Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Att du lyssnar till våra önskemål och tar dig tid att ändra är mycket uppskattat mäster anders!

Och det nordaidniska templet blev riktigt bra! :)
Precis, uppskattas mäster anders!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Fattiga och rika = ser bra ut! :D
(noterar dock att du använde orden "alla kyrkor"; menade du då "bägge kyrkorna" eller "alla tempel"? :wink: )
Ah, så slarvigt av mig (så går det när man ger sig på spetan i sin broders öga)! Jag menade varken tempel eller kyrka, utan församling. Det är nu korrigerat i texten.

Lå mig veta om det kardiska rundtemplet gillas innan jag ger mig på en detaljbeskrivning.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lysande Vägens aidniska Exark: Partomus II (kardier)

Lysande Vägens kerisât

Faltrax
Säte: Faltrax
Kerigass: Yrban av Faltrax

Divra
Säte: Ekeborg
Kerigass: Jalkmar Skarpöga av Ekeborg

Zorakin
Säte: Pendon
Kerigass: Fengald av Indarsol

Magilre
Säte: Munzga
Kerigass: Juniz Duolik

Jorpagna
Säte: Jorgund
Kerigass: Oriumnus av Krems

Berendien
Säte: Ventimiglia
Kerigass: Beridor Omundson

Klomellien
Säte: Addiaska
Kerigass: Ozymandias

Erebos
Säte: Nohstril
Kerigass: Baldinor Rugenstall

Efaro
Säte: Kwoske
Kerigass: Hamburan "Hamrek" av Greveryd (zorakier)

Lysande Vägens kres-bontisât

Krilloan (Nordöstra Samkarna)
Kerisât: Efaro
Bontisâl: Laurits Huggard

Orkovia (Hynsolge)
Kerisât: Berendien
Bontisâl: Mesalkhar Krevesin

Tricilve (Trakorien)
Kerisât: Magilre
Bontisâl: Fimbilus Okvand

Hixani (Morëlvidyn)
Kerisât: Zorakin
Bontisâl: Fendrick Hoaskim av Hixani

Tots-kerîgassernas olika ämbeten

Pûr-kerîgassen (från "pûruz" - ren) - Ljusa Handen
Innehavare: Yvein Hevel av Krerex (kardier)

Taks-kerîgassen (från "taksuz" - skatt) - Finanserna
Innehavare: Goffrei Lagius av Artuna (kardier)

Glath-kerîgassen (från "gladiuz" - svärd) - Militären
Innehavare: Sendrik av Ventimiglia (berendier)

Ordû-kerîgassen (från "ordû" - orden) - Ordnarna
Innehavare: Hugil Strang av Kastellien (kardier)

Kor-kerîgassen (från "korona" - krona) - Diplomat till de världsliga ledarna
Innehavare: Willem Albe av Viteborg (zorakier)

Wer't-kerîgassen (från "weritaz" - sanning) - Teologi och lära
Innehavare: Efrakim Remius av Pendon (zorakier)

Övriga ämbeten

Pergonitergardet
Kommandant: Morius Amulband (jorpagnier)

Soriddarorden
Stormästare: Riddar Oban Starke av Illmunnberg (kardier)
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-02-19 14:31, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ser bra ut mäster birke, och vi kan nog ta och fylla på listan allt eftersom... Jag tror att vi bestämde oss för kres-bontisât istället för rek-bontisât.

Det skulle också vara intressant att liste de sex tots-kerîgasserna men lite namn och bakgrund till var och en... Vi känner ju bara till LH-snubben än så länge.

TILLÄGG: Borde troligtvis också göra en likanande lista över de dalkiska kres-bontisâten, även om de inte är så många: Nya Arno, Efaro, Berendien, och kanske Zorakin (?).
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lagt till tots-kerîgasserna och några övriga ämbeten.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tackar och bockar mäster anders! Bilderna är fantastiska (som vanligt). :D

Rundtemplet tycker jag är fantastiskt vackert, särskilt med kupolen!

Jag ber också om ursäkt då det är jag som får ta på mig huvudansvaret för de sista templen. Och att du fick retuschera och teckna om hela tiden (och jag kom med ständigt nya kommentarer och idéer) :oops:

Tack för ditt tålamod!

Jag lovar att inte posta fler förslag på tempel!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hur är det med Hynsolge? Finns det en kres-bontisâl där?

Fraxinus: Ingen orsak! Jag blir glad när alla är någelunda nöjda.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag var egentligen väldigt nöjd med dina tempel från början men så råkade jag se några särdeles vackra skånska kyrkor.....och kom att läsa om kyrkorns försvarsfunktion i oroliga bygder och på den vägen är det.

