Lindskiarnar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Adragoor skrev:
Mikael skrev:Gillade första bilden bättre, den mer "rese"-lika. Hur blir den utan mun Anders, helt utan mun?
Hur gör de när de talar jori helt utan mun?
För att inte tala om att äta mat!! :shock:
Det kan vi väl stryka? :?
Magiska varelser som inte behöver mat då de har grön hud med klorofyll och därför kan få energi genom fotosyntes, fukt och näring kommer genom deras jättelika fotsulor. puh :twisted:
De talar jori när de talar... :? ...ja fast det är ju Pharynkierna (magikerna) som gör det, ev. talar lindskiarna telepatiskt jori vid något tillfälle. 8)

OK I tried!
Anders Ok, inga fler ändringar. :D
Senast redigerad av Mikael den 2008-01-10 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Anders sudda munnen och maila mig en kopia för mina försök, prreasee (xiexie). :D
Jag vet inte om du vet detta - men jag sitter inte och ritar på datorn, utan på papper. Jag har redan ändrat ansiktet på den första bilden så om jag ska ändra på den igen så blir det från den andra bilden (med det inte-så-rese-lika ansiktet), och jag måste ändra originalet...

Vilket jag inte gärna gör.

Ta bilden från första sidan och sudda munnen själv i ett bildbehandlingsprogram vet jag. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Fraxinus skrev:När jag först läste om dem hade jag tankar/misstankar att de kan var någon form av magiska varelser då de skyr järn och endast slåss med bronsvapen. Samt att de kanske delvis är sprungna ur växter (rentav träd?). De kom norr ifrån över Aidnebergen till det som i dag är Zorakien de byggde fantastiska palats och byggnader där stora fönster vätter mot syd för att fånga in så mycket solljus som möjligt. (Klorofyll i ådrorna?)
Det här tycker jag är en extremt tuff tolkning. Jag gillar verkligen och tycker då att de skulle kunna bli lite mer utomaltoriska i sitt utseende igen. Jag har inga som helst problem med bilden ifrån monsterboxen förutom att den kanske inte är så skarp eller stilren eller vad man ska kalla den för. Inte särskilt detaljrik helt enkelt. Lite tråkig.

Anders du ritar förbluffande bra (och fort också :shock: ) och jag har faktiskt inte hängt med i diskussionen ang. hurvida de skulle vara svartfolksbesläktande, men för mig är likheten med resar inte tilltalande vare sig estetiskt eller storymässigt.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Det kan väll se ut som om de har en mun även om den är igen växt? Läpparna sitter ihop ni fattar. Då kan de se ut på detta sätt och ändå inte ha en mun :D

Jag har inte böckerna framför mig men jag har för mig att de är immuna eller resistenta mot magi är det rätt?

Det är kanske så att de lever av magi istället för att äta? Detta kan säkert kombineras med att de har fotosyntetiskhus och att de suger i sig solljus på samma sätt, de lever av energi, strålningsenergi helt enkelt. De kanske inte förökar sig så fort därför att de är beroende av någon form av strålning (radioaktivitet) det kanske är så att det ras boningar ligger i en "uran gruva" som inte är lika radioaktiv som den av förr i tiden? Därför har de svårt att fortplanta sig nu mera.

Det där med järn kan kanske ha att göra med att man kanske skulle kunna kalla dem för magiska varelser. Att järnet skadar dem och suger kraften ur dem?

De ska i alla fall va ett myskofolkslag. Jag har ingen erfarenhet av att ha mött dessa varelser i dod finns det någon som har det och vill beretta vad som hände?
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

(En icke-alienvariant av Lindskiarnar)

Lindskiarna spred sig ut över Zorakiens slätter fran Aidnebergens massiv. De var ett storväxt, lagmälda och taktiskt begavat jätte- eller resefolk som visste att använda sin stora kroppshydda och sin överlägsna räckvidd till förskräckande fördel.

Lindskiarna var ett simpelt jättefolk vars bronsalderskultur frodats i Aidnebergens dalgangar i generationer. När paträngande svartfolksräder gjorde hemtrakterna svarbebodda (De härjande bergsvättar som drev dem pa flykten angrep egentligen aldrig Lindskiarne i öppen strid, utan livnärde sig pa stöld och plundring, och snabba räder), emigrerade de ned pa den tillförne främmande, men öppna och frodiga Pharynkslätten.

Lindskiarnas kultur baserades pa täta familjegrupper. Deras langa livslängd (150-200 ar) och monogama läggning fick dem att skapa betydelsefulla och djupa band inom sina bosättningar. Deras kyliga temperament gjorde Lindskiarna lakoniska, och eftertänksamma.

När krig till sist bröt ut med de ynkliga människorna skred Lindskiarna till verket pa ett systematiskt sätt. Med hjälp av sin storlek, sin styrka och sin inbördes koordination kunde de lätt sla fienden pa flykten. Pa sin vanliga, systematiska fason hade Lindskiarna ordnat ett utomordentligt förrad av bronsvapen, som de själva smidit av ämnen ur deras hembergs bronssmedjor. Lindskiarna hade helt självständigt planerat den ofrankomliga kraftmätningen i decennier. Deras självradlighet var bade en fördel och en nackdel. Eftersom de inte mottagit resurser fran nagon främmande makt var de helt oavhängiga. Men eftersom de själva inte tagit till sig järnsmidandets konst var de överlag begränsade till bronsbeväpning.

Lindskiarna använde sig till mycket lite utsträckning av ordergivning under pagaende fältslag. Istället förlitade de sig pa en mycket ingaende genomgang innan striden (där krigarna dessutom fick "prata av sig", och fa utlopp för alla osäkerheter som kunnat paverka stridsmoral. Dessa pratstunder, liksom lindskiarnsk kultur överhuvudtaget, präglades av kroppskontakt och kramkalas), samt tillförlit pa varandras omdöme och personligt initiativ under striden. Lindskiarnas välkoordinerade och knäpptysta stridsmetod fick de vidskepliga människorna att viska om trolldom och telepati.

Naturen har givit lindskiarna stabila klumpfötter och tva tummar. Det är oklart om detta är en gudagava till det sävliga jättefolket, eller en naturens nyck som fortplantat sig bland de trangt boende, och ofta nära besläktade bergsstammarna. De tva tummarna avspeglar ocksa Lindskiarnas händighet: flätverk, trähantverk och snideri tillhör deras specialiteter. Underverket Pharynx visar pa vilken utmärkt niva den pharynkiska konstkulturen lag pa under deras glansperiod. Utan tvekan hör deras talmodiga och sävliga sinnelag även det till förklaringarna för denna ovanliga skicklighet.

Lindskiarna drevs fran den Zorakiska landsbygden, och utrotades av hämndlystna aidnier: nu skulle människan härska i Zorakien, och ingen annan. Men vem vet om det inte ännu finns kvar sma enklaver av klumpfotade resar i Aidnebergens höjder.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:(En icke-alienvariant av Lindskiarnar)

Lindskiarna spred sig ut över Zorakiens slätter...
Gillar din tolkning Peter, fast den krockar lite med min variant...
Vad om det någongång under slutet av Mörkertiden vandrade in ett människofolk over bergen från norr och mycket målmedvetet sökte sig till den plats där den urgamla ruinstaden Pharynx legat sedan innan Kejsardömet Jorpagna och dets legioner tågade in over Aidne. Folket leddes av en grupp magiker som hittat kunskaper om ruinstaden och vad som dolde sig under den. Ur djupa valv grävde de upp stensarkofager med mumifierade varelser från den Första Skapelsen, varelser som inte var menade for denna tid - lindskiarnar. Magikerna animerade dessa till ett skenliv och såg som sitt mål att återskapa den värld då magien var mäktig och konsten var stor. Pharynx återuppbygdes med kunskaper från de mumifierades minnen och magikerna såg sig sina skapelsers potential. De ville börja med Aidne och sedan fortsätta med Altor. Pharynkierna som magikernas folk nu kallade sig började sin erövring och använde linskiarnarna som veritiabla stridsvagnar då deras krigskonst bokstavligen var av en annan värld. Folken rundt ikring, jorer som pamper, flydde trots sin numerära overlägsenhet och lindskiarnarkrigen tog sin början - Aidne skulle alldrig bli sig likt.
Min tankar med detta:

Att ge en möjlig förklaring till lindskiarnarnas omtalade förmågor och utseende genom att anknyta till både magiker och en annan Skapelse. Sen så låta ansvarige/SL bestämma vad som är fakta och vad som är rykten.

Att ge den historiska bakgrunden till den såkallade Lindskiarnarkrigen som var mycket central for bildandet av Aidnes första rike sedan Mörkertiden och varför den senare har fått så stor uppmerksamhet i Zorakins "mytologi".

Sen är det upp till Fraxinus, och er andra, att avgöra om det fungerar. :)

Linskiarnarnas historia

Sedan urminnes tider låg det i västra Altor, i det senare benämda Ereb och i regionen Aidne vid Grindanuhalvöns nordöstra del, ruinarna av en stad kallad Pharynx. Ruinstaden låg där innan erdirerna kom till västra Ereb, pamperna såg den när de red forbi och då Kejsardömet Jorpagna koloniserade landet fanns den där. Den bestod endast av stora stenbyggnader som forutom att verka mycket gamla inte bjöd på så stora överraskningar. Folk hämtade ibland byggnadsmaterial i utkanterna eller jagade bland stenhusen men lämnade den annars i fred.

Under Mörkertiden som i Aidne likt andra platser var en orolig och mörk tid vandrade många folkstammar kring, nya som gamla. Eftervart hittade de dock platser att slå sig ner på och små samhällen kunde växa fram. När så under 200-talet fO ett folk vandrade in i det som skulle bli Zorakin fanns det fortfarande gott om plats även om stammar som penner och raxorer hade börjat bygga sina hem här. Pamperna var också de mycket reduserade i antall och strövade inte länger över så stora områden. Det nya folket var av jorisk härstamning och förmodades komma från någon av de forna provinserna i norr. De höll sig dock för sig själva och verkade vara ledda av en liten grupp präster eller magiker. Målmedvetet gick de mot Pharynx och valde här att sätta upp sina tält. Sen hände inte så mycket mera utan Aidnes sämhällen fortsatte att stabiliseras och Mörkertiden verkade gå mot sitt slut. Några mandelmunkar från lyceet i Pendon försökte ta kontakt med parynkierna, som folket kring ruinstaden hade börjat kallas, men dessa avvisades bestämd.

Sanningen om de såkallade parynkierna var att de som andra trodde var ett jorisk folk från norr som sökt sig en plats i kaoset efter den Tredje Konfluxen. Det som ingen visste var att en sekt magiker hade tagit kontroll över folket i avsikt att använde det i sitt heliga syfte; att återupprätta en civilation från innan Gudarnas Vrede. På något vis visste dessa magiker att ruinstaden Pharynx var från denna tid och att under den skulle varelser från den Första Skapelsen finnas. Under närmare ett helt århundrade fick de sitt folk som de styrde likt präster, att gräva sig ner i djupet under Pharynx, ner till gravvalv de visste skulle finnas där. Samtidigt byggde de en mur kring ruinerna och lät inga utomstående ta sig in. Slutligen hittades det de sökte; stensarkofager öppnades och ut lyftes stora varelser inlindade likt mumier - lindskiarnar. Varelserna var inte döda men ej heller likt de engång varit. Magikerna lyckades väcka upp dem och de kunde röra sig och tala men verkade inte ha någon egen vilja att själv leva. Magikerna såg dock detta endast som en tillfällig motgång och började den nästa delen av sin stora plan. De extraherade kunskaper från lindskiarnarnas minnen och började återuppbygga Pharynx. Förvånade över det de nu kunde åstadkomma så snabbt vid hjälp av formågorna hos sina viljelosa gudar/tjänare greps de av storhetsvansinne. De ville inte vänta tills Pharynx var helt återuppbyggd och lindskiarnarna helt återställda (några tvekade nog även på om detta någonsin skulle hända) utan ville erövra världen med en gång - de gick ut i krig.

Sektledningen av magikerpräster skickade nu ut sitt underlydande folk och med krigsutrustade linskiarnar i sina led gick de till skoningslösa angrepp på de ikringboende stammarna. Den återuppväckta kunskapen handlade inte om bara magi, konst och framstående arkitektur utan även om krig. Magikerna följde med ut i bataljerna och kunde utnyttja förmågor hos varelserna till att göra sina numerart undelägsna styrkor segerrika. Det parynkiska folket lade snabbt under sig nästan hela Grindanu och tågade uppeggade vidare mot Indar. Inget verkade kunna stoppa dem och lika många som parynkiernas pikar och armborst dödade skrämde lindskiarnarna bort med sin blotta reseliknande skepnad.

Sen vet alla som studerat Aidnes historia hur det gick; pennernas hövding på södra Grindanu Valien Valiensson sökte hjalp hos echter och dalker, och efter ett lyckosamt mord på magikernas översteprast inne i själva Pharynx börjar återerövringen. Lansforsedda ryttare som lyckas ta sig genom parynkiernas led och fälla de stora lindskiarnarna gjorde att sammanhållningen bröts och genom sitt mycket större antal kunde zorakierna och kardierna vinna tärräng. Till sist foll själva Pharynx och lindskiarnarkrigen var över.

Några magiker lyckades dock undslippa Pharynx fall och med ett fåtal trogna underlydande fly upp i Aidnebergen. Med sig förde de ett par av lindkiarnarna och dessa räddades således under förstörelsen av parynkiernas välde. Det sägs att bortom bergen gömda i Snoarskogarna finns sekten kvar, ivrigt dyrkande sina heliga gudavarelser - de vilande lindkiarnarna.
Går de att kombinera tro? :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Går de att kombinera tro? :?
Aj tusan :/ sa gar det när man inte läser traden ordentligt. Det är nog för stora skillnader. Mina är ju enkla typer, medans dina är mer cthulhianskt uraldriga med Woddamvibbar.

Pa nagot sätt känns din variant mer som huvudupplägget i en dramatisk kampanj av Nidlands eller Femte konfluxen magntiud. Helt ärligt vet jag inte vad som bleve bäst. Men du var ju först :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:
birkebeineren skrev:
Går de att kombinera tro? :?
Aj tusan :/ sa gar det när man inte läser traden ordentligt. Det är nog för stora skillnader. Mina är ju enkla typer, medans dina är mer cthulhianskt uraldriga med Woddamvibbar.

Pa nagot sätt känns din variant mer som huvudupplägget i en dramatisk kampanj av Nidlands eller Femte konfluxen magntiud. Helt ärligt vet jag inte vad som bleve bäst. Men du var ju först :)
Båda varienterna har ju sin charm... Skit också! Vi får väl spara en av de två och lägga in på annat ställe i Ereb, för de bör inte gå förlorade! :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad om lindskiarnarna var ett folk från den Första Skapelsen men som överlevde in i Bronsets Ålder? Sen gick de under och hamnade på okänt vis i stensarkofagerna under ruinstaden Pharynx, för att många århundraden senare väckas upp till sitt "halvliv" på 100-talet fO?

Peters beskrivning för varelsernas betende och kultur skulle kunna gälla för tiden innan Undergången i Bronsets Ålder och även i den Shangri-la dalgång som Mikael är inne på... :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

näeh, i sa fall är det nog bättre att helt stryka mina lindskiarnar och istället ge fornlindskiarnarna den episka, förbjudna och namnlösa förhistoria de förtjänar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kluven, gillade Peters version också, även de gärna fick förbli telepater.

Kan ma utgå från Aidnetexten, men ha två olika teorier presenterade om deras bakgrund?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Tja, det kan ju faktiskt lösa det!

Det finns två teorier som ingen egentligen kan säga vilken som är sann. Den ena utgår från Peters idé om Resar. Den teorin har flera anhängare bland erebs lärde men förkastas av andra som aburd, befängd eller rent av kättersk (blotta tanken på att ett rese-släkte ska ha haft en civilisation och dessutom en högkultur som överglänser många mänskliga är hårresande... :evil: ).

Dessa framkastar istället en motteori om ett magiskt gryningsfolk från före den första konfluxen. Vilket den andra falangen himlar med ögonen över. (Allt som är okänt och "magiskt " och som inte går att förklara "måste" ju vara från gryningstiden! :roll:)

Och så finns det ju givetvis den där Jerome Monardes synnerlig fantasifulla teori om ett magiskt folk som stammar från växtriket! Deras så kallade telepati är då inget annat än ett synnerligen avancerat kemiskt signalsystem. Ett femte sinnessystem som inte människor (ens magiker?)kan uppfatta. Sådant finns bland alla växter om än i mer primitiva former.

Förändrad text

Enligt denna teori livnär de sig dessutom nästan enbart på att dricka vatten. Huvuddelen av födan får de genom fotosyntes i huden. Kanske finns det särskilt mineralhaltiga källor i Pharynx som tillgodosåg Lindiskiarnarna med de nödvändiga mineralämnena genom att dricka. Kanske är deras boplatser beroende av sådana mineralhaltiga källor.

Givetvis är det ingen som tar den teorin på allvar. (Författare själv gillar den dock. :wink: )
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-14 13:45, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fraxinus skrev:

Det finns två teorier som ingen egentligen kan säga vilken som är sann. Den ena utgår från Peters idé om Resar. Den teorin har flera anhängare erebs lärde men förkastas som aburd, befängd eller renta av kättersk (blotta tanken på att ett rese-släkte ska ha haft en civilisation och dessutom en högkultur som överglänser många mänskliga är hårresande... :evil: ).

Dessa framkastar istället en motteori om ett magiskt gryningsfolk från före den första konfluxen. Vilket den andra falangen himlar med ögonen över. (Allt som är okänt och "magiskt " och som inte går att förklara "måste" ju vara från gryningstiden! :roll:)

Och så finns det ju givetvis den där Jerome Monardes synnerlig fantasifulla teori om ett magiskt folk som stammar från växtriket! Deras så kallade telepati är då inget annat än ett synnerligen avancerat kemiskt signalsystem. Ett femte sinnessystem som inte människor (ens magiker?)kan uppfatta. Sådant finns bland alla växter om än i mer primitiva former. Givetvis är det ingen som tar den teorin på allvar. (Författare själv gillar den dock. :wink: )
Stralande. Där löste du den gordiska knuten med ett kraftigt hugg :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter som en lösning Fraxinus! :)

...fast hur blir det med bakgrunden till lindskiarnarkrigen i Zorakins historia?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Låter som en lösning Fraxinus! :)

...fast hur blir det med bakgrunden till lindskiarnarkrigen i Zorakins historia?
Vi kan väl säga att att vissa påstår att de kom över Aidnebergen medan andra vet bestämt att de låg i sarkofager under ruinstaden Pharynx (som Raxorerna skydde som pesten då de "trodde" att det spökade där). Det viktiga är att det var där man på allvar först började lägga märke till dem.

Din idé med ett medföljande mänskligt folk kan vi också ta med. Deras roll i det hela är kanske oklart men de verkar ha haft rollen som tillbedjare och präster. De har sannolikt också fyllt ut Lindiskiarnars led med soldater. Ungefär som Riddare (Lindiskiarnar) och fotfolk (människostammen).

Först har vi som Bakgrundsfakta de två (tre?) dominerande hypoteserna om deras härkomst och lämnar det öppet vilket som är sanning. Sedan kör man på med det Historiska förloppet.
Skriv svar