Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Jag måste erkänna att jag fastnat lite med ransarderna. Jag har en ganska god blick för hur jag vill att Ransard skall se ut idag, men har svårare att se hur dom kom dit...

Jag ber därför om lite hjälp att brodera ut historiebiten av Ransard. Av er alla i allmänhet och av Birke i synnerhet då Mäster B tycks kunna sina nargurer utan och innan. :wink:

Ett av mina aber är alla de nationer som uppgått i Ransard. Hur mycket bör jag särskilja dem från sina närmaste grannar, gällande kultur, religon, etc.

Då Ranerna är lite...extrema, så har jag funderat på att använda Jorduashur som insperation, men även dessa sticker ut ganska mycket.

Alerierna har dessutom varit en teokrati och grundare av "Korsets brödraskap". Jag vet att många av er älskar massiva "vita luckor", då det ger fantasin fritt spelrum, men det känns som om det finns lite mycket av det goda i de forna "grannländerna", så jag behöver kickstartas... :oops:
Jag skulle nog kunna vara behjälplig. :wink:

Återkommer...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I tråden för Ekonomi under Övrigt där Palinors handel diskuteras har tankar om Narim/Gauland i det nordvöstra Ransard kommit upp.
birkebeineren skrev:Jag föreslår Narim (Gauland) i nordöstra Ransard som huvudsakliga handelspartner.

-detta område namns knappt i Ransards histora innan det erövras 515 eO av ransarderna, och kan således utvecklas som vi (och Fafnir) vill.
-landet ligger avspärrad av jorder i norr, sarder i väst och timolerier i söder men är öppet mot (syd)öst och Palinor.
-befolkningen är västnargurisk och säkerligen i behov av mission (?) och sydliga varor, men inte en del av Ransard.
-ransarderna och timolerierna kan störa palinernas handel genom att ta kontroll över leder i bergen och genom att kriga mot själva Narim.
-denna viktigaste marknad kan kompletteras av handel med dvärgar och slättnomader (strövnargurer mfl.) i den grad den är tillgänglig.
Peter skrev:Detta later perfekt! Tackar :)
Precis. Dessutom maste de ha nagra lukurativa varor. Tänker osökt pa hur bra det gick för vara förfäder att sälja pälsverk för lödigt silver. Men det kanske krävs nagot mer ocksa? Eller räcker det med Nariska pälsar och Kuldkresiska smiden? Och Palinors nedgang beror da pa en dubbel katastrof: Ransards expansion och Kuldkres nedgang - men varför hamnade kuldkres i en svacka?
birkebeineren skrev:Även om något annat gärna kan tillkomma så känns en omfattande pälshandel helt rätt. Kanske det är så att den narimska bävern ger ett utomordentligt fint skinn och många av de stora travar med pälsvärk som förs ner till Tillarud är från denna stora svartstripiga bäver? Den intensiva jakten har dock fått mycket förödande konsekvenser för en av Kuldkres västliga gruvkomplex och bidragit till dvärgrikets nergång. När bergsströmmarna på försommaren är som störst hjälper de många bäverfördämningarna till att binda upp mycket av vattnet som når fjällsjöarna i Kardbergens dalar. Dessa sjöar har gärna smala utlopp och svämmar lätt över om inte vattnet hejdas. Vintern 473-474 eO var ovanligt snörik och vårfloden efter blev större än någonsin. Klanerna kring sjön Emvide hadde varit särskilt framgångsrika under jakten och bäverbeståndet var lite och dammarna dårligt underhållna. Följderna blev att vattnet i Emvide steg raskt och bredde ut sig i flera sidodalar. I en av dessa gick dvärgarnas gruvor nästan i dagen och plötsligt var katastrofen ett faktum; taket brast och komplexet översvämmades, enorma värden och hundratals dvärgar förlorades. Dvärgarna i Kard gillar inte bäver! :x
Detta Narim är ett eget västnargurisk rike som först blev en del av Ransard 515 eO. Det ligger isolerad från kusten och består mest av berg men även skog. Tänker mig att det handlar med norddvärgarna i Kuldkres och Palinor medans det envetet kämpar mot ransarder och timolerier för att behålla sin självstandighet. Narimerna har även kanske en viss kontakt med Jorduashur.

Hur låter detta mäster Fafnir? :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En tanke till ett ramverk:

Västnargurisk bosättarkultur:

En kultursfär som sträcker sig fran Palinor i sydöst, över Ransard och till Jorduashur i Norr. Baserat pa klansamhällen (som ofta ägnar sig at krigshandlingar). Detta har lett till särpräglade kulturer. Jorduashurs ättesamhälle ligger fortfarande pa en ganska primitiv niva, och man ägnar sig at bade krigs- och plundringstag: centralmakten är svag. I Ransard har den Raniska eliten lyckats samla ett stort markomrade under sitt centralstyre. I Palinor finns en jorisk nybyggarkultur som är delvis uppblandad med västnargurisk bosättarkultur.

Centrala begrepp bland västnargurisk bosättarkultur är heder, gästfrihet och rättvisa. Grunden är sma byar och gardar, ofta baserade runt en eller flera storfamiljer - i vissa delar även folkborgar. Institutioner som laglöshet, mansbot och "flisfrid" (den som gömmer sig bland heliga "stenflisor" undkommer lagens langa arm) erkänns allmänt bland västnarguriska bosättare.

Aesirkulten är intimt förknippad med denna kultur.

Funkar detta som ramverk? Skall vi egentligen skita i ramverk kanske...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ramverk behöver jag nog, för att få grepp på själva Ransard om inte annat. Peliminärt tycker jag settingen låter bra. Ska kika lite i källor och (fåtaliga) anteckningar och försöka återkomma med mer utömmande svar i kväll(hoppas jag).
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...de ranska krigarna hade fallit för övermakten, marken drack deras blod och korparna åt av deras kroppar. Endast Vortigerns son, Keirhim återvände till gården för att förtälja om det öde Vortigern rönt och om de faror som hotade.
Med Vortigern och hirden borta var det Keirhims moder, Ilgun som styrde gården och således var det också hon som först skulle bringas Keirhims mörka tidender.

-Mor, sade han. Vortigern har fallit och fienden kommer snart vara över oss.
Ilgun synade utryckslöst sin son, märkt av de umbäranden som hirden utstått och av det slag som krossat den. Sårskadan han bar över skulderbladet hade levrats och blödningarna upphört, men på hans anletes färglöshet syntes att de varit ymniga.

-Keirhim, sade hon, detta är en mörk dag. Räck mig din seax.

Keirhim tycktes något brydd över hennes begäran, men lösgjorde sitt vapen och överräckte det med hjaltet först.
Bryderiet övergick dock drastiskt i chockad förvåning då hon i en kraftfull rörelse drev klingan in i hans buk ända till kaveln.

-Keirhim, en Ransk krigsman vänder inte ryggen mot sin fiende. Hade du som dina fränder hållt ihop leden hade måhända utgången blivit densamma, men ytterligare ett dussin hade ni sänt framför er i döden.
Vortigern och hans folk glädjes nu sin dådkraft i Aesirs salar. Själv dör du i skam som en ynkrygg. Vad nytta gör dina tidender här? Vad skulle din nesliga flykt undan härsmakten åstadkomma för oss? Vår bane må rycka närmare i detta nu, men vi flyr inte. Vi är Raner!


Men Keirhim hörde inte längre sin moders ord. Han sjönk bara långsamt in i det omslutande, kalla mörkret...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Riktigt obehagligt trevligt mäster Fafnir! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ahhhh! Sååå... Fafnir! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tackar. Hade en tanke på att låta denna händelse påvisa hur en exemplarisk ran sköter alternativt inte sköter sig. Ilguns minne lever vidare i ära då hon dräpte sin son som uppenbarligen visat fienden ryggen. Och detta trots vetskapen att ättelinjen därmed är slut och Vortigertiteln kommer tillfalla ngn annan. Det ranska blodet och dess principer är viktigare en den enstaka familjens makt.

Vet inte vart i historien jag skall placera det än, och vem fienden är som faktiskt lyckas dräpa en Voriger, men Ransards tidiga historia är ganska gles. Kanske som en inledning till brödrakriget då ju Vortigertiteln står fri for grabs :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Vet inte vart i historien jag skall placera det än, och vem fienden är som faktiskt lyckas dräpa en Voriger, men Ransards tidiga historia är ganska gles. Kanske som en inledning till brödrakriget då ju Vortigertiteln står fri for grabs :wink:
Brödrakriget låter som en ide, så får vi lite info att knyta till denna notis (än så lange) i historien.

Om du vill så kan jag skriva om min narguriska text "Den fjärde vandringen" och lite kortfattat ge västra Kard en historia fram till ...tja, Omric enar landet 27 fO ungefär?

Har du annars några tankar om högtider eller liknande till en Ransk kalender/tideräkning?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Birke: Jag tar tacksamt emot hjälp med historiaskrivandet/skapandet. Det är en av de bitar som jag har haft tuffast för...

Inga större funderingar kring kalendrar etc faktiskt. Skulle gärna ympa in Briors idé i det hela. Viktiga högtider är också naturligtvis de direkt Aesirrelaterade då ju detta är ett mycket gudfruktigt folk. :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Birke: Jag tar tacksamt emot hjälp med historiaskrivandet/skapandet. Det är en av de bitar som jag har haft tuffast för...

Inga större funderingar kring kalendrar etc faktiskt. Skulle gärna ympa in Briors idé i det hela. Viktiga högtider är också naturligtvis de direkt Aesirrelaterade då ju detta är ett mycket gudfruktigt folk. :wink:
Skal se vad jag kan gora med historien. :)

Västnarguriska månadsnamn:

Wintarmonath
Hornungmonath
Lentsanmonath
Ostarmonath
Winnemonath
Brachmonath
Heuvimonath
Aranmonath
Witumonath
Windumemonath
Heristmonath
Eilagmonath


Orginalen hade inte Karl den Store någon vidare tur med i vår värld men de kan kanske användas här?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev: Vet inte vart i historien jag skall placera det än, och vem fienden är som faktiskt lyckas dräpa en Voriger, men Ransards tidiga historia är ganska gles. Kanske som en inledning till brödrakriget då ju Vortigertiteln står fri for grabs :wink:
ransarderna har ju fått pisk på saphyna ett antal gånger, kanske där :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: Västnarguriska månadsnamn:

Wintarmonath
Hornungmonath
Lentsanmonath
Ostarmonath
Winnemonath
Brachmonath
Heuvimonath
Aranmonath
Witumonath
Windumemonath
Heristmonath
Eilagmonath


Orginalen hade inte Karl den Store någon vidare tur med i vår värld men de kan kanske användas här?
På ransardiska (ljusförändrad fornhögtyska) blir månadsnamnen:

Uintarmonot – Vintermånad
Hornungmonot – Vändemånad
Lendsanmonot - Vårmånad
Uinnemonot - Betesmånad
Uachsemonot - Växtmånad
Plûentimonot - Blommånad
Heuinmonot - Hömånad
Azanmonot - Skördemånad
Uitumonot - Trämånad
Uindumemonot - Vindmånad
Herbistmonot - Skördemånad
Hîlagmonot – Helig månad


Jag har tagit mig friheten att ändra Ostarmanot (påskmånad) till Uachsemonot (växtmånad). Eilagmonath (Helig månad) kan ju få finnas kvar. Kanske firas iulîz (jul) under denna månad i Ransard.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut Adragoor, och om Fafnir gillar kan jag börja en västnargurisk kalender med dessa namn som utgångspunkt.
Funderar på om inte det finns en gemensam kalender bland ransarder, jordukaerler och eventuellt palinorer (strövnargurerna) men att ranerna har sin egen, möjligtvis trakoriskinspirerade (från Saphyna?) variant av den.
Vad tros? :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ser mucho bra ut bästa herrarna:).
Kanske är det ranerna som särskiljer sitt tidsräknande på Briors vis och allt mer har fjärmats sig från den gamla gemensamma västnarguriska kalendern. Sedan så är isådannafall ranerna ändå ganska beroende av sardernas kalenderförande, för det vore ju irriterande om man råkade missa exempelvis palinorenas små soltåg.

Va!? Var det i torsdags?, Thorm oxå, jag trodde det var först om två månvarv...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar