Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Ser strålande ut, birke. Det enda jag skulle tillägga är att i fotnoten om illusionism säga att skolan redan innan 400-talet låg risigt till p.g.a. Odos brev till Ereboserna/Ereberna.
Låter det här bättre?

* Illusionismen har av Lysande Vägen alltid ansetts som tveksam då den förvränger Skapelsen, en överträdelse av läran med direkt stöd i Odos brev till Erebosierna. När den trakoriska läran illusism spred sig i Aidne på 400-talet e.O. fördömdes magiskolan öppet av exarken.

Edit: Enligt anders önskemål.
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-02-17 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mycket bra, förutom att det inte är ett budbrott. Kalla det istället en "överträdelse av läran" eller dyl. Ett budbrott är tekniskt sett endast brott mot Stigens sex bud.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK... Har funderat på att skriva tile om pergonitergardet härnäst. Så jag behöver er hjälp. Pergonitergardet är exarken i Ekeborgs egen militärstyrka...

Hur stor är den?
Vilka uppgifter har den?
Skickas den på utlandsuppdrag, och i så fall på vilka ärenden?
Har Ljusa Handen tillgång till pergoniterna?
Osv...

Låt tankarna flöda... En bild finns här:
Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag namngav gardets kommandant tidigare; Morius Amulband, och lät honom vara jorpagnier. Tanken var att Jorpagna skulle vara ökänt för sina lojala legosoldater och de bästa av de bästa rekryteras som pergoniter. Jorpagnierna är fria från lojalitetsband i Aidne och lämpar sig därför väl som exarkens vakter. Dessa ideer fungerar kanske fortfarande? :?

(Inspiration: Schweiziska legosoldater och det romerska pretorianergardet.)

Pergonitergardet har som uppgift att vakta exarken och kres-bontisâlerna medans kerigasserna och bontisâlerna rekryterar sina egna vakter?

Vi måste också särskilja gardets uppgifter ifrån Solriddarordens.

Det står någonstans att LV har egna skepp och dessa kan möjligtvis vara bemannade med pergoniter (om det då inte är Solriddarorden som sköter denna)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Jag namngav gardets kommandant tidigare; Morius Amulband, och lät honom vara jorpagnier. Tanken var att Jorpagna skulle vara ökänt för sina lojala legosoldater och de bästa av de bästa rekryteras som pergoniter. Jorpagnierna är fria från lojalitetsband i Aidne och lämpar sig därför väl som exarkens vakter. Dessa ideer fungerar kanske fortfarande? :?
Så nu duger jorpagnerna :P . Idén fungerar fortfarande, tycker ju Jorpagna som LV land behöver vävas in mer redan innan somaren, och detta är ett bra sätt.
Pergonitergardet har som uppgift att vakta exarken och kres-bontisâlerna medans kerigasserna och bontisâlerna rekryterar sina egna vakter?

Ja, det får temepelpengen gå till, fast kerisgasser behöver nog ingen större styrka då deras säten väl ligger i städer med hertigar eller grevar som kan stå för säkerheten. En personlig livvakt behövs dock. Bontisaler?
Vi måste också särskilja gardets uppgifter ifrån Solriddarordens.

Det står någonstans att LV har egna skepp och dessa kan möjligtvis vara bemannade med pergoniter (om det då inte är Solriddarorden som sköter denna)?

Rätt, och just kyrkans sjöfart får gärna ligga under solriddarorden, även om naturligtvis sjömännen är sjömän och styrkan ombord "marinsoldater", ledarna solriddare. Eller?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vad gäller Yvein så vill jag gärna se att han har ett kompani arroganta Solriddare till sitt förfogande. Lite mer flärd och fläkt till Kardiens superskurk no 2. (HM sitter givetvis fortfarande tryggt på tronen som numero uno)

Storlek - några hundra? om den mest skall skydda exark mfl
500? för mer militärt användande? (Solriddarna blir fortfarande huvudstyrkan)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Vad gäller Yvein så vill jag gärna se att han har ett kompani arroganta Solriddare till sitt förfogande. Lite mer flärd och fläkt till Kardiens superskurk no 2. (HM sitter givetvis fortfarande tryggt på tronen som numero uno)

Storlek - några hundra? om den mest skall skydda exark mfl
500? för mer militärt användande? (Solriddarna blir fortfarande huvudstyrkan)
Angående Solriddarorden skulle jag kunna tänka mig att beskriva dessa, i samråd med anders och er andra självklart, vill gärna att de passar in i både sviterna efter soltågen och bland dagens maktfaktorer i Aidne. Går det för sig? :)

Vad om vi låter de olika tots-kerigâsserna förfoga över varsitt kompani solriddare?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Vad gäller Yvein så vill jag gärna se att han har ett kompani arroganta Solriddare till sitt förfogande. Lite mer flärd och fläkt till Kardiens superskurk no 2. (HM sitter givetvis fortfarande tryggt på tronen som numero uno)

Storlek - några hundra? om den mest skall skydda exark mfl
500? för mer militärt användande? (Solriddarna blir fortfarande huvudstyrkan)
Angående Solriddarorden skulle jag kunna tänka mig att beskriva dessa, i samråd med anders och er andra självklart, vill gärna att de passar in i både sviterna efter soltågen och bland dagens maktfaktorer i Aidne. Går det för sig? :)

Vad om vi låter de olika tots-kerigâsserna förfoga över varsitt kompani solriddare?
Det är väl inte alla Tots-kerÎgasser som behöver ett solriddarkompani? eller? Annars så kan de väl få ha det...

Du får gärna beskriva Solriddarna!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Det är väl inte alla Tots-kerÎgasser som behöver ett solriddarkompani? eller? Annars så kan de väl få ha det...
Kanske heller så att kerîsariet (rådet bestående av de sex tots-kerigâsserna) vaktas av Pergonitergardet, men vid behov har rätt att disponera kompanier från Solriddarorden, något Hans helighet Yvein flitigt använder sig av i sina egna grumliga syften?
Mikael skrev:Rätt, och just kyrkans sjöfart får gärna ligga under solriddarorden, även om naturligtvis sjömännen är sjömän och styrkan ombord "marinsoldater", ledarna solriddare. Eller?
Låter som en logisk fördelning.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Det är väl inte alla Tots-kerÎgasser som behöver ett solriddarkompani? eller? Annars så kan de väl få ha det...
Kanske heller så att kerîsariet (rådet bestående av de sex tots-kerigâsserna) vaktas av Pergonitergardet, men vid behov har rätt att disponera kompanier från Solriddarorden, något Hans helighet Yvein flitigt använder sig av i sina egna grumliga syften?
.
Precis. han använder sig av det så flitigt att ett av kompanierna i praktiken har blivit hans.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Precis, birke. Samtliga tots-kerîgasser kan bruka solriddarna vid behov, utan att för dens skull besitta egna kompanier. Organisatoriskt ligger ju solriddarorden under glath-kerîgassens auktoritet, men orden "tillhör" inte honom utan kyrkan, med exarken i spetsen.

Du får gärna ta på dig att beskriva solriddarorden! Jag står med glädje till tjänst med vad som behövs. Då mina studier intensifierats kommer jag inte att kunna vara lika aktiv som jag varit de senaste månaderna, men jag kommer att logga in dagligen i alla fall.

Vad gäller kerîsariet så tror jag de dagligen vaktas av pergonitergardet, men kan vid behov (särskilt vid resor) kalla på solriddare att beskydda dem.

Vad gäller kyrkans sjöfart så får den som sagt gärna ligga under solriddarorden. Men det betyder inte att pergonitergardet kan bruka dessa då allt i slutändan tillfaller exarken, vilken pergoniterna blint tjänar.

Birke, en fråga till dig: Vad hände historiskt för att Jorpagna skulle gå i förbund med Pergon I och bilda pergonitergardet? Vad gällde detta avtal?

Ytterligare en fråga (själva kruxet); vad gör pergonitergardet som solriddarorden INTE gör?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Ytterligare en fråga (själva kruxet); vad gör pergonitergardet som solriddarorden INTE gör?
Mitt svar: livvaktstjänst + hänga utanför exarkspalatset och se farliga ut. Pergoniterna följer Totskerisgasserna och exarken var de går. Men någon kommer kanske på något bättre?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Pergon I behöver väl inte ingå ett avtal med Jorpagna för att värva legosoldater? Det äör väl bara att skicka över en emissarie och erbjuda livstidsantällning utan större risk att dö i strid för den som skriver på?

