Regil skrev:Mikael skrev:Om man får vara med o tycka:
1) Japp, bra
2) OK, men trodde echterna var för högfärdiga för det. Barn till penn/echt förblir echt och kan äga län eller?
3) 10 ggr är väl att ta i. Dubbla storleken räcker väl. Det är så lätt att det går inflation i städernas befolkningar, för om Pendon justeras måste åtminstone också Nohstril, Arno, Grungul och Tyros justeras.
4) Fast man har nog strumpbyxor under så att inte hud syns, vilket ger utrymme för sockar och rovor med lustig form.
5) Kyrkan har ägor i båda länderna och trupper att försvara dessa ägor. Det finns säkert konkurens mellan adelns söner för positioner inom kyrkan. Spelar det då in vilket folk man tillhör? Eller är det släkten som är viktigast, vilket oftast iofs är samma sak.
6) Vad är anledningen till att den var viktig för imperiet? dvs varför anlades den där?
7) svensk-norsk tycker jag, känns ju än idag mest som dialekter. Jag förstår inte jämtländska eller vissa bohuslänningar bättre än de flesta norrmän. Men detta har ju ni språkvetare redan diskuterat bättre.
2) Ja. Undantaget som bekräftar regeln. Gäller endast adliga penner.
3) Neeej...
Om Pendon blir en storstad, varför kan inte Gringul och Nohstril också bli det? (Arno justerat till 17.000, se Caddo). Jag tycker att det är så tråkigt gjort med bara massa bondhålor, inget Paris, Venedig, London eller Milano. Tycker att det är ett misstag av ÄS. jag kommer inte att begära upp en enda stad i Kardien, jag lovar! (För övrigt har Tricilve enligt Brior 250.000 inv. Det är iofs i romanen, men jag har inget emot att exportera till ErebAltor).
Och det här känns viktigt för mig, tycker att det skulle ge en färgstarkare och mer dynamisk värld med några riktiga metropoler att väga upp alla sömniga småstäder där alla känner alla.
4) Neej?
5) I teorin, nej. I praktiken se ditt eget svar, tycker jag.
6) Jag tänkte som Birke. Garnisonsstad för att hålla samman riket och skydda det mot barbarer från bergen.
Jag håller i stort med Regils svar här ovan. Några klarläggande dock.
3) I stort håller jag med Regil vad gäller städers storlek. Vissa städer borde få vara stora. Pendon bör tillhöra dessa. Kanske inte 75000 invånare, det är lite väl häftigt men iallafall någonstans mellan 15000-30000 invånare.
Jag vill påminna om att Lund som stad hade ungefär 10000-12000 invånare under 1100-talet och det var ingen storstad i ett europeiskt medeltida perspektiv.
5) Som jag klargjort tidigare så
är fastlandskyrkan inte bara en religös maktspelare utan i hög grad även en politisk och militär maktfaktor.
Kerigassen av Pendon kan jämföras med den franske Kardinalen Richelieu med spionnät, eget militärt garde och hela rekvisitan. Släng gärna in en greve de Rochefort som Kardinalens...förlåt...Kerigassens hyrsvärd och chefspion. Och varför inte en MyLady som Kerigassens viktigaste kunskapare och mördare.
Givetvis är det adel som har lättast att göra karriär inom fastlands-LV. Men det är också den sannolikaste vägen för icke-adliga att nå höjder som är att jämställas med de adligas. Det finns exempel på Kerigasser med borgerlig, ja, rent av bondsk härkomst.
Trots adelns inflytande i kyrkan så är det vanligt att riarkerna är av icke-adlig härkomst. En karriärslysten riark av icke-adlig börd kan mycket väl nå ställning som bontisal. Men det är givet att flertalet bontisaler som tillsätts är av adlig börd. Adeln gör ofta sin kyrkliga karriär via kloster även om det också är ganska vanligt med adliga riarker.
6) Ser man på Fil-Tofies placering så ligger den mitt i korsvägen mellan vad som borde vara huvudlandsvägen västerut i Aidne och vattenvägen över floden Stirpaz från Aidnebergens gruvor till havet. Platsen vid Tofie blir således viktig som omlastningsplats för gods som ska fraktas över havet samt i öst och västlig riktning på landsvägen.
Att bevaka denna plats via ett befäst brosystem blev en naturlig följd av områdets strategiska placering. Dessutom har staden ett strategiskt läge som en av de större Zorakiska städer som ligger närmast Svarta tornet. Ett stark garnison i denna tvillingstad torde därför vara av vikt för såväl den Zorakiske som den Kardiska kungen