Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:
Regil skrev: Tre gånger i veckan - veckan är avskaffad till förmån för fjotendagen :wink:

Riarker bör kunna läsa, skriva och vara kunnig i teologi och tala lite dalkiska tycker jag. Jag vill att det skall finnas riarker som är analfabeter i Kardien.
...måste varit trött när jag adapterade texten från EA. Tack. :oops:

Vad gäller riarker och läskunnighet ser jag det också som att de absolut flesta (dryga 99%) kan läsa hjälpligt, och kan i alla fall fejka dalkiska. Sedan finns det natuligtvis undantag, kanske även i Kardien, men dessa är just undantag... Jag ändrar i Wikin, men beskriver det lite luddigt så att varje land kan beskriva hur det ligger till just där.
OK. Jag gillar ju undantagen bäst som du vet :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kolla i wikin om den nya ordalydelsen faller herrn bättre i smaken.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Kolla i wikin om den nya ordalydelsen faller herrn bättre i smaken.
Japp! det gör den. strålande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

..och jag har länkat ordet fjortdag i texten till en förklaring.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:?: Två frågor:
1. det verkar vara så att en ny exark tar sig ett namn, eller? De är ju så många med samma namn? (kungar och kejsare döper sina barn efter tidigare regenter för att ge dem en knuff, men det gör väl inte exarker/bontisaler/kersigasser eller? med tanke på celibat också?)
2. Jag har funderat på om inte soltåget i Morëlvidyn har lämnat några spår, dvs några få troende, eller så kan det vara så att Morëlvidynera är styvnackat anti LV allihop? Kanske om Morëlvidyn åtminstone finns som ett Kres-bontisat? Aidne (och/eller Caddo) har väl ambitioner? Var sitter i så fall Kres-bontisalen? Vad tror och tycker ni?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:1. det verkar vara så att en ny exark tar sig ett namn, eller? De är ju så många med samma namn? (kungar och kejsare döper sina barn efter tidigare regenter för att ge dem en knuff, men det gör väl inte exarker/bontisaler/kersigasser eller? med tanke på celibat också?)
De exarkerna vu känner från källorna var redan "nummererade" och då har det varit naturligt att fortsätta. Påvarna i Rom tar sig nya namn och riktigt hur de väjer vet jag inte men i LV kan det kanske vara så att en ny exark ser sig ut en företrädare vars verkan han ser upp till och därför tar detta namn?
Mikael skrev:2. Jag har funderat på om inte soltåget i Morëlvidyn har lämnat några spår, dvs några få troende, eller så kan det vara så att Morëlvidynera är styvnackat anti LV allihop? Kanske om Morëlvidyn åtminstone finns som ett Kres-bontisat? Aidne (och/eller Caddo) har väl ambitioner? Var sitter i så fall Kres-bontisalen? Vad tror och tycker ni?
Spår efter soltågen borde det finnas i Morëlvidyn men kanske inte nödvändigtvis i form av troende. Vad om de morëlvidyner som blev omvända till LV tog sin tillflykt i Zorakin efter att solfararna drevs ut och numera har ett kres-bontisât i exil i exempelvis Hixani?
De är varmt trogna den aidniska grenen av LV men ser sig som morëlvidyner och vill inget annat än att vända hem till Samkarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Spår efter soltågen borde det finnas i Morëlvidyn men kanske inte nödvändigtvis i form av troende. Vad om de morëlvidyner som blev omvända till LV tog sin tillflykt i Zorakin efter att solfararna drevs ut och numera har ett kres-bontisât i exil i exempelvis Hixani?
De är varmt trogna den aidniska grenen av LV men ser sig som morëlvidyner och vill inget annat än att vända hem till Samkarna.
En slags Miami-kubaner?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:En slags Miami-kubaner?
Det vore en annorlunda men interessant inspirationskälla! :)

Fundera på det och rådfråga Fraxinus.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:En slags Miami-kubaner?
Hmmm... En Scarfaceinspirerad kampanj i Zorakin? :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:En slags Miami-kubaner?
Det vore en annorlunda men interessant inspirationskälla! :)

Fundera på det och rådfråga Fraxinus.
Hur många morëlvidyner tänkte du dig emigrerade till Zorakien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Hur många morëlvidyner tänkte du dig emigrerade till Zorakien?
Kanske inte alls många, några tusen, och nu koncentrerad till Hixani...?

MEN hela ideen var bara ett förslag som du och Mikael (och ni andra) får bestämma om skal användas. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

För min del föreställde jag mig i Morëlvidyn ett issolerat kloster någonstans med en liten by troende, någon enstaka misionär i någon hamnstad, en mkt liten munkorden i San Anther
San Anther (Enligt en liten munkorden från Kardien har staden fått sitt namn från en munk som missionerade under soltåget men dog här, St Anders, ännu inte av Exarken godkänt helgon, men uppe till prövning. Lokalbefolkningen vet med bestämdhet att det inte är riktigt.)
.
Senast redigerad av Mikael den 2008-02-08 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:För min del föreställde jag mig ett issolerat kloster någonstans med en liten by troende, någon enstaka misionär i någon hamnstad, en mkt liten munkorden i San Anther
San Anther (Enligt en liten munkorden från Kardien har staden fått sitt namn från en munk som missionerade under soltåget men dog här, St Anders, ännu inte av Exarken godkänt helgon, men uppe till prövning. Lokalbefolkningen vet med bestämdhet att det inte är riktigt.)
.
Några Etinstrogna är alltså kvar i Morëlvidyn. En morëlvisk kres-bontisâl kanske kämpar från sitt säte i Aidne för att hjälpa dessa sina bröder och systrar?

Vart kommer citatet ifrån?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Citatet är mitt och kommer från Morëlvidyn-tråden.

Skall suga på Hixani-cubanerna... 8)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Citatet är mitt och kommer från Morëlvidyn-tråden.

Skall suga på Hixani-cubanerna... 8)
Så...kanske 5000-6000 Morëlvidyner? Zorakien verkar bli mer och mer pluralistiskt...och intressant!

Kanske som mest 2000-2500 morëlvidynska invånare i Hixani (med en stadsbefolkning om 11000-12000). Resterande är boende i köpingar i södra delen av hertigdömet Yttersol. Flera bor kanske i kustområdet och är verksamma som hantverkare, sjömän och fiskare men även en del jordbrukare som slagit sig ner i området och börjat bruka jorden och planterat oljeträd (oliv) och citrusträd som de skördar.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-02-08 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar