Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Medans jag stod och jobbade fick jag en annan idé (alltså innan jag läste ditt inlägg)

Att hjortiderna var avkomman från den behornade och en människa.

Hmm.. är de hamnskiftare eller ser de ut ungefär som den behornade? (Jag associerade till sälfolket som Brior stötte på på Paratorna när jag läste ordet hjortider... jag börjar ana varför jag aldrig utvecklade det här själv.

man jag tror att vi kan spinna vidar epå ditt upplägg. Men jag skulle vilja flytta ut dem från skogens hjärta då jag har andra planer där, och dessutom är där pintjock med gamla druider... :wink: det går dock att ha kvar dem i den mest uråldriga delen av skogen, bara inte precis i mitten där tiden står stilla.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hjortider är hamnskiftare... Och visst kan de vara den behornades barn - men då har vi ändrat på grundkonceptet av vad en hjortid är. I alla fall enligt MB2.

Visst flytta dem från hjärtat till en del av skogen som av de behornades tillbedjare anses riktigt helig...

Sälfolket... Hmm, det minns jag inte, men i MB2 finns ju också "sälingar" hamnskiftare som tar formen av en säl!! (Oh, en sån vill jag spela - INTE!)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Regil skrev:
Att hjortiderna var avkomman från den behornade och en människa.
Tyckte dethär lät lite roligt. Tänker mig jungfru-offerscener a la King Kong :D . Den behornade ger och den behornade tar.... De "offrade"/utvalda jungfruna kommer ibland tillbaka, ibland inte. Kommer de tillbaka är de alltid på smällen, men oftast avlider både mor och barn i förlossningen. Ibland lyckas dock födseln och avkomman blir en hjortid, ett mystiskt skyggt och enstörigt orakel a la anders och kan anta hjortform. ..
Senast redigerad av vije den 2008-01-24 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Hjortider är hamnskiftare... Och visst kan de vara den behornades barn - men då har vi ändrat på grundkonceptet av vad en hjortid är. I alla fall enligt MB2.

Visst flytta dem från hjärtat till en del av skogen som av de behornades tillbedjare anses riktigt helig...

Sälfolket... Hmm, det minns jag inte, men i MB2 finns ju också "sälingar" hamnskiftare som tar formen av en säl!! (Oh, en sån vill jag spela - INTE!)
Jag är ju inte bokstavtroende vad gäller EA... :D men vi riskerar ju att få pisk från admin... :roll:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag blev lite smått förtjust i Vijes idé... Skulle kunna bli rätt kul. Vem har sagt att den Behornade är genom-snäll? Han är ju trots allt en ganska vild gudom...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ja, hellre djungelns lag än naturhumflum! Livets cirkel, äta eller ätas, ta och ge och allt det där :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ja, de blev lite för snälla penterna. Det här skulle pigga upp! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Den här admin gillar idén med hjortiderna (hamnskiftarna måste piffas till i allmänhet!). 8)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Faltrax:
Här kommer lite hållpunkter.

Översikt (behåller osbjers text)
Faltrax är byggt på båda sidor om Phaltofloden några hundra meter från dess utlopp i Faltraxbukten. Från början är det en handelsstation men blev huvudstad då Kardien utropades till enat rike av Ovar Förstkonung 60 e.O. Vid den tiden var Faltrax i stort sett bara bebyggt på norra stranden, men när riket bildades växte staden snabbt och även den södra stranden bebygdes. Efter bara ett par år stod stadsmuren på norra sidan klar medan staden fortsatte att bre ut sig söderut. Det kungliga slottet hade även byggts på en höjd på norra sidan om floden. När Ovars son Gerion I kom till makten 80 e.O. påbörjades byggandet av den södra muren och staden fick mycket av den form den har idag.
På norra stranden ligger saluhallen och salutorget där mycket av handeln i Faltrax sker idag. En del av stranden utgör även den äldre kajen som utgjorde Faltrax hamn till en början. När Faltrax snabbt växte byggdes en kaj även på södra stranden.

* Stor vapen & rustnings "industri" baserad på järn och kol från Inmark och den fortfarande ganska strida floden. Prisvärda produkter av hyfsad kvalité dominerar. Export till hela Kardien och även utomlands (hynsolge?). Består av en rad oberonde mästare som samarbetar.

* Bibliotek. Var en gång ganska välförsett och ansett. Plundrades på allt av värde av echterna vid maktövertagandet, majoriteten av böckerna finns idag vid biblioteket i Ekeborg. Samlar idag ett fåtal lärda män och en liten skrivarskola.

* Många fd livegna faltrakiska bönder har flytt hit och lever idag i kåkstaden. Denna var ursprungligen en olaglig bosättning utanför staden, men är idag inesluten i staden genom en låg utbyggnad av stadsmuren. Detta för att skydda folket från adelsmän som söker återföra sina bönder till åkern. Då faltrax borgare gjort sig beroende av den billiga arbetskraft som de fd bönderna erbjuder är man mån om att hålla adelsmännen borta. Varje morgon kan borgarna bege sig ner till lilla torget och välja och vraka mellan de som erbjuder sina tjänster för tillfälliga påhugg.

* Till kåkstaden bör ingen echtisk adelsman bege sig utan eskort. Invånarna är hämndlystna och kommer att ta chansen att låta en adelsman försvinna om de får chansen. Det är överlag en våldsam plats, här sker ett flertal mord varje år och misshandel är vardagsmat. Kåkstadens invånare låses ute från resten av stadn om natten för att minska kriminalitetn i övriga staden. Den är dock fortfarande hög och de flesta rika borgare ser till att anlita en pålitlig man att vakta hus och hem om natten.

* Slottet. Tidigare det kardiska hovets hemvist, ägs idag av kronan. Här residerar den kungliga garnisonen, fredsdomarna och de kungliga uppsyningsmännen. Slottet är dock lite öde och lever endast upp vid de tillfällen då kungen och hovet avlägger visit.

* Katedralen. En av de största och mest påkostade i Kardien. Här residerar Kersigassen av Faltrax som leder LV-kyrka på faltraxnäs och i norra Kardien. Här ligger också en katedralsskola som utbildar blivande riarker men också klerker som sedan gör en värdslig karriär. Det är dock inte ett måste att ha genomgått skolan för att bli riark, det räcker emellanåt med att kunna runraden och valda citat ur gyllene boken.

* Styre. Staden är en fri stad som står direkt under kronan. Staden styrs av ett råd bestående av de främsta borgarna som leds av den av kungen tillsatte borgmästaren, alltid echt.

Följande finns inte:
Tjuvgille (framförallt inte tjuvgille. gott om småkriminella element finns det dock), Magikerakademi, Sjöbusen, Draken, banken & krigarakademi (även om man kan lära sig att slåss vid garnisonen i slottet).
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Angående Hjortider:

Jag vill minnas att Psipo (under medhåll av övriga forumiter) "plockade bort" metamorpherna som folkslag. I Monsterböckerna var de egna folkslag underordnat älvfolk, men i monsterboxen rörde det sig om folk med hamnskifte förmåga.

Ha-och-äta-kakan-fafnir, dvs jag, skrev därför i när jag pulade med Aspubran och Gregorius att: Metamorpher är enskilda folkslag underordnat älvfolket enligt Aspubran. Metamorpher som folkslag existerar inte, utan det rör sig om enstaka individer med hamnskifte enligt Gregorius. Dessa söker sig dock inte sällan till varandra och bildar egna samhällen/familjer inom samma hamnskifte.

Det braigaste med ovanstående är just att det bara är påståenden. Detta lämnar fritt spelfält för hjortider i Kardien, men för att inte totalt köra över dessa två lärdes motsägelsefulla teser så får hjortiderna gärna vara lite mystiska och inte allt för nära i detalj kartlagda. Om önskat så kan jag komplettera deras utsaga med teorin om den behornades barn i någon av deras skrifter eller ur en tredje oberoende källa.


Angående Faltrax:
Regil, du har sett det lilla material om staden som finns i "rösten från forntiden" också? Det är möjligt att du redan har kikat/använt det. Jag har förnärvarande inte modulen så jag kan inte jämföra :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Faltrax:
Här kommer lite hållpunkter.

Översikt (behåller osbjers text)
Faltrax är byggt på båda...
Ser bra ut, och det underlättar för att passa in mina äventyrsfunderingar kring Faltrax (kommer förövrigt att använda några av dina förslag :wink: ).

Angående slottet i Faltrax; vore det inte en snygg detalj i stadens "skyline" om ett brandskadat högt torn står kvar seden draken Tallerins besök? Det har lämnats orört av ren vidskepelse eller någon gammal legend som talar om att "...ett nytt torn skal resa sig med en ny (faltrakisk) kung..."?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev: Det braigaste med ovanstående är just att det bara är påståenden. Detta lämnar fritt spelfält för hjortider i Kardien, men för att inte totalt köra över dessa två lärdes motsägelsefulla teser så får hjortiderna gärna vara lite mystiska och inte allt för nära i detalj kartlagda. Om önskat så kan jag komplettera deras utsaga med teorin om den behornades barn i någon av deras skrifter eller ur en tredje oberoende källa.


Angående Faltrax:
Regil, du har sett det lilla material om staden som finns i "rösten från forntiden" också? Det är möjligt att du redan har kikat/använt det. Jag har förnärvarande inte modulen så jag kan inte jämföra :)
Så det finns inte hjortider?
Nåja, vi tala om ett fåtal individer av mystiskt ursprung, så det behövs ingen närmare definition.

Rösten från forntiden var det väldigt länge sedan jag tittade i, har den inte själv och känner nog at jag står ganska fri i förhållande till den...

Köper förslaget om det brända tornet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hallå hallå Regil! Rösten från forntiden kan du bara inte skippa. Finns en karta över närområdet, "lilla hamnen", dvs en a sidan nu då, Värdshusen "Det Gyllene Ankaret", "Sjöbjörnen", "Trossen", "Vågtoppen"...
Där finns också lite historia om hur det på 200-t fO saknades lämplig kung och inflytelserika släkter sökte besitte tronen, bla familjerna Zeen och de Klockhard. Intressant kan också vara att där finns ett Kungarnas gravtempel ca 6 mil öster om Faltrax!
Vill du ha kopia skickad så pma mig din adress! Jag tycker väldigt viktigt att detta fasas in i Kardien.

Har för mig att magikerakademi nämnsnågonstans men har ingen källa.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Hallå hallå Regil! Rösten från forntiden kan du bara inte skippa. Finns en karta över närområdet, "lilla hamnen", dvs en a sidan nu då, Värdshusen "Det Gyllene Ankaret", "Sjöbjörnen", "Trossen", "Vågtoppen"...
Där finns också lite historia om hur det på 200-t fO saknades lämplig kung och inflytelserika släkter sökte besitte tronen, bla familjerna Zeen och de Klockhard. Intressant kan också vara att där finns ett Kungarnas gravtempel ca 6 mil öster om Faltrax!
Vill du ha kopia skickad så pma mig din adress! Jag tycker väldigt viktigt att detta fasas in i Kardien.

Har för mig att magikerakademi nämnsnågonstans men har ingen källa.
Adress skickad till Mikael!

Men i ÄS produkter känns det ibland som om följande måste finnas i en stad: 1 magikerakademi, ett fint värdshus, ett skabbigt värdshus, en krigarakademi, ett tjuvgille (+ någon form av sekt). Om beskrivningen i rösten från forntiden följer den mallen så kommer jag förhålla mig lite friare till det materialet. Men karta etc kan man ju lika gärna behålla, jag har inte Anders talang här... och jag är ändå väldigt intresserad av att se vad som står skrivet. Det finns säkert guldkorn!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ekeborg:

följr lite hållpunkter. Full artikel kommer nog någon dag... men inte idag eller den närmsta tiden...

* Kardiens största stad, mycket tack vare: Exarkspalatset, Slottet strax utanför, den kungliga administratíonen, stor handel med lyxvaror som importeras utifrån resten av ereb (mycket större import än export). Hit skall man bege sig om an vill handla det bästa och dyraste som ereb har att uppbringa, när det gäler den typen av lyxvaror så finns här ett lika stort utbud som i Arno och Gringul.

* Kersigassen har sitt säte vid en liten kyrkostad som är uppbyggd några fjärdingsväg från Ekeborg. Här finns även huvudsätet för ett flertal munkordnar och solriddarna i Kardien. Det blir i sig en stad med över 1000 invånare.

* Staden har mångdubblat sin befolkning sedan maktövertagandet. Idag 13 000, innan kanske 3 000. Har nästan fördubblat befolkning bara under Vidar VI:s hand. Notera dock att han tog över styret över Ekenfara på sin 21 årsdag, långt innan han blev kung.

* Fn pågår en stenläggning av gatorna och uppbyggandet av ett primitivt kloaksystem. man har klarat av huvudgatorna och några av de finaste kvarteren. Man har nyligen avslutat bygget av en ny stadsmur som täcker hela staden och tillåter dan att växa till åtminstone 20 000. Det finns alltså åkertäppor etc innanför muren

* Inte helt säker på utseende, tänker spontant på engelske shambles med ganska smal gator där varje våning på husen sticker länger ut över gatan än det förra. har tidigare definierat husen som korsvirke-röd sten (direkt rippat från några hus i Lund, du borde nog ha sett dem Fraxinus). Allt här är dock öppet för förslag.

* Kungliga borgen används som garnison och för den kungliga administrationen. Staden är huvudstad. Härifrån residerar kungen. Hit förs en stor del av de skatter som kungen tar upp i ekenfara. Här har Kungliga riddarorden sitt säte.

* Staden är inte bara störst utan också rikast i Kardien. Brottsligheten är hyfsat låg med Kardiska mått, men kanske inte så låg som i tex Pendon.
Skriv svar