alltid så rakt på sak. Det finns ärofulla sätt (krig mellan adelsmän, giftermål, militär karriär, stödja konst etc etc)...och mindre ärofulla sätt (mord, mutor, ryktesspridning, ekonomisk utsugning av bönder etc)

Att gifta bort sin näpna dotter eller för den delen unga son till någon rik och mäktig gammal änkling eller änka är kanske det vanligaste draget bland makthungriga Zorakiska adelsfamiljer. Faktum är att det kanske inte är så ovanligt att unga Zorakiska idealistiska och romatiska adelssöner försöker fly sin familjs planer och söka giftemålslycka i Kardien.


4. Zorakiens kulturliv Där har jag en del planer. Konst,musik och retorik är högt uppskattade konster i Zorakien. Man kan se tre konstnärliga huvudfåror. Den kejsar-renässansiska stilen och den dalkisk stilen och och den romantiska stilen.

Kejsarstilen hyser stort intresse och efterhärmar den klassiska jorpagniska kejsarstilen. Skulpurer föreställande antika motiv. Korta, vita tajt skurna klänningar eller tajta halvt genomskinliga togor med slitsningar vid benen (a la Sparta) som kan få den mest skinntorra änkling att få hjärtsnörp. Kammarmusik med harpa, cello, flöjt och sopran. Typisk uppskattare. Yngre adelsman eller kvinna i hovet eller storstad som står nära kungapartiet och som vill vara lite radikal jämfört med sina mossiga föraldrar som sitter och dammar bland lutor och bonader med jaktmotiv i dragiga gamla slott.

Den nyromantiska stilen försöker se på Zorakiens (och Kardiens) fornstora arv. Ballader, minnessånger, fantastiska sammetsklänningar med svällande vällustiga former som visar mer än de döljer, riddarromatik, drakdödarsånger, tornerspel, beridna jakter, odödlig kärlek a la Romeo och Julia, mod och ära etc. Typisk uppskattare. Konservativ adel, yngre man eller kvinna bland hertigars och grevars hov på landsbygden som lider av överspända känsloregister och som spelar luta och skriver verser hellre än bra samt svärmar runt i sökandet efter den sanna kärleken.

Den dalkiska stilen. Skulpturer i snövit dalkisk marmor, dalkisk intrikat musik, romaner och poesi, smakfullt tillverkade sidenkläder med mönster, parfymkultur, arkitektoniskt förfinade palats, dalkisk tro. Typisk uppskattare. Adel och borgare med kontakter i Caddo, dalkiskt troende, intellektuella som vill vara förmer än andra och som snusar högljutt i luften och grimaserar om någon landsbygdsadel eller annat byke dyker upp i deras närhet
Det här ser jag gärna wikifierat, gillar skarpt, men hade missat/glömt, och en spelare försöker avancera/positionera sig högre inom Zorakins adel! :D
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Med 'skitigt' menar jag inte bristande hygien eller dylikt, utan det du syftar på - realpolitiken. Jag syftar också på armodet bland de besuttna och förhållandet adel-bönder. I jämförelse med Zorakin och Kardien ser jag berendierna som lite naivare, lite godmodigare, lite trevligare (!), lite godtrogna, lite mer uppskattande av mjuka värden (eller fjolligare som den burduse Regil påpekade - men det är ju den kardiska synvinkeln).

Detta är ju generaliseringar, och det finns säkerligen gott om undantag och motsägelser (det finns garanterat snikna och macciavelianska berendier, lyriska zoraker mm). Man kan tänka sig att erberna själva gillar att göra dylika generaliseringar och tro sig veta hur det ligger till.

Exempel:

"Riddar Laertes av Ekeborg fällde med viss möda upp visiret på sin inbucklade hjälm och publiken från läktaren kunde tydligt se hans förvånade anlete. Den berendiske riddaren, Elmrind Månevit, hade nått bortre änden av skranket. Kardiern, skakad av den hårda stöt som slagit honom ur sadeln och det obekväma fallet mot marken, såg dubbla versioner av sin fiende, två gestalter i schackrutig vapenrock och gyllene hjälmplym.
"Den förbannade... uslingen" hörde de tillspringade pagerna honom säga. "Den strängnidande halvmesyren, han är ju knappt karl! Och så använder han såna fulknep!"
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ghazam skrev:Med 'skitigt' menar jag inte bristande hygien eller dylikt, utan det du syftar på - realpolitiken. Jag syftar också på armodet bland de besuttna och förhållandet adel-bönder. I jämförelse med Zorakin och Kardien ser jag berendierna som lite naivare, lite godmodigare, lite trevligare (!), lite godtrogna, lite mer uppskattande av mjuka värden (eller fjolligare som den burduse Regil påpekade - men det är ju den kardiska synvinkeln).

Detta är ju generaliseringar, och det finns säkerligen gott om undantag och motsägelser (det finns garanterat snikna och macciavelianska berendier, lyriska zoraker mm). Man kan tänka sig att erberna själva gillar att göra dylika generaliseringar och tro sig veta hur det ligger till.

Exempel:

"Riddar Laertes av Ekeborg fällde med viss möda upp visiret på sin inbucklade hjälm och publiken från läktaren kunde tydligt se hans förvånade anlete. Den berendiske riddaren, Elmrind Månevit, hade nått bortre änden av skranket. Kardiern, skakad av den hårda stöt som slagit honom ur sadeln och det obekväma fallet mot marken, såg dubbla versioner av sin fiende, två gestalter i schackrutig vapenrock och gyllene hjälmplym.
"Den förbannade... uslingen" hörde de tillspringade pagerna honom säga. "Den strängnidande halvmesyren, han är ju knappt karl! Och så använder han såna fulknep!"
Jag förstod nog vad du menade! Fast du missar kanske lite min poäng? De flesta Zorakerna som vill vara/bli något är ohyggligt förfinande i klädstil, utbildning och kulturell kompetens. De är mycket modemedvetna och vill ha de finaste tygerna och kläder tillverkade enligt det senaste snittet från Caddo, Pendon, Berendien, Kardien etc. Men under ytan är givetvis många av dem också kallhamrade politiker/handelsmän/militärer.

Och även ofrälse gör karriär i Zorakien. Vanligast gäller det borgare men även bönder kan göra karriär. Får de rätt utbildning så kan de göra karriär i exempelvis a) statsförvaltning b) kyrkan) c) den nya infanteridominerade armén (Regaliegardet) som kungen är i gång att sätta upp.

Mycket hänger på just ubildningen och utbildningsinstitutionen. Lite som i Storbrittanien med Eton och Harrows. Oxford och Cambridge. I Zorakien motsvaras dessa lite av Mandelordens Lycée och LV:s Katedralskola i Pendon.

Och visst finns det livegna bönder och arrendebönder hos adelsmännen men det finns även fria krono- och skattebönder på nyuppbruten mark (något som kungen uppmuntrar = mer skatteintäkter och mark åt stat och kung) och på gammal kronomark. Livegna bönder och ofrälse kan bli fria om man söker sig till en fri stad. Efter 1 år och en dag prövas man av borgarrådet om man får bli borgare i staden. Vanligen måste man kunna försörja sig genom för att nå denna status.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-03-18 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Oavsett hur fjolliga nu zorakerna än må vara så kan vi väl anta att:

Berendierna har högst hjälmplymer, mest utsmyckade hästschabrak, färgstarkast kläder, spenderar längst tid med att tvinna sina mustacher om morgonen, köper mest dalkisk parfym, lägger störst andel av sin inkomst på kläder och är piggast på att plocka upp nya modetrender.

eller? :roll:

Helt enkelt erebs fjolliga fransmän. Och detta givetvis bara som kulturell stereotyp med viss förankring i bakomliggande "verklighet".

Därmed inget sagt om att echter elkler zorakier inte är noga med sin klädsel.

Kan Berendien tänkas vara centrum för produktion av lyxtyger? Jag skulle vilja ha ett erebs norditalien och min tanke är att det kan vara Berendien när det gäller tyger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Oavsett hur fjolliga nu zorakerna än må vara så kan vi väl anta att:

Berendierna har högst hjälmplymer, mest utsmyckade hästschabrak, färgstarkast kläder, spenderar längst tid med att tvinna sina mustacher om morgonen, köper mest dalkisk parfym, lägger störst andel av sin inkomst på kläder och är piggast på att plocka upp nya modetrender.

eller? :roll:

Helt enkelt erebs fjolliga fransmän. Och detta givetvis bara som kulturell stereotyp med viss förankring i bakomliggande "verklighet".

Därmed inget sagt om att echter elkler zorakier inte är noga med sin klädsel.

Kan Berendien tänkas vara centrum för produktion av lyxtyger? Jag skulle vilja ha ett erebs norditalien och min tanke är att det kan vara Berendien när det gäller tyger.
Berendiska lyxtyger får det gärna finnas. Zorkien försöker jag skapa av en konstig blandning av centrala Italien, Spanien och Frankrike. Men mode, parfym och lyxartiklar från Caddo och Erebos är STORT i Zorakien. Se de högadliga i Frankrike , Spanien och Italien under 1400-talet
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Berendiska lyxtyger får det gärna finnas. Zorkien försöker jag skapa av en konstig blandning av centrala Italien, Spanien och Frankrike.
Det här är intressant. Vad gäller Kardien så är Storbrittanien självklart inspiration (det kommer ju med källorna), men jag plockar även från Sverige, Sydafrika och Amerika. (Echterna ser jag som en oemotståndlig mix av temperamentsfulla Italienare och inskränkta amerikanska mid-west farmare).
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Låter bra mina herrar! Mycket trevlig diskussion oss kopparhavsfeodalstater emellan. Berendien är alltså kända för dina speciella tyger! Ah, lysande. Och berendierna är enligt echterna "fjolliga", men enligt sig själva "sofistikerade".

Intressant att veta varifrån er inspiration kommer. Länder och regioner som bidrar starkt till Berendien är främst medeltidens Provence och Languedoc innan albigenserkorstågen, men också England efter Hastings 1066.

Regil och Fraxinus, låt oss gå till botten med detta! Var god poängsätt följande attribut mellan 1-9 för vad som anses vara de främsta egenskaperna för en adelsman i era respektive länder (1 är lägst och 9 är högst).

God stridsman
Kunnig inom administration och juridik
Kunnig inom klassisk bildning (matematik, filosofi, språk, historia etc)
Vackert utseende
Duktig på att dikta, spela och sjunga
Snygga och fina kläder
Hövisk mot damer
Artig
Ärlig och rättskaffens
Rättvis och sportsmannamässig
Religiös/from
Handlingskraftig
Trofast sin herre (den näst i rang enligt det rådande feodala systemet)
Trofast sin ätt

Förslag på fler attribut?
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

BERENDIEN

God stridsman 7/8 (varierar något)
Kunnig inom administration och juridik 3
Kunnig inom klassisk bildning (matematik, filosofi, språk, historia etc) 3
Vackert utseende 8 (extra pluspoäng om man dessutom har förmågan att tillfredställa en dam!)
Duktig på att dikta, spela och sjunga 8
Snygga och fina kläder 9
Hövisk mot damer 9
Artig 6
Ärlig och rättskaffens 7
Rättvis och sportsmannamässig 7
Religiös/from 3
Handlingskraftig 5
Trofast sin herre (den näst i rang enligt det rådande feodala systemet) 7
Trofast sin ätt 9


[/b]
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket beskrivande mäster Ghazam! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ghazam skrev: Regil och Fraxinus, låt oss gå till botten med detta! Var god poängsätt följande attribut mellan 1-9 för vad som anses vara de främsta egenskaperna för en adelsman i era respektive länder (1 är lägst och 9 är högst).
God stridsman 9
Kunnig inom administration och juridik 3
Kunnig inom klassisk bildning (matematik, filosofi, språk, historia etc) 2
Vackert utseende 3
Duktig på att dikta, spela och sjunga 2
Snygga och fina kläder 5
Hövisk mot damer 5
Artig 6
Ärlig och rättskaffens 9
Rättvis och sportsmannamässig 8
Religiös/from 7/8
Handlingskraftig 8
Trofast sin herre (den näst i rang enligt det rådande feodala systemet) 9
Trofast sin ätt 7
Trofast sin kung 10!

Det här var kul! Skillnaderna blev rätt tydliga. Observera skillnaderna mellan vem man har störst skyldigheter emot.[/b]
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Regil skrev: 10!

Det här var kul! Skillnaderna blev rätt tydliga. Observera skillnaderna mellan vem man har störst skyldigheter emot.[/b]
Ja, mycket intressant!

Tillägg till berendierna:
Trofast sin kung 7 (förutsatt att den egna ätten inte är släkt med kungens)

Följande uttalande skulle man kunna höra från en berendisk adelsman:

Vad berendiern säger om sina kardiska kollegor
Echterna? De kan vara riktigt tröttsamma skrythalsar, burdusa sällar och de har verkligen ingen smak när det gäller det goda livet. De är rent ut sagt hopplöst bakom när det gäller skönhet och kultur! En del av dem är så råa till sättet att man inte kan se någon skillnad mellan en echt och de jorduaekaerlar som de försvarar sig mot!
Men, en om du någon gång har vunnit en echts vänskap så har du den livet ut! Och om en echt lovat dig något, ja då kan du ge dig tusan på att han hellre skulle kasta sig på sitt svärd än sviker det löftet (förutsatt att du inte betraktas som en ärelös person...). Jag hade hellre inte velat stå i vägen för en tropp kardiska riddare som anfaller sida vid sida, för lojalare stridskamrater finns inte i hela Ereb! Så om jag skulle bege mig djupt in i Erbulasbergens trollhålor så hade jag valt en kardisk frände att passa min rygg, för dessa hedersknyfflar kan man lita på i vått och torrt och då gör det ju inte mycket att de ofta är fula som stryk!
Skriv svar