Sedan så tänkte jag skriva ihop något om kyrkans rikedomar och ekonomi om det är OK. Vad jag skulle vilja ha hjälp att tänka över är följande:

Hur stor är tempelskatten? I aidne nämns en tiondel av samtliga beskattningsbara inkomster (tionde - tiondel). Tycker att det låter högt?
Hur mycket jordagods har man? eller är det i huvudsak tempelskatten som gäller?

och så på den kostnadsdrivande sidan, vad har vi där?
Ulepper - för det mesta låg eller oavlönade.
Riarker - 1% av befolkningen? mindre?
Bontisaler, deras stab och lyxliv (ganska påkostat)
Kerigasser och exark, kyrkans ledning, ~ tusen personer?
Solriddarna. har för mig att de är 2500 eller något sådant. Dessa lever ett ganska gott liv.
Pergonitergardet.
Tempelbyggen. Det verkar som att bygget av katedraler har avstannat, så den posten torde inte vara stor.
Munkordnar - jag vill ha några tusen munkar över aidne.
Något mer som jag har glömt? Vi måste komma fram till vart alla pengarna går... Som bekant så räcker pengarna aldrig till, så vad har aidniska kyrkan lagt sig till med för vanor för att lyckas göra av med sina enorma inkomster?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Pergonitergardets tjänst kan kanske delas upp i vakttjänst, paradtjänst, ordningstjänst och personskydd.

Vakttjänsten som är den huvudsakliga uppgiften sträcker sig från utanför exarkens potatiskällare till brevid exarken själv under ceremonier i Ekeborgs Solkatedral.

Pergon I och efterföljande exarker har nog inget avtal med det ostabila statsskicket i Jorpagna (jag vet Mikael, men sommaren är snart här (och det står så i EA-boxen) :wink: ), utan gardet sköter sin rekrytering själv enligt stränga regler utarbetat i samarbete med exarken. Att det just är Jorpagna som står för legosoldaterna är mer att just detta rike är känd för sina duktiga och lojala legoknektar (och att bontisâl Pergon själv i tiden innan Stora Schismen och under Andra soltåget valde att bygga upp gardet av erfarna solfarare från Jorpagna, som lojalt skulle vakta honom när han senhösten 281 eO utropade sig själv till aidnisk exark).

Tempelskatter och andra siffror överlåter jag med varm hand åt er andra att diskutera, men kan gärna utgå från 2500 riddare i Solriddarorden.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Pergonitergardets tjänst kan kanske delas upp i vakttjänst, paradtjänst, ordningstjänst och personskydd.

Vakttjänsten som är den huvudsakliga uppgiften sträcker sig från utanför exarkens potatiskällare till brevid exarken själv under ceremonier i Ekeborgs Solkatedral.

Pergon I och efterföljande exarker har nog inget avtal med det ostabila statsskicket i Jorpagna (jag vet Mikael, men sommaren är snart här (och det står så i EA-boxen) :wink: ), utan gardet sköter sin rekrytering själv enligt stränga regler utarbetat i samarbete med exarken. Att det just är Jorpagna som står för legosoldaterna är mer att just detta rike är känd för sina duktiga och lojala legoknektar (och att bontisâl Pergon själv i tiden innan Stora Schismen och under Andra soltåget valde att bygga upp gardet av erfarna solfarare från Jorpagna, som lojalt skulle vakta honom när han senhösten 281 eO utropade sig själv till aidnisk exark).

Tempelskatter och andra siffror överlåter jag med varm hand åt er andra att diskutera, men kan gärna utgå från 2500 riddare i Solriddarorden.
Jag var igång och skrev ett liknande svar igår men blev aldrig färdig då jag hade en del ungar att ta hand om.

Jag tänkte hänvisa till Schweizergardet som institutionaliserades sedan de försvarat Vatikanen med sina liv som insats mot Karl den V plundrande armé.

Den 6 maj 1527 visade gardet sitt mod då Rom skövlades av kejsar Karl V:s armé på 20 000 man. 189 gardister samlades i Peterskyrkan för att försvara Vatikanen mot inkräktarna. 42 andra gardister höll tillbaka fienden medan påven flydde genom Passetto di Borgo, en hemlig gång som går till fästningen Castel Sant'Angelo. Alla gardister massakrerades.

Källa Wikipedia

The first and most deadly military engagement of the Swiss Guard came on May 6, 1527 when 147 of the 189 Schweizergardisten, including their commander, died fighting the forces of Charles V during the Sack of Rome. Their valiant efforts allowed Pope Clement VII to escape the Vatican with his life.

Källa http://german.about.com/library/bltrivia_swissg.htm
Skriv svar