Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Okej då! Ca 300 man (inklusive ryttare) på vardera sida på en befolkning på 6000 (den har vuxit sedan boken skrevs!) Inte mindre! Det vore knappast hälsosamt med Svart tornet så nära in på.

Dessutom har jag ju lagt fram teorin att den beryktade ekonomiska tillbakagånen i den Zorakiska ekonomin snarare är en ekonomisk tillbakagång bland de en gång så rika och mäktiga nordliga hertigarna. Inte i Zorakien som helhet.

Orsak? För stora kostnader med allt tjänstefolk, en massa dyra riddare (=status), ett mindre hov (=status) och en massa lyxartiklar som svarar upp mot hertigarnas sociala status(=fru och barn börjar bli dyra i drift).
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-12-11 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:
Mikael skrev:Fil-Tofia har 5000 inv enl. Aidne.

Dess närhet till bergen stödjer nog en hyfsad garnison. Någonstans mellan 50-400 / del?
Kan man tänka sig att Zorakerna har en större garnison, medan Kardiena inte har det? Det kan ju leda till en viss iritation hos den zorakiske hertigen då hans kardiske motsvarighet inte drar sitt strå till stacken.

Men 500 per del = 1000 totalt = 2000 med familj. Lika med nästan halva befolkningen = garnisonsstad.
Helt sant. Man kan räkna med att ung. mellan 1/4 och 1/5 av befolkningen är män i vapenför ålder. Ca: 1/5 av dessa är kanske soldater. Isf. kommer vi upp i runt 250 man för hela staden.
Räknar vi sedan t.ex. med att varje man försvarar ca 5m stadsmur vid en belägring kan staden inte vara större än cirka 1 kvadratkilometer utan att kräva förstärkningar vid ett anfall. 5000 pers kan lätt tränga ihop sig på den ytan (200 kvadratmeter stad/invånare)...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mitt slutliga bud. Den zorakiske hertigen har ca 240 infanteri (OBS billig trupp) varav 120 i borgen och 120 i stadsvakt samt någonstans mellan 80-120 ryttare (beror på hur prestigesökande och skrytsam karln är).

Närheten till Svarta tornet har gjort att den zorakiske kungen krävt (och delvis bidragit till) ett kraftigare försvar av Tofie.

Hur den kardiske hertigen löser sitt försvar lämnar jag med varm hand över till kardiska myndighetspersoner. :wink:
Senast redigerad av Fraxinus den 2012-10-28 11:26, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra Mäster Fraxinus!
Jo 3000/5000 personerna bor enligt Aidne på Zorakins sida.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Mitt slutliga bud. Den zorakiske hertigen har ca 240 infanteri (OBS billig trupp) varav 120 i borgen och 120 i stadsvakt samt någonstans mellan 20 och 40 ryttare (beror på hur prestigesökande och skrytsam karln är).

Närheten till Svarta tornet har gjort att den zorakiske kungen krävt (och delvis bidragit till) ett kraftigare försvar av Tofie.

Hur den kardiske hertigen löser sitt försvar lämnar jag med varm hand över till kardiska myndighetspersoner. :wink:
Här kommer mitt motbud: Traktatet i Tofia.
Efter svartfolkens invasion av Philmark då Fil-Tofia föll och plundrades grundligt beslutades att stadens försvar måste stärkas. Kungarna av Kardien och Zorakin möttes tillsammans med respektive hertigar på Ingenmansö och undertecknade "Traktatet i Tofia". Här stipuleras att hertigarna skall hålla 240 man vardera till Phil-Tofias försvar. Dessutom beslutades om en kraftig förstärkning av stadsmuren. I händelse av anfall från svartfolk skall Phil-Tofias försvar ledas av den hertig som kan mönstra den största hären, med sin granne som närmast underlydande.

Efter traktets undertecknade restaurerades verkligen stadsmuren och nya porttorn byggdes över floden. Garnisonen rustades även upp tlll 480 man. Sedan dess har kvaliten på garnisonen växlat, under snåla hertigar har den delvis bestått av bönder med påkar, men dess antal har aldrig understigit de 480 man som avtalet kräver.

Vad sägs? så får vi in ett avtal på Ingemansö också samt något för hertigarna att träta om ("är det där du kallar för garnison? snorvalpar med vässade träpinnar? Broder, det är dags att du ser över ditt försvar!)

Såg att du börjat skriva på Zorakin. Kan du inte lägga ut på forumet efterhand så att det blir tillgängligt?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Mitt slutliga bud. Den zorakiske hertigen har ca 240 infanteri (OBS billig trupp) varav 120 i borgen och 120 i stadsvakt samt någonstans mellan 20 och 40 ryttare (beror på hur prestigesökande och skrytsam karln är).

Närheten till Svarta tornet har gjort att den zorakiske kungen krävt (och delvis bidragit till) ett kraftigare försvar av Tofie.

Hur den kardiske hertigen löser sitt försvar lämnar jag med varm hand över till kardiska myndighetspersoner. :wink:
Här kommer mitt motbud: Traktatet i Tofia.
Efter svartfolkens invasion av Philmark då Fil-Tofia föll och plundrades grundligt beslutades att stadens försvar måste stärkas. Kungarna av Kardien och Zorakin möttes tillsammans med respektive hertigar på Ingenmansö och undertecknade "Traktatet i Tofia". Här stipuleras att hertigarna skall hålla 240 man vardera till Phil-Tofias försvar. Dessutom beslutades om en kraftig förstärkning av stadsmuren. I händelse av anfall från svartfolk skall Phil-Tofias försvar ledas av den hertig som kan mönstra den största hären, med sin granne som närmast underlydande.

Efter traktets undertecknade restaurerades verkligen stadsmuren och nya porttorn byggdes över floden. Garnisonen rustades även upp tlll 480 man. Sedan dess har kvaliten på garnisonen växlat, under snåla hertigar har den delvis bestått av bönder med påkar, men dess antal har aldrig understigit de 480 man som avtalet kräver.

Vad sägs? så får vi in ett avtal på Ingemansö också samt något för hertigarna att träta om ("är det där du kallar för garnison? snorvalpar med vässade träpinnar? Broder, det är dags att du ser över ditt försvar!)

Såg att du börjat skriva på Zorakin. Kan du inte lägga ut på forumet efterhand så att det blir tillgängligt?
Låter bra alltihop! Men jag ser gärna att brokomplexet från kejserlig tid med porttornen, valvbron och mitt-tornet på ön klarade sig undan relativt oskadd. Det ger Fil-Tofie ett unikt landmärke att använda i beskrivningen av staden. Kanske fanns det en mindre styrka Tornriddare och hertigstyrkor som håll stånd där.

Som exempel kan vi se slottet Hovdalas porttorn som stod pall när snapphanar understödda av danska soldater 1678 anföll den svenska garnisonen som låg förlagd där. Angreppet förstörde nästan hela herresätet men porttornet stod kvar orubbat och okränkt.

Här är en länk från Hovdala. Porttornet syns längst upp till vänster.

http://www.hovdalaslott.com/museeum/parken.php
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kejserligt Jorpagniskt landmarke låter bra!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Låter bra alltihop! Men jag ser gärna att brokomplexet från kejserlig tid med porttornen, valvbron och mitt-tornet på ön klarade sig undan relativt oskadd. Det ger Fil-Tofie ett unikt landmärke att använda i beskrivningen av staden. Kanske fanns det en mindre styrka Tornriddare och hertigstyrkor som håll stånd där.
Absolut. Klart att vi skall ha kvar den jorpagniska bron med porttorn. (Jag avsåg faktist porrtorn över floden på norr och sydsidan av staden, men förstår att det var långt irfån uppenbart). Det var de yttre murarna som föll. kanske var det faktist så att endast Fil föll för svartfolkens här, Tofia stod kvar oplundrat. Hertigen (den Zorakiske) höll stånd med sina riddare i porttornet på Ingemansö. Något för barderna att skalda om.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Låter bra alltihop! Men jag ser gärna att brokomplexet från kejserlig tid med porttornen, valvbron och mitt-tornet på ön klarade sig undan relativt oskadd. Det ger Fil-Tofie ett unikt landmärke att använda i beskrivningen av staden. Kanske fanns det en mindre styrka Tornriddare och hertigstyrkor som håll stånd där.
Absolut. Klart att vi skall ha kvar den jorpagniska bron med porttorn. (Jag avsåg faktist porrtorn över floden på norr och sydsidan av staden, men förstår att det var långt irfån uppenbart). Det var de yttre murarna som föll. kanske var det faktist så att endast Fil föll för svartfolkens här, Tofia stod kvar oplundrat. Hertigen (den Zorakiske) höll stånd med sina riddare i porttornet på Ingemansö. Något för barderna att skalda om.
Och varför inte också en skara kämpar från din Tornriddarorden. De lär väl ha hållit stånd vid bron in till sista blodsdroppen om så krävdes i sin kamp mot svartfolken från Svarta tornet.

Detta ger onekligen i viss historisk tyngd åt Ingenmansön. Dels höll kardiska Tornriddare, styrkor under den Zorakiske hertigen i Tofie och eventuellt spillror av den kardiske hertigens styrkor stånd vid Kejsarbron mot invällande svartfolkshorder (den striden bör nästan ha tagit episka proportioner). Och sannolikt ägde även det legendariska de 30 tappras slag mellan Echterna och Pennerna rum på Ingenmansön. Slaget stod år 178 före Odos uppenbarelse och alla kämparna dog. Därmed avgjordes det att floden Stirpaz och ön i mitten var neutral mark. Ön kallas därför även för Hjältarnas ö, ett namn som kanske förstärkts efter Tornriddarnas och de övriga riddarnas heroiska motstånd vid Kejsarbron mot Svarta tornet.

Platsen borde nästan börja få en snudd på helig karaktär i Aidne. Kanske har man även uppfört ett litet kapell eller tempel på ön efter det senaste slaget.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kom också ihåg att vi beslutat att dalkiska solriddare ofta hjälper tornriddarna på sina träningsuppdrag. Skulle vara kul att sammanlänka utvecklingen av Zorakin och Caddo så mycket vi kan. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Och varför inte också en skara kämpar från din Tornriddarorden. De lär väl ha hållit stånd vid bron in till sista blodsdroppen om så krävdes i sin kamp mot svartfolken från Svarta tornet.
Därför att de inte fanns... :)
Annars en bra ide, men de bildades nästan ett sekel senare. Det kan väl vara spillrorna efter den mördade hertigens trupper som hjälpte till istället?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

De fanns inte för 60 år sedan? Ok. Jag har missat en del om Tornriddarnas historia känner jag.

De Kardiska riddarna som kom att delta i försvaret av Kejsarbron ansåg kanske att det var ärolöst att utan strid ge upp Fil för plundring. Så de sökte sig till den del av staden där de kunde bjuda motstånd. Nämligen porttornen vid Kejsarbron. Där möttes de av de Zorakiska riddarna. Med gemensamma krafter höll de sedan stånd mot Svartfolkets anfall mot bron.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-12-12 16:51, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:De fanns inte för 60 år sedan? Ok. Jag har missat en del om Tornriddarnas historia känner jag.
Hmmm...
Invasionen av Philmark skedde 484 eO (något sådant). Ej officiella källor, ligger dock på wikin. Tornriddarna bildades efter senaste kriget mot HM (565, typ).

Ursäkta, borde ha skrivit årtalet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ja det förklara förvirringen. Du pratar om det 1.a kriget mot Svarta tornet. Jag hade det 2.a kriget mot Svarta tornet i tankarna. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag kan se framför mig hur Fils befolkning flyr undan svartfolken över bron. De som kvarstår av hertigens trupper håller första vågen av plundrare stången. Väl på bron håller några riddare givetvis stånd så att de övriga kan förskansa sig i porttornet på Ingemansö. Tillsammans med en blygsam Zorakisk garnison mottar man så våg efter våg av svartfolk. Slutligen anländer så förstärkning i form av Hertig Anvil av Tofia med sina riddare och svartfolken tvingas inse att bron är stängd. De ansluter sig så till sina fränder och hjälper dem att plundra Fil.

Nu kan Fils befolkning samlas vid Stirpaz stand och blicka över till sin brinnade stadsdel där svartfolken nu plundrar obehindrat och avlivar alla de stackare som inte han över bron i tid. Några lyckliga lyckas simmande ta sig över till tryggheten på östra sidan, men över hälften av Tofias befolkning han inte undan i tid, utan föll offer för plundrarna.
Skriv svar