Min första tanke var faktiskt om ett av de tempel du redan hade tecknat kunde få skyttegluggar och lite råare stil. :oops:

Men, men....det här blev ju väldigt bra ändå! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Då den kräsne mäster Fraxinus :wink: nu godkänt det kardiska rundtemplet kommer här en lätt genomgång:


Kardiska rundtempel

En annan typ av försvarstempel är de så kallade kardiska rundtemplen, som började byggas i trakterna kring Artuna för ungefär 150 år sedan. Den kardiska arkitekturen på det mycket förenklade rundtemplet spreds snabbt till Zorakin, och därifrån österut till Jorpagna och Berendien. Även på Caddo har några tempel på öns sydsida byggts med inspiration från rundtemplen.

Bild

Rundtemplet är av mer traditionell dalkisk arkitektur än de nordzorakiska förvarstemplen, med en typisk kupol och mer rundade drag. Fördelen med dessa tempel är att de är lätta och relativt billiga att bygga, och svåra att inta då de bara har en ingång och inga större fönster. Nackdelen är att de inta har något förvarstorn, och gör det därför något svårare att försvara med projektilvapen. Vissa rundtempel har en lönngång under pemoden som går genom katakomben och leder till en säker plats någon kilometer från templet.

Bild

1. Ingång och vapenhus
2. Bönesalen
3. Kören
4. Sanktoriet
5. Riarkoriet

Senast redigerad av anders den 2008-02-01 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Skrev just ett mastodontinlägg som bara försvann... Bläääää! :(

Här kommer det i ny version:

Aidniska kyrkan och kätttare:
Hur gör vi med Aidniska kyrkan och kättare? Jag tror att jag och fraxinus har omtolkat det så att kättare kan dömas till döden om de söker att vinna nya anhängare, men så länge man håller sig för sig själva så är det OK. Det känns rimligt med tanke på att det ändå finns några religioner som samsas i Kardien och Zorakin. Dessutom så har vi ju Caddisterna i Zorakin.

Hur blir då inställningen till kättare som predikar LV men inte precis som kyrkan? I Aidnehäftet definieras kättare först som sådana som inte predikar LV, men sedan inkluderar man Caddister. Är det någon skillnad mellan LV kätteri och andra religioner? Bättre eller sämre?

Kyrkan beskrivs som enormt rik och korrupt, var gör man av sina pengar? Äter och super upp dem?

Sedan så kan man lsa sig till att aidniska kyrkan genomgår något av en reformation under den ondsinte Yvein av Krerex. Jag gillar det, en annalkande fara som det är svårt att bekämpa öppet. Ännu så länge är bålbränningar ovanliga och kungarna tydligt ovilliga att tillåta folkmord, men saker och ting kan ändras… (här har vi ett mycket obehagligt äventyrsuppslag. Utspelas bäst i Zorakin…)

Samtidigt så minskar korruptionen i kyrkan, vilket kanske är bra. Var gör man av de resurser som frigörs?

Jag skulle vilja att kyrkan har varit ordentligt korrupt under någon sällsynt usel exark – officiella älskarinnor, fylla och allmänt svineri vardagsmat. Det kan vara som reaktion mot detta som Ljusa handen har börjat ta itu med kyrkans inre problem och inte bara med yttre fiender. Tänker mig också att kyrkans brist på inre resning banade vägen för kätterier som de enkla, caddister, illusister och hidonister (ytterst liten sekt) att växa. Nu har det dock börjat att blåsa snåblåst…

Lite tankar, men jag tror att det börjar bli dags att jobba på aidniska kyrkans plats i samhället.
Senast redigerad av Regil den 2008-02-01 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Hur är det med Hynsolge? Finns det en kres-bontisâl där?
Tänkte mig denna förlagt i ...Orkovia, huvudstaden. :) Jag skal förtydiga vart de olika kres-bontisâten ligger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kan man tänka sig att tornet i försvarstemplen ibland innehåller en "loge" för den lokale adelsmannen med balkong ut mot bönesalen precis som i en del medeltida nordiska kyrkor? Ibland är kanske ett sådant tempel sammanbundet med en adelsgård eller borg och logen nås genom en vindbrygga...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra Regil, men skulle vara mer spännande med en Exark som man inte är riktigt säker på var han står, en kanske allt för försiktig politiker som visserligen ser faran med LH men också är orolig för folkets groende missnöje med kyrkan, så han låter LH hållas då den tycks ha viss effekt. Bara en idé?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Låter bra Regil, men skulle vara mer spännande med en Exark som man inte är riktigt säker på var han står, en kanske allt för försiktig politiker som visserligen ser faran med LH men också är orolig för folkets groende missnöje med kyrkan, så han låter LH hållas då den tycks ha viss effekt. Bara en idé?
Det tycker jag nog också! :D
Vad jag avsåg var att ta en historisk exark (säg 50-100 år tillbaka) och låta honom vara exempellöst usel. Jag tror att det går att finna gott om inspiration från historiska påvar som nog inte alltid var guds bästa barn...

Egentligen kanske det till och med är bäst att bara överlåta till SL vilken typ av exark han vill ha...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Kardiska rundtempel
En får tacke! Stiligt som vanligt! 8)
Skriv svar