Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Birke: Bra, har aldrig gillat lindskiarna, men detta ger dem lite bättre plats i historien.
Aber: Enligt officiella källor kom de marscherande ner från bergen på 100-t fO kuvade folket i Pharynx (antar det menas hertigdömet) och byggde sin stad. De misslyckades pga sin fåtalighet.
Stadsbyggandet går att böja som du gjort. Att säga att det var pharynkierna som kom från bergen går också, men 100-t vill jag behålla. Ser också gärna att de två fickorna som finns kvar i bergen år 610 har utvecklats olika. En, den i väster, lever kvar med sekten som du föreslår, men den i öster är fredliga lindskiarna, lite shang-ri-la, som jag föreslagit under Lindskiarna-tråden.
Kanske söker HM allierade i den västra (sekt) gruppen. Han vet att de finns men inte var. Där hans orcher misslyckas kanske äventyrare kan lyckas?
Inte varit mina favoriter heller men på något hörn måste de väl med, exempelvis detta. Jag har medvetet vridit på texten från de officiella källorna och om det är 100-talet eller 200-talet fO är kanske inte relevant så länge det är mot slutet av Mörkertiden och ett tag innan Zorakin utropas.
Två olika grupper i bergen/skogen låter bra. Shangri-la varianten kan vara "vakna" lindskiarnar så som de engång var, medans den andra gruppen fortfarande styrs av kultister.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Den andra där en stridsberedd ryttarinna spränger fram till häst med spjut och sköld.

Den här ryttarinnan sitter till häst (gärna i galopp) med spjut i handen. Hennes sköld påminner starkt om de sköldar du kan se i länkarna här ovan. Hon har tatuering som går i slingor över högerarmen. Rejäla läderbyxor. Stövlar. Vadderad tygharnesk i form av en kortärmad tunika. Spjutet har en vimpel som är fäst vid spjutfästet. Eventullt armband på underarmarna
Hmm... Det blir en stegrande häst (har grymt svårt för galopperande hästar :oops: ). Vilken hårfärg har pamper? Ljust eller mörkt?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:Fraxe: Du ville ha något liknande vad jag gjorde åt Regil för echterna? Ge mig en detaljerad beställning, med noggrann beskrivning av kläder och dyl. så ska vi se vad jag kan göra...
Det jag ville ha är en bild på en Pampisk ryttarinna. Fullt rustade till krig bär de en vadderad tunika, läderrustning på benen (i form av byxor), läderstövlar och en toppig hjälm eller läderhätta. Samt härdat läderharnesk. I fred bär de en tygharnesk i form av armlös/kortärmad tunika.

Jag har två motiv i huvudet och kan inte bestämma mig. Den från det som kallas Pampisk harjakt där ryttaren ska fånga den sprintande haren i öronen med sina händer.

Den andra där en stridsberedd ryttarinna rider till häst med spjut och sköld.

Den här ryttarinnan sitter till häst med spjut i handen. Hennes sköld påminner starkt om de sköldar du kan se i länkarna här ovan (Lite rektangulära med lätt rundade hörn och kortsidor). Hon har tatueringar som går i slingor över högerarmen. Rejäla läderbyxor. Stövlar. Vadderad tygharnesk i form av en kortärmad eller ärmlös tunika. Spjutet har en vimpel som är fäst vid spjutfästet. Eventullt armband på underarmarna.


Låt hästen stå still istället. Hon spejar över ett vidsträckt gräsland. Hennes toppiga hjälm har hänger från/ ligger framför henne på sadeln.

Fast en stegrande går också bra!

Hårfärg?....ehh...ljust vill jag minnas! Ljust för.................. :oops:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rriors.jpg

Jag klistrade den här länken igen som inspirationskälla. (Du behöver inte ge henne ett sådant skägg däremot.)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Här får du... En kvinnlig pamp (krigarinna) med man och son...

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt.. gillar särskilt dammet (eller vad det nu är) rundt hästens ben och sonens min! :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ha,Ha,Ha! Helt underbart! Bättre än jag vågat hoppas på med tanke på min tveksamma beskrivning!!!!

En kvinnlig pampisk banérförare, eller som de heter Ign`Ara. (Banérkrigare eller snarare "Krigaren som för flamman")

Och skölden fick du rätt också!

:D :D :D
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-10 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:regil: ÄS bastards! :wink:
Fraxinus: Schamaner OK, snöleoparde nääh. Snygg tatuering dock, vad kan det finnas för andra stora katter kända bland Pamperna. Fläckig stäpp-puma?
Birke: Bra, har aldrig gillat lindskiarna, men detta ger dem lite bättre plats i historien.
Aber: Enligt officiella källor kom de marscherande ner från bergen på 100-t fO kuvade folket i Pharynx (antar det menas hertigdömet) och byggde sin stad. De misslyckades pga sin fåtalighet.
Stadsbyggandet går att böja som du gjort. Att säga att det var pharynkierna som kom från bergen går också, men 100-t vill jag behålla. Ser också gärna att de två fickorna som finns kvar i bergen år 610 har utvecklats olika. En, den i väster, lever kvar med sekten som du föreslår, men den i öster är fredliga lindskiarna, lite shang-ri-la, som jag föreslagit under Lindskiarna-tråden.
Kanske söker HM allierade i den västra (sekt) gruppen. Han vet att de finns men inte var. Där hans orcher misslyckas kanske äventyrare kan lyckas?
Pharynx var inget hertigdöme utan ett område som beboddes och dominerades av en (förhållandevis) väletablerad Raxorisk stam. Pennerna höll sig vid denna tid till Grindanuhalvön.

Det är detta som de tre fälten i Zorakiens sköld symboliserar. De tre ursprungliga Penniska hertigdömena. Rutorna för Mannemo (fält och hagar), Vråken för Likermark samt Lindormen för Amtefjärd. Slättebo ingick också i Pennernas men var en del av Mannemo och då tämligen glest befolkad.

Raxorerna tog utomordentligt mycket stryk av Lindiskiarnarna och av kriget mot dessa. Många flydde både västerut (till Haperike och området runt Fil) samt österut (till det som idag är Salamoras högland). Man räknar med att ungefär halva den Raxoriska befolkningen gick under i dessa krig.

På sätt och vis banade Lindiskiarnerkrigen vägen för Pennernas dominans i det område som idag är Zorakien. Det var bara för dem att inkorporera de av lindiskiarnarna redan krossade smårikena i Grindanu, Pharynx, Inbergen och Indarhalvön. De enda undantagen var Pamperna på sin halvö (1500 ryttare är en respektingivande styrka) och Luksilerna som Lindiskiarnarna inte lyckats besegra (mest på grund av avståndet och massiv hjälp av dalkiska legosoldater).

Regil:Mycket trevlig borg! Vem av oss ska få äran att införliva den i sitt land? :)

Editerat: Det är nu konstaterat att den röda örnen är för dreverike och de gulgröna fälten symboliserar Amtefjärd. Lindormen är hertigen Lindeworm av Pharynx vapen.
Senast redigerad av Fraxinus den 2012-10-28 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Regil:Mycket trevlig borg! Vem av oss ska få äran att införliva den i sitt land? :)
Den är redan din, vare sig du vill eller inte! :D
Slå upp aidnehäftet och titta på de sista sidorna. Jämför sedan med länken jag kallar för karta. Voila! Slottet i pendon = Conwy Castle. Jag har tyvärr inte lyckats hitta lika snygga ritningar som ÄS uppenbarligen måste ha haft när de ritade borgkartorna.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det var som fan! :o

Du har rätt, de är nästan exakt likadana!

Får jag i gengäld ge dig ett kungligt (?) borg du kan använda?

Muren daterar sig tillbaka till Romersk tid. Den normandiska Motten byggdes under 1000-talet. Det stora Porttornet, kallat det Svarta tornet byggdes tillsammans med en förbindelse- och inre försvarsmur till Motten under 1200-talet. Den första delen av borgen och Oktagontornet byggdes ungefär under 1400. Utbyggnaderna av slottet tillkom under 1700 och 1800-talet

Gå in på vidarekopplingen "THE PRESENT" direkt under huvudtiteln. Där väljer du Virtual castle i menyn som dyker upp till vänster.
http://www.cardiffcastle.com/castle.htm

Här är några andra bilder på samma borgkomplex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Card ... e_keep.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... Castle.jpg
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-11 10:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En pampisk gud att ha i fickan?

En gammal pampisk hövdingastav - just det! För att bli pampisk hövding var man tvungen att kunna rida pa tva hästar samtidigt!!



Och en snitsig betselprydnand
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Tjusigt Peter! Hm Kan det vara vindguden eller eldguden?
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-11 13:10, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Fraxinus skrev:Det stora Porttornet, kallat det Svarta tornet byggdes tillsammans med en förbindelse- och inre försvarsmur till Motten under 1200-talet.
Utmärkt. Då kan ju jag bo där när jag har tagit över Goiana och Kardien färdigt. =)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Helst ser jag att det är: Tongoenabiagus: Edernas och Fontänernas/Källornas gud, eller Runesocesiuso, javelinernas gud.

Kanske erebifierad till Tonga Byaga och Runs Occo?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Peter skrev:Helst ser jag att det är: Tongoenabiagus: Edernas och Fontänernas/Källornas gud, eller Runesocesiuso, javelinernas gud.

Kanske erebifierad till Tonga Byaga och Runs Occo?
Skulle man kunna kalla den Tonga Gayaga/Tonga Yagu eller Rung Occo med tanken på att Pamperna endast uttalar konsonanter med tung- och strupljud?


Hövdingastaven....hmmm.....kan det vara vindarnas gud som symboliseras. Vinden och de olika vädersträck den blåser symboliseras av en dubbel hästfigur. Vindens ryttare är en symbol för Pamperna. Och vinden blåser som alla vet dit den vill liksom Pamperna anser att den idealiska hästen är den som inte tämjs utan är ett med ryttaren. Hästen väljer sin ryttare under vägledning av schamaners ritualer och det är denna harmoni med sina hästar som gör Pamperna till så skickliga ryttare.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-11 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Pampernas språk

Pampiska språket: Pampernas språk har ingen like i Ereb enligt Aidne-boken. I pampernas eget språk uttalas i huvudsak konsonanterna med strup och "smack"ljud.

Man har två skriftspråk. Det ena har man tagit upp från Jorerna. Det andra är schamanernas "skriftspråk". Detta används i huvudsak i teckentydning. Man ristar dessa bokstäver (eller snarare tecken) på sköldpaddsskal eller i skulderblad av hästar. När man sedan hettar upp skalet över eld sprickor det och beroende på hur spickorna löper bland de inristade bokstäverna uttyder schamanen framtiden.
Skriv